شهر در دست خودروهاست؛ دوچرخه و کاهش آلودگی شاید وقتی دیگر

دوچرخه‌ یکی از وسایل حمل و نقل و فاقد هرگونه آلودگی است که در تمام دنیا استفاده از آن به صورت گسترده انجام می شود. در ایران نیز با نگاهی به گذشته می‌توان تجربه‌های بسیاری را در استفاده از این وسیله شاهد بود.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایسنا، منطقه مرکزی، مدرن شدن شهرها، جامعه انسانی را به یک جامعه صنعتی تبدیل کرد و حداقل در ایران این تغییر جایی برای دوچرخه‌سواری باقی نگذاشت و حتی معماری و شهرسازی با محوریت خودرو انجام گرفت.

روز به روز بزرگراه، اتوبان و خیابان های جدید برای تردد خودروها تعریف، طراحی و احداث شد و همین امر دود بیشتری را به خورد شهروندان داد و آسمان‌های آبی را خاکستری کرد و امروز که شهرهای بزرگ و حتی شهرهای کوچکی همچون اراک درگیر معضلی به نام آلودگی هوا هستند دلمان می خواهد به گذشته و خاطرات دوچرخه بازگردیم، اما شرایط به مانند گذشته نیست و باید از ابتدا آغاز کنیم.

شهرهای صنعتی همچون اراک جایی برای دوچرخه‌ها ندارند و برای استفاده از این وسیله نقلیه مفرح باید شهر را مجددا طراحی کرد، اما شورای شهر ظاهرا رویکرد دیگری را در پیش گرفته است که باید نشست و منتظر اثربخشی آن بود.

رئیس کمسیون خدمات شهری شورای شهر اراک در گفت‌‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت آلودگی هوای شهر اراک و ضرورت کنترل ترافیک شهری و تردد خودروها عنوان کرد: شورای شهر اهتمام بسیاری برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه در ترددهای درون شهری دارد و بر همین اساس تصمیماتی دراین راستا اتخاذ شده است.

طوفان محمدی تصریح کرد: براساس جلسه هفته گذشته کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای شهر اراک ،شهرداری ملزم شد که بستر لازم برای تردد دوچرخه و ایمن‌سازی فضای شهری را فراهم کند که باید ظرف ۴۵ روز از اتخاذ این تصمیم نتیجه بررسی برای اجرای طرح از سوی شهرداری به شورا اعلام شود.

وی با بیان اینکه علاقمندی نسبت به استفاده از دوچرخه وجود دارد، اما به دلیل ایمن نبودن فضای شهری از آن استفاده نمی‌شود، گفت: براساس تصمیم شورا یکی از خیابان‌های اراک با عرض مناسب به عنوان پایلوت برای تردد دوچرخه و ایجاد خط ویژه این امر در نظر گرفته می‌شود تا بعد از موفقیت و بررسی نقاط قوت و ضعف در دیگر نقاط شهر تسری یابد.

محمدی عنوان کرد: البته تردد در مرکز و بافت داخلی شهر اراک یکی از مهم ترین موارد است که باید با ایجاد محدودیت در پارک خودروها در خیابان، خط ویژه دوچرخه‌سواری تعریف شود.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ پارک خودرو در پارکینگ‌های عمومی باید در اراک نهادینه شود و فضایی که امروز برای پارک خودرو استفاده می شود به تردد دوچرخه اختصاص یابد، بیان کرد: این طرح مرحله دوم کار است و با در نظر گرفتن مشوق برای دوچرخه سواران در شهر می‌توان این فرهنگ را تسری داد.

این عضو شورای شهر اراک با اشاره به تجربه‌های موفق برخی از ادارات دولتی در استفاده از دوچرخه و در نظر گرفتن مشوق برای کارمندان عنوان کرد: شرکت توزیع برق با ایجاد مشوق جهت استفاده از دوچرخه عملکرد موفقی داشته است و می‌توان این تجربه را در استفاده از موتور برقی و دوچرخه برای دیگر نهادها و ادارات گسترش داد.

وی به کمک گرفتن از فروشگاه‌های عرضه دوچرخه برایی فروش آن به قیمت مناسب اشاره کرد و گفت: فروشگاه‌هایی در این راستا اعلام آمادگی کرده اند و در این راستا کارمندان شهرداری اراک در اولویت قرار می‌گیرند تا گذشته از نگاه تفریحی به استفاده از دوچرخه با علم و آگاهی نسبت به این امر اقدام کنند.

محمدی اضافه کرد: در حال حاضر فرهنگ دوچرخه‌سواری در اراک وجود دارد و قطعا با ایمن‌سازی و ایجاد بستر مناسب می‌توان این فرهنگ را گسترش داد و در جهت کنترل ترافیک و آلودگی هوا قدم مثبتی برداشت.

توسعه دوچرخه‌سورای بدون ایجاد محدودیت برای خودرو اجراشدنی نیست

به گزارش ایسنا؛ شهر اراک شالکه‌ای خاص دارد. تک هسته ای بودن آن اجرای طرح‌های ترافیکی را با چالش روبرو می‌کند بر همین اساس باید نظرات کارشناسی را نیز در این حوزه مورد توجه قرار داد.

مبتکر پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در کشور در این خصوص به ایسنا گفت: شهر اراک به دلیل فواصل نزدیک و سفرهای کوتاه پتانسیل بسیار خوبی برای استفاده از دوچرخه و پیاده‌روی دارد، اما این امر منوط به توسعه زیرساخت‌های شهری و ایمن سازی معابر برای عابران و دوچرخه سواران است.

کوروش بختیاری عنوان کرد: متاسفانه تا به امروز زیرساخت لازم برای تردد دوچرخه در اراک وجود نداشته است و حتی نگاه و رویکرد مسئولان شهری نیز به این حوزه جلب نشده است.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه دوچرخه‌سواری در شهر باید محدویت تردد خودرو اعمال شود درغیر این صورت طرح محکوم به شکست است، افزود: با اعمال محدودیت برای خوردوها می‌توان مسیر دوچرخه‌سواری ایجاد کرد، در غیر این صورت با توجه به ساختار شهری اراک چنین طرحی اجرایی نمی‌شود.

بختیاری تصریح کرد: حاشیه اراک و شهرک‌ها به دلیل وجود خیابان‌های با عرض مناسب برای تردد دوچرخه ظرفیت مناسبی دارند، اما بدون پیوستگی خطوط دوچرخه، طرح کارآمد نخواهد بود و قطعا برای کنترل و کاهش آلودگی هوا به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

وی با بیان اینکه پایلوت شدن یک خیابان برای دوچرخه‌سواری معنا ندارد، گفت: دوچرخه‌سواری با هدف کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک با دوچرخه بازی متفاوت است. بدون پیوستگی خطوط دوچرخه در همه نقاط شهر عملا اجرای طرح اثربخشی نخواهد داشت نباید صرفا نگاه الگوبردارانه نسبت به شهرهایی همچون تهران داشت بلکه در کنار استفاده از الگوها و تجربیات باید با توجه به ساختار شهری عمل کرد.

مبتکر سه‌شنبه‌های بدون خودرو عنوان کرد: ایجاد خطوط دوچرخه مستلزم ایجاد همه امکانات مانند خط کشی خیابان‌ها، تابلو گذاری و حتی ایجاد آبخوری در شهر است در غیر این صورت طرح شکست می‌خورد و روندی که تا امروز طی شده است مجددا تکرار می‌شود. در شورای شهر قبل ۱۱ خانه دوچرخه در اراک جانمایی شد تا براساس میزان استقبال مردم مسیرهای پرتردد دوچرخه شناسایی و خطوط دوچرخه تعریف شود که طرح بواسطه نگاه تک بعدی و عدم توجه به پیوستگی خطوط شکست خورد.

بختیاری با اشاره به عدم حضورش در جلسه کمیسیون که مرتبط با توسعه دوچرخه‌سواری در اراک بوده است، بیان کرد: شهرها باید برای انسان‌ها ساخته شوند، اما متاسفانه توسعه شهرها صرفا با رویکرد خودرو محوری دنبال می‌شود و این نگاه قطعا طرح‌های موثر را به شکست می‌رساند. در این راستا قطعا باید از نظر کارشناسان که اشراف مناسبی نسبت به وضعیت شهر دارند استفاده کرد.

به گزارش ایسنا؛ شورای شهر اراک در ابتدای کار خود یکی از محورهای مهم کارش را کاهش آلودگی هوای اراک عنوان کرد و تا امروز که ۲٫۵ ماه از شروع به کار آن گذشته است اقدامی اجرایی در این خصوص صورت نگرفته و امور تنها به بررسی و واکاوی شرایط گذشته است که البته در این واکاوی باید از متخصصان امر استفاده شود.

اراک اولین شهر ایران در پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو بود، اما امروز به آخرین شهر فعال در این حوزه بدل شده است و به نظر می رسد که در تصمیم گیری ها از نظرات مختلف صاحبان اندیشه و نظر در این خصوص استفاده نمی شود و یا حتی از مبتکر طرح سه شنبه های بدون خودرو نیز در جلسات استفاده نشده است. نگاه تک بعدی بدون استفاده از نظر کارشناسی قطعا محکوم به شکست و باید برای اثربخشی طرح‌ها از حضور و نظرات متخصصان امر استفاده بیشتری کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.