رسالت رسانه های داخلی / ماموریت رسانه های خارجی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، رسانه ها به عنوان ابزاری مهم و تاثیرگذار، از قدرت و توان قابل توجهی در جذب افراد و شکل دهی به افکارعمومی برخوردار هستند و امروزه هیچکس نمی تواند نقش و تاثیر رسانه های جمعی را در جنبه های مختلف زندگی بشری و یا در تحولات جهانی انکار نماید.

رسانه ها به عنوان یکی از منابع اطلاع رسانی و آموزشی از اهمیت بسزایی در سطح ملی و بین المللی برخوردار هستند. از آنجایی که رسانه نقش عمده ای در تنویر افکار عمومی و تصمیم گیری های افراد برعهده دارند، لذا این منابع اطلاعاتی باید از صحت، دقت، سرعت و سهولت دسترسی برخوردار باشند.

فقدان و کمبود اطلاعات در هر جامعه سبب می شود تا افراد آن جامعه برای کسب آگاهی در حوزه مورد نظر خود به منابع دیگر و حتی به شایعات روی بیاورند.

اهمیت این موضوع در مورد مسائلی که به اعتبار، حیثیت و سرنوشت یک کشور مربوط می شود، پر رنگ تر می شود.

در راستای انتخابات ریاست جمهوری، رسانه ها نقش بسزایی در آگاهی و اطلاع رسانی به مردم عهده دار هستند.

مهمترین رسالت رسانه های داخلی، رونق بخشی به انتخابات، آگاهی از مسائل مربوط به جامعه، حفظ ارزشهای نظام و … است.

رسانه ها می توانند از طریق اطلاع رسانی دقیق، شفاف و به دور از جنجال آفرینی رسانه های معاند و مغرض، نقش موثری در بصیرت و تنویر افکار عمومی داشته باشند.

در صورتی که رسانه های داخلی به نحوی نتوانند رضایت و اعتماد مردم را کسب نمایند، افراد برای جبران این کمبود به منابع بیگانه و رسانه های غربی روی می آورند.

با ایجاد چنین وضعیتی، برخی رسانه‌های بیگانه از این کاستی استفاده نموده و با بسترسازی و بهره برداری از روش ها و شیوه های خاص خود، افکارعمومی را در جهت خواسته ها و اهداف از پیش تعریف شده خود سازماندهی و هدایت می کنند.

رسانه های غربی با القاء و تکرار برخی مفاهیم و عبارات، سعی در تلقین تصوری واهی در اندیشه مخاطبان خود می نمایند، این پروسه طی چند مرحله پیگیری می شود.

به عبارتی این رسانه ها چند ماه به انتخابات مانده، در طی برنامه های مختلف و با شگردها و ادبیات خاص رسانه ای و فنی خود اقدام به آماده سازی افکار عمومی می نمایند، سپس با نزدیک شدن به انتخابات و معرفی نامزدهای انتخاباتی،با استفاده از ترفندهای و شگردهای رسانه ای همچون، تحریف،سانسور، دروغ بزرگ و بزرگنمایی و حمایت از کاندیدایی خاص، مانور دادن و پررنگ نمودن مسائلی مانند تحریم ها و مشکلات اقتصادی و یا تلقین عدم نقش و تاثیر حضور مردم در تعیین سرنوشت خود و دامن زدن به برخی شایعات بی اساس سعی در تضعیف روحیه افراد برای حضور پرشور در انتخابات دارند که این موضوع نقش و وظیفه رسانه های داخلی را سنگین تر می کند.

رییس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم شهرستان خمین با اشاره به اهمیت نقش رسانه ها در انتخابات گفت: امروزه رسانه های داخلی نقش موثری در اطلاع رسانی صحیح در رابطه با انتخابات می توانند، داشته باشند.

‘حسین رجبیه ‘ بازگویی واقعیت ها و دوری از افراط و تفریط در بیان مسائل را از مهمترین ویژگی های اطلاع رسانی دانست.

استاد جامعه شناسی دانشگاه علمی، کاربردی شهرستان خمین نیز در رابطه با رسالت رسانه های داخلی در برابر توطئه های خارجی در انتخابات بیان کرد: رسانه های داخلی، مهمترین، ابزار رساننده پیام و بیان واقعیات جمهوری اسلامی ایران به گوش جهانیان و خنثی کننده توطئه ها و طرح های دشمنان هستند.

‘مردانی’ ادامه داد: در این روزهای حساس که رسانه های خارجی از هر حربه ای برای کم رنگ جلوه دادن انتخابات ۲۴ خرداد و حضور مردم استفاده می کنند، نقش رسانه های داخلی پررنگ تر می شود.

استاد حقوق بین الملل دانشکده علوم و معارف قرآن کریم نیز در رابطه با اهداف و نقش رسانه های خارجی در مساله انتخابات افزود: رسانه های خارجی بدنبال یک هدف هستند و آن کم کردن مشارکت مردم در انتخابات و ایجاد یاس و ناامیدی در افراد جامعه است.

اگر کشورهای غربی و استعمارگر در گذشته از طریق اقدامات نظامی، که در بردارنده هزینه های جانی و مالی و تنفر عمومی برای آنها بود، برای دسترسی به اهداف خود استفاده می کردند، امروزه در عصر ارتباطات و اطلاعات این رسانه ها و غول های خبری هستند که ماموریت دارند تا بال تغییر تاکتیک و از طریق جنگ نرم و رعملیات روانی همان اهداف را با هزینه کمتر و البته موثرتر محقق سازند.

با علم به این موضوع و در راستای انتخابات ریاست جمهوری در کشور که رسانه های غربی سعی در متشنج کردن فضای انتخاباتی و دادن اطلاعات بی پایه و اساس می باشند، این رسانه های داخلی هستند که با اطلاع رسانی دقیق و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز از متشنج کردن فضای انتخابات، رسالت خود را برای خنثی نمودن توطئه های دشمن به نحو احسن انجام دهند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.