هشدار آسیب جدی به سلامت زیستی رودخانه های استان مرکزی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: سلامت زیستی رودخانه های این استان به عنوان بخش مهمی از سرمایه های طبیعی در سایه برخی فعالیت های معادن، نواقص مدیریتی بر فاضلاب های صنعتی، انسانی و کشاورزی در معرض تهدید جدی است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، حسین علی ابراهیمی کارنامی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: چهار رودخانه دائمی در این استان وجود دارد که بر اساس قانون حفاظت و مدیریت این منابع آبی سطحی برعهده امور آب است.
وی بیان کرد: مطالعات بیانگر آن است که ۱۹ گونه ماهی در منابع آبی سطحی و رودخانه های استان زیست دارند که ۱۲ گونه آن در معرض خطر تهدید یا انقراض است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: سنجش کیفیت منابع زیستی رودخانه ها و سدهای این استان در اولویت برنامه های امسال است.

*** حفظ و احیای ذخایر ژنتیکی سرمایه طبیعی استان مرکزی
ابراهیمی کارنامی بیان کرد: محیط زیست این استان دارای بانک ژن نیست و در کشور بانک ژن استان ها به صورت منطقه ای ایجاد شده است.
وی بیان کرد: نگهداری و بررسی نمونه های ژنی این استان با ذخیره گاه ژنی تهران است و در این راستا مشکل خاصی وجود ندارد.

*** تنوع گونه های گیاهی در استان مرکزی
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: بیش از یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در این استان شناسایی شده است که سرمایه مهمی در حوزه تنوع زیستی محسوب می شود.
ابراهیمی کارنامی بیان کرد: گونه های شناسایی شده گیاهی این استان شامل ۴۷۶ جنس در ۷۴ خانواده مختلف است.
وی بیان کرد: یکهزار و ۱۹ گونه علفی، ۱۵۱ گونه بوته ای، ۱۲۵ گونه درختچه ای، ۴۱ گونه درختی نیز در این استان وجود دارد اما در میان تمام گونه ها، ۱۰ گونه گیاهی در انحصار استان مرکزی است.

*** آلودگی های احتراق سوختی در اراک کاهش یافته است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: گزارش ها و داشته های علمی و آماری بیانگر آن است که در سال جاری روند آلودگی های ناشی از احتراق سوختی در اراک نسبت به سال های کاهش دارد.
ابراهیمی کارنامی بیان کرد: در این مدت کلانشهر اراک ۹ روز ناسالم را سپری کرده که بیشتر آلایندگی های هوا مربوط به ریزگردهای خارج از مرزهای کشور بوده است.

*** ایرالکو با عمل به تعهداتش اعتماد عمومی مردم اراک را تقویت کند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: شرکت ایرالکو با عمل به تعهداتش در قبال طرح ترمیم و اصلاح موارد آلاینده هوا، اعتماد عمومی مردم شهرستان اراک را به پایبندی صنعت به تکالیف اجتماعی تقویت کند.
ابراهیمی کارنامی اظهار کرد: عملکرد مدیران ایرالکو در سال های قبل در حوزه اصلاح نواقص زیست محیطی به گونه ای بوده که به بدبینی مردم انجامیده و این سلب اعتماد تنها با عمل به تعهدات و اصلاح نواقص زیست محیطی ترمیم می شود.
وی بیان کرد: در آخرین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی، اعلام شد ایرالکو با شرکت NFC چین قراردادی را به امضاء رسانده که بر اساس آن تمام دیگ های خطوط تولید قدیمی شرکت تا پایان سال ۹۵ از مدار خارج می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: این خبر درحال حاضر در لایه های مردمی منتشر شده و این آخرین آزمون شرکت آلومینیوم سازی در محضر مردم است که امید می رود از آن رو سفید بیرون بیاید و بی اعتمادی ها کاهش یابد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: تشکل های مردمی و اقشار مختلف، مطالبات زیست محیطی و سلامت را حق خود می دانند و امید دارند که تعهدات ایرالکو همانطور که مطرح شده ، جامه عمل بپوشد.
ایراهیمی کارنامی گفت: تشکل های زیست محیطی اعلام کرده اند که در قبال منابع آلاینده هوا که تهدید جدی برای سلامت مردم هستند کوتاه نمی آیند و اگر برنامه های اصلاحی موثر از صنایع آلاینده نبینند از ظرفیت های قانونی در این راستا استفاده می کنند.
ابراهیمی کارنامی اظهار کرد: مباحث کاهش آلودگی هوای اراک با جدیت و به صورت شبانه روزی دنبال می شود و استفاده از توان تشکل های مردمی نیز به عنوان یک بازوی پرتوان در این راستا در اولویت قرار دارد.
بحث مشکلات زیست محیطی شرکت ایرالکو به دلیل فرسودگی فناوری از دهه ۵۰ تاکنون مطرح بوده که این امر با مشکل پسماند این شرکت آغاز شده و از دهه ۷۰ وارد فاز آلودگی های خطوط یک تا احیای پنج قدیم شد.
کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی از دهه ۸۰ تشکیل شده و این پرونده از این زمان تاکنون در این کارگروه باز است.
شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) به عنوان اولین تولید کننده شمش‌های آلومینیومی ایران و بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم کشور است که در کیلومتر پنج جاده اراک- تهران در زمینی به مساحت ۲۳۲ هکتار واقع شده‌ است.
ایجاد این کارخانه در سال ۱۳۴۶ به تصویب هیات دولت رسید و اقدام های مربوط به نصب تاسیسات و ساختمان از سال ۱۳۴۷ آغاز شد و در سال ۱۳۵۱ با دو خط تولید و ظرفیت ۴۵ هزار تن در سال مورد بهره برداری قرار گرفت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و افزودن سه خط دیگر به پروسه تولید، ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه به ۱۲۰ هزار تن در سال رسید که شامل انواع شمش ها به صورت تی بار ، هزار پوندی ، آلیاژهای ریخته گری، بیلت و اسلب می باشد.
عملیات اجرایی ایجاد کارخانه تولید آلومینیوم با تکنولوژی ۲۰۰ کیلو آمپر این شرکت نیز در سال ۱۳۸۱ آغاز و در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری رسید.
ظرفیت تولید شرکت آلومینیوم ایران در حال حاضر و با احتساب خروج خطوط ۱ و ۲ کارگاه قدیم به ۱۷۵ هزار تن در سال رسیده است.
استان مرکزی با وسعت ۲۹ هزار و ۱۲۶ کیلومتر مربع، یک و هشت دهم درصد از مساحت کل کشور را داراست و ۳۸ درصد از مساحت این استان نیمه بیایانی، ۱۲ درصد سرد کوهستانی و ۵۰ درصد معتدل کوهستانی است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.