همدلی نمایندگان برای سیاست زدایی از هوای اراک؛ ائتلاف علیه آلاینده

«انسانها در سیاست همیشه قربانیان ساده دلِ و خود فریبی بوده و خواهند بود و تا زمانی که نیاموزند منفعت طلبی این یا آن گروه را باید در پشت عبارتهای اخلاقی، سیاسی و اجتماعی و وعده های آنها جستجو کنند، قربانی سیاست بازی کسانی خواهند شد که هرگز ندیده اند زیرا قاعده تاریخ این بوده که حکومت جهان در دست افراد دیگری به غیر از آنهایی که در صحنه ی سیاست هستند قرار دارد و ما هر روزه آنها را می بینیم.» بنیامین دیزرائیلی
به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از وقایع استان، امروزه نمایندگی مردم در سطوح و ارگان های مختلف چون شوراها، مجلس و… واقعا کار دشواری ست که سبب خارج شدن فرد منتخب از رسالت اصلی و قانونی اش می شود. چرا؟
نخست این که بیشتر رای دهندگان به ویژه از سال های اخیر و امروزه، از بیکاران (به ویژه بیکاران تحصیل کرده و دانشگاهی)، فقرا و آن هایی هستند که دارای مشکلات اقتصادی اند و حتی ممکن است برخی بر خلاف میل و تفکرشان و تنها برای حل مشکل اقتصادی خود، به سوی یک کاندیدا گرایش یافته، برایش فعالیت کنند و یا به او رای دهند. این گروه که حق طبیعی شان بوده و چاره دیگری هم ندارند، بیشترشان به هدف خود نخواهند رسید. لذا یک نماینده بیشتر از آن که مطابق با قانون، مشغول مسائل و دغدغه های ملی، قانونگذاری، نظارت بر ارگان ها و امور کلان شود، درگیر روزمرگی، مراجعه کنندگان بی شمار محتاج به حتی یک وام کوچک و بخور و نمیر، ظاهرگرایی برای رای آوردن مجدد، دادن شعارها و وعده ها، توصیه نــامه نویسی، جمــع آوری نامه های درخواستی، آسفالت سازی و امثال آن می گردد.
دومین گروه از حامیان یک کاندیدا، قدرت طلبان و ثروت طلبانی هستند که با کمک های مالی و … سبب پیروزی وی می شوند. آن ها استعداد و تجربه ی عجیبی در شناخت جهت وزش باد دارند. هدف شان رسیدن، یا ماندن و یا پیشرفت در قدرت و یا افزایش ثروت شان میباشد که تا لحظه ی آخر هم دور و بر کاندیدا یا نماینده پرسه زده و برخلاف گروه نخست، تا می توانند از او بهره می برند. مشاهده این افراد در اطراف نماینده برای مردم محسوس و دردناک بوده و ثمره ای جز ناامیدی بیشتر برای مردم، رسوایی نماینده و دور کردن او از رسالت های قانونی و ملی اش ندارد. در واقع این گروه با تمام ثروت، قدرت و توانایی شان برای نماینده تبلیغ میکنند به شرطی که اگر هر اتفاقی افتاد که در زمین بازی آنها بود نماینده «براساس قاعده شتر دیدی، ندیدی» از کنارش بگذرد.
سوم، آنهایی که بیشترین مطالبات شان فکری و جناحی ست. این دسته که بیشترشان از میان تحصیل کردگان، علاقه مندان، افراد دارای دغدغه های سیاسی و گروه های فعال سیاسی می باشند، رفع مطالبات شان بسته به میزان قدرت شان در جامعه و میان ارکان قدرت داشته و به علت عدم تحزب در کشور، نماینده ی منتخب مردم را تنها و منحصر به سوی خواسته های جناحی شان بدون توجه به خواسته های ملی و فراجناحی خواهند کشاند.
با این حال و با توجه به این که هماهنگی بین تمامی خواسته های گروه های بالا ممکن نیست نمایندگی واقعی به علت مشکلات روزافزون اقتصادی و عدم تحزب، کار بسیار دشواری است و اگر کسی هم پیدا شود که بخواهد و یا بتواند تغییری به وجود آورد، مطالبات اقتصادی و روزافزون مردم عادی و خواسته های سودجویان اقتصادی و سیاسی خرد و کلان و …، به ویژه در شهرستان ها که بیشترین تعدادمنتخبان را دارد، هرگز چنین فرصت و اجازه ای را نخواهند داد.
ولی یک نماینده واقعی مجلس باید بی عدالتی های احتمالی را در سطح منطقه پی گیری و از حق و حقوق مردم در حوزه انتخابی خود با هدف اجرای هر چه بیشتر عدالت دفاع کرده و با تلاش و کوشش مضاعف از بی عدالتی و حق کشی نسبت به حقوق حقه مردم جلوگیری کند. معرفی شاخص ها، توانمندی ها، ظرفیت موجود از نظر کمی و کیفی به مسؤلان عالی کشوری و استانی، توسط نماینده می تواند یکی از مصداقهای نظارت بر اجرای قانون و وظیفه اولی یک نماینده باشد. یک نماینده واقعی وقتی حتی همشهریانش بزرگ ترین آزرویشان دیدن خورشید بدون پرده آلوده صنایع است، چگونه می تواند سکوت کند چون به عده ای بر میخورد؟ به یقین می توان نمایندگان این دوره مجلس استان مرکزی را بهترین و منسجم ترین گروه تاریخ مجلس استان دانست چرا که علی الرغم تمامی کارشکنی های گروه هایی که در بالا معرفی شد مردانه پی گیر مطالبات مردم شده اند.
شورای اداری شهرستان اراک روز شنبه با حضور دو نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در محل فرمانداری این کلانشهر برگزار شد. در این نشست سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان گفت: امروز ما در خط مقدم خدمت رسانی به مردم هستیم و باید به هیچ وجه در این زمینه کوتاهی نکنیم.
وی ادامه داد: یکی از مطالبات به حق مردم از تمام نمایندگانشان در استان مرکزی هماهنگی و اتحاد بوده است و در این زمینه همیشه مثال هایی از کرمان و اصفهان زده میشود و خوشبختانه در این دوره در مجلس ما برای اولین بار در سطح استان شاهد همکاری و همدلی بین نمایندگان برای خدمت رسانی هستیم و این هماهنگی بویژه بین من و دکتر کریمی به حدی است که مثال زدنی است و این امر به حدی ملموس است که اولین نشست ریاست مجلس در بین استانها با مجمع نمایندگان استان مرکزی بوده. هرچند عده ای سعی میکنند این اتحاد ما را با بازی های سیاسی و حاشیه سازی بهم بزنند و لی ما در همکاری برای خدمت به مردم کوتاه نمی آییم. چون اختلاف نظر همیشه بوده و ممکن است برای یک مصوبه یا راهکاری برای یک مسئله اقتصادی باهم اختلاف آرا داشته باشیم ولی در پیگیری مطالبات مردم ما با تمامیت باهم هماهنگ هستیم .
وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به حفظ هویت تاریخی استان گفت: در همه جا هویت پایه هستی ملت هاست و باید امروزه ما برای حفظ هویت خودمان با تمام توانایی ها تلاش کنیم . زیرا اراک هرچند شهری جدیدی است و تاریخش مربوط به دوره قاجاریه است ولی در اطراف آن آثاری متعلق به ادوار مختلف تاریخی هست و ما باید بر روی این میراث های گرانبهایمان سرمایه گذاری کنیم. زیرا برای پل زدن نسل جوان امروز به گذشته مجبوریم این هویت را حفظ کنیم.
نماینده مردم اراک ، خنداب و کمیجان تصریح کرد: امروزه خوشبختانه امروزه در مجلس نمایندگان استان مرکزی در اکثر کمیسیون ها حضور دارند و این فرصت استثنایی است تا بتوانیم مشکلاتمان در همه عرصه ها به گوش مسئولان برسانیم زیرا امروزه اراک به یک مدیریت سیستمی قوی نیاز دارد چون ما اگر واقع بین باشیم و از مردم سوالات ساده ای را بپرسیم متوجه عمق مشکلات میشویم اینکه آیا مردم از آب شهری راضی هستند؟ آیا هوای که تنفس میکنند سالم است یا نه؟ جواب این سوالات را همه میدانند به یک نفر هم ربط پیدا نمیکند چون در این قضیه همه مسئولان مقصرند و تنها به شورای شهر مربوط نمی شود ولی در استان معمولان همه این مشکلات و ناکارایی یکدیگر را به گردن هم می اندازند ولی من میگویم همه مقصریم کسانی که میگویند اراک را با قزوین مقایسه کنند تا بفهمند اراک در وضعیت خوبی نیست.
مقدسی با گلایه از کاغذ بازی، شعار زدگی و حرف های بی عمل مسئولان در ادامه گفت: همه میدانیم وضعیت آلودگی و بیماری های ناشی از آن در استان بسیار زیاد است ولی نمی شود که ما هر روز جلسه بگذاریم و به مردم بگویم هوا آلوده است و السلام، تا زمانی که این گونه رفتار کنیم بود و نبودمان فرقی نمیکند. از طرفی ما جلسه، مصوبه و حرف زیاد داریم ولی خروجی از این جلسات به نفع مردم بیرون نمی آید.
نماینده مردم اراک، کمیجان وخنداب در مجلس با بیان اینکه شهرستان اراک ۳ بخش و ۱۰۲ روستا را زیر پوشش قرار می‌دهند و بسیاری از مردم از شهرستان‌های استان و خارج از استان از امکانات و خدمات ارائه شده در شهر اراک بهره‌مند می‌شوند گفت: با وجود استفاده بسیار زیاد مردم از امکانات متاسفانه امکانات و اقدامات انجام شده در اراک شایسته مردم نیست و مردم از وضع آب و هوا، اشتغال و خدمات شهری رضایت‌مندی ندارند و شرایط محیط زیست در اراک خوب نیست و ما درصدد هستیم تا رئیس سازمان محیط زیست را به شهر اراک بیاوریم و تا قبل از سفر هیئت دولت به استان مصوبات خوبی را بتوانیم برای اراک تصویب کنیم.
مقدسی با اشاره به آلودگی شهر اراک و حضور صنایع آلاینده در آن عنوان کرد: باید قسمت آندسازی کارخانه آلومینیوم‌سازی از شهر خارج می‌شد و قسمت‌های فرسوده آن نیز نوسازی شود که مسئولان کارخانه آلومینیوم با صرف هزینه بسیار و گرفتن وکیل می‌خواهند این موضوع را جا بیندازند که این صنعت یک صنعت سبز است و آلودگی ندارد. در صورتی که آلایندگی واحد آندسازی آلومینیوم مصوبه سال ۸۶ است و باید واحد آندسازی تا سال ۹۱ به خیرآباد منتقل می‌شد و با گذشت چندین سال نه تنها منتقل نشده که پیشرفت فیزیکی چندانی هم نداشته است.
مقدسی در ادامه خاطر نشان کرد: ما باید به جای حرف زدن، پی گیری ای که بتواند منجر به عمل شود را در دستور کار خود قرار دهیم و سعی نکنیم با پاک کردن صورت مسئله از واقعیت موجود فرار کنیم.
وی همچنین خاطر نشان کرد با توجه ایرادات موجود در تخصیص اعتبار و گرفتن منابع از دولت که بیشتر به چانه زنی و تلاش مدیران استانی مربوط میشود و مطابق با شاخص ها آمایش سرزمین و شاخص های جهانی نیست. از این پس باید برای سنجش عملکرد مسئولان علاوه بر جذب اعتبارات استانی شاخصی برای تعیین میزان دریافتی و تلاش هر مدیر برای جذب منابع کشوری را نیز در نظر گرفت . زیرا حق گرفتنی است و به تبع آن منابع و اعتبارات در کشور ما گرفتنی است نه دادنی
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بیتی از سعدی که بر احوال آن مرد باید گریست / که دخلش بود نوزده ، خرج بیست . گفت: خزانه خالی است و دولت به پیمان کاران و زیادی بدهکار است و تحریم ها هم بر این ها سوار شده است و شرایط بغرنج شده است چه باید کرد؟ پس تنها راه کار ما این است که تفکرمان را عوض کنیم و برای جذب سرمایه گذاران مانند بقیه استانها تبریز و اصفهان بیایم و همشهریانمان را برای سرمایه گذاری دعوت کنیم. و اراکی های ساکن تهران و خارج از کشور را تشویق کنیم تا در شهرشان سرمایه گذاری کنند تا از این رکود خارج شویم.
علی اکبر کریمی نیز با انتقاد از مدیران استانی در گرفتن بودجه و اعتبارات استانی گفت: در شهر اراک شاخصه‌های اقتصادی بیش از ۵۰ درصد از موارد دیگر به چشم می‌خورد و همین سبب می‌شود تا سهم بیشتری از بودجه‌ کشوری به این شهر تخصیص داده شود.
کریمی افزود: طرح های مربوط به کاهش آلودگی هوای اراک مصوب سال ۸۶ است که متاسفانه عزم جدی را در اجرای این طرح از آن سال تا کنون ندیدیم این همه تاخیر و غفلت سبب چه موضوعی است؟ چرا باید موضوع آلودگی هوای اراک جولانگاه سیاسی بازی‌های حزبی و جناحی شود؟ مگر می‌شود با سلامت مردم بازی سیاسی کرد؟ چرا باید صنعتی که در آلایندگی شهره شهر و کشور بوده و در مصوبه هیئت وزیران آلایندگی آن تصویب و برای برطرف کردن آن راهکار ارائه داده شده است اکنون باید مدعی مردم و مسئولان شود؟ چرا باید میلیون‌ها تومان هزینه وکیل کنند تا در دادگاه‌ها ثابت کنند که آلاینده نیستند؟ سلامتی مردم به چه قیمت؟ کدام بررسی علمی ثابت کرده است که آلومینیوم و پتروشیمی آلایندگی ندارند و می‌توانند خود را صنعت سبز معرفی کنند؟ چرا ایرالکو مصوبه کارگروه‌های کاهش آلودگی هوا را اجرا نکرده است و خطوط قدیمی را به خارج از شهر منتقل نکرده است؟
نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب تاکید کرد: در اولین کارگروه کاهش آلودگی هوا در سال ۹۰ مصوب شده که از ابتدای سال ۹۱ تعداد ۶۰ دیگ کارخانه تا پایان شهریور همان سال از شهر خارج شود و همچنین مصوب شد واحد آندسازی ایرالکو تا تاریخ ۱۳۹۱/۴/۳۱ به خیرآباد منتقل شود. اما عزم جدی برای رسیدگی و اجرای مصوبات دیده نمی‌شود و پیشرفت قابل توجهی در مصوبات دیده نشده است.
کریمی با انتقاد از عملکرد مدیران ایرالکو افزود: آقایان مصاحبه میکنند که ۴۰ درصد آند سازی پیشرفت داشته است در حالیکه در حد فوندانسیون است.
عضــو کمـیســیــون اقتصـــادی مجلـــس شورای اسلامی به بی کفایت مدیران و مسئولان و نبود عزم جدی برای کاهش آلودگی اشاره کرد و گفت: تجهیزات انتقال آندسازی بیش از ۱۰ سال است وارد شده و در حال خاک خوردن است این مسئولان باید جوابگوی این همه بی اهمیتی باشند. سلامت مردم را قربانی مسائل سیاسی نکنید و اداره محیط زیست به جای اینکه به فعالیت‌های سیاسی بپردازد از مردم و سلامت آنها دفاع کند.کار بجایی رسیده است که صنعتی که بیش از همه سلامت مردم را به خطر انداخته است امروز مدعی دفاع از همان مردم شده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: متاسفانه محیط زیست هم در بحث آلودگی هوا جولانگاه سیاسیون شده است و از حقوق مردم دفاع نمی کند.کریمی خاطرنشان کرد: تاخیر در اجرای طرح های کاهش آلودگی هوا برای مردم قابل قبول نیست، مردم از مسئولین عمل می خواهند و کوتاهی در این زمینه ظلم به مردم است. نبود فضای سبز، ناکارایی مسئولان، کمبود خدمات درمانی و بیمارستان، و مشکلات جامعه کارگری از دیگر موارد بحث دکتر کریمی در این جلسه بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.