عدم هماهنگی سازمانی، پروژه «ارگ اراک» را تعطیل کرد

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از عسریاس، یک شهر متشکل از ساختارهای متفاوتی از جمله اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، تفریحی و….است. ساختارهایی که شاید در ابتدا امری بالقوه و حتی گاهی کم اهمیت جلوه کنند اما باید دانست که پویایی و توسعه شهری به شدت نیازمند بالفعل شدن همین ساختار ها است، و می توان این امر را از مهمترین وظایف و حتی رسالت های مدیریت شهری محسوب کرد.

اما طی دوره های گذشته به دلیل وجود مشکلات حقوقی و برخی ناهماهنگی‌های سازمانی، پیشرفت در توسعه این گونه ساختارها با مشکلاتی مواجه شده، از جمله مواردی که در این مسئله می توان به آن اشاره کرد پروژه ساخت دو مجمع تجاری، اداری، تفریحی و خدماتی ارگ اراک (ملل) و الماس غرب است که با هدف توسعه شهری در اراک، قریب به چند سال پیش توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی که به عنوان بازوان محرک توسعه ای همواره مد نظر هستند به اجرا گذاشته شد.

پروژه های معرف و نماد گونه ای که می توانستند نقش بسزایی را در خارج کردن شهر از روزمرگی و عقب افتادگی ایفا کنند چرا که علاوه بر سود اقتصادی قابل قبولی که به دنبال ساخت آن ها بود به تمرکز زدایی و کاهش حجم ترافیکی مرکز شهر کمک بسزایی می کردند. از آنجایی که توسعه شهر به میزان و کیفیت سرمایه گذاری و توانایی شهرداری به جذب سرمایه گذاران و ایجاد رضایتمندی برای آن ها وابسته است بر آن شدیم تا با مسئولان امر به گفتگو بنشینیم و دلایل به تعویق افتادن ساخت این دو مجموعه را جویا شویم.

اداره اوقاف پاسخ گو باشد

عشق اللهی مسئول توسعه و سرمایه گذاری شهرداری اراک دلایل به تعویق افتادن زمان احداث پروژه الماس غرب و طولانی شدن ساخت آن را زمان بر بودن مرحله تایید و تصویب نقشه‌های اجرایی و همین طور مشکلات حقوقی پیش آمده شهرداری با معارض ملک دانست و گفت: مدت کوتاهی بعد از شروع به کار پروژه، شخصی مدعی داشتن اسناد مالکیت زمینی شد که در آن سرمایه گذاران مشغول فعالیت عمرانی بودند این امر در حالی رخ داد که شهرداری اسناد حقوقی و مالکیت کامل را برای اثبات اختیار خود نسبت به این زمین دارا بود اما به دلیل آن که طبق قانون می بایست ابتدا مالک زمین مشخص گردد و بعد عملیات عمرانی در ملک صورت گیرد دادگاه حکم بر توقف اجرای پروژه الماس غرب را صادر کرد که با پی گیری شهرداری و سرمایه گذار در این امر و تشکیل جلسات متعدد خوشبختانه مشکل حقوقی این پروژه به پایان رسیده و دادگاه رای را به نفع شهرداری صادر کرده است و امروز در مرحله صدور مجوزات پایانی برای از سرگیری ساخت آن هستیم.

عشق اللهی افزود: این گونه مسائل غیر قابل پیش بینی هستند و از نظر حقوقی کاری برای جلوگیری از وقوع آن ها نمی توان انجام داد از همین رو می توان گفت شهرداری هیچ گونه قصور و کم توجهی را نسبت به این امر نداشته است. مسئول توسعه و سرمایه گذاری شهرداری اراک با اشاره به این که تمام مجوزها و تاییدیه نقشه های اجرایی پروژه ارگ اراک صادر شده است، گفت: به تعویق افتادن ساخت این پروزه تنها به دلیل وجود یک نهاد ثالث یعنی سازمان اوقاف و امور خیریه بوده و شهرداری و سرمایه گذاران پروژه تعاملات لازم را با هم در راستای ساخت این مجموعه به طور کامل دارند، از آنجایی که این امر یک مشکل حقوقی مربوط به سازمان اوقاف است و می بایست مسئولان این اداره خودشان پاسخ گو باشند.

عشق الهی در خصوص اعلام زمانبندی این دو پروژه گفت: به دلیل پیش آمدن مسائل غیر قابل پیش بینی در ساخت پروژه ها که موجب به تعویق افتادن زمان بهره برداری آن ها می شود در تفاهم نامه شهرداری و سرمایه گذاران زمانبندی دقیقی قید نشده است تا طرفین به عنوان مقصر شناخته نشوند.

سازمان اوقاف از صدور مجوز خودداری می کند

دریابیگی از سرمایه گذاران پروژه ارگ اراک دلیل به تعویق افتادن بهره برداری از این پروژه را عدم تصویب تولیت صاحب ملک از طرف اداره اوقاف دانست و گفت: این که اجرا و ساخت پروژه ارگ طولانی شده است تنها به دلیل مشکلات حقوقی و قانونی اداره اوقاف و عدم صلاحیت متولی زمین است، سازمان اوقاف می بایست مجوز صادر کند ولی از این امر خودداری می کند.

وی افزود: موقوفه بودن ملک سبب شده تا تمام بانک ها از دادن تسهیلات به سرمایه گذار پرهیز کنند، همین امر نشان می دهد که بزرگ ترین مشکل، موقوفه بودن زمین پروژه ارگ است.

دریابیگی در خصوص پی گیری برای رفع مشکلات اوقافی این پروژه گفت: در هفته‌های آینده دادگاهی تشکیل خواهد شد تا در آن مشکلات بین سازمان اوقاف و متولی زمین رفع شود.

گفتنی است که بعد از پایان یافتن و رفع مشکلات حقوقی اوقاف ساخت و اجرای پروژه از سر گرفته خواهد شد و کمتر از سه سال برای بهره برداری از آن مد نظر گرفته شده است.

اوقاف طبق قانون کار می کند

عباسیان مدیر کل اداره اوقاف استان مرکزی در خصوص دلیل عدم صدور مجوز برای ساخت مجموعه ارگ اراک از طرف این نهاد گفت: سرمایه گذاران این پروژه برای تسهیل در روند ساخت، هزینه ای را در قالب چک به متولی ملک پرداخت کردند اما به دلیل عدم نقد شدن این چک نتوانستند در جلب رضایت متولی موفق باشند از این رو سازمان اوقاف در راستا رفع این مشکل به طرفین پیشنهاد انعقاد قرار داد مشارکتی ساخت را داد، که پس از آن سازمان اوقاف با نظر کارشناسان خود مجوز ساخت را تایید کند اما این امر نیز به دلیل منفعت طلبی متولی ملک ناموفق بود، به همین دلیل رسیدگی به این موضوع را به مراجع قضایی محول شد. وی ادامه داد: مشکلات به تعویق افتادن ساخت این پروژه تماما به متولی ملک بر می‌گردد و اداره اوقاف براساس قانون در حال انجام وظایف خود است.

***

با توجه به این امر که کاهش تمایل سرمایه گذاران برای مشارکت در پروژه های گوناگون، روند توسعه را با مشکلات متعددی رو به رو می کند، بارها از طرف مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری تاکید بر هموار کردن بسترهای سرمایه گذاری شده است. امروز این امر در شهر اراک به دلیل کم توجهی برخی مسئولان با مشکلات مختلفی مواجه شده، مشکلاتی که سبب کاهش جاذبه برای جذب سرمایه ها در بخش عمرانی و ورود بخش خصوصی در روند توسعه ای اراک شده است، سرمایه گذاری هایی که میزان و کیفیت کار آن ها نقش به سزایی را در روند توسعه شهری ایفا می کند، که متاسفانه با بهانه تبعیت از قانون و نشان دادن کم ترین انعطاف از سوی برخی مسئولان نسبت به قوانین سبب شده است بسترهای توسعه ای کلان شهر های دیگر ایران باشد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.