رجایی: مافیا؛ توهم دولت در زمان ناتوانی است

به گزارش مرکزی دیلی، عباس رجایی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با تشریح عوامل دخیل در افزایش قیمت شیر در بازار، گفت: عواملی چون قیمت مواد اولیه، عدم نظارت‌های مناسب و تغییرات نرخ ارز از عوامل اصلی به بن بست رسیدن صنایع لبنی کشور است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نوسانات ارزی و تأثیر آن بر قیمت شیر تصریح کرد: وابستگی صنایع شیر در برخی از زمینه‌ها به واردات تأثیر مستقیمی بر قیمت نهاده‌های شیر دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی،‌ آب و منابع طبیعی مجلس، با انتقاد از عملکرد دولت در تنظیم بازار، گفت: دولت برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت و پوشش ناتوانی خود در تنظیم قیمت‌ها مافیا را مقصر اصلی آشفتگی بازار مواد لبنی معرفی می‌کند و این در حالی است که همواره از بیان اسامی متخلفان طفره رفته است.

وی با اشاره به عوامل تأثیر‌گذار در قیمت شیر و سایر مواد لبنی، افزود: مواد مربوط به پلاستیک و بسته بندی که خیلی از آنها وابستگی به نفت و پتروشیمی دارد و همچنین نوسانات ارزی در افزایش قیمت شیر دخیل است که نباید آن‌ها را نیز به مافیا و حضورشان نسبت داد.

نوسان ارزی عامل افزایش قیمت شیر شد

این نماینده مردم در مجلس نهم در توضیح مطلب فوق تصریح کرد: همچنین برخی از این اقلام وارداتی که قطعا با توجه به نرخ ارز تغییرات بسیار زیادی داشته‌اند در افزایش قیمت‌ شیرمؤثر است.

رجایی هدفمند سازی یارانه‌ها، تغییرات نرخ حامل های انرژی، حمل و نقل، نیروی انسانی و مسائلی از این دست را از دیگر عوامل تأثیر گذار بر افزایش قیمت شیر دانست و عنوان کرد: ما بایستی بررسی‌های دقیقی در سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف داشته باشیم تا حق هیچ کدام ضایع نشود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس، با بیان اینکه سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده باید به صورت دقیق نرخ‌ها را بر مبنای واحد کالا و محصول موردنظر ارزیابی کند، تصریح کرد: تعیین دقیق نرخ شیر و سایر مواد لبنی اجازه ارزیابی قیمت‌ها و تغییرات آن‌ها را در مدت طولانی به مسئولان خواهد داد.

وی ادامه داد: سازمان حمایت از تولید‌کننده‌گان شیر سود مصرف کننده و منافع تولیدکننده را در نظر گرفته و به این ترتیب شرایط بازار را به یک تعادل نسبی نزدیک می‌کند.

تعطیلی بیش از ۳۰درصد دامداری‌ها به علت گرانی علوفه

رجایی درواکنش به تعطیلی ۳۰ در صد دامداری‌ها در اثر گرانی علوفه، گفت: اگر مسئولان خواهان حمایت از دامداری‌ها با هدف جلوگیری از افزایش قیمت شیر یا مواد پروتئینی هستند باید در جریان تولید آنان کمک کرده و نهاد‌های تولید را در اختیار آنان قرار دهند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه حمایت واقعی از دامداری‌ها برای جلوگیری از تغییرات محسوس در قیمت شیرخام با تأمین علوفه دام در مرحله اول عملی می‌شود، افزود: برخی از اقلام علوفه ای که با نرخی به جز ارز مرجع وارد کشور می‌شود خود عامل تغییر قیمت و نوسان آن هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تأکید بر اینکه دولت حمایت خود از تولید به ویژه دامداری‌ها را باید در عمل نشان دهد، عنوان کرد: واردات علوفه و سایر نهاد‌های تولید با ارز آزاد بی‌شک هزینه‌ها‌ی تولید را بالا برده و دامداران نمی‌توانند با قیمتهای فعلی تغییرات را تحمل کرده و ناگزیر هستند که نوسانات اخیر را در قیمت‌ها تمام شده خود لحاظ کنند که این فشار بر مصرف‌کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: در هر صورت بخش کشاورزی چون با موجود زنده سرو کار دارد باید دقت‌های لازم در خرید اقلام مورد نیازشان صورت گرفته تا به موقع تحویل دامدار شود تا با این بهانه شاهد افزایش قیمت نباشیم.

تخصیص یارانه به بخش تولید کلید رفع مشکلات صنایع لبنی

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه باید یارانه های مناسب در اختیار کشاورزان قرار گیرد، ادامه داد: در تولید مواد غذایی متغییرهای زیادی وجود دارد که بعضی از این متغیرها ممکن است توسط دولت کنترل شود.

رجایی با بیان اینکه بعضی از متغیرها نیز واقعا قابل کنترل نیستند و قیمت مواد لبنی را افزایش می‌دهند، افزود: حامل‌های انر‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژی و حمل و نقل هم تاثیرات خود را خواهد داشت از جمله هزینه بسته‌بندی فراورده های لبنی که با خصوصی شدن پتروشیمی و نوسانات ارزی سر به فلک کشیده است.

وی درباره وجود مافیا در صنایع لبنی و تاثیر آن در قیمت گذاری شیر و مواد لبنی گفت: عرضه و تقاضا تعریف خود را دارد هر جا که مشکلی به وجود آمد و نتوانیم آن را حل کنیم نباید آن را بر عهده مافیا گذاشت و بگوییم که مافیا عاملان اصلی هستند بلکه ما باید برای رفع مشکلات همت داشته باشیم و مافیا به این معنا در کشور وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه اگر اتحادیه‌ای مواد لبنی را نرخ گذاری کند این به معنای مافیا نیست، تصریح کرد: مافیا بدان معنا است که همه چیز را در انحصار خود گرفته باشد اما در حال حاضر اینگونه نیست و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده می تواند به راحتی بازار را کنترل کند.

سروسامان گرفتن صنایع لبنی با ایجاد خانه شیر

رجایی در پاسخ به این سؤال که آیا ایجاد خانه شیر می‌تواند مشکلات موجود در صنعت مواد لبنی را مرتفع کند یا نه، گفت: بی‌شک یکی از راه‌کار‌های رفع مشکلات مواد لبنی و صنعت لبنیات ایجاد خانه شیر و سرو سامان دادن به این صنعت است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یادآور شد: یکی از بحث‌هایی که در حال حاضر اتحادیه تعاونی‌ها در خصوص شیر خام و صنایع شیر دارند این است که اگر یک مکانیزیم تحت عنوان خانه شیر تعریف شود شاید بتواند در بهبود شرایط و تنظیم مسائل مربوط به این حوزه کمک کرده و این هم نیاز به بحث و بررسی بیشتری دارد.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. اراك دوست گفت:

    شانه خالی کردن نماینده ها در خصوص آلودگی هوا چگونه است آقای رجایی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.