تشریح عملکرد حوزه هنری استان مرکزی در سال ۹۵

رئیس حوزه هنری استان مرکزی در نشست با خبرنگاران عملکرد این نهاد را در سال ۹۵ تشریح کرد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، رضا میرزایی، رئیس حوزه هنری استان مرکزی، امروز، ۱۶ فروردین ماه، در نشست خبری که به منظور تشریح عملکرد سال گذشته برگزار شد گفت: یکی از اهداف حوزه هنری، تبیین و ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی به زبان هنر است.
وی تصریح کرد: همچنین تربیت هنرمندان متعهد و انقلابی و ارتقای تولیدات آنها از دیگر اهداف حوزه هنری است، بسیاری از برنامه‌های پیشنهادی حوزه در سال گذشته محقق و مابقی در سال ۹۶ پیگیری خواهد شد در برنامه‌ریزی فرهنگی باید اقتضائات زمان و کیفیت را در نظر بگیریم.
این مقام مسئول ورود هنرمندان به عرصه تکنولوژی را گامی در راستای جهانی شدن خواند و تصریح کرد: اگر می‌خواهیم محصول فرهنگی جذابیت داشته باشد و مورد پسند مخاطب قرار گیرد و از همه مهمتر مصرف این کالای فرهنگی اثربخشی لازم را داشته باشد باید کیفی سازی در رأس امور قرار گیرد.
وی ادامه داد: همه تلاش ما در سال گذشته بر این بود که اگر از کمیت کاسته می‌شود نه تنها به کیفیت لطمه‌ای نرسد بلکه افزایش را در این عرصه شاهد باشیم. از نظر امکانات سخت افزاری و نرم افزاری محدودیت‌هایی داریم و همین عامل باعث شد در کمیت کاهش داشته باشیم اما از نظر کیفیت و برنامه‌های محتوایی رشد داشتیم.
میرزایی یکی دیگر از سیاست‌های سال ۹۵ را استمرار برنامه های فرهنگی عنوان کرد و افزود: یکی از شاخصه‌هایی که باعث می‌شود یک برنامه فرهنگی اثر بیشتری داشته باشد استمرار است. به صورت نمونه مجموعه «عکسواره» با موضوعات مشخص، جامعه هدف متمرکزی را برای خود تعریف کرد و همین نشان از اقبال دارد، اجرای برنامه‌های پیشنهادی در سال گذشته نتایج خوبی همچون نشر کتاب و … را به همراه داشت.
وی اظهار کرد: تولید محتوا و نشر در فضای مجازی یکی دیگر از برنامه‌هاست، در این زمینه آثاری متناسب با شاخصه‌های فضای مجازی تولید کردیم. سال گذشته نگاه ما به تولید آثار، ملی و فراملی بود و این روند همچنان ادامه دارد.
رئیس حوزه هنری استان در تشریح برنامه‌های اجرا شده در سال ۹۵ گفت: تولید ۴۱۷ برنامه هنری از جمله این خدمات است، در این حوزه ۱۵۰ عکس، ۱۱۰ پوستر، ۲۹ نمایش، ۴ کتاب، یک سرود، ۶۰ عنوان شعر و ۶۰ عنوان داستان تولید شده است.
وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۶۶ کارگاه آموزشی در مقطع تکمیلی در استان برگزار شد که از این تعداد ۴۵ کارگاه مختص به شعر، ۴۵ کارگاه داستان، ۳۸ کارگاه نمایش، ۲۰ کارگاه فیلم نامه نویسی، ۶ کارگاه تجسمی و ۱۲ کارگاه عکس محصول تلاش حوزه هنری در بخش کارگاه آموزشی است.
میرزایی با بیان اینکه سال گذشته ۱۴ نشست پژوهشی و تخصصی هنری با حضور اساتید کشوری برگزار شد ابراز کرد: ۶ نشست ویژه نمایش، ۳ نشست عکس، ۳ نشست پوستر و گرافیک و ۲ مصاحبه تاریخ شفاهی از تلاش‌های حوزه هنری در سال گذشته بود.
وی از برگزاری ۱۸ جشنواره و همایش در سال گذشته خبر داد و افزود: ششمین جشنواره شعر و داستان جوان، ششمین همایش نقد آثار شعرای انقلابی و هفتمین نمایش‌های کوتاه صحنه، ۱۲ دوره عکسواره و ۳ دوره فصل گرافیک به شکل استانی، همچنین ۱۳ عنوان نمایشگاه آثار تجسمی به شکل اینترنتی، سنتی، عمومی و شهری برگزار و ۲ هزار اثر محتوایی از طریق فضای مجازی تولید و منتشر شد.
میرزایی تأکید کرد: حوزه هنری یک دستگاه تولید محور است تا خدماتی. بیشتر فعالیت این مجموعه تولیدی است و به واسطه آثار هنری مأموریت و اهداف خود را دنبال می‌کند، اینکه در یک مجموعه فرهنگی حجم تولید و فعالیت نسبت به نیاز جامعه برای اثربخشی تناسب نداشته باشد زنگ خطر محسوب می‌شود، حوزه هنری با توجه به بضاعت خود به دنبال تولید کیفی است هر چند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
رئیس حوزه حوزی استان مرکزی در پایان، تصریح کرد: حجم تولید آثار هنری برای جمعیت استان مرکزی تناسب ندارد و طبیعی است اثربخشی لازم را نیز نخواهد داشت. همه دستگاه‌های فرهنگی باید پای کار باشند و حمایت‌های جدی از هنرمندان صورت گیرد از ابزار هنر در استان آنچنان که شایسته است استفاده نمی‌شود آنچه استفاده می‌شود نیز در سطح پایین است و همین عامل باعث می‌شود آثار هنری، عیار خوبی نداشته باشند چنین آثاری مخاطب خاصی را جذب نمی‌کند، کار هنری باید ماندگار و اثرگذار باشد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.