مردم اراک همچنان در آلودگی بیش از حد مجاز نفس می کشند

آلودگی هوای اراک وارد بیست و سومین روز پی در پی شد و مردم شهر اراک همچنان امروز هم در آلودگی بیش از حد مجاز نفس می کشند آلودگی که پایان آن را مسئول یا مرجعی پیش بینی نمی کند.

به گزارش مرکزی دیلی ، مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بر اساس آمار سامانه پایش کیفیت هوای اراک میزان غلظت ریزگردهای موجود در هوای این شهر در ساعت هشت صبح امروز ۲۲۳ میکروگرم بر متر مکعب بوده است.

امیر انصاری بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته نیز میزان غلظت ریزگردهای موجود در هوای شهر اراک ۱۵۹ بوده است این در حالی است که حد مجاز آن ۹۰ میکروگرم بر متر مکعب می باشد.

۳۰ درصد آلودگی داخلی است

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون شهر اراک ۴۷ روز آلودگی بیش از حد مجاز را به دنبال داشته است اظهارداشت:  ۷۰ درصد از آلودگی هوا ناشی از ریزگرد و گرد و غبارهایی از سمت خارج از کشور و ۳۰ درصد آنها ناشی از منابع داخلی و مناطق بیابانی می باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی  نیز از افزایش بستری بیماران قلبی و عرقی خبر داد و گفت: طی این روزها ۳۰ درصد بستری بیماران قلبی و عروقی و ۱۰ درصد مراجعات بیماران سرپایی تنفسی افزایش یافته است.

دکتر سید محمد جمالیان با تاکید بر آثار آلودگی هوا در دراز مدت بر سیستم دفاعی و اندام های بدن تصریح کرد: استمرار این آلایندگی نگران کننده است چراکه شواهد موجود بیانگر آثار کسالت و خستگی مفرط، ریزش اشک، حساسیت ها و آلرژی ها در مراجعات به پزشکان است.

آثار آلودگی هوا بر سیستم دفاعی و اندام های بدن

وی از بالارفتن اشعه فرا بنفش(UV) در این روزهای آلوده خبر داد و گفت: بالا رفتن اشعه ماورای بنفش در تابستان به دلیل حاکمیت شرایط تابشی خورشید اتفاق می افتد و در روزهای ناسالم که آلاینده های هوا غلظت بالایی دارند آثار مخرب تری را دارد.

دکتر جمالیان عنوان کرد: ساعات اثرگذاری این اشعه نامرئی بر بدن از ۱۰ صبح تا ۱۷ است و بسته به طول موج آن بیشترین آسیب رسانی درساعات ۱۲ تا ۱۵ است و به همین دلیل نیز با اعلام استانداری مرکزی امروز ساعات کار ادارات در اراک و شازند تا ۱۲ است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک با تاکید بر اینکه از بین سه نوع اشعه فرابنفش خورشید نوع B آن با طول موج ۲۹۰ تا ۳۲۰ نانومتر خطرناکتر است که قرار گرفتن در معرض تابش آن بستر بروز سرطان پوست را ایجاد می کند گفت: درحال حاضر سرطان پوست در صدر سرطان های شایع استان مرکزی است و بالا بودن اشعه ماورای بنفش، یکی از عوامل اصلی بروز این بیماری صعب العلاج است.

اثرات آلودگی هوا و بالا بودن اشعه ماورای بنفش فوری نیست

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: مردم باید بدانند که اثرات آلودگی هوا و بالا بودن اشعه ماورای بنفش فوری نیست و عوارض آن در چند سال آینده ممکن است با اپیدمی سرطان پوست و بیماری های مزمن تنفسی، قلبی و عروقی و سایر امراض دیگر بروز کند.

دکتر جمالیان با بیان اینکه مردم  باید از ترددهای غیرضروری در محیط های شهری در روزهای آلوده بپرهیزند خاطرنشان کرد:  شستشوی مداوم دستگاه تنفسی و رژیم غذایی پرمیوه و سبزی و مصرف انواع مایعات را جدی بگیرند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.