استاندار مرکزی: با شعار دادن کاری از پیش نمی رود

استاندار مرکزی گفت: تحقق فرمان رهبری با فکر، تدبیر، برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی میسر می‌شود.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- محمود زمانی قمی در دوازدهمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه ستاد اقتصاد مقاومتی استان باید از فرصت‌های پیش روی استان بهره بگیرد، اظهار کرد: می‌بایست از ابزارها و ظرفیت‌های داخل استان استفاده کنیم، اما باید فعالیت‌هایی تعریف و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در استان را مطالعه و بر روی آنها برنامه‌ریزی کنید.

وی افزود: باید با انعطاف بیشتری درخصوص استعدادها و تعریف فعالیت‌های مناسب و منطقی به جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی مصداق بیاوریم.

زمانی قمی تاکید کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی استان و تیم اقتصادی استان از صنایع بزرگ منطقه هم بازدید داشته است و با توجه به اختیارات و امکانات به امور این صنایع رسیدگی کرده است.

استاندار مرکزی عنوان کرد: برای برگرداندن بعضی از پیمان‌ها و قرار گرفتن در مسیر بهتر و استفاده از تولید داخلی به خوبی مکاتبه شده و بخشی از این مسائل به مسیر درست برگشته است.

وی ضمن تاکید بر مطالعه بر روی طرح‌های پیشنهادی که دارای صرفه‌جویی اقتصادی و زودبازده باشد، خطاب به انجمن نفت و گاز استان گفت: موضوع احداث پالایشگاه‌های کوچک(مینی ریفاینری) را دنبال نکنید چرا که وزارت نفت خوراک این پالایشگاه‌ها که میعانات گازی است را به هیچ عنوان ندارد.

زمانی قمی با بیان اینکه وزارت نفت اعتقادی به ایجاد مینی ریفاینری ندارد، عنوان کرد: چرا که اقتصادی نیستند و زمانی که به بورس وارد می‌شوند و از عملیات سهمیه‌ای و ویژه‌خواری خارج می‌شوند، زمین خواهند خورد و شکست می‌خورند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: بسیاری از تولیدات پتروشیمی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌شود بیش از نیاز منطقه، خاورمیانه و دنیاست.

وی اظهار کرد: فعالیت‌ها و فرصت‌هایی را دنبال کنید که قابل پیگیری است و می‌توانید از تکنولوژی و سرمایه‌گذاری خارجی با محوریت نیروهای ایرانی و شرکت‌های توانمند ایرانی استفاده کنید.

زمانی قمی تاکید کرد: از هر ابزار ممکن که در اختیار داشته باشیم استفاده می کنیم تا تخصص و فرصت انجمن نفت و گاز استان توسط پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه دیده شود.

استاندار مرکزی با بیان اینکه اقدامات انجام شده توسط صنایع فلزی استان با همکاری رئیس سازمان مدیریت در استان در جدولی تنظیم شده و به همراه درخواست‌های مطرح شده در این جلسه به معاون اول ریاست جمهوری ارائه شود، توضیح داد: در کارگروه ستاد تسهیل که در وزارت صنعت و معدن تشکیل می‌شود باید مسائل و مشکلات و درخواست‌های شرکت‌های واگن پارس و آذراب در دستور کار کارگروه قرار گیرد و مواردی از قبیل اصلاح آیین‌نامه‌های مناقصات و پروژه‌های بزرگ دولتی در قراردادهای اقتصاد مقاومتی، مخاطب اصلی قرار دادن پیمانکاران داخلی، گریدبندی پیمانکاران صنعتی و پیگیری پروژه‌های خاص بررسی و پیگیری شود.

وی ضمن اشاره به اینکه در ایران جمعیت بسیاری از محل فعالیت صنایع سنگین ارتزاق می‌کنند، گفت: بخش عمده‌ای از صنایع کوچک ما وابسته به این شرکت‌هاست و در صورت آسیب دیدن این صنایع، صنایع کوچک هم آسیب خواهند دید.

زمانی قمی تصریح کرد: اگر اراده کرده‌ایم که صنایع کوچک و متوسط را در کشور نجات دهیم نمی‌توان به صنایع بالادستی که خوشه‌های خود را حمایت می‌کنند، بی‌توجه بود.

استاندار مرکزی ضمن تاکید بر اینکه باید برای صنایع سنگین در استان وقت گذاشت و با بیان اینکه بر اساس اختیارات و امکانات موجود دولت در استان، هیچگونه کوتاهی در خصوص رسیدگی به مشکلات صنایع صورت نگرفته و همه اقدامات انجام شده و بسیاری از مصوبات نیز به نتیجه رسیده است، گفت: طبیعی است که سقوط یک حوزه در بخش‌های مختلف با سرعت انجام می‌شود، اما صعود آن مشکل است.

زمانی قمی با بیان اینکه برخی برای اینکه کشور را زمین بزنند با مهارت و سرعت این کار را انجام دادند و سرپا کردن آن مستلزم پیمودن راه سختی است، عنوان کرد: به هر دلیلی باید تلاش کنیم نقایص را رفع کنیم؛ اقتصاد می‌بایست مقاوم‌سازی شود و بهترین مسیر مسیری است که رهبر معظم انقلاب مشخص کرده اند.

استاندار مرکزی ضمن اشاره به دستور غیرکارشناسانه‌ای که در گذشته منجر به لغو یک قرارداد شده و واگن پارس را با مشکل مواجه کرد، اظهار کرد: از همه کارشناسان و آنهایی که دل در گروی ارتقا و اعتلای این کشور دارند دعوت می کنیم در این جلسات حضور یابند و راهکارهای خود را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه اصحاب شعار در کشور دقت کنند و کمتر به یک حوزه‌ای که کاملا کارشناسی است و مسائل پیچیده مربوط به خود را دارد با شعار برخورد کنند، خاطرنشان کرد: تحقق فرمان رهبری با فکر، تدبیر، برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی میسر می‌شود، اگر با شعار دادن و سخنرانی کارها پیش می‌رفت الان اصلا نباید مشکلی می داشتیم.

به گزارش ایسنا “بهزاد” رئیس انجمن نفت و گاز استان مرکزی در این جلسه از مسئولان خواست که کار استان در استان انجام شود تا سرمایه‌ها نیز از استان خارج نشود و تخصص‌هایی که در طول نیم قرن جمع آوری شده است از دست نرود.

وی افزود: ۸۰ درصد ظرفیت صنعت استان خالی است.

به گزارش ایسنا، “اله‌یاری” رئیس هیات مدیره شرکت پتروسازان نیز اظهار کرد: نیاز است همکاری متمرکزی بین استانداری و واحدهای مربوطه و شرکت‌های خصوصی به طور مستمر وجود داشته باشد تا پروژه‌های استانی را معرفی کنند و ما به عنوان بخش خصوصی این پروژه ها را فعال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: استانداری و سیستم مدیریتی استان تسهیل‌گری کند و پروژه‌های بزرگ را در استان معرفی کرده و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری پروژه‌ها را تعریف کند و در نهایت خودمان کارفرمای خودمان شویم.

اله‌یاری گفت: پروژه‌های شرکت‌های بزرگ و مادر در استان مثل پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه از طریق سازندگان انجمن نفت و گاز انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در دنیا احداث پالایشگاه‌های بزرگ به حاشیه می‌رود و احداث پالایشگاه‌های کوچک که بتواند بنزین یورو ۴ و محصولات با کیفیت تولید کند در حال فعال شدن هستند، گفت: احداث اینگونه پالایشگاه‌ها ظرف ۱۲ ماه انجام می‌شود و پیشنهاد داریم سهمیه خوراک پالایشگاه‌های مینی ریفاینری برای انجمن نفت و گاز استان اخذ شود تا خوراک صنایع مادر نیز توسط این انجمن تامین شود.

به گزارش ایسنا، رعنایی رئیس انجمن صنایع فلزی سنگین استان نیز اظهار کرد: این انجمن شرکت‌های ماشین‌سازی اراک، هپکو، آذراب و واگن‌سازی پارس را تحت پوشش دارد.

وی افزود: این شرکت‌ها در دهه ۶۰ تعداد ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده بودند و این تعداد در حال حاضر به پنج هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است.

رعنایی گفت: هر کدام از این شرکت‌ها موجب ایجاد اشتغال در سطح استان و کشور هستند و به ازای نفر ۱۰ نفر در حوزه تامین و خدمات در سراسر کشور اشتغال ایجاد شده است.

رئیس انجمن صنایع فلزی سنگین استان مرکزی در ادامه اظهار کرد: دولت باید نقش حداکثری در اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

وی با بیان اینکه زیربنای بحث اقتصاد مقاومتی در قانون، حمایت حداکثری از تولید داخل و اجرای قانون رفع موانع تولید است، به تشریح چهار مشکل اصلی پرداخت و گفت: ضمانت اجرایی برای قوانین حمایتی در چارچوب اقتصاد مقاومتی مانند قانون حمایت حداکثری از تولید داخل و قانون رفع موانع تولید وجود ندارد.

رعنایی خواستار اصلاح آیین‌نامه‌های مناقصات و پروژه‌های بزرگ دولتی در قراردادهای اقتصاد مقاومتی، مخاطب اصلی قرار گرفتن پیمانکاران داخلی، گریدبندی پیمانکاران صنعتی با توجه به سابقه، تنوع محصول، سطح اشتغال، امکانات و تجهیزات، خدمات پس از فروش و پیگیری پروژه‌های خاص شد.

رئیس انجمن صنایع فلزی استان مرکزی عنوان کرد: راهکارهای حمایتی از صیانت کار و حفظ سطح اشتغال در چارچوب ستاد تسهیل ملی و رفع موانع تولید(وزارت های کار و صنعت) برای بنگاه‌های بزرگ و متوسط وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، تعداد ۱۰۶ واحد صنعتی امروز با هماهنگی استاندار معرفی و در سامانه بهین‌یاب ثبت نام شده‌اند و تسهیلات مورد نیاز به این واحدها به منظور راه اندازی واحد تولیدی ارائه می‌شود.

با دستور استاندار کمیته‌ای با مسئولیت مشاور صنعتی استاندار به منظور بررسی مسائل و مشکلات انجمن نفت و گاز و صنایع فلزی استان تشکیل شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.