کشف آثار متعلق به دوره هخامنشی در تپه تاریخی قلعه قلندرون

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از کشف آثار متعلق به دوره هخامنشیان در تپه تاریخی قلعه قلندرون خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، سید محمد حسینی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تپه تاریخی قلعه قلندرون به عنوان یکی از آثار ارزشمند ملی در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: این منطقه به عنوان یکی از محوطه‌های باستان شناختی شهرستان شازند است که با پیگیری‌های صورت گرفته مجوز کاوش در این صادر و فعالیت‌های مربوط به کاوش در آن انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با بیان اینکه این منطقه چندین بار مورد تعرض قاچاقچیان عتیقه قرار گرفته بود، گفت: به دنبال دست اندازی‌ها و حفاری‌های متعدد غیر مجاز قاچاقچیان و مشکلاتی که آنان برای دستگاه‌های دولتی از جمله فرمانداری، بخشداری، فرماندهی انتظامی ایجاد کرده بودند، انجام کاوش این محوطه در دستور کار قرار گرفت.

حسینی با اشاره به انجام کار کاوش به سرپرستی احمد علی اسدی از ۱۵ خرداد سال جاری اظهار داشت: با شناسایی و مطالعه محوطه، یک سکونتگاه در تپه مشاهده شد که شواهد اولیه آن را به عنوان یک محل استقرار در دوره اشکانی مطرح ساخت.

حسینی بیان کرد: طی کاوش این فصل از محوطه باستانی با باز کردن ۴ ترانشه باستان شناسی و کاوش حدود ۱۰۰ متر مربع از آن شواهد قابل توجهی از معماری دوره هخامنشی به دست آمده است، در اصل این تپه یک تپه مسکونی است که با ایجاد یک سکوی مصنوعی و شکل دادن معماری از خشت و گل با ارتفاع ۸ متر باقی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: بر بالای این معماری در همان دوره یک فضای ۴۰ در ۵۰ متری به صورت یک کاخ شناسایی شده که از این فضا در دوره اسلامی به عنوان دومین دوره سکونت در محل استفاده شده است.

حسینی گفت: میراث فرهنگی در نظر دارد از این فضا به عنوان اثر تاریخی برای بازدید گردشگران و عموم مردم استفاده کند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.