برگزاری نخستین نشست هماهنگی برنامه های تالاب میقان اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازایرنا، ˈامیر انصاریˈ روز دوشنبه در نخستین نشست هماهنگی برنامه های تالاب میقان اراک افزود: این تالاب یکی از ۲۴ تالاب ارزشمند کشور و منطقه مهم در بین ۱۰۵ تاحیه مهم زیست پرندگان کشور است.

وی اضافه کرد: این تالاب در سال ۹۰ توسط سازمان محیط زیست به عنوان یکی از زیست بوم های شکننده معرفی شده است.

وی گفت: این تالاب کویری در چند دهه اخیر به دلیل مدیریت های چندگانه ، تهدیدات و تخریب ها، نامناسب بودن سهم حق آبه به کانونی برای تولید ریزگرد تبدیل شده و گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری آن با تهدیدات جدی مواجه است.

وی اظهار کرد: برنامه های مدیریت زیست بوم کلید مهار مشکلات اکوسیستم شکننده تالاب کویری میقان اراک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: تهیه مدیریت زیست بومی بر مبنای ماده ۹۷ قانون برنامه چهارم و بندهای ۱۸۷، ۱۹۱ و ۱۹۳ قانون برنامه پنجم توسعه به عنوان یک راهبرد جامع مدیریتی منابع آب ، خاک، هوا و تنوع زیستی پایدار مطرح است و رویکرد انجام این مطالعات مشارکتی و علمی است.

انصاری خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی در حوزه ارزش ها و تهدیدات تالاب و ارتقای مشارکت عمومی در مدیریت آن، تامین آب کافی در حوزه آبخیز منطقه، ارتقای معیشت جوامع محلی ، بارور کردن مزیت های گردشگری، کنترل تهدید خشکسالی و ارزش گذاری اقتصادی و فرهنگی تالاب از اهداف مدیریت زیست بوم است.

وی بیان کرد: از جمله اقدامات انجام شده در خصوص مدیریت تالاب میقان اراک ساخت مرکز پایش تالاب در روستای داودآباد، ایجاد ایستگاه سنجش گرد و غبار، لایروبی رودخانه ها و تهیه مستندات برای پیوستن تالاب اراک به کنوانسیون رامسر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: طرح حفاظتی با هدف کاهش و حذف دایمی تهدیدات و پایداری و بقای زیست بوم تالاب میقان به عنوان یکی از چهار تالاب اولویت دار کشور انتخاب شده که قرار است در پنج گام و ۱۲ اصل با تصویب شورای توسعه و برنامه ریزی ، ایجاد چارت تشکیلاتی و کارگروه های تخصصی فعال شود.

در این نشست مقرر شد در مراحل اولیه با تدوین وظایف دستگاه های متولی ، اعتباراتی از محل کارگروه جامع کاهش آلودگی هوای اراک به مدیریت زیست بوم میقان اراک اختصاص یافته و در مراحل بعد جذب اعتبارات بین المللی و کشوری دنبال شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.