آلومینیوم با شکایت از شهرداری خواهان بازپس گیری عوارض آلایندگی اش شد

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از وقایع، پرونده آلودگی شرکت آلومینیوم سازی ایران که سابقه بیش از ۲۰ ساله در دادگستری دارد و در این سالها مسئولین همواره آلاینده بودن این صنعت را مطرح و مصوباتی جهت کاهش آلایندگی آن داشته اند، پرونده ای است که اگر این سالها برای مردم شهر اراک آبی نداشته ولی برای عده ای که به دنبال ردای مسئولیت، مطامع سیاسی ، منافع و سود شخصی وحزبی بوده اند، نان داشته است.
جدای از همه نان رسانی هایی که این پرونده داشته و باج خواهی ها و رانت خواری هایی که در قبال این آلایندگی شده است، نقش لقمه نان حق الوکاله ۲۰ میلیاردی را نباید از یاد برد چرا که به یمن این حق الوکاله و حکم صادره از آن مدیران ایرالکو می کوشند علیرغم به سر بردن هوای اراک در وضعیت هشدار و ناسالم با فشارهای سیاسی و رسانه ای با انتشار گزارشاتی عدم آلایندگی شرکت آلومینیوم سازی ایران را انکار و زیر گوش مردم شهر اراک زمزمه کنند.
یکی دیگر از موهبتهای این حق الوکاله ۲۰ میلیاردی این است که مدیران این شرکت یک شبه بدون هیچ درد سری جایشان از متهم بودن به شاکی شدن تغییر کرده است و در جایگاه مظلوم شکایت و در خواستی نوشتند مبنی بر استرداد وجوه پرداختی این شرکت در قالب عوارض آلایندگی، تا شاید اینبار نیز با یک بازی سیاسی و سودجویی برنده شوند.
شورای شهر و مردم سکوت نخواهندکرد
رییس شورای کلانشهر اراک با اشاره به شکایت ایرالکودر محاکم تهران برای پس گرفتن عوارض آلایندگی که در سالهای قبل پرداخت کرده است گفت: آلومینیوم سازی از زمان فعالیت خود تا کنون به دلیل فرسودگی فناوری برای اراک آلایندگی های زیادی به همراه داشته و همه به این امر واقف هستند .
اسماعیل تاج آباد در صحن رسمی شورای کلانشهر اراک افزود: چه طور ممکن است با تغییر مدیریت و بدون هیچ اقدام سازنده ای برای رفع آلایندگی به یک باره اعلام می شود که این صنعت سبز است.
وی افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران در سالهای گذشته نیز مقرر بود این صنعت در راستای کاهش آلایندگی خود دیگهای خود را با پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا بهسازی کند که این اقدام انجام نگرفت و تنها تعداد کمی از دیگها با تکنولوژی چینی که چندان مورد تایید نیست بهسازی شده و همچنین مقرر بود در راستای کاهش آلایندگی، واحد آند سازی این شرکت به بیرون از محدوده شهر منتقل شود که در این راستا نیز تنها ۱۶۰ هکتار زمین را در اختیار گرفته و هیچ فعالیتی از این کارخانه برای انتقال واحد آند صورت نگرفته است.
رییس شورای کلانشهر اراک در ادامه تصریح کرد: شرکت آلومینیوم سازی به جای همکاری و رفع آلودگی، مبلغ زیادی به یک وکیل در تهران داده که ثابت کند آلاینده نیست و قصد دارد از این طریق مقدار پولی را که به عنوان عوارض آلودگی در سنوات قبل به دارایی پرداخت کرده است و جهت درختکاری به شهرداری تخصیص یافته را پس بگیرد.
تاج آباد با تاکید بر اینکه شورای شهر تمام قد از حق مردم اراک دفاع می کند گفت: شورای اسلامی کلانشهر اراک و مردم در این مهم به هیچ عنوان سکوت نخواهند کرد.
پرونده طرح دعوای آلومینیوم‌سازی باید به اراک انتقال یابد
وی اظهار داشت: طرح این دعوی در مراجع شهر تهران صورت گرفته است گفت: شورای شهر و شهرداری در نظر دارد ضمن دفاع قاطع از حق مردم اراک، بررسی این پرونده را به شهر اراک ارجاع دهد چرا که این صنعت در اراک فعالیت دارد و آلایندگی این صنعت در اراک و پرداخت پول عوارض نیز در اراک صورت گرفته و رسیدگی به شکایات نیز باید در این شهر انجام شود.
تاج آباد با تاکید بر اینکه سلامت مردم شهر اراک به بازی گرفته شده است گفت: استاندار مرکزی و رئیس جمهوری باید از مطالبه به حق مردم در این راستا حمایت کنند و اجازه ندهند حقوق مردم در این خصوص ضایع شود.
وی اظهار داشت: این رفتار و برخورد مدیریت آلومینیوم سازی دهن کجی و بی حرمتی به سلامت جامعه و شهروندان اراکی است.
حقوق های میلیاردی باعث شده وظیفه انسانی نادیده گرفته شود
یکی از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در این نشست در خصوص اعلام کارخانه آلومینیوم اراک به عنوان صنعت سبز گفت: مسئولان در این راستا باید پاسخگو باشند و اجازه ندهند به حق و حقوق مردم توهین شود.
اشرف بهادری افزود: اگر آلومینیوم صنعت سبز است، پتروشیمی صنعت سبز است، کارخانه املاح معدنی مشکلی در راستای زیست محیطی ندارد، صنعت ریلی و حمل و نقل بدون مشکل است، پس آلایندگی های شهر اراک از چه منبعی است؟ این همه بیماری و سرطان های مختلف از کجا نشات گرفته است؟
وی با تاکید بر اینکه نباید نیازها و حوائج مردم شهر به بازی های سیاسی کشیده شودگفت: حقوق های میلیاردی این شرکت باعث شده که وظایف انسانی نادیده گرفته شود و با در نظر گرفتن منافع سیاسی و مالی حق و حقوق مردم ضایع شود.
فرصت یک ماه به شهردار برای تعیین تکلیف تملکات خیابان شریعتی
در ادامه این نشست نیز اسماعیل تاج آباد با انتقاد از روندکند تملکات خیابان شریعتی گفت: شهرداری بر تملک املاک خیابان شریعتی برنامه ریزی و تمرکز کند، تا در اجرای این طرح تسریع شود.
وی اظهار داشت: تملک خیابان شریعتی از اولویت های چند سال گذشته بود اما تاکنون هیچ اقدام سازنده ای در این زمینه انجام نشده و این تملک به هر قیمت باید عملیاتی شود تا تقاطع غیرهمسطح این منطقه زودتر در دسترس مردم قرار گیرد.
رییس شورای کلانشهر اراک تصریح کرد: شهرداری یک ماه فرصت دارد تا وضعیت تملک های خیابان شریعتی را روشن کند تا مردم هم تکلیف خود را بدانند و زمانبندی اتمام پروژه مشخص شود.
وی همچنین بر صرفه جویی هزنیه ها و جدی گرفتن بحث اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و افزود: شهرداری مکلف است هزینه ها را به صورت قطره چکانی و بر اساس اولویت ها مصرف کند.
تاج آباد عنوان کرد: بسیاری از طرح های پیاده رو سازی، جدول گذاری ها با اصلاح برطرف می شود و نیازی به تخریب و بازسازی مجدد ندارند و در بسیاری از مناطق حاشیه شهر از آسفالت های نامرغوب استفاده شده است.
تصویب تفریغ بودجه سازمان آرامستان و سازمان زیباسازی، افزایش نرخ کرایه ۱۲ تا ۱۵ درصدی سرویس های مدارس، واگذاری مکان به صورت استیجاری توسط شهرداری اراک به شرکت آب و فاضلاب برای راه اندازی تجهیز سامانه آب شرب در پنج منطقه شهر صنعتی، اختصاص ۵۰ میلیون ریال به ستاد یادواره شهدای هفت تیر از محل اعتبار ماده ۱۶ و افزایش اختیارات شهرداری برای ترک تشریفات از چهار میلیارد ریال به شش میلیارد ریال از دیگر مصوبات این نشست بود.
گفتنی است در این نشست بودجه پیشنهادی باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری اراک پس از یک ساعت بحث و بررسی مصوب نشد و مجدد به کمیسیون برنامه و بودجه برگشت داده شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.