برای فضای سبز اراک نباید کاری انجام داد!

یک فعال محیط زیست بر حفظ درختان کهنسال تاکید و این منابع را سرمایه‌های ارزشمند محیط زیست یک شهر بویژه شهری آلوده همچون اراک دانست.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، سهراب عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با بیان اینکه اعتقاد دارم برای فضای سبز اراک هیچ کاری نباید انجام داد، گفت: بهترین اقدام برای فضای سبز اراک این است که فضای موجود را حفظ کنیم و از اقدامات دیگر که به نابودی فضای سبز منجر می‌شود، اجتناب کنیم.

وی بیان کرد: توسعه شهر را به نحوی برنامه‌ریزی کرده‌اند که ظاهرا مستلزم از بین رفتن بخشی از فضای سبز اراک است و در این شهر درختانی که هم‌اکنون می‌توانند به عنوان فضای سبز موثر محسوب شوند را از بین می‌بریم.

این فعال زیست محیطی عنوان کرد: درختانی که در جبران از بین رفتن فضای سبز موجود کاشته می شوند تا زمانی که به فضای سبز موثر تبدیل شوند چندین سال زمان نیاز داشته و تحقق این مهم مستلزم صرف هزینه‌های گزاف است.

سرپرست دانشگاه پیام نور اراک با بیان اینکه این رویکرد که وجود دارد را نمی‌پذیرم، ادامه داد: توسعه مهم است، اما توسعه‌ای که پایدار باشد، به این معنا که بین ساخت و سازها، صنعت و طبیعت آشتی قابل قبول ایجاد شود.

وی با تایکد بر این نکته که شهر را نمی‌توان به سیمان و آجر تبدیل کرد و گسترش داد، افزود: من به عنوان فردی دانشگاهی هیچ چشم امیدی به تامین فضاهای سبز از دست رفته با اقداماتی در قالب ایجاد فضاهای سبز چند هکتاری ندارم.

عسگری با تاکید بر اهمیت پلاک‌کوبی در راستای حفظ درختان بیان کرد: هر چند این اقدام بیش از سه دهه به تعویق افتاد، اما با دستور وزارت کشور مبنی بر ضرورت پلاک‌کوبی درختان توسط شهرداری‌ها حدود دو سال است که شهرداری اراک اقدام به پلاک‌کوبی درختان کرده است و این اقدام می تواند گام موثری در حفظ درختان باشد.

این فعال زیست محیطی با بیان این نکته که یک کودک به لحاظ کارآیی نمی‌تواند جایگزین فردی بالغ شود، عنوان کرد: نهال جدید نمی‌تواند جایگزین درخت کهنسال باشد، عوامل طبیعی و انسانی یک درخت را تهدید می کند و نیاز به رسیدگی بسیار دارد تا زمانی که به درخت موثر، تنومند و پایدار تبدیل شود لذا درختان کهنسال سرمایه‌های ارزشمندی هستند که نباید با بهانه جایگزینی از بین روند.

سرپرست دانشگاه پیام نور اراک با تاکید بر اهمت وجود شاخ و برگ درختان در تصفیه هوا ادامه داد: شاخ و برگ درخت در واقع سرمایه‌ محسوب می‌شود و هرس غیر اصولی در واقع از بین بردن سرمایه‌گذاری در پایان سال است، متاسفانه نوع هرس درختان در اراک مناسب نیست.

عسگری با تاکید بر لزوم ایجاد حس مسئولیت در شهروندان در قبال فضای سبز بیان کرد: حساسیت‌های عمومی نسبت به گذشته بهتر شده است و مردم نسبت به فضای سبز تعهدمندانه‌تر برخورد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت همیاری مسئولین و مردم در حفظ فضای سبز کمک به بهبود زندگی خودمان است

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.