به بهانه روز خبرنگار؛ خبرنگاران را دریابیم

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایرنا، خبرنگاری یکی از حرفه های سخت و پرتلاش محسوب می شود و این قشر بیشتر ایام سال را در راستای حل مشکلات جامعه سپری می کنند و با چشمان بینای خود سعی در انعکاس رویدادها و اصلاح کاستی ها دارند.

۱۷ مرداد شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی است که در مزار شریف افغانستان توسط گروه طالبان، شهد شیرین شهادت را نوشید و این روز به عنوان روز خبرنگار مزین شد و در واقع بهانه ای است تا واگویه های این قشر کم ادعا را واکاوی کنیم.
محمود صارمی از جمله خبرنگاران پرتلاش و آزاده‏ ای بود که از حضور در خطرناکترین میدان ‏ها ترس به دل راه نداد و به رسالت خویش تا انتها وفادار ماند.
نقش برجسته خبرنگار در عرصه های مختلف جامعه بر کسی پوشیده نیست اما چرا با وجود این تلاش گسترده، اصحاب قلم با چالش هایی مواجه هستند.
به عقیده اکثر فعالان عرصه مطبوعات، مشکلات خبرنگاران بسیار تکراری است آن قدر که همه مسئولان لااقل چند باری شنیده اند.
نبود امنیت شغلی، مشکلات بیمه و درمانی، متناسب نبودن حقوق و مزایا نسبت به سختی کار، نبود اجرای قانون سختی کار درباره روزنامه نگاران، پرداخت نشدن به موقع حقوق و مزایا، متناسب نبودن حق التحریر روزنامه نگاران، خودسانسوری، پاسخگو نبودن برخی از مسئولان دولتی، سلیقه ای عمل کردن روابط عمومی سازمان ها و دستگاه های اجرایی در برخورد با خبرنگاران تنها برخی از مشکلات این قشر تلاشگر است.
اغلب فعالان این عرصه فاقد حقوق ثابت بوده و درآمد آنها در شهرستان ها ناچیز است و این امر موجب بروز نا به سامانی هایی شده است.
سردبیر ایسنا منطقه مرکزی وجود برخی از مشکلات خبرنگاران را ناشی از عدم شناخت جایگاه صحیح این قشر توسط مسئولان عنوان کرد و گفت: این مهم مشکلات بسیاری را برای اصحاب رسانه به همراه داشته است.
لیلا بنیادی افزود: اعمال رفتارهای سلیقه ای با خبرنگاران، نبود امنیت شغلی، در آمد پایین، نبود ابزار حمایتی، سیاستگذاری نامناسب در امور رفاهی، خدماتی و بیمه ای از دیگر مشکلات خبرنگاران است.
وی ادامه داد: برخورداری از سواد حرفه ای، روابط عمومی بالا و اخلاق خبرنگاری یکی از ویژگی ها و ابزارهای مهم خبرنگاران کارآمد بوده و نبود این ابزار آسیب های فراوانی به حوزه اطلاع رسانی و خبرنگاری وارد می کند.
سردبیر ایسنا منطقه مرکزی اطلاع رسانی را یکی از مولفه های جامعه پیشرفته و توسعه یافته عنوان کرد و گفت: خبر موثق و به دور از کذب، از رواج شایعه در جامعه جلوگیری می کند که اگر این مهم به درستی انجام نشود مشکلات و انحرافاتی به وجود می آید.
بنیادی افزود: هم اینک مسئولان شناخت و نگاه درستی به حرفه خبرنگاری ندارند و در این در حالی است که بهره برداری مناسب از حوزه خبر و اطلاع رسانی، پیشرفت و توسعه کشور را به همراه دارد.
مدیر مسئول هفته نامه تعامل استان مرکزی نیز معتقد است: خبرنگاری یکی از حرفه های سخت در دنیا است و با پدیده های غیرعادی سر و کار دارد که ممکن است این پدیده ها شیرین یا تلخ باشد و معمولا حوادث تلخ به خبر تبدیل می شوند که روبرویی با این پدیده ها خواه، ناخواه مشکل است.
رضا صفایی افزود: خبرنگار علاوه بر تهیه خبر از یک واقعه، باید روند آن را نیز دنبال کند که این مهم یکی از چالش های حرفه های خبرنگاری است و انرژی بسیاری طلب می کند.
این روزنامه نگار استان مرکزی خاطر نشان کرد: ممانعت برخی از مسئولان اداره ها برای ورود خبرنگاران به سازمان ها و دسترسی به اطلاعات و منابع خبری برای تهیه خبر و گزارش از حوادث و اتفاقات روز جامعه از دیگر مشکلات حرفه خبرنگاری است.
صفایی گفت: نبود امنیت شغلی و بیمه نبودن خبرنگاران از دیگر چالش های این قشر است و گاهی اوقات با روی کار آمدن و به قدرت رسیدن یکی از جناح های سیاسی، رسانه های جناح دیگر در معرض تهدید بیکاری است.
وی دانش تخصصی، تجربه و مهارت عملی را لازمه مهم حرفه خبرنگاری دانست و ادامه داد: ارتباطات و داشتن روحیه متناسب با نیازهای شغلی از ویژگی های یک خبرنگار برای انتقال مشکل ها و نیازهای جامعه به گوش مسئولان است.
این روزنامه نگار استان مرکزی افزود: خبرنگاران با اطلاع رسانی خود در توسعه و استفاده از ظرفیت و توانایی های موجود این استان نقش مهمی را ایفا می کنند.
صفایی با بیان اینکه خبرنگاران و اصحاب رسانه تکمیل کننده حلقه ارتباط مسئولان و مردم هستند ادامه داد: فعالان عرصه خبر در رشد و بالندگی و نیز توسعه همه جانبه کشور به معنای واقعی کلمه موثر هستند.
عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان مرکزی نیز گفت: هم اینک ۱۲۰ عضو رسمی و ۸۰ عضو افتخاری با خانه مطبوعات این استان همکاری دارند.
امیر مولوی افزود: اعضای رسمی افرادی هستند که تمام شرایط عضویت در خانه مطبوعات بهره مند بوده و در انتخابات هیات مدیره نیز می توانند شرکت کنند.
وی ادامه داد: اعضای افتخاری به دلیل نداشتن یکی از شرایط مانند سابقه بیمه به صورت افتخاری از خدمات خانه مطبوعات استان بهره مند می شوند و اجازه حضور در انتخابات مجامع عمومی این خانه را ندارند.
مولوی گفت: دفاتری که نیروهای خود را بیمه نمی کند از نظر وزارت ارشاد غیر فعال بوده و یارانه مطبوعاتی به آن پرداخت نمی شود زیرا دولت حمایت از این حوزه را منوط به بیمه کردن نیروها کرده است.
وی ادامه داد: وزارت ارشاد برای رفع مشکل بیمه خبرنگاران، آنان را از پرداخت سهم کارفرما معاف کرده و حق بیمه پرداختی در پایان سال توسط دولت به حساب آنها بازگردانده می شود.
وی ادامه داد: خانه مطبوعات استان مرکزی با ایجاد کمیته حقوقی، کمیته رفاهی و کمیته آموزشی خدمت رسانی به خبرنگاران را در دستور کار خود قرار داده است.
مولوی افزود: کمیته حقوقی برای حمایت حقوقی از خبرنگاران در محاکم قضایی، کمیته رفاهی برای پیگیری مسکن خبرنگاران، برنامه معیشتی، کمیته آموزشی برای پیگیری نشست های آموزشی و ارتقای سطح علمی خبرنگاران تشکیل شده است.
وی ادامه داد: طرح اقتصاد رسانه برای بهره گیری از ظرفیت های صنعت برای خبرنگاران، نظام جامع رسانه و خبرنگاران برای استحکام جایگاه مطبوعات در کشور و رتبه بندی خبرنگاران از جمله طرح های دولت تدبیر و امید برای حمایت و ارتقای جایگاه خبرنگاران در جامعه است.
معصومه صفری خبرنگار ایرنا استان مرکزی نیز معتقد است: سختی کاردر عرصه اطلاع رسانی برای بانوان خبرنگار که سهم زیادی در رسانه های کشور دارند اندکی بیشتر از خبرنگاران مرد است زیرا زنان علاوه بر تمامی مشکلات شغلی واسترس کاری، به عنوان یک زن و یا مادر خانواده با محدودیت ها و مشکلاتی رو به رو هستند.
وی ادامه داد: با توجه به همه مشکل ها عشق و علاقه به کار تنها عامل پایداری و باقی مانده زنان خبرنگار در عرصه خبر و خبررسانی بوده و نیاز است مسئولان مربوطه با حمایت از این قشر تدابیری بیاندیشند تا مشکلات و دغدغه های پیش روی آنان به حداقل رسیده و بتوانند به درستی به رسالت خود که افزایش سطح آگاهی در سطح جامعه است، عمل کنند.
رئیس خانه مطبوعات استان مرکزی نیز افزود: در طرح رتبه بندی خبرنگاران، سطح حقوق و مزایای خبرنگاران بر اساس رتبه بندی آنان تعیین می شود که این مهم نقش به سزایی در افزایش حقوق آنان دارد.
محمد رجاییان بیان کرد: برخی از خبرنگاران ورود سهل و آسان غیرحرفه ای ها به عرصه خبر و نبود گزینش های لازم برای ورود به این حرفه را از جمله مشکل های عرصه مطبوعات می دانند و یکی از مهمترین وظایف خانه مطبوعات تربیت نیروی خلاق خبری است.
وی عنوان کرد: یکی از مسایلی که در حوزه اجتماعی برای خبرنگاری مطرح است مسائل استخدامی و اشتغال خبرنگاران است معمولا بین بیشتر خبرنگاران و رسانه ها رابطه استخدامی مناسبی وجود ندارد و اکثر تلاشگران این عرصه حق تحریر دریافت می کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگار شهید محمود صارمی و تشکر از تلاش های فعالان عرصه اطلاع رسانی در گسترش اطلاعات، آگاهی، بصیرت افزایی و انعکاس مطلوب خدمات و فعالیت های نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت: خبرنگاران به عنوان عامل رشد و توسعه، ابزار نظارت و بازوی مدیران و مسئولان در انعکاس دقیق مشکلات و مسایل مردمی نقش بسزایی دارند.
مهدی حقیقی با یادآوری مشکل های پیش روی فعالان حوزه اطلاع رسانی و خبرنگاران افزود: عشق و علاقه تنها عاملی است که فعالان عرصه خبر و اطلاع رسانی در این حرفه نگاه داشته است.
وی دانش تخصصی، تجربه کافی و مهارت عملی را لازمه کار خبرنگاری دانست و گفت: ارتباطات و داشتن روحیه متناسب با نیازهای شغلی از ویژگی های یک خبرنگار برجسته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بیان کرد: صداقت، امانتداری و بازگو کردن مطالب به شیوه ای صحیح از ویژگی های یک خبرنگار متعهد بوده و خبرنگاران صادق و امانت دار همواره مورد اعتماد مخاطبان و مردم جامعه هستند.
۵۲ نشریه و ۹ پایگاه خبری و اطلاع رسانی در استان مرکزی فعالیت رسانه ای دارند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.