الزام پالایشگاه شازند به اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه وضعیت هوای استان مرکزی تا فردا به حالت نرمال بازمی‌گردد، گفت: پالایشگاه شازند موظف به اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، حسینعلی ابراهیمی کارنامی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با توجه به روزهای ناسالم سپری شده در سال ۱۳۹۵ اظهار داشت: استان مرکزی تاکنون ۲۰ روز ناسالم به این ترتیب که، فروردین یک روز، اردیبهشت ۷ روز، خرداد ۱۰روز و تیر دو روز را سپری کرده است.

وی افزود: طبق آمار، استان مرکزی در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۴ بطور کل ۱۰ روز ناسالم را گذرانده اما در سه ماهه نخست امسال، ۱۸ روز ناسالم را سپری کرده‌ است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: در این مدت که هوای استان در وضعیت ناسالم قرار داشته، آلودگی در حدود ۲۷ واحد و گاهی بیش از حالت استاندارد در اراک اعلام شده که استاندارد این میزان ۳۵ واحد است.

ابراهیمی‌کارنامی ادامه داد: روز جمعه مورخ ۲۸ خرداد غلظت آلاینده‌ها در شهر اراک افزایش یافت و شاهد ورود توده‌ای از سمت کشور عراق بوده‌ایم و غلظت این آلاینده‌ها از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۲ ظهر چندین برابر شد، همچنین بیشترین مقدار آلاینده را در روز یکشنبه گذشته داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: میانگین ۲۴ ساعته ذرات معلق در یک هفته اخیر به این شرح است، پنج‌شنبه ۲۷ واحد، جمعه ۸۹ واحد، شنبه ۱۲۹ واحد، دوشنبه ۶۹ واحد، سه‌شنبه ۱۳۶ واحد و چهارشنبه ۷۵ واحد است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: میانگین غلظت آلاینده‌ها در روز سه‌شنبه به بیشترین حد ممکن رسید و آلایندگی لحظه‌ای در ساعت ۱۱ صبح روز گذشته به ۲۳۷ واحد رسید که مطابق این وضعیت کارگروه شرایط ویژه آلودگی هوا تشکیل شد.

ابراهیمی‌کارنامی افزود: در این مدت وضعیت دیگر شهرهای استان، در روز پنج‌شنبه در حالت نرمال قرار داشت، همچنین شهر اراک به دلیل موقعیت جغرافیایی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و وضعیت هوای استان امروز صبح غلظت آلایندگی به ۸۵ واحد رسید که روندی رو به کاهش را شاهد بوده‌ایم و امیدواریم که تا ساعات پایانی فردا به وضعیت نرمال برگردیم.

اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی از سوی پالایشگاه شازند امری ضروری است

ابراهیمی‌کارنامی با اشاره به مصوباتی که طبق بازدید از پالایشگاه بیان شده است گفت: مقرر شد مدیریت پالایشگاه شازند به مدت ۱۰ روز به منظور نصب سیستم پایش آنلاین اقدام کند و نام کاربری و گذرواژه این سامانه را در اختیار مسئولان محیط زیست قرار دهد، همچنین مقرر شد گذرواژه ایستگاه سیار سنجش آلودگی مستقر در پالایشگاه نیز در اختیار اداره محیط زیست استان قرار داده شود.

وی افزود: گزارش جامع زیست محیطی باید به مدت یک ماه توسط پالایشگاه تهیه و در اختیار محیط زیست، هواشناسی و دانشگاه علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفته و پس از تصویب اجرائی شود، همچنین پالایشگاه باید نسبت به اجرای دیوار کشی و محدود نمودن محل بارگیری گوگرد هرچه سریع‌تر اقدام کند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: در رابطه با میزان بنزن موجود در بنزین اراک نسبت به سایر شهرها، بین آمار اعلام شده پالایشگاه و آمار اعلام شده آزمایشگاه‌ها اختلاف وجود دارد و قرار بر این است که از این پس از چهار جایگاه اراک هر کدام سه نمونه برداشت و به آزمایشگاه پالایشگاه و شرکت پخش و آزمایشگاه معتمد محیط زیست ارسال و نتیجه توسط محیط زیست بررسی شود.

ابراهیمی‌کارنامی عنوان کرد: مقرر شد تخلیه کاتالیزهای ذخیره در محوطه پالایشگاه در حضور نماینده محیط زیست صورت گیرد، همچنین با توجه به اینکه بخشی از محوطه پالایشگاه مربوط به بارگیری گوگرد بوده، با مسئولیت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی امکان بارگیری با قطار به وجود آمده و زیرساخت‌ها در این زمینه اجراء شده است.

وی خاطرنشان کرد: مصوب شد که پالایشگاه برنامه‌ای مشخص برای بهبود وضعیت پساب‌های تولیدی ارائه کند، همچنین موظف به ترمیم و بازسازی فضای سبز آسیب دیده به وسیله نشت لجن‌های نفتی پالایشگاه نیز بوده و همچنین مقرر شد یک نسخه از طرح حذف فلز از این واحد تولیدی به سازمان محیط زیست ارائه شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی افزود: مقرر شده که فاز قدیمی تولیدات گوگرد از مدار خارج شود و فاز جدید تولیدات گوگرد این توانایی را دارد که اگر سیستم قدیمی از مدار تولید خارج شود جایگاه آن سیستم را پر کند، همچنین در ظرف یک ماه آینده به منظور بررسی وضعیت موجود و اجرائی شدن مصوبات ذکر شده تیم حاضر باید اقدام نمایند و در جلسات بعدی مورد بررسی قرار بگیرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.