رییس سابق خبرگزاری ایرنا استان مرکزی: رویکردها را تغییر دادیم

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از وقایع، ظرفیت رسانه در هر جامعه ای مهمترین بستر اطلاع رسانی و پل بین مردم و مسئولین است که می توان به راحتی با آنها ارتباط برقرار کرد، خبرنگاران نیز چشمان بیدار و آگاه جامعه اند و همه سختی و مرارتها را تحمل می کنند تا مردم را از رویدادها آگاه کنند و نقشی ارزنده در تنویر افکار عمومی داشته باشند.
خبر انتصاب خبرنگار باسابقه و پیشکسوت اراکی به عنوان معاون منطقه یک و مدیر خبرگزاری ایرنا در خراسان رضوی بهانه ای شد تا علی حیدر شاه حسینی که ۲۶ سال است در عرصه خبر قلم می زند از فعالیتهای خود و آسیبهای امروز حوزه خبر بگوید.
«علی حیدر شاه حسینی» متولد ۱۳۴۴ اراک در سال ۷۰ کار خود را به عنوان خبرنگار در خبرگزاری ایرنا استان مرکزی آغاز کرد و پس از کسب تجارب بسیار در حوزه خبری در سال ۸۳ به عنوان مدیر خبرگزاری همدان منصوب و سپس از سال ۸۵ تا ۹۵ به عنوان کارشناس مسئول ودبیر خبرگزاری ایرنا و رییس خبرگزاری ایرنا استان مرکزی به فعالیت مشغول بوده و اکنون به معاون منطقه یک و مدیر خبرگزاری ایرنا در خراسان رضوی منصوب شده اند.
وی که در سال گذشته به عنوان رییس خانه مطبوعات استان مرکزی نیز انتخاب شد، در سال ۸۰ مسئولیت پوشش خبری افغانستان ، در سال ۸۲ مسئولیت پوشش خبری زلزله بم، در سال ۷۷مسئولیت پوشش خبری منطقه آزاد قشم را بر عهده داشته و علاوه بر چاپ صدها مقاله در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، پژوهشی و.. در رسانه ها و نشریات سراسر کشور، تالیفاتی چون کتاب «تاریخچه سینما در اراک» و فیلم نامه های «سینما فرهنگ» و «چرخه انتقام» را در کارنامه حرفه ای خود دارد.
کیفیت افزایی اخبار رویکرد ایرنا
رییس سابق خبرگزاری ایرنا استان مرکزی در تشریح فعالیتهای دو سال گذشته خبرگزاری ایرنا گفت: رویکرد خبرگزاری جمهوری اسلامی تولید فرآورده های خبری موثر با رویکرد امانتداری، صداقت و صحت بوده است و در این راستا تلاش شده با به روز رسانی استفاده از فناوری های نوین در بخش سخت افزاری و نرم افزاری تسهیل در تولید، انتشار و دسترسی به تولیدات خبری فراهم شود.
شاه حسینی تصریح کرد: با توجه به اینکه کیفی گرایی از اصول اساسی کار خبرگزاری جمهوری اسلامی در دولت تدبیر وامید به شمار می رود، ایرنا استان مرکزی نیز در این مدت تلاش داشته با تولید محتوای کیفی وارتقاء کیفیت فرآورده های خبری تحولی در حوره خبری استان ایجاد کند.
وی استفاده از اینفوگرافی در تولید محتوا وگزارشهای خبرگزاری برای اولین بار در بازه زمانی انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی ، وبروز رسانی بخش عکس وپویایی این بخش با افزایش ۹۵ درصدی استفاده از عکسهای گرم و به روز مراسم به جای عکسهای آرشیوی، غنا بخشیدن به بخش گزارشهای تصویری خبرگزاری ایرنا در استان ، پیگیری و آماده کردن استفاده از بخش مولتی مدیا و فیلم و صوت در بخش ایرنا فیلم ، راه اندازی کانالهای تلگرامی «رصداخبار ایرنا» «اعلام برنامه های خبری» و ارسال اخبار روز به صورت رایگان برای مشترکین را از جمله اقدامات انجام شده در دوسال اخیر در راستای استفاده از فناوری های نوین در تولید اخبار کیفی برشمرد.
شاه حسینی افزود: ایرنا استان مرکزی در دوسال گذشته با رویکرد جدید برای پاسخ به نیازهای اطلاعاتی مخاطبان و اثرگذاری در جامعه جدای از تولید اخبار و انتشار اخبار دریافتی، بخش هر روز یک گزارش را راه اندازی و روزانه مشکلات ومسائل استان را با دیدگاه کارشناسی و پژوهشی بررسی ومنتشر می کرد که این امر نقش موثری در اطلاع رسانی کاستی ها به مسئولین ومدیران و رفع برخی از مشکلات داشته است و از این حیث جایگاه ایرنا استان مرکزی در سیستم اطلاع رسانی سراسری ارتقاء یافته و موفق به کسب رتبه های خوبی شده است.
برگزاری بیش از ۳۰ میزگرد تخصصی و کسب رتبه اول کشوری
وی اظهار داشت: برگزاری میزگردهای تخصصی برای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت ها و بیان مشکلات و دغدغه های مردم و استفاده از دیدگاه های کارشناسان و متولیان از دیگر اقدامات انجام شده ایرنا عنوان کرد و بیان داشت در نیمه دوم سال گذشته برگزاری میزگردهای تخصصی در دستور کار ایرنا استان قرار گرفت و در شش ماه پایانی سال ۳۰ میزگرد تخصصی با حضور مدیران، معاونان، کارشناسان، احزاب ، گروههای سیاسی و اقشار مختلف مردم در خبرگزاری استان برگزار شد.
شاه حسینی با بیان اینکه ایرنا استان با برگزاری این تعداد میزگرد تخصصی توانست رتبه اول کشوری را کسب کندگفت:در سال جاری نیز هر هفته یک میزگرد تخصصی در ایرنا استان برگزار می شود.
وی از دیگر مزیتهای برگزاری میزگردهای تخصصی را ارتباط مستقیم و حضور اقشار مردم در خبرگزاری و بیان مشکلات و دغدغه ها عنوان کرد و بیان داشت: ایجاد ارتباط مستقیم و بدون واسطه مردم با کارشناسان و مدیران ومسئولین استانی در رفع مشکلات آنها نقش بسزایی دارد.
احیاءجایگاه ایرنا به عنوان رسانه تاثیر گذار
معاون منطقه یک و مدیر خبرگزاری ایرنا در خراسان رضوی در ادامه برقراری ارتباط با دیگر رسانه های استان اعم از نشریات، پایگاههای اطلاع رسانی را از دیگر برنامه های ایرنا در دو سال گذشته برشمرد و بیان داشت: ایرنا استان مرکزی به عنوان یک رسانه تاثیر گذار در تعامل با جامعه رسانه ای استان اقدام به راه اندازی ستون «دیگر رسانه ها» و انتشار محصولات و مطالب تولیدی رسانه های فعال و با کیفیت استان نموده و بدون چشم داشت و در نظر گرفتن جهت و طیف رسانه ها محتوای تولیدی آنها را در راستای افزایش کیفیت، رقابت، خلاقیت و ابتکار در تولید اخبار را معرفی ومنتشر می کند.
شاه حسینی در ادامه تولید بولتن های خبری هدفمند برای تاثیرگذاری بر تحولات و کمک به حل مشکلات مردم، برگزاری آموزشهای حرفه ای خبرنویسی، گزارش نویسی ، اخلاق و.. ضمن خدمت برای خبرنگاران ایرنا استان، تکمیل ساختمان نیمه کاره خبرگزاری و تجهیز این ساختمان به عنوان مدرن ترین و کارآمدترین مرکز را از دیگر اقدامات انجام گرفته در دو سال مدیریت وی در خبرگزاری ایرنا استان برشمرد.
لزوم اختصاص بخشی از درآمدهای استان به نشریات
رییس خانه مطبوعات استان مرکزی در بحث آسیب شناسی حوزه خبرو مطبوعات استان نیز مشکل اصلی مطبوعات را تعریف نشدن تفاوت خبر با آگهی عنوان کرد و بیان داشت: مطبوعات در واقع بنگاه های اقتصادی و فرهنگی هستند که برای اقتصادی شدن نشریه ، انتشار و تامین معاش نیازمند آگهی هستندو متاسفانه برخی از مسئولین گرفتن آگهی توسط نشریات را امری ناخوشایندمی دانند و در برخی موارد برخی از ارگان‌های دولتی نیز از اختصاص آگهی‌های خود به نشریات محلی پرهیز می‌کنند، در حالی که برای توسعه استان و نشریات باید در جهت سیستم مند شدن و عدالت بخشی به توزیع آگهی ها قدم برداشته شود.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین منابع درآمد نشریات محلی، اختصاص آگهی‌ ها است و در صورتی که آگهی ها به این نشریات اختصاص نیابد، بسیاری از آنها نمی‌توانند هزینه‌های خود را تامین کنند گفت: نشریات نقش بسیار مهمی در آگاه‌سازی مردم از مسائل منطقه و کشور و جهان دارند و از سوی دیگر می‌توانند نقش مهمی در آشنایی مسئولان و سازمان‌ها با مشکلات و نیازها و خواسته‌های مردم نیز داشته باشند و نباید این حلقه اتصال قطع شود.
شاه حسینی با اشاره به نقش آشکار مطبوعات در توسعه فرهنگی، سیاسی ، اقتصادی و … کشور بر لزوم اختصاص بخشی از درآمدهای استان به مطبوعات تاکید کرد و اظهار داشت: مطبوعات محلی به دلیل مشکلات زیادی که در حوزه چاپ و هزینه های بالا ی آن دارند نمی توانند به صورت صد در صد رایگان نقش خود را ایفا کنندو نیازمند حمایت مسئولان و سازمان‌ها و ادارات برای تداوم حیات هستند.
رنج برخی مطبوعات محلی از لحاظ کیفی و محتوایی
این کارشناس تاریخ وامور اجتماعی استان در ارزیابی مطبوعات استان گفت: نشریات استان از لحاظ کیفیت وتولید محتوا بین ۰ تا ۱۰۰ تقسیم بندی می شوند و متاسفانه برخی از نشریات استان در حد صفر و با سبک ۳۰ الی ۴۰ سال پیش فعالیت می کنند.
مدیر سابق خبرگزاری ایرنا استان مرکزی بر لزوم تغییر نگرش ها در تولید و انتشار محتوا در برخی مطبوعات تاکید کرد و بیان داشت مسئولین و متولیان می بایست برای نشریات کیفی استان ارزش قائل شده و حمایت های ویژه ای از این نشریات انجام دهند.
جایگاه خبرنگاران باید به رسمیت شناخته شود
این خبرنگار باسابقه اراکی، خبرنگاران را ستون اصلی خیمه نشریات عنوان کرد و بیان داشت: خبرنگاران باید از جایگاه حقیقی و حقوقی مشخص برخوردار باشند و رسانه آنها را به رسمیت بشناسند.
علی شاه حسینی ادامه داد: با توجه به نقش پر رنگ خبرنگاران در عرصه اطلاع رسانی رسیدگی به مسائل این قشر ضروری است و باید این قشر متناسب با مسئولیتی که بر عهده دارد مورد توجه قرار گیرندو امنیت شغلی روزنامه نگاران با توجه به نقشی که در تنویر افکار عمومی ایفا می کنند تامین شود.
عدم تفکیک بخش بازرگانی و خبر چهره خبرنگاری را مخدوش کرده است
وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مطبوعات استاننبودمرزبندی بین بخش خبر و بخش بازرگانی وبازاریابی است گفت: عدم تفکیک این دو بخش موجب شده چهره خبرنگاری در استان مخدوش شودو به نوعی از پویایی مطبوعات کاسته و موجب فعالیت از هم گسیخته فعالین این عرصه شده است.
خانه مطبوعات فضای مطبوعات استان را تلطیف کرد
رییس خانه مطبوعات استان مرکزی در ادامه با اشاره به تلاش انجام شده برای راه اندازی خانه مطبوعات استان پس از ده سال چالش گفت: تنها مکانی کمی تواند مسائل مختلف و امور صنفی روزنامه نگاران را رسیدگی و پیگیری کندخانه مطبوعات است که نبود این خانه در استان موجب شده بسیاری از دغدغه های خبرنگاران در سالهای گذشته نادیده گرفته شود که امید می رود با فعالیت این خانه بسیاری از مشکلات این قشر رفع شود .
وی با بیان اینکه برگزاری مراسم افتتاحیه خانه مطبوعات در فضایی آرام و بدون تنش توانست فضای مطبوعات استان را تلطیف و به سوی همدلی سوق دهد
شاه حسینی یادآور شد:هیات مدیره خانه مطبوعات با تشکیل کمیته های تخصصی به جد دنبال پیگیری مطالبات حل مشکلات قشر خبرنگار استان است که امید می رود با حمایت مسئولین و استقبال جامعه خبرنگار و عضو شدن آنها در این خانه این نهال به درختی پر ثمر برای نسل آتی مبدل شود.
جشن روز خبرنگار امسال جبران کاستی های گذشته
وی با اشاره با تشکیل ستاد روز خبرنگار در خانه مطبوعات و برگزاری نشستهای هماهنگی و رایزنی با ارگانها جهت برگزاری یک جشن در شان و جایگاه خبرنگاران استان گفت: خانه مطبوعات تلاش دارد با همکاری استانداری و ارشاد وهمت خبرنگاران افتخاری و اصلی خانه جبران کاستی های مراسم‌های روز خبرنگار در سالهای گذشته را کند ورضایت خاطر خبرنگاران را جلب نماید.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.