توپ آلومینیوم در زمین پتروشیمی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از وقایع، مغلطه پهلوان ‌پنبه یا مغلطه حمله به مرد پوشالین از مغالطات مقام نقد است؛ که شخص وقتی با مدعایی مخالف است و آن را نادرست می‌داند، برای نشان دادن نادرستی آن از راه غیرمنطقی مغلطه استفاده می‌کند؛ در این شیوه هیچ‌گاه دلیل و برهانی بر ضد مدعای نخستین مطرح نمی‌شود، بلکه ناقد مدعایی را که قدرت نقد آن را ندارد، کنار می‌گذارد؛ یک مدعای سست و ضعیف را که توانایی نقد آن را دارد، به طرف مقابل خود نسبت می‌دهد و به جای رد کردن مدعای اصلی، به رد کردن این مدعای ضعیف می‌پردازد. مغالطه پهوان‌پنبه ترفندی‌است که از این راه شخص می‌تواند میزان تأثیرگذاری و مقبولیت شخص مدعی را کاهش دهد؛ هرچند مدعای نخستین پاسخ داده نمی‌شود. این روش، به نوع خود پرکاربرد است و در نقد مکاتب و نظریه‌های مختلف به کار می‌رود؛ برخی افراد غیرمتخصص نیز در جریان نقد جامعه مرتکب چنین مغالطه‌ای می‌شوند. علت نامگذاری این مغالطه به پهلوان ‌پنبه این است که ناقد به جای مبارزه با پهلوان اصلی، پهلوان‌ پنبه‌ای ساخته، آن را بر زمین می‌زند.
اخبار و حواشی این روزهای فوتبال اراک بی شباهت به این ترفند مغلطه در دنیای نقد نیست. شهری که حسرت چندین ساله فوتبال دوستان اش برای صعود به لیگ برتر، این بار با مدیریت کارخانه آلومینیوم بر باد رفت. بازی های لیگ یک پایان یافت و آلومینیوم اراک با کسب رده نهم نتوانست حتی نیم نگاهی به پلی آف صعود به لیگ برتر داشته باشد. هر هنگام که صحبت از ورزش استان به میان می آید پشت سرش غول عظیم صنایع استان خود نمایی می کند. غولی که با همه ابهتش چند سال است که در رقابت با تیم های دیگر ناتوان مانده است. صنعتی بودن استان در برهه ای توقع مردم را از تیم فوتبال شهر بالا برده بود و همه این امید را داشتند تا با حمایت قدرتمند یکی از کارخانجات بزرگ شهر از تیم فوتبال، طعم شیرین لیگ برتری شدن را بچشند. اما در روزهایی که جامعه ورزشی شهر می بایست با نقد و بررسی عملکرد نماینده شهر در لیگ دسته اول و واکاوی علل نتیجه نگرفتن این تیم تحت مدیریت یکی از بزرگترین صنایع کشور، حواس خود را به حواشی پیرامون استقلال خوزستان و پتروشیمی شازند پرت کرده است. در این میان انتشار خبری این موضوع توسط رسانه ها و پیش از آن در شبکه های اجتماعی همه توجهات ورزش استان را به آن سو کشانده است. موضوعی که در همان زمان مطرح شدنش با پاسخ روشن از سوی مسئولین شرکت پتروشیمی شازند همراه شد اما با این وجود هنوز هم تنور مطرح کردن شایعات پیرامون آن داغ است.
مغالطه و ترفند رسانه ای تبلیغاتی ای که جامعه ورزش استان را امروز گرفتار خود کرده است همان پهلوان پنبه معروف است. عده ای با پر و بال دادن به موضوع پتروشیمی شازند و حمله همه جانبه به آن افکار عمومی را از موضوع اصلی که ناکامی تیم فوتبال شهر با مدیریت یکی از بزرگترین صنایع کشور است منحرف می کنند. همه شواهد و قرائن نام پتروشیمی شازندی است که بر لباس قهرمان لیگ برتر حک شده بود. انتقاد ها به شرکت پتروشیمی شازند شروع شد و جامعه ورزشی، رسانه ها و افکار عمومی خوشحال از گرفتن مچ پتروشیمی شازند به عنوان اسپانسر تیم قهرمان لیگ برتر خود را پیروز میدان ورزش می دانند و به نوعی دلشان خنک شده است. این اتفاق باعث شد اُبژه اصلی که عملکرد ضعیف تیم رسمی شهر اراک بود فراموش بشود و مسئولین این باشگاه با حاشیه امنیت ناکامی فصل گذشته را به فراموشی بسپارند.
اما چقدر ادعاهای مطرح شده پیرامون حمایت مالی شرکت پتروشیمی شازند و خروج سرمایه استان برای قهرمان اهوازی لیگ برتر فوتبال کشور صحت دارد. مدیران این شرکت در توضیح این موضوع به وقایع استان می گویند: «در ظاهر در خصوص درج نام پتروشیمی شازند بر روی لباس تیم استقلال خوزستان این سوتفاهم پیش آمده است که شرکت پتروشیمی شازند اسپانسر تیم مذکور شده است. در صورتی که این موضوع به این صورت نیست. شرکت پتروشیمی شازند هیچ قرارداد اسپانسری با تیم استقلال خوزستان ندارد و متعاقبا هیچگونه کمک مالی نیز صورت نگرفته است. اما در رابطه با درج نام پتروشیمی بر لباس استقلال این توضیح لازم است که در حال حاضر سهام باشگاه استقلال خوزستان متعلق با بانک ملی است و شرکت پتروشیمی شازند نیز یکی از شرکت های زیر مجموعه بانک ملی است. بانک ملی نیز نام خود را بر روی پیراهن این تیم و نام پتروشیمی شازند را پشت پیراهن این تیم نوشته شده که شائبه کمک مالی پتروشیمی را به قهرمان لیگ مطرح کرده است. با توجه به اینکه نام شرکت پتروشیمی شازند بدون پرداخت هزینه و خروج پول از استان بر پیراهن قهرمان لیگ برتر درج شده است و با نگاه مثبت به این موضوع باید به عنوان افتخاری برای استان در نظر گرفته شود و از جوسازی های منفی خود داری شود.»
این صحبت ها در حالی است که این مجموعه طی نامه ای رسمی به فرماندار شازند در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه این موضوع را روشن ساخته و این اتهام را با صراحت رد کرده است اما با این وجود همچنان تبلیغات منفی رسانه ای علیه این شرکت ادامه دارد تا جایی که مدیر کل سازمان ورزش و جوانان در گفتگو با یکی از روزنامه های محلی ادعای کمک ۶ میلیارد تومانی مجموعه پتروشیمی شازند به باشگاه استقلال خوزستان را مطرح می کند. در صورتی که مدیرعامل این شرکت در گفتگو با وقایع استان با اشاره به توضیحات داده شده و نامه مذکور این ادعا را با قطعیت رد می کند.
در همین راستا برای پی گیری ادعای مطرح شده توسط مدیر کل وزارت ورزش و جوانان مبنی بر کمک ۶ میلیاردی پتروشیمی گفتگویی را با ایشان ترتیب دادیم.
سعید ملکی در این خصوص گفت: من نگفته ام پتروشیمی ۶ میلیارد به استقلال خوزستان کمک کرده است، حرف من این بود که به گفته مسئولان باشگاه استقلال خوزستان این تیم با هزینه ۶ میلیاردی به لیگ برتر صعود کرده است که ممکن است بخشی از آن را پتروشیمی شازند داده باشد.
وی گفت: انتظار ما از صنایع استان ابتدا توجه به ورزش استان است و بعد از آن اگر توانایی وارد شدن در بخش های دیگر را داشته باشند ایرادی به آنها وارد نیست.
این فضا سازی ها از دو جهت منطقی قابل بررسی است. موضوع اول با توجه به تکذیب رسمی مسئولان پتروشیمی از حمایت مالی از اهوازی های قهرمان، شکست دادن پهلوان پنبه ساختگی و شکست آن، فرافکنی در زمینه ورزش استان و شانه خالی کردن از واکاوی و آسیب شناسی عدم موفقیت باشگاه آلومینیوم است. از طرف دیگر حتی اگر ادعای حمایت مالی پتروشیمی شازند از استقلال خوزستان را واقعی در نظر بگیریم نشان از آن دارد که حمایت مالی با مدیریت صحیح می تواند به قهرمانی یک باشگاه در لیگ برتر کمک کند. از این حکم دو گزاره منطقی استخراج می شود. اول اینکه آیا کارخانه آلومینیوم که یکی از بزرگترین صنایع مادر کشور است نمی تواند حمایت مالی از یک باشگاه برای صعود به لیگ برتر را داشته باشد؟ و یا اگر از نظر مالی باشگاهش را حمایت کرده است مدیریت لازم برای بهره بردن از این سرمایه وجود داشته است؟
بهتر است با آسیب شناسی و توجه به موضوعات اصلی ورزش استان در راستای موفقیت در عرصه های کشوری کار شود چرا که نگاهی منطقی به این موضوع مسائل بسیاری را روشن می کند. امید است فعالین ورزش استان با سرگرم کردن خود در رابطه با موضوعاتی که افکارشان را از عملکرد باشگاه استان در فصل گذشته و تدوین برنامه درست برای جلوگیری از شکست های مجدد منحرف می کند، نگاه و تحلیل دقیق تری نسبت به موضوعات مطروحه داشته باشند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.