تدوین شاخص های سنجش توسعه اجتماعی به سبک اسلامی در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی، ˈغلامرضا فتح آبادیˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این شاخص ها با مطالعات میدانی علمی با ۲۵۴ متغییر در پنج محور اصلی در جامعه آماری شهری و روستایی استان مرکزی تدوین شده و قابل تعمیم به کل کشور است.

وی اضافه کرد: این مطالعات به روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک طبقه ای و تصادفی با جامعه هدف یکهزار و ۳۰۰ نفر در مدت زمان دو سال توسط گروه پژوهشی جهاد دانشگاهی استان مرکزی انجام شده است.

وی اظهار کرد: محورهای اصلی توسعه اجتماعی در این مطالعات ˈهمبستگی و وفاق اجتماعیˈ، ˈعدالت اجتماعیˈ، ˈاخلاق و توسعه اجتماعیˈ، ˈکیفیت زندگیˈ و ˈ امنیت اجتماعیˈ است .

وی بیان کرد: زیرشاخه های هر یک از متغیرهای مرتبط با این شاخص ها، محاسبه و در برش های شهرستانی و جامعه های شهری و روستایی با روش خاص محاسبه شده و طراحی آن به گونه ای است که نشانگرهای عملیاتی حوزه فرهنگی و اجتماعی توسط برنامه ریزان و فعالان اجتماعی قابل ردیابی، سنجش و بهبود کیفی است.

مدیرکل اجتماعی استانداری استان مرکزی بیان کرد: در این پژوهش فرآیند شاخص سازی توسعه اجتماعی در بخش ابعاد، خرده ابعاد و موضوعات با اهمیت اندازه گیری و هدفگذاری شده است.

فتح آبادی توضیح داد: در بررسی شاخص های توسعه اجتماعی میانگین همبستگی اجتماعی در استان مرکزی ۶۴ و ۶۶ صدم درصد تعیین شده است .

وی گفت: در این مطالعات مدارای اجتماعی، سرمایه اجتماعی و هویت اجتماعی و روش های سنجش و بهبود آنها نیز بررسی و پیشنهاد شده است.

وی عنوان کرد: یکی دیکر از شاخص های مهم این پژوهش عدالت اجتماعی است که در تحقیقات میدانی میانگین آن در استان مرکزی ۴۶ و ۲۷ صدم درصد تعیین شده که زیر شاخه های مهم آن عدالت اقتصادی، جنسیتی، آموزشی و بهداشتی، قضایی و حقوقی و اجتماعی و فرهنگی است که در تمامی مناطق شهری و روستایی استان شاخص های سنجش ارزیابی و ارائه راهکار نیز شده است.

مدیرکل احتماعی استانداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: در این پژوهش همچنین میانگین سنجش امنیت اجتماعی در استان مرکزی ۵۰ و ۹۷ صدم درصد بیان شده که از متعیرهای مهم زیرشاخه آن می توان به امنیت جانی، امنیت مالی، امنیت فکری و امنیت جمعی اشاره کرد.

فتح آبادی ادامه داد: میانگین سنجش کیفیت زندگی در استان مرکزی نیز با توجه به الگوی بومی و اسلامی ۵۶ و ۲۷ صدم درصد بوده که در هفده گویه و زیربخش از جمله مطلوبیت اجتماعی، احساس اعتماد به نفس، تعاون و همکاری، احساس مسوولیت اجتماعی، فرهنگ و نوگرایی، تقدیرگرایی، میل به پیشرفت، یادگیری های نوین ارزیابی شده است.

وی تصریح کرد: الگوی توسعه اجتماعی مطالعه شده میانگین شاخص اخلاق توسعه اجتماعی استان مرکزی را ۶۵ و ۸۰ صدم درصد ارزیابی کرده است.

مدیرکل اجتماعی استانداری استان مرکزی اظهار کرد: ایم پژوخش در تدوین سیاستگذاری و برنامه های پایه و تعیین ضریب توسعه یافتگی مظام راهنمای جامعه راهگشا است و بستر برنامه ریزی و نطارت دقیق عملکردهای اجتماعی بر مبنای رعایت حقوق مدنی و اسلامی را فراهم می کند.

فتح آبادی عنوان کرد: یکی از مشکلات جدی استان تاکنون نبود توازن رشد فرهنگی و اجتماعی در مقابسه با رشد اقتصادی و صنعتی بوده و با پیروی و تکمیل این مطالعات می توان گام های موثری را در جبران برخی عقب افتادگی ها و نواقص طی کرد.

وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی انقلابی فرهنگی بوده و مبنای تاکیدات مقام معظم رهبری نیز بر اقتدار فرهنگی و الگوهای توسعه و پیشرفت اسلامی است که این مطالعه می تواند به عنوان گامی نخست الگوسازی نظری و مفخومی حوزه اجتماعی و فرهنگی مطرح باشد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.