قربانپور: حوزه علمیه باید عدالت پرور، ضد سلطه و مدافع مظلومان باشد

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: حوزه علمیه باید مدافع مظلومان و محرومان و به فکر ظهور مصلح در عالم بوده و خودش نیز مصلح و عدالت پرور و مقابله گر با نظام سلطه طاغوتی باشد و ابراهیم وار و تبر به دوش حرکت کند.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از حجت الاسلام صفر قربانپور، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری در رسا استان مرکزی، پیرامون سخنان مقام معظم رهبری در جمع طلاب تهران مبنی بر انقلابی بودن حوزه های علمیه، افزود: تأکید مقام معظم رهبری بر این موضوع یقینا موضوع بسیار مهم و ریشه ای و از چند جهت قابل تأمل است.

حوزه های علمیه باید مصلح پرور باشند

وی ابراز کرد: امروز حوزه های علمیه محل پرورش نیروهای دینی با باور مؤثر است به این معنی که حوزه علمیه بنا دارد در بخشی از فعالیت های خود نیروهای مرجع تقلید پرورش دهد و به حاکمیت دنیا به ویژه در شرایط فعلی تشیع این نیروها را ارائه کند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی خاطر نشان کرد: حوزه های علمیه باید مصلح پرور، ضد ظلم و ضد سلطه، ضد جریان خمودی عالم و ضد بی عدالتی باشند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه حوزه علمیه نقش پرورش دهنده مدیران را در سطوح اجرایی دارد، ادامه داد: به طور مثال مثلا برخی از پست های حاکمیتی و مدیریت های میانی نظام جمهوری اسلامی ایران از همین حوزه های علمیه پرورش می یابند.

حوزه علمیه باید روحیه اجرای عدالت را دارا باشد

حجت الاسلام قربانپور اظهار داشت: حوزه علمیه باید مدافع مظلومیت و محرومان و به فکر ظهور مصلح در عالم باشد و خودش نیز مصلح و عدالت پرور و مقابله گر با نظام سلطه طاغوتی باشد و ابراهیم وار و تبر به دوش حرکت کند.

وی تصریح کرد: مقصود از تبر به دوشی داشتن روحیه ضد طاغوتی است؛ بنابراین حوزه علمیه باید روحیه اجرای عدالت را دارا باشد و اسلام را روی زمین اجرا کند و این نیازمند است که حوزه های علمیه سکولار حرکت نکنند و نگویند به من چه ربطی دارد که در دنیا و یا در کشور چه اتفاقی می افتد و یا دنیا به دست چه کسانی اداره می شود اینها از حوزه های علمیه پذیرفته نیست.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: حوزه علمیه غیر از این نقش ها، یک نقش عمده تبیین کنندگی و نقش بیان کنندگی احکام دینی، همچنین تبیین معیارهای حاکمیتی دینی را نیز عهده دار است.

وی افزود: حوزه های علمیه با حلال و حرام مردم و زوایای مختلف زندگی آنها مثل عروسی ها و غیره سر و کار دارند و به طور جدی نیز مباحث دینی در این شرایط زندگی مردم اثرگذار است.

مبانی دینی برای مردم تبیین شود

حجت الاسلام قربانپور با بیان اینکه مبانی دینی باید برای مردم از سوی حوزه علمیه و طلاب گفته شود، بیان داشت: وظایف و نقش های حوزه علمیه هر یک نسبت به دیگری اهمیت بیشتری دارد و نقش سنگین تری را از موضوع قبلی ایفا می کند.

وی ادامه داد: بنابر دلایل ذکر شده باید با دید بزرگ این وظایف را در جامعه نگاه کرد، چرا که اگر حوزه های علمیه اهدافشان را براساس مبانی اسلامی و معیار انقلابی یعنی مطابق با روحیه علوی که مبنای حاکمیت حسینی را دارد دنبال نکنند به طور حتم تبیین کننده دین در شرایط خمودی و غیر موثر می شوند، پس نمی توانند در این حالت رسالت الهی خود را به خوبی احیا کنند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی رسالت حوزه های علمیه را رسالت پیامبری دانست و عنوان کرد: بنابراین حوزه های علمیه باید با دیدگاه مدیریت نظامی پیش بروند، چرا که اگر قرار است بحث عدالت مهدوی را در جامعه داشته باشیم باید بدانیم که بحث عدالت مهدوی با حالت سکولار سازگاری ندارد.

انقلابی ماندن حوزه های علمیه و پرورش نیروی انقلابی

وی گفت: روحیه سکولار و غیر معیارهای انقلاب و دین در جامعه پویا نیست و ایجاد حاکمیت مهدوی نمی کند و آلت دست دیگران می شود.

این کارشناس مذهبی افزود: اینکه بر انقلابی ماندن حوزه های علمیه و پرورش نیروی انقلابی رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید می کنند، یعنی بار تخصصی حوزه در کنار تعهد مکتب جوری پرورش یابد که اگر امروز در رکاب امام حسین (ع) و یا در رکاب امام مهدی(عج) بودیم همان کار را انجام می دادیم پس باید الان هم همان کارها را بکنیم.

حجت الاسلام قربانپور بیان داشت: معیارهای حوزه علمیه باید کاملا مکتبی باشند و در نظام حوزوی اجرایی شوند و اینکه ادعای اسلام کامل را در عالم دارد باید جوری ساختار حوزه چیده شود که کارگزار حاکمیت مهدوی بر روی زمین باشد.

وی یادآور شد: ما معتقدیم اسلام در کل عالم ظهور می یابد، حتی اگر یکروز به پایان دنیا مانده باشد اینچنین می شود و حاکمیت مهدوی اجرا و عدالت گسترش می یابد؛ بنابراین اگر چنین باوری را داریم باید برای آن فکر کنیم و مبانی اسلامی را با بینش انقلابی در حوزه داشته باشیم تا برای مدیریت دنیا نیز نیرو پرورش دهیم.

مدیر کل تبلیعات اسلامی استان مرکزی گفت: ممکن است بعضی ها بگویند حوزه باید مقدس و دور از پیرایه ها باشد و در دل حکومت کند و در مباحث مظاهر حاکمیتی ورود کند، اما این مردود است چون جریان تقدس حوزه به معنای دور ماندن آن از نظام اجرایی نیست و نمی توانیم ادعا کنیم چون می خواهیم نظام مقدس داشته باشیم علنا از محرومان عالم حمایت نداشته باشیم و در اداره حکومت حضور نداشته باشیم و در موقعیت حلال و حرام مردم و نظام بانکی ورود پیدا نکنیم.

نقش امر به معروف را در معیار کلام اجرا کنیم

وی افزود: امروز کل حاکیمت دینی با محوریت حوزه ساختار دینی و حاکمیتی پیدا کرده است و باید با این دیدگاه در همه جریان ها ورود کنیم و این مبارک و مقدس بودن را نیز حفظ کنیم و به آلودگی و انحرافات مبتلا نشویم.

حجت الاسلام قربانپور اضافه کرد: اگر هر جا انحرافی است باید جلوی آن را بگیریم و نقش امر به معروف را در معیار کلام اجرا کنیم، پس با این ضرورت است که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید می کنند حوزه سکولار و غیر کارآمد نیست؛ بنابراین ما نیازمند حوزه انقلابی هستیم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: مجلس خبرگان رهبری می خواهند رهبر را به جامعه معرفی کنند پس اگر اندیشه تدینی و انقلابی نداشته باشند چطور می توانند این کار را انجام دهند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: انقلابی بودن یعنی ضد ستم، ضد ظلم و ضد مظاهر ضد دینی، اینها حالت حوزه انقلابی است، پس باید حوزه های علمیه علم مقابله در برابر با کفر را داشته باشند و این امر نیز بدون تفکر و اندیشه سیاسی امکان پذیر نیست.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.