رشد لاک پشتی ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان مرکزی

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: خط اعتباری چهارم مکانیزاسیون به مبلغ سه هزار و ۴۴۷ میلیارد ریال در سال جاری ابلاغ و به استان تخصیص داده شده است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، علیرضا کیشانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- اظهار کرد: در سال ۹۴ خط اعتباری بالغ بر ۲۹ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال تخصیص یافت که به صورت ۱۰۰ درصدی جذب شد، علاوه بر این خط اعتباری مبلغی نیز اضافه جذب شد که در کل ۱۱۱ درصد جذب داشتیم.

وی گفت: بر این اساس حدود ۱۰۷۶ دستگاه انواع تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی وارد این بخش شده است.

کیشانی با بیان اینکه استان مرکزی رتبه اول کشوری در جذب اعتبارات را در سال گذشته داشته است، افزود: از اعتبارات سال گذشته ۵۶۸ دستگاه انواع تراکتورهای زراعی و باغی و ۱۲ دستگاه انواع کمباین به بخش کشاورزی تزریق شده است که صد در صد کمباین ها داخلی بوده‌اند.

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: سایر ادوات و دنباله‌بندهای مورد نیاز بخش نیز با تسهیلاتی با سود ۱۸ درصد تامین شده است.

وی گفت: خط اعتباری چهارم مکانیزاسیون نیز به مبلغ سه هزار و ۴۴۷ میلیارد ریال با سود ۱۸ درصد در سال ۹۵ ابلاغ و به استان تخصیص داده شده است و کار معرفی کشاورزان به بانک هم در دست اقدام است.

کیشانی در ادامه با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون در سال ۹۴ با احتساب تراکتورهایی که جذب بخش شده است به ۱٫۴ دهم اسب بخار در هکتار ارتقا پیدا کرده است، ابراز امیدواری کرد در سال ۹۵ این میزان به ۱٫۵ اسب بخار برسد.

رئیس اداره مکانیزاسون گفت: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد تراکتورها، کمباین‌ها و نیرو محرکه بخش کشاورزی فرسوده هستند و بیش از ۱۳ سال عمر دارند، علیرغم اعتباراتی که به این بخش تزریق می‌شود رشد ضریب مکانیزاسیون به کندی پیش می‌رود.

وی افزود: برای سال جاری علاوه بر اعتبارات تخصیص داده شده به این بخش، جلسات هماهنگی برداشت گندم انجام شده است و با توجه به اینکه بیش از ۳۰۰ دستگاه کمباین بومی در استان وجود دارد، به همین میزان کمباین نیز به صورت مهاجر از سایر استان ها وارد استان مرکزی می شود و در امر برداشت دخالت دارند.

کیشانی با بیان اینکه نظارت بر عملیات برداشت توسط ۱۲ اکیپ مستقر در شهرستان‌ها انجام خواهد شد، گفت: تمام تلاش ما این است که میزان ریزش کمباین‌ها تحت کنترل باشد و به حداقل میزان خود برسد.

رئیس اداره مکانیزاسیون به کشاورزان توصیه کرد از کمباین‌هایی استفاده کنند که دارای برچسب معاینه فنی باشد و زارعین شخصا بر روی کنترل ریزش کمباین‌ها نظارت داشته باشند و در کار تنظیم کمباین گوشزدهای لازم را به کمباین‌دار بدهند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.