ناراحتی مردم از آلودگی صوتی معدن تراورتن تفرش

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست تفرش گفت: شکایاتی در خصوص آلودگی گرد و خاک و سروصدا از یکی از معادن تراورتن در سالهای گذشته و امسال به این اداره رسیده که در حال حاضر پیکور آن تعطیل شده است و بهره بردار معدن ملزم شده که سنجش پارامترهای صوتی را از طریق آزمایشگاهای معتمد ارائه کند.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، علی خسروان، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست تفرش در گفتگو با ندای تفرش با اشاره به شکایات مردمی از آلودگی زیست محیطی معادن در تفرش گفت: شکایاتی در خصوص آلودگی گرد و خاک و سروصدا از یکی از معادن تراورتن در سالهای گذشته و امسال به این اداره رسیده که در حال حاضر پیکور آن تعطیل شده است و بهره بردار معدن ملزم شده که سنجش پارامترهای صوتی را از طریق آزمایشگاهای معتمد ارائه کند. طی پایش هایی که به صورت تصادفی انجام می شود در صورت مشاهده هرگونه آلایندگی به بهره بردار معادن اخطارهای لازم داده می شود.

خسروان با اشاره به اینکه شهرستان تفرش دارای هیچ کدام از مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست نیست، افزود: شهرستان تفرش دارای یک منطقه شکار ممنوع است که در اطراف آن نیز معدن فعال وجود ندارد.

سرپرست اداره محیط زیست تفرش در خصوص دفع پسماند کشاورزی در تفرش بیان کرد: از مصوبات جلسه قبلی کارگروه مدیریت پسماند، جمع آوری و دفع پسماند کشاورزی بود که به روستاهایی که دارای کشت جالیزی هستند ابلاغ شده و تاکنون ۹۰ درصد آن جمع آوری شده و مابقی آن به دلیل زیر کشت بودن زمین های کشاورزی انجام نشده است.

خسروان با اشاره به جمع آوری پسماند روستایی گفت: شهرستان تفرش در سطح استان مرکزی از شهرستانهای پیش رو در این امر است و دارای ۳ مرکز دفع پسماند روستایی در روستاهای خانک، قزلقاش و شهراب است که متاسفانه دفع زباله ها مناسب نیست. در این خصوص اخطارهای لازم داده شده و در صورت عدم دفع اصولی مراتب از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که در مرکز دفع زباله های شهرداری در تفرش، روزانه به صورت میانگین ۲۰ تن زباله جمع آوری می شود، اضافه کرد: در مرکز دفع شهری علاوه بر زباله های شهری، زباله روستاهای مجاور نیز جمع آوی و دفن می شود و مقرر شده که شهرداری بحث تفکیک زباله از مبدا را به صورت جدی تر پیگیری کند.

سرپرست اداره محیط زیست تفرش تصریح کرد: دفع اصولی زباله ها، تنها به دفن زباله در مراکز دفن منتهی نمی شود بلکه می بایست ایزوله کردن محل دفن و بحث نفوذ شیرابه زباله ها به آبهای زیر زمینی نیز مورد توجه قرار گیرد.

خسروان ادامه داد: مردم نیز با تولید کمتر زباله ها می توانند در جلوگیری از منابع آب و خاک کمک کنند.

وی در خصوص اثرات ورود شیرآبه زباله ها گفت: ورود شیرآبه به قنوات و آبهای زیر زمینی سبب ایجاد تاثیرات نامطلوب بر سلامتی انسان، موجودات و طبیعت می شود.

سرپرست اداره محیط زیست تفرش به روش دفن زباله ها اشاره کرد و ادامه داد: باید خاکدهی بصورت روزانه با لایه ای از خاک بر روی زباله ها ریخته شود ولی در حال حاضر این مهم بصورت روزانه در مراکز دفن انجام نمی گیرد. این امر سبب ورود زباله گردها و حیوانات ولگرد و یا پخش زباله های کم حجم نظیر پلاستیک و… در محیط اطراف می شود که امسال چندین بار اطراف مرکز دفع زباله های شهرداری توسط اقشار مردم پاکسازی شده است.

خسروان با اشاره به دیدار کارشناسان محیط زیست از مرکز دفع زباله در تفرش گفت: ترانشه موجود بهداشتی و ایزوله نیست. باید با ایجاد ترانشه بهداشتی و ایزوله نمودن آن با خاک رس زیر کوبی شود تا شیرآبه ها به آبهای زیر زمینی نفوذ نکند. در محیط فعلی این کار انجام نشده است که نیازمند تصمیم در خصوص ایجاد ترانشه جدیدی در کارگروهای بعدی مدیریت پسماند شهرستان است.

وی در خصوص زباله های بیمارستانی اظهار کرد: طبق گزارش شبکه بهداشت و بازدید از دستگاه بی خطر ساز و بنابر اظهارات مسئول بیمارستان در هفته ۲ الی ۳ بار با دستگاه اتو کلاو زباله های موجود بی خطر سازی می شوند که با وجود بی خطر سازی می توان زباله ها را به محل دفع زباله های عادی برد. ولی براساس احتمال عملکرد نامناسب دستگاه، محل دفن زباله های بیمارستانی در تفرش جدا از پسماندهای عادی است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست تفرش در خصوص آلودگی آبها در تفرش اظهار کرد: به صورت تصادفی نمونه گیریهایی از آبهای تفرش انجام می شود و به جز آلودگی موجود در رودخانه کبوران که حاصل ورود پساب تصفیه خانه است در سایر آبها آلودگی گزارش نشده است.

خسروان خاطر نشان کرد: آلودگی موجود در رودخانه کبوران طبق آزمایشات بیشتر از حد استاندارد است که در ایام تعطیلات به دلیل افزایش میزان تولید فاضلاب و عدم توانایی تصفیه خانه موجود برای تصفیه، میزان آلودگی رشد قابل توجهی دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.