گزارش مهر از پیشتازی مغازه های لوازم آرایش به کتابفروشیها

سرمشق دوران کودکیمان “کتاب یار مهربان” بود، یاری که این روزها کمتر مهربانی اش را همراهی می کنیم و اجازه دادیم سر و رویش را غبار نامهربانی بگیرد، غافل از اینکه این روزها هم تنها دوستی که می تواند همراه لحظه هایت باشد، کتاب است.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر ، کافی است کمی وقت بگذاری و گشتی در شهر اراک بزنی آن وقت می بینی که جای این یار مهربان را با چه چیزهایی که پرنکرده ایم. شهر دانشگاهی مانند اراک که در گوشه گوشه آن دانشگاههای پیام و نور، آزاد، صنعت اراک، دانشگاههای وابسته به وزارت نیرو، دانشگاه های علمی و کاربردی و… خودنمایی می کند اما کتاب فروشی های آن از عدد انگشتان دست تجاوز نمی کند.

یادش بخیر آن روزها نه اینقدر شبکه تلویزیونی بود و نه اینترنتی و نه دانلود. کتاب هایمان را به هم قرض می دادیم و پولِ توجیبی مان را جمع می کردیم تا شاید بتوانیم بالاخره پرفروش ترین کتاب سال را بخریم.

گاه مدت ها مراقب بودیم تا پدربزرگمان از خانه بیرون برود و بتوانیم برویم سر قفسه کتاب هایش و شاهنامه خطی اش را برداریم و تصویر شعرهایی را که همه اش را از حنجره گرم او شنیده بودیم، ببینیم. یادش بخیر خیابان ها آنقدر شلوغ و پر از صدا نبود و می توانستی بی دردسرخود را به کتابفروشی برسانی و مدت ها پشت ویترینش بایستی اما امروز دیگر باید انقدر بروی تا از خیل عظیم لوازم آرایشی ها، مانتو فروشی ها، موبایل فروشی ها، فست فودی ها، عطر فروشی ها و.. عبور کنی تا برسی به یکی از چهار کتابفروشی شهر.

کتابهای نفیسی که هر کدام با حجم ها و محتواهای متنوع اسیر قفسه های کتابفروشی ها و کتابخانه ها شده اند اما از فضای کتابخانه ها تنها در زمان امتحان استفاده می شود و همین کتابفروشی های انگشت شمار هم در مقایسه با خیل عظیم مغازه های لوازم آرایش با استقبالی کمی مواجه هستند.

قطعا کتاب خوانی نیاز به فرهنگ و آموزش دارد

یک جوان دانشجو در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: قطعا کتاب خوانی نیاز به فرهنگ و آموزش دارد وقتی از کودکی تمام ذهن ما را به این معطوف می کنند که فقط درس بخوان قطعا عادتت همان خواندن برای نمره می شود و ارزش ذاتی کتاب کم کم به فراموشی سپرده می شود.

احمدی افزود: برخی ها ارزش آدمها را در ظاهر ارزیابی می کنند و شاید دلیل کم استقبالی جوانان نسبت به کتاب همین باشد.

بهنام گواری یکی از کتابفروش های شهر اراک نیز می گوید: معمولا افراد خاصی برای خرید کتاب می آیند و من بیشتر مشتریانم را می شناسم اما خیلی کم پیش می آید که یک زن خانه دار یا یک آقای بازنشسته بیاید اینجا خرید.

گواری می گوید: قیمت کتاب نسبت به سال گذشته بالا رفته است اما هنوز مشتریان قدرت خرید را دارند، مگر اینکه در آینده قدرت خرید پایین بیاید.

کتاب تنها محصولی است که کهنگی ندارد

وی معتقد است کتاب هایی که هم اکنون خریداری می شوند گنجینه هایی ماندگار هستند زیرا کتاب تنها محصولی است که کهنگی ندارد و خواندنش در هر دوره سنی یک دیدگاه به انسان می دهد.

فاطمه علوی ۱۹  ساله که یک سال است فقط برای استفاده از محیط کتابخانه، عضو کتابخانه شده می گوید: چون زمان کنکور است برای استفاده از محیط کتابخانه عضو شده ام و من فقط از سالن مطالعه استفاده می کنم  زیرا در خانه روی درس تمرکز نداشتم.

علوی با تاکید بر اینکه من خیلی کم پیش آمده که بخواهم بروم و از بخش امانات کتاب بگیرم ادامه می دهد: البته یکی دوباری کتاب درسی و یک بار هم یک کتاب شعر گرفتم.

وی بیان می کند: من در روز وقت خاصی را برای خواندن کتاب های غیردرسی نمی گذارم چه در زمان امتحانات چه زمانی غیر از آن، مگر کتابی را ببینم که با روحیاتم سازگار باشد.

فقط برای خواندن درس اینجا می آیم

مریم احمدی که دوم دبیرستان است نیز می گوید: نزدیک یک سال است که عضو کتابخانه ام  و فقط برای خواندن درس اینجا می آیم.

او که علاقه ای به خواندن کتاب های غیردرسی ندارد می افزاید: من اگر اوقات فراغت داشته باشم هرگز به خواندن کتاب اختصاصش نمی دهم.

وی نه کتاب هدیه داده و نه هدیه گرفته و می افزاید: هیچ وقت پولی برای کتاب کنار نگذاشتم مگر کتاب درسی، زیرا ترس از قبول نشدن در درس هایم را دارم. حتی برای لحظه ای هم به ذهنم خطور نمی کند که کتاب هدیه بگیرم.

میلاد تکلو ۱۶ ساله هم می گوید: سه ماهه عضو هستم، بخاطر کنکور عضو شدم فضای خانه شلوغ است و اینجا بهتر می شود درس خواند.

خیلی کم کتاب غیردرسی می خوانم

وی می گوید: خیلی کم کتاب غیردرسی می خوانم و تاکنون مجموعه اشعار سهراب را خواندم  و دو رمان قلب سنگی و سودای عشق که همه شان خیلی خوب بودند.

وی معتقد است گردش با دوستان و ورزش بهتر از نشستن در خانه و کتاب خواندن است.

فاطمه اکبری هم که دارد برای کنکور آماده می شود، می گوید: من از آبان پارسال عضو کتابخانه  شدم و بیشتر برای استفاده از سالن مطالعه می آیم، چون نسبت به خانه آرام تر است.

وی که تاکنون از بخش امانات کتابخانه استفاده نکرده است و تمام کتاب هایی که در خانه دارد کتاب درسی است می افزاید: اگر بخواهم روزی کتاب بخوانم کتاب های بخش اجتماعی را می خوانم.

تا حالا نشده که دنبال کتاب خاصی باشم

وی با بیان اینکه هرگز دغدغه تهیه کتاب غیردرسی نداشته، اظهار می کند: اگر از کتاب غیردرسی ای خوشم بیاد و در دسترس باشد می خوانم ولی تا حالا نشده که دنبال کتاب خاصی باشم.

این دانش آموز اراکی می گوید: من معمولا برای خرید کتاب هزینه ای کنار نمی گذارم و اگر پولی داشته باشم که بخواهم برایش تصمیم بگیرم، می تواند هر چیزی باشد به غیر از کتاب.

ابوالفضل غفاری ۱۹ ساله که چند ماهی عضو کتابخانه شده است، می گوید: برای درس و کنکور عضو شده ام.

وی می افزاید: من هم اکنون عضو دو کتابخانه ام و برای خواندن درس به آنجا می روم.

ترجیح  می دهم کنار دوستانم باشم تا اینکه کتاب بخوانم

غفاری با بیان اینکه علاقه ای به خرید کتاب ندارد، اظهار می کند: من ترجیح  می دهم در اوقات فراغت کنار دوستانم باشم تا اینکه کتاب بخوانم.

در استان مرکزی اکنون، ۷۵ کتابخانه عمومی با ۹۱۶ هزار جلد کتاب فعال است که از جمعیت بیش از یک میلیون نفری استان تنها ۶۰ هزار نفر در آن عضویت دارند و این در حالیست که با گسترش فضای کتابخانه ها و چاپ کتابهای متنوع برای سلیقه های مختلف، علاقه به مطالعه کتابهای غیردرسی روز به روز کمتر  شده است.

مطالعه، در شناخت و ارتقای سطح آگاهی جامعه بسیار موثر است، فرهنگی که این روزها گرد فراموشی گرفته است درست مثل کتاب هایی که گرد فراموشی آن ها را در قفسه های کتابخانه ها و کتابفروشی ها زمین گیر کرده است چراکه ارزش مطالعه و کتاب در جامعه کمتر شده است و اینگونه است که نامهربانی با یار مهربان ادامه دارد…

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.