نگاهی به سیستم اطلاعاتی کشور در گفتگو با استاندار مرکزی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از وقایع استان، امنیت یک شاخص بسیار مهم برای سنجش اقتدار یک کشور است و این مفهوم را امروز جامعه ما می بایست درک و احساس کند. ما اگر امروز به این امنیت دست یافتیم به واسطه همکاری و حضور مردم بوده و با داشتن ضریب ایدئولوژیک بسیار خوب و هماهنگی و همدلی با نیروهای اطلاعاتی و امنیتی، توانستیم به یک امنیت پایدار دست یابیم. آنچه مهم است اعتماد سازی است که وزارت اطلاعات در میان مردم ایجاد کرده و می بایست تلاش شود تا این سطح اعتماد سازی همچنان افزایش یابد. هر چه ضریب اطمینان نسبت به وزارت اطلاعات و دستگاه های اطلاعاتی افزایش پیدا کند، مسلما این امنیت که حاصل تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) است در جامعه برجسته تر خواهد بود.گمنامی سربازان امام زمان(عج) از آن جهت اهمیت می یابد که بویژه در سال های اخیر عملکرد وزارت اطلاعات بسیار شاخص بوده است و از آن جمله می توان به دستگیری عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی شرق ایران، ‌جاسوس های متعدد، نفوذ در اپوزیسیون خارج از کشور و سرویس های جاسوسی بیگانگان و مقابله با توطئه چینی دشمنان در فضای مجازی اشاره کرد. علاوه بر آن مبارزه در بخش هایی همچون اقتصادی، شرکت های هرمی، ‌زمین خواری، فرهنگی و مقابله با مدعیان دروغین که به دنبال سوء استفاده از احساسات دینی و فریب مردم هستند از دیگر فعالیت های شاخص وزارت اطلاعات است. یک سرباز گمنام نمی تواند خدمات خود را به واسطه مسائل امنیتی مطرح کند و از آنجایی که به دنبال تامین امنیت مردم و مقابله با دشمنان داخلی و خارجی نظام،‌ در خط مقدم ایجاد امنیت برای کشور و مردم قرار دارند، نام سربازان گمنام را بر این قشر نهاده اند.در شرایط کنونی و برای مقابله با تهاجم فرهنگی و سایر هجمه‌های جدیدی که در جامعه در حال شکل‌گیری است و قصد نابودی نظام را در سر می‌پرورانند، باید یک مجموعه اطلاعاتی ـ مردمی شکل گیرد. چراکه خود مردم در این چند دهه ای که از سال های انقلاب می گذرد، همواره وسط میدان بودند و اگر همین مردم نبودند، به طور مسلم انقلاب نیز به پیروزی نمی رسید.در قانون کاملا روشن شده که برای حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی و خون هزاران شهید و ایثارگر و جانباز، وزارت اطلاعات موظف است در چارچوب مبارزه با براندازی، خرابکاری و جاسوسی فعالیت کند و نارضایتی های عمومی که منجر به موارد مورد اشاره می شود را مورد توجه قرار دهد. بنابراین سربازان گمنام امام عصر(عج) در طول سال های گذشته فعالیت های چشمگیری در این عرصه داشته اند و توانسته اند از دستاوردهای نظام و انقلاب در برابر تمام خطرات داخلی و خارجی حفظ و صیانت کنند. حال ما برای پی بردن به فلسفه وجودی این نهاد و اهداف آنها با استاندار مرکزی محمود زمانی قمی به گفتگو نشستیم .
محمود زمانی قمی در گفتگو با وقایع استان در مورد نقش و جایگاه وزارت اطلاعات و سربازان گمنام گفت : وقتی که وزارت اطلاعات بموجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تاسیس میشود در مجموعه دولت بعنوان یک وزارت خانه که وزیر آن را رئیس جمهور به مجلس معرفی می کند و مجلس هم به او رای اعتماد مید هد با شروطی که در قانون آمده که اجتهاد و تجزی از شروط آن است جانمایی می شود و طبیعی است وقتی که وزارت اطلاعات جز خانواده دولت محسوب می شود، هدایت آن با رئیس جمهور است .
استاندار مرکزی خاطر نشان کرد : اما وزارت اطلاعات هر چند در خانواده دولت جای میگیرد اما لزوما در شکل گیری دولت ها که میتواند احزاب و گروه ها را مستقر کند، دخالتی ندارد زیرا وظیفه اش نمایندگی گروهها و احزاب سیاسی نیست. چون به موجب قانون همیشه فراتر از احزاب و سلایق عمل میکند حتما می پرسید چرا ؟ زیرا وزارت اطلاعات به عنوان چشم بینای حاکمیت دو وظیفه اساسی دارد اول اینکه حقوق مردم را کاملا ببیند و از آنها دفاع کند و با آسیب هایی که ممکن است به این حقوق برسد مبارزه کند و از این حقوق دفاع کند .و همزمان حقوق نظام را هم با آن در نظر بگیرد یعنی جلوی ضایع شدن حقوق حاکمیت را هم بگیرد نکته جالب ماجرا این است که حقوق مردم و حاکمیت لازم و ملزوم هم هستند و جدا از هم نیستند .یعنی در نهایت حاکمیت را برای چه کسانی به جز مردم میخواهیم؟! زیرا اصولا حاکمیت زمانی معنی پیدا میکند که مخاطبینی به نام مردم داشته باشیم بنابراین وقتی ما از حاکمیت دفاع میکنیم و اجازه نمی دهیم که گزندی ببیند همزمان از مردم هم دفاع میکنیم و وقتی از مردم دفاع میکنیم که پشتیبان نظام و حاکمیت باشند .
بنابراین وزارت اطلاعات وقتی با این کارویژه وارد کار میشود دیگر نمی تواند یک سلیقه را نمایندگی کند زیرا وقتی ما میگویم “مردم” یعنی گروهی از همه سلیقه ها ، گروهها ، جناح ها ، منتقدین و حتی کسانی مانند اقلیت های مذهبی که سیستم را قبول ندارند اما به عنوان شهروند قوانین ما را رعایت میکنند بنابراین وزارت اطلاعات چیزی است فراتر از جناح ، گروه و حزب اما به لحاظ نوع اداره و جایی که قرار میگیرد در درون دولت است طرفه آنکه این نهاد هم مدافع حقوق اساسی مردم و هم مدافع حقوق جدی نظام است .
وی در پاسخ به این که آیا این دیدگاه در کل کشور جایگاهی دارد افزود : من قرائت رسمی انقلاب اسلامی را چیزی جز دفاع از حقوق مردم نمیدانم اما ممکن است در کنار این قرائت اصلی قرائت و یا قرائت های وجود داشته باشند و برای رسیدن به قدرت تلاش کنند که سعی در به کرسی نشاندن ” فقط و فقط عقاید خودشان” داشته باشند که این ربطی به کلیت نظام ندارد.
زمانی قمی در پاسخ به اینکه آیا این قرائت رسمی در واقعیت به طور کامل تجلی پیدا کرده است خاطر نشان کرد : این قرائت رسمی و اصل انقلاب ما بود اما این که در کشور ضعف و مشکلاتی وجود دارد و اگر ما خطاهایی داریم و این که یک سلیقه با تمامیت خواهی سعی میکند خود را کل نظام معرفی کند این بحث دیگری است و این اشکال به کل نظام وارد نیست بلکه به آن سلیقه است و در درون آن جای میگیرد و به کلیت نظام ربطی ندارد و ما باید به جایی نقد کلیت نظام به آسیب شناسی و نقد آن سلیقه بپردازیم و حتی ممکن است خطاهایی در اداره کشور وجود داشته باشد این ربطی به این که وزارت اطلاعات در چنبره قرار گرفته است یانه، یا کل سیستم مشکل دارد یا ندارد .
ایشان تصریح کرد : امروزه همه نظام های سیاسی دنیا دارای سیستم های اطلاعاتی هستند و داشتن سرویس اطلاعاتی قوی امروزه در همه جای دنیا یک امتیاز بزرگی برای حکومت ها محسوب میشود و خوشبختانه در بین کشورهای منطقه سرویس اطلاعات ما یک سرو گردن بالاتر از بقیه رقیبان است از طرفی سعی همه سیستم های اطلاعاتی این است که بر رقیبانشان غلبه کنند زیرا قاعده سلطه و تسلط همیشه در جهان وجود داشته و این حس نسبت به کشور ما که دارای اهمیت حیاتی و استراتژیک میباشد همیشه در طول تاریخ بیشتر بوده چرا که از زمانی که انسان توانسته است با یک قایق چوبی روی آب بایستد تا زمان امروز که پیشرفته ترین و پیچیده ترین امکانات در اختیار کشورهاست و با کشف نفت و مطرح شدن اهمیت تنگه استراتژیک هرمز این اهمیت چند برابر شده است همواره ایران جز حیاتی ترین نقاط جهان بوده است .با این اوصاف ایران همیشه مورد طمع بیگانگان بوده و این واقعا ربطی به توهم ندارد و نکته دیگر اینکه در عصری قرار داریم که این عصر حساسیت های زیادی را به ما تحمیل کرده است و از جمله همسایگی ما با افغانستان ، عراق و کشورهای فروپاشیده شوروی سابق و به طور کلی هزاران کیلومتر مرزهای آبی و خاکی حساسیت های ایران را بسیار بالابرده است .
زمانی قمی افزود : یک مثال محسوس در این زمینه ، آتش فتنه های سلفی گری است که عراق و سوریه نفوذ کرده اند . آیا این گروهها علاقه ای به این ندارند که همین نسخه را در ایران پیاده کنند ؟البته که علاقه دارند ولی اینکه چرا نتوانسته اند این کار را انجام دهند . اگر بخواهیم علمی به این سوال جواب دهیم که چرا داعش و جنبش های سلفی گری با وجود علاقه فراوان به نابودی ایران نتوانسته اند این کار را انجام دهند در جواب باید گفت اگر آنها موفق نشده اند به این دلیل بوده که چشم هایی قضایا را خوب دیده بانی و خوب رصد کرده اند و به موقع برخورد کرده اند یعنی دو کار کرده اند . کار اول اینکه اطلاعاتشان از صحنه و رویدادها ها خوب و دقیق بوده است و دوم اینکه به موقع واکنش نشان داده اند . و عمل متناسب با این رویدادها را انجام داده اند و اگر غیر از این بود ما در حال حاضر اینقدر امنیت نداشتیم .و اینجاست که متوجه میشویم که سیستم اطلاعاتی قوی تا چه حد با امنیت مردم گره میخورد.
وی افزود :من یقین دارم اگر هوشیاری وزارت اطلاعاتو سایر سازمان های اطلاعاتی کشور که اتفاقا همیشه باهم تفاهم داشته اند، نبود اکنون چنین آرامش و امنیتی در کشور وجود نداشت . و اگر من بخواهم به شخصه بهترین رخداد را در اداره کشور بیان کنم و مثال بزنم که در کدام نهاد همه دست اندرکاران و مجموعه ها همه با هم هماهنگ عمل میکنند میتوانم بگویم که سازمان های اطلاعاتی ایران زیرا این سازمان ها چند ویژگی دارند اول اینکه بسیار توانمند و متحد هستند ، به موقع شناسایی و برخورد میکنند، این ویژگی ها خصلت های اساسی سازمان های اطلاعاتی ایران است و اگر غیر از این بود الان سنگرهای مبارزه ما با تروریست های تکفیری در کرمانشاه و اسد آباد همدان بود و ما اراکی ها الان منتظر این بودیم که از اسد آباد به شهر ما نفوذ نکنند .بنابراین وزارت اطلاعات فعالیت هایش کاملا با آرامش و امنیت جامعه گره خود و غیر از این نیست. ولی در کنار این ممکن است سلیقه ای وجود داشته باشد که معتقد باشد که همه باید از پشت عینک آنها به جامعه نگاه کنند و این حتی شامل نهادهای اطلاعاتی هم میشود . ولی واقعا اداره امور جامعه مخصوصا در حوزه امنیت فراتر از سلیقه هاست و کاری که اطلاعات ما انجام داده است فراتر از این سلایق بوده است زیرا هم توانسته امنیت را برقرار کند و هم احساس نا امنی را در جامعه از بین ببرد.علاوه بر این، برخورد وزارت اطلاعات با عوامل خارجی ، در داخل کشور نیز با توجه به فساد ، رشوه خواری و مشکلات جامعه در برخی از برش های تاریخ انقلاب واقعا اگر وزارت اطلاعات وارد کار نمیشد و جلوی بسیاری از تندروی ها، فسادها و بی اخلاقی ها را نمیگرفت الان همه باندهایی که در گذشته فساد میکردند به کار خود ادامه می دادند و شاید جامعه در همین حالت کنونی هم نبود.زیرا ما معتقدیم امنیت به تنهایی کافی نیست ما در کنار امنیت، توسعه پایدار ، هدف گذاری، اقتصاد پویا و اخلاق همگانی میخواهیم و لازمه این امنیت در داخل نقد پذیری است زیرا ما یک ایران تک بعدی نمیخواهیم بلکه کشوری میخواهیم که در همه عرصه ها حرف برای گفتن داشته باشد.
استاندار مرکزی افزود : ما مسئولین باید یاد بگیریم که قصور خود را به گردن مردم و جامعه نندازیم بلکه ما باید مسئولیت خود را بپذیریم و پاسخ گویی قصور و اشکالات خود باشیم زیرا من معتقدم که حکومت با هر مسلک و آیینی که باشد اگر اخلاق و اصول حکومت داری را رعایت کند آثار مثبت آن را جذب خواهد کرد و این قانون در همه جای دنیا حاکم است .زمانی قمی در پایان گفت: باید از همه همکارانم در اطلاعات استان بویژه کسانی که در حوادثی که نیاز به مراقبت بیشتری داشت مانند انتخابات تلاش کرده اند نهایت تشکر و قدر دانی را داشته باشم . زیرا این نهادها با سایر نهادها کار میکنند و هرگز سعی نکردند که سلیقه شخص یا گروهی را نمایندگی کنند و واقعا از حقوق مردم و نظام دفاع کرده اند.
وی افزود: میزان اهمیت و زحمات سربازان گمنام را هیچ کسی نمیتواند آشکار کند و حتی کسی نمیتواند بابت زحماتشان از آنها تشکر کند زیرا کسی حتی اسم واقعی آنها را نمیداند. بنابراین این گروه یکی از محدود گروههایی هستند که اگر زحمتی میکشند مخفی باقی می ماند و به معنای واقعی کلمه مظلوم هستند و این وظیفه ما است که این ایده را در کشور فرهنگ سازی کنیم که قدر کسانی را که امنیت مان را مدیون آنها هستیم بدانیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.