مروری بر تجمعات اخیر اراک و اظهار نظرها

مردم اراک با تاکید بر اینکه اغتشاشگران هدفی جز بر هم زدن آرامش عمومی ندارند، عنوان کردند که با آنها همراهی نخواهند کرد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از مهر، طی روز گذشته استان مرکزی شاهد تجمع اعتراضی مردم در راستای احقاق حقوق و بیان مطالبات خود بود که باز هم روایت ۴۰ ساله برخی معاندان و مخالفان نظام و انقلاب اسلامی تکرار و این تجمعات توسط عده معدودی افراد فرصت طلب، در نهایت بدون هیچ نتیجه ای، به تخریب اموال عمومی ختم شد.

تجمع شامگاه روز شنبه نهم دی شهر اراک در مرکز این شهر را عده ای از همین فرصت طلبان به خشونت و شعارهای ضد نظام و اسلام کشاندند و به جای مطرح کردن مطالبات معیشتی مردم، از آب گل آلود ماهی گرفته و به طرح مطالبات ناصواب و ناصحیح سیاسی خود پرداختند.

همواره حضور چنین افراد فرصت طلبی در تجمعات اعتراضی به چشم می خورد که با سوء استفاده از احساسات مردم و نارضایتی های آنها از برخی امور و مسائل، به دنبال پیاده سازی اهداف خود هستند که چه بسا اهداف آنها در راستای صدمه وارد کردن به همین مردمی است که خواستار حل مشکلات خود هستند.

مرکز شهر اراک شب گذشته شاهد اعمال خشونت آمیزی از جمله برهم ریختن نظم شهری و عبور و مرور، برافروختن آتش و سردادن شعارهای ساختارشکنانه بود و همین افرادی که برموج نارضایتی مردم سوار شدند تا به اهداف سیاسی خود دست یابند، حتی قصد داشتند به حریم چند ساختمان اداری و دولتی نفوذ کنند که موفق نشدند و از این اقدام جلوگیری به عمل آمد.

استاندار بر ضرورت پایان یافتن اغتشاشات تاکید کرد

امروز سید علی آقازاده، استاندار مرکزی، در مصاحبه ای عنوان کرده است که در صورت تکرار و ادامه اینگونه اقدامات خشونت آمیز و تخریب اموال عمومی در اراک، با مرتکب شوندگان این اعمال برخورد خواهد شد.

همچنین مجمع نمایندگان استان مرکزی در بیانیه ای اعلام کرده است که پیگیری مطالبات به حق ملت از ضروریات است، اما آحاد مردم بایستی به حفظ انسجام ملی و آرامش جامعه توجه نشان داده و با حضور شکوهمند و باصلابت خود در صحنه در برابر توطئه های استکبار جهانی ایستادگی کنند.

حسین بختیاری، فرماندار اراک نیز در این رابطه گفته است که حمله و وارد کردن خسارت به اماکن عموم و بانک‌ها و… به هیچ عنوان با موازین عقلی و شرعی همخوانی ندارد و اعتراض باید طبق قانون اساسی و بدون ضرر رساندن به دیگران و اموال عمومی باشد.

وی همچنین افزوده است این افراد مطمئن باشند که به اهداف خود نمی‌رسند، شاید برخی اعتراضات درباره گرانی و… به حق باشد، اما حساب افرادی که شیشه می‌شکنند، شهر را به آشوب می‌کشند و به اموال بیت‌المال خسارت وارد می‌کنند با این افراد جدا است.

وقایع اخیر بایستی آسیب شناسی و از بروز مجدد آن جلوگیری شود

رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی از اینگونه وقایع بسیار پیش آمده اما ملت ما به رهبری امام راحل اینگونه مسائل را پشت سر گذاشتند، باید بکوشیم تا براساس یک آسیب شناسی از وقوع مجدد این حوادث جلوگیری کنیم.

قاسم عبداللهی افزود: تعداد دستگیرشدگان اتفاقات شب گذشته در شهر اراک به طور دقیق اعلام نشده، اما به طور تقریبی حدود ۸۰ نفر در تجمع شنبه شب دستگیر شده اند.

وی بیان کرد: آمار میزان تخریب اموال در سطح شهر و استان باید از مرکز مدیریت بحران دریافت شود، همچنین در میان اشخاص دستگیرشده افراد زیر ۱۸ سال نیز وجود دارند که در رده سنی اطفال قرار می گیرند.

رئیس کل دادگستری کل استان مرکزی عنوان کرد: رسیدگی به اتهامات افراد زیر سن ۱۸ سال دستگیرشده تابع مقررات ویژه است که پس از تشکیل پرونده از ظرفیت مشاوران اطفال در دادگاه ها بهره مند می شوند و محل نگهداری آنها نیز مجزا بوده و پس از تشکیل پرونده براساس جرم اتفاق افتاده حکم صادر خواهد شد.

عبداللهی تصریح کرد: در مورد شبکه های اجتماعی مجازی و سایر کانال های مشابه که به سرعت درحال رشد هستند گلایه مند هستیم و متاسفانه دولت نمی خواهد بپذیرد که فضای مجازی باید کنترل و محدود شود و در این زمینه با قوه قضائیه اختلاف نظر دارد اما این کنترل و محدودسازی برای حفظ امنیت جامعه ضروری است.

اغتشاش گران اجازه رسیدن صدای مردم به مسئولان را ندانند

یکی از کسبه مرکز شهر اراک که شاهد اتفاقات شب گذشته بوده در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کاملا مشخص بود که یک عده معدودی، جدا از بدنه کلی جمعیت مردمی حضور یافته در تجمع، به دنبال تخریب و خرابکاری هستند و اهداف دیگری را دنبال می کنند.

وی بیان کرد: این افراد با بیان شعارهای اهانت آمیز و مخرب سعی داشتند مردم را به سمت و سوی مورد نظر خود بکشانند و معلوم نیست اینگونه افراد چه هدفی را دنبال می کنند اما در نهایت به کشور و مردم آسیب می زنند.

یکی دیگر از شهروندان اراکی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: این افراد از تجمع مردمی سوء استفاده کردند تا اهداف و دشمنی خود را به نمایش بگذارند و با اقداماتی همچون روشن کردن آتش در شب و… شرایط را بسیار سخت و متشنج جلوه دهند که این کار آنها چیزی جز خیانت به کشور و ملت نیست.

وی ادامه داد: دولت نیز باید به خواسته های مردم بیشتر توجه نشان دهد و خواسته های مهم آنها از جمله احقاق حقوق کارگران شرکت ها و یا ایجاد کار برای جوانان را جدی بگیرد تا شاهد بروز نارضایتی های مردمی و به دنبال آن وقوع چنین حوادثی نباشیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.