پرواز پاراگلایدر بر فراز تالاب میقان اراک؛ تهدیدی برای زیستگاه

مدیر عامل موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری استان مرکزی گفت: پرواز پاراگلایدر بر فراز تالاب میقان اراک تهدید جدی برای این زیستگاه پرندگان است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، محمود کلنگری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سال گذشته در آیین روز درناها شکلی متفاوت از گردشگری و تفریحی به صورت پرواز پاراگلایدر در منطقه تالاب دیده شده اما متاسفانه و انجام این ورزش در این تالاب هر روز افزایش دارد که ادامه این وضعیت حیات پرندگان را با خطر مواجه می کند.
وی بیان کرد: پرواز پاراگلایدر در این منطقه موجب ایجاد ترس و استرس در حیات وحش و پرندگان می شود که توجه به این مهم ضروری است.
مدیرعامل موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری استان مرکزی ادامه داد: یکی از ارزش های بزرگ تالاب میقان وجود گونه های مختلف پرندگان است که درحال حاضر فصل زادآوری برخی از گونه ها است و باید همه تلاش ها برای حفظ و سلامت جوجه ها و پرندگان این منطقه صورت گیرد.
کلنگری اظهار کرد: تالاب میقان اراک تنها منطقه از استان مرکزی است که در آن مجموعه ارزشمندی از گونه های کمیاب مشاهده می شود و باید با وسواس از ان ها حمایت و حراست کرد.
وی گفت: حدود ۹۹ درصد از پهنه سرزمینی استان مرکزی قابلیت اجرای فعالیت های تفریحی و گردشگری را داراست و انتخاب زیستگاهی که کانون زادآوری پرندگان است برای این ورزش نوعی کج سلیقگی است.
مدیرعامل موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری استان مرکزی اضافه کرد: اسب سواری در حاشیه تالاب میقان اراک نیز تهدید دیگری برای پرندگان و گونه های گیاهی و جانوری این منطقه است.
کلنگری توضیح داد: بسیاری از تخم های پرندگان در حاشیه تالاب میقان در آشیان های زمینی و در لابه لای بوته ها است که اسب سواری در این محدوده می تواند خطر له شدن تخم و جوجه ها را در پی داشته باشد.
وی گفت: متاسفانه تاکنون در این راستا هیچ عکس العملی از سوی مسئولان متولی دیده نشده و محیط بانان به صورت پررنگ و مستمر در این منطقه حضور ندارند.
مدیرعامل موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری استان مرکزی افزود: اشکالها و تهدید های تالاب میقان اراک به طور مستمر در حال تغییر و زیاد شدن است و انتظار است مسئولان امر مراقبت های لازم را در خصوص این منطقه طبیعی کم نظیر دنبال کنند.
کلنگری تاکید کرد: گردشگری در تالاب در تمام دنیا ضوابط خاص خود را دارد و لذت بردن از آن به صورت ارتباط با جنبه های بصری و مشارکت در تقویت داشته های محیطی است.
وی گفت: در تالاب میقان اراک به راحتی وسایل نقلیه و موتورسکیلت تردد دارند و انتظار است مسئولان از کنار این تهدیدها به راحتی گذر نکنند.
وی بیان کرد: مناطقی از جهان که حیات وحش زندگی می کنند، حساسیت های ویژه مدیریتی دارند و به شایستگی ارزش داشته های طبیعی را می دانند و نیاز است که تالاب کویری میقان اراک که سرمایه ای منحصربه فرد و مهم است نیز دایره حمایتی وسیع تری بیابد.
تالاب کویری میقان اراک یکی از حلقه های مهم زیستگاهی پرندگان مهاجر در ایران است که سالانه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در آن اقامت موقت دارند و برخی از این گونه ها نظیر درناهای خاکستری نادر و ارزشمند بوده و از حمایت بین المللی برخوردارند.
تالاب کویری میقان اراک واقع در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی روستای داودآباد، یکی از ۱۰ تالاب مهم کشور است که جلوه های زیبایی از پرواز پرندگان مهاجر، تنوع گونه های گیاهی و جانوری، دریاچه فصلی و طلوع و غروب های کم نظیر خورشید را دارد.
این تالاب به وسعت ۲۵ هزار هکتار دارای دریاچه ای زیبا با سه جزیره است که یکی در وسط ، دیگری در بخش کویری و جزیره سوم در ناحیه حاشیه ای آن قرار دارد و در فصل بهار فراز و فرود پرندگان بومی و مهاجر در آن، صحنه های بکر و به یادماندنی را ایجاد می کند.
در سال هایی که میزان بارندگی مناسب است، دریاچه این تالاب دارای آب قابل توجهی می شود اما در سال های کم بارش دریاچه فصلی تالاب در فصول گرم سال خشک می شود اما معمولا در بهار سطح دریاچه آبگیری شده و جلوه های زیبایی را فراروی بیننده می گذارد.
ارتفاع تالاب میقان از سطح دریاهای آزاد یکهزار و ۷۰۰ متر است و منابع تامین آب آن از بارش های جوی، آب سه رودخانه قره کهریز، فراهان و شهراب و پساب تصفیه فاضلاب اراک است.
تالاب میقان به عنوان استراحت گاه میان راهی پرندگان هر ساله در نیمه دوم سال و از اواسط مهرماه، با تغییر شرایط آب و هوایی، زیستگاه ها و تالاب های این استان صحنه حضور تدریجی دسته های کوچک و بزرگ پرنده های مهاجر در گونه های مختلف است.
سالانه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار پرنده مهاجر وارد تالاب میقان اراک می شود که از این تعداد ۱۲ تا ۱۵ هزار پرنده از گونه درنای خاکستری است.
این پرندگان تا بارش نخستین برف سنگین در زیستگاه ها و تالاب های این استان می مانند و پس از آن به سمت مناطق جنوبی گرمسیری و شمال آفریقا پر می گشایند.
پوشش گیاهی در این تالاب کویری بیشتر از نوع گیاهان شورپسند یا هالوفیت بوده و این منطقه را به یکی از ذخیره گاه های مهم گیاهان شور کشور تبدیل کرده است.
علاوه بر پرندگان، گونه های پستانداران، آرتمیا و انواع جلبگ آب شور از دیگر جانداران تالاب و محیط اطراف آن هستند.
به علت شوری آب، لایه های نمکی در منطقه دیده می شود که زیبایی خاصی به تالاب داده و در گوشه و کنار این منطقه به ویژه در حاشیه دریاچه تزئینات متعدد نمکی دیده می شود.
این تالاب جزو ۱۰۵ منطقه مهم برای پرندگان و یکی از مرتفع ترین شوره زارهای ایران است که هر ساله پذیرای طیف زیادی از گردشگران و علاقه مندان به طبعیت است و به ویژه در فصل بهار و همچنین ۱۵ آبان ماه که به عنوان روز پرنده نگری نام گرفته تورهای متعددی از سطح کشور برای بازدید از جلوه های زیستی منحصر به فرد این منطقه گسیل می شوند.
تالاب میقان اراک زیستگاه ۱۴۰ گونه پرنده است و سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می شوند.
کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، هواسیل، اردک سبز از جمله از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.