آغاز طرح واکسیناسیون جمعیت دامی استان مرکزی علیه تب مالت

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی از آغاز طرح واکسیناسیون دامهای سنگین و سبک استان علیه بیماری تب مالت در هفته جاری خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، محسن شانقی روز یکشنبه در نشست بررسی مشکلات دامداران با حضور با فرماندار خمین افزود: پیش بینی می شود ۳۰۰ هزار دام سبک و ۸۰ هزار راس دام سنگین استان علیه این بیماری مایه کوبی شود.
وی از مهار بیماری های دامی در سطح استان مرکزی در بهار سال جاری خبرداد و اظهارکرد: تاخیر در پرداخت غرامت دام های معدوم شده به علت کمبود اعتبار یکی از مشکلات این اداره کل برای مبارزه با بیماری تب مالت است.
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی اظهارکرد: بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام است که طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا کرده است .
شانقی گفت: خسارت تب مالت در بین جمعیت دام های سبک به ازای هر راس دام حدود پنج میلیون ریال و در جمعیت انسانی نیز با توجه به هزینه های دارویی و دوره درمانی حدود ۵۰ میلیون ریال است .
وی ادامه داد: سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیم شدن و نازایی از علائم دامی بیماری تب مالت است و تب، سردرد، احساس درد شدید در کمر و مفاصل همراه با عرق شبانه است از علائم ابتلا به تب مالت در انسان است .
وی بیان کرد: استفاده از مواد لبنی غیر پاستوریزه شامل پنیر، خامه، شیر نجوشیده، تماس با حیوان مبتلا و قرار گرفتن در محیط دامداری های آلوده از مهمترین راه های انتقال بیماری تب مالت به انسان است.
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی در ارتباط با طرح واکسیناسیون جمعیت دامی علیه تب برفکی نیز گفت: امسال ۵۵۰ راس دام سبک و ۱۲۰ هزار راس دام سنگین این استان علیه تب برفکی مایه کوبی شدند.
شانقی پراکندگی جمعیت دامی و سنتی بودن دامداری های استان را از مشکلات مایه کوبی دامها علیه بیماری تب برفکی بیان کرد.
وی گفت: استقبال و رغبت در مایه کوبی جمعیت دامی سنگین در شهرستانهای استان کمتر است چرا که دامدار مجبور به پرداخت بخشی از هزینه می شود.
وی در ارتباط با مایه کوبی نشخوارگان درمناطق حفاظت شده استان گفت: در سه ماهه نخست امسال درمان حیوانات این مناطق علیه طاعون پیگیری شد.
استان مرکزی یک میلیون و۷۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین دارد که ۲۵۰ هزار راس آن در شهرستان خمین بصورت سنتی و صنعتی پرورش داده می شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.