خمینی ای امام

نام آیت اله آقا روح اله خمینی در سال ۱۳۴۰ با فوت مرجع مسلم تقلید شیعیان جهان آیت اله بروجردی بر سر زبانها افتاد و با ایراد سخنرانی های تند بر ضد رژیم پهلوی بعنوان روحانی سرسخت و سازش ناپذیر با حکومت و مبارزی معتقد و رهبر مذهبی مردم و مبارزین مذهبی و مسلمان شناخته شد. شرح مبارزات و سخنرانی ها و مواضع ایشان در کتابها و اسناد تاریخی و فیلم ها و…. آمده و در دسترس عموم می باشد.

نکته مورد نظر در این نوشتار ؛ پیشینه ای فرهنگی – تاریخی است که ایشان با نام (( امام )) خمینی (ره) شهرت یافتند:

  • در بدو ورود ایشان به ایران در ۱۲/بهمن ۵۷ روزنامه اطلاعات با تیتر درشت : امام آمد  به استقبال ایشان رفت و نام ایشان را زبانزد عام و خاص نمود .
  • تهیه و تنظیم و پخش سرود تاثیر گذار ( خمینی ای امام ) در همان ایام نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت . این سرود متضمن تمام عناوین و عبارات مذهبی – حماسی در وصف امام معصوم و خصوصا” حضرت سید الشهداء است : مجاهد ؛ مظهر شرف ؛ ازجان گذشتن در راه هدف ، قیام  در راه حق ؛ سلام و درود ما بر تو ؛مرگ در راه حق افتخار است و ..
  • یک سال قبل از این و در مراسم چهلم ختم مرحوم آقا مصطفی خمینی ؛حسن روحانی ، از ایشان بطور علنی با نام (( امام خمینی)) یاد کرد.
  • هوشمندی ایشان در استفاده مفید و موثر از ایام عزاداری حضرت سیدالشهداء در محرم سال ۱۳۵۷ و قبل از آن با نامیدن کشته شدگان میدان ژاله تهران همسان شهدای کربلا و میدان ژاله با کربلا .
  • مقایسه فیضیه قم با کربلا و کشته شدگان ۱۵ خرداد ۴۲ با شهدای کربلا توسط ایشان.
  • نهایتا” نامیدن شاه بعنوان یزید زمان . این پیشینه تاریخی بر اساس یک پیشینه مهم و تاثیرگذار فرهنگی و مذهبی استوار است که عبارت است از سنت عزاداری بر شهدای کربلا و امام حسین (ع) و لذا برای عامه مردم و مبارزین اسلامی و حتی غیر مذهبی ؛ طبیعی است که در برابر ((یزید)) ؛ مفهوم مخالف آن و مورد توجه خود یعنی (( امام )) را قرار دهند .
  • در بین عامه مردم و توده های مذهبی سراسر کشور؛ مفاهیم یزید و امام بسیار آشنا و ملموس بود زیرا سالهای متمادی در روضه خوانیها و خصوصا” (( تعزیه)) آن را لمس کرده بودند و با گوشت و پوست مردم عجین شده است.
  • سخنرانی کوبنده و انقلابی ایشان در روز ۱۲/بهمن /۵۷ و حمله ایشان به قدرت مستقر دولت ؛ درعبارتهایی چون : من دولت تعیین میکنم ؛ من توی دهن این دولت میزنم ؛ بسیار مشابه رجز خوانی های اصحاب امام معصوم در تعزیه عاشورا است و عامه مردم در پیش چشم خود همان امام را در قامت و هیبت و صلابت و لباس (( امام )) خمینی دیدند که با شجاعت و در کنار مردم برای ادامه مبارزه با یزیدیان آمده بود.

حتی در اسناد ساواک نیز از ایشان در سال ۱۳۴۲ بعنوان – امام – یاد شده است : در سند شماره ۸۳۱/بخش ۳۱۲ مربوط به روز ۱۳/خرداد /۱۳۴۲ و سخنرانی امام خمینی در فیضیه قم ؛ مامور ویژه تنظیم کننده گزارش پس از توصیف کامل جزئیات و تمهیدات آماده سازی مکان سخنرانی ؛از لحظه ورود با عظمت و پرشکوه امام خمینی ؛ چنین می نویسد : (( خمینی را مثل امام وارد کردند )) .

آنچه آمد مربوط به پیشینه موضوع بود . روش و منش ایشان و بازتاب آن در مردم مسلمان و انقلابی ایران در حوادث سالهای رهبری و زعامت جمهوری اسلامی ؛  نشان داد که همواره در نزد مردم  مسلمان ایران به مثابه (( امام )) بودند.

سید منصور حیدری ۱۲/بهمن/۱۳۹۵

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.