تاکید رئیس شورای شهر اراک بر پیگیری مطالبات مردم اراک در خصوص معضلات زیست محیطی ایرالکو

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: مطالبه و خواسته مردم اراک در خصوص معضلات زیست محیطی ایرالکو باید پاسخ داده شود.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایرنا، اسماعیل تاج آباد عصر روز دوشنبه در نشست صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: استاندار مرکزی و رئیس جمهوری باید از مطالبه به حق مردم در این راستا حمایت کنند و اجازه ندهند حقوق مردم در این خصوص ضایع شود.
وی بیان کرد: چه طور ممکن است با تغییر مدیریت و بدون هیچ اقدام سازنده ای برای رفع آلایندگی، این صنعت به عنوان سبز و بدون آلودگی معرفی می شود؟ شورای اسلامی کلانشهر اراک و مردم به هیچ عنوان سکوت نخواهند کرد.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: آلومینیوم سازی از زمان فعالیت خود تا کنون به دلیل فرسودگی فناوری برای اراک آلایندگی های زیادی به همراه داشته و همه به این امر واقف هستند و نباید به یک باره اعلام می شود که این صنعت سبز است.
تاج آباد اظهار کرد: مقرر شد آلومینیوم سازی در راستای کاهش آلایندگی، واحد آند سازی را در بیرون از محدوده شهر ببرد و در این راستا تنها ۱۶۰ هکتار زمین را در اختیار گرفت و هیچ فعالیتی از این کارخانه برای انتقال واحد آند صورت نگرفته است.
وی گفت: آلومینیوم سازی به جای همکاری و رفع آلودگی، مبلغ زیادی به یک وکیل در تهران داده که ثابت کند آلاینده نیست و قصد دارد از این طریق مقدار پولی را که برای درختکاری از سنوات قبل و عوارض آلودگی به شهرداری پرداخت کرده، پس بگیرد.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک اضافه کرد: این شکایت در دادگاه تهران است و به دنبال آن هستیم که پرونده در اراک بررسی شود زیرا آلایندگی این صنعت در اراک است و پرداخت پول عوارض نیز در اراک صورت گرفته و رسیدگی به شکایات نیز باید در این شهر انجام شود.
تاج آباد در بخش دیگری از سخنانش گفت: بحث تملک در طرح های شهری از سوی شهرداری جدی گرفته شود واین نکته مد نظر باشد که تمام طرح ها باید در موقع مقرر به اتمام برسد.
وی اظهار کرد: تملک خیابان شریعتی از اولویت های چند سال گذشته بود اما تاکنون هیچ اقدام سازنده ای در این زمینه انجام نشده و این تملک به هر قیمت باید عملیاتی شود تا تقاطع غیرهمسطح این منطقه زودتر در دسترس مردم قرار گیرد.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک در صرفه جویی هزنیه ها و جدی گرفتن بحث اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و افزود: شهرداری مکلف است هزینه ها را به صورت قطره چکانی و بر اساس اولویت ها مصرف کند.
تاج آباد عنوان کرد: بسیاری از طرح های پیاده رو سازی، جدول گذاری ها با اصلاح برطرف می شود و نیازی به تخریب و بازسازی مجدد ندارند و در بسیاری از مناطق حاشیه شهر از آسفالت های نامرغوب استفاده شده است.
وی گفت: مقرر شده که طرح فاضلاب شهری تا پایان سال جاری به اتمام رسد اما تاکنون در این زمینه عملکرد چشمگیری ملاحظه نشده است.
یکی از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در این نشست در خصوص اعلام کارخانه آلومینیوم اراک به عنوان صنعت سبز گفت: مسئولان در این راستا باید پاسخگو باشند و اجازه ندهند به حق و حقوق مردم توهین شود.
اشرف بهادری افزود: اگر آلومینیوم صنعت سبز است، پتروشیمی صنعت سبز است، کارخانه املاح معدنی مشکلی در راستای زیست محیطی ندارد، صنعت ریلی و حمل و نقل بدون مشکل است، پس آلایندگی های شهر اراک از چه منبعی است؟ این همه بیماری و سرطان های مختلف از کجا نشات گرفته است؟
در این نشست بودجه پیشنهادی باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری اراک پس از یک ساعت بحث و بررسی مصوب نشد و مجدد به کمیسیون برنامه و بودجه برگشت داده شد.
ارسال سه نسخه تفریغ بودجه سال ۹۴ سازمان زیبا سازی شهرداری اراک به مبلغ ۳۷ میلیارد و ۶۴ میلیون و ۲۰۵ هزار ریال، ارسال سه نسخه تفریغ بودجه سازمان آرامستان از نظر درآمد و هزینه بالغ بر ۳۴ میلیارد و ۶۱۶۱ میلیون و ۵۷۸ هزار ریال و بیش از ۱۰ تغییر نام کوچه و معابر به نام شهدای مدافع حرم و سایر شهدای گرانقدر انقلاب و دفاع مقدس از مهمترین مصوبات این نشست بود.
افزایش نرخ کرایه ۱۲ تا ۱۵ درصدی سرویس های مدارس، واگذاری مکان به صورت استیجاری توسط شهرداری اراک به شرکت آب و فاضلاب برای راه اندازی تجهیز سامانه آب شرب در پنج منطقه شهر صنعتی، اختصاص ۵۰ میلیون ریال به ستاد یادواره شهدای هفت تیر از محل اعتبار ماده ۱۶ و افزایش اختیارات شهرداری برای ترک تشریفات از چهار میلیارد ریال به شش میلیارد ریال از دیگر مصوبات این نشست بود.
در کلانشهر اراک بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می کند و این شهر یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.