نادیده گرفتن حق اراک ازعوارض آلایندگی واحدهای بزرگ عین بی عدالتی است

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: نادیده گرفتن حق مردم کلانشهر اراک از سهم عوارض آلایندگی هوای سه واحد صنعتی بزرگ پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه عین بی عدالتی و بی انصافی است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایرنا، اسماعیل تاج آباد عصر دوشنبه در نشست صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: این حق قطعی شده و قانونی مردم کلانشهر اراک است و باید معوقات گذشته نیز پرداخت شود.
وی بیان کرد: وقتی نام پتروشمی اراک به شازند تغییر داده شد می خواستند مردم را امتحان کنند و دیدند هیچ حرکت و اعتراضی از سوی مسئولان وقت صورت نگرفت و این اقدام را به راحتی تمام انجام دادند.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: یکسال از اعلام نتایج تحقیقاتی و نظریه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در خصوص سهم عوارض آلایندگی سه واحد صنعتی پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه می گذرد، اما هیچ توجهی نمی شود و حق مردم اراک هنوز پرداخت نشده است.
تاج آباد عنوان کرد: چه دلیلی دارد که این حق پرداخت نمی شود، چرا مدام امروز و فردا می شود و حق مردم داده نمی شود و چرا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در این راستا حقوق مردم را دنبال نمی کنند؟
وی اظهار کرد: در سایه این بی توجهی، مردم کلانشهر اراک سالانه یکهزار میلیارد ریال ضرر می دهند، چه طور می توانند جواب مردم این شهر و خداوند را بدهند ئر حالی که سهم آلایندگی کلانشهر اراک از عوارض آلایندگی این سه واحد صنعتی ۸۶ درصد اعلام شده است.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک اضافه کرد: نیروگاه شازند قول استفاده نکردن از سوخت مازوت را می دهد اما به محض سرد شدن هوا از سوخت مازوت استفاده می کند و گوگرد به خورد مردم می دهد، چرا این همه دروغ می گویید؟
تاج آباد با اشاره به تصویر پخش شده از بازیکنان فوتبال یکی از استان های کشور با اسپانسری تیم پتروشیمی شازند گفت: این اقدام یک دهن کجی بزرگ به مردم استان مرکزی بوده است؛ اسپانسر شدن یک تیم که خود دارای چند اسپانسر دیگر است به چه معنا است؟
وی بیان کرد: بچه های این استان با توپ پلاستیکی و کفش های پاره تمرین می کنند، این اقدام ها خجالت آور است، با مردم بازی نکنید و به حقوق آنها احترام گذارید.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک اضافه کرد: از دادستان اراک می خواهیم این مسائل را با جدیت بیشتر دنبال کنند و حقوق نادیده گرفته شده مردم کلانشهر اراک را به آنها باز گرداند.
تاج آباد در خصوص شرکت آلومینیوم ایران ( ایرالکو) نیز گفت: این شرکت به جای اینکه ۲۰۰ میلیارد ریال پول به وکیل پرداخت کند، این پول را صرف بهبود زخم هایی که به واسطه آلاینده های این صنعت نصیب مردم شده، هزینه می کرد؟ این کارخانه در بحث آند سازی تنها امتیازات را گرفته و هیچ برنامه ای برای این کار ندارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور گفت: این لایحه از طرف دولت به مجلس ارائه شده است و در ماده یک لایحه مزبور به ویژه بندهای الف، ب و ج این ماده مقرر شده است که عوارض مالیات بر ارزش افزوده شهرداری ها و دهیاری های کشور که هم اکنون مطابق ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری ها و دهیاری های واریز می شود به خزانه عمومی کشور واریز و از طریق شورای برنامه ریزی و توسعه هر استان، بین شهرداری ها و دهیاری های همان استان توزیع شود.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: انجام این امر تبعات و مشکلات بسیاری را برای شوراها، شهرداری ها و دهیاری ها به وجود می آورد به طوریکه شهرداری ها و دهیاری ها به ارگان های دولتی تبدیل می شوند و بودجه آنها که توسط شورای اسلامی تصویب و ابلاغ می شود بی مفهوم و بی اثر می شود و شاکله و ماهیت بودجه مصوب به طور کامل از بین می رود.
تاج آباد عنوان کرد: با این اقدام، فلسفه وجودی، کارکرد و فعالیت شوراهای اسلامی زیر سوال می رود که انتظار است نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی در راستای حذف و لغو ماده یک لایحه برنامه ششم توسعه و بندهای آن اقدام های لازم را انجام دهند.
یکی از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در سخنرانی پیش از دستور با انتقاد از اسپانسری پتروشمی شازند از یک تیم خارج از استان مرکزی گفت: آلودگی این صنعت نصیب مردم این استان به ویژه مردم کلانشهر اراک، شازند و خنداب می شود و اگر قرار به سرمایه گذاری ورزشی است باید در این استان صورت گیرد.
جمشید زند افزود: این موضوع باید پیگیری شود و اعتراض ها به گوش استاندار مرکزی، فرماندار اراک و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد ؛ اگر قرار است آب این استان برای تولید صنعت کشیده شود نباید سرمایه گذاری ورزشی آن در استان های دیگر انجام شود.
وی بیان کرد: این حمایت و اسپانسری ورزشی باید از تیم آلومینیوم سازی اراک ، شهرداری اراک ویا تیم های دسته سه شازند صورت می گرفت و انتظار است مسئولان این مهم را پیگیری جدی کنند.
نامگذاری معبر شهرک هجرت فاز یک در انتهای خیابان ۲۵ متری به نام شهید نورالله موسوی، تغییر نام کوچه جاویدان واقع در خیابان امام خمینی (ره) بعد از خیابان دکتر حسابی به نام شهید محمد تقی حقی، تغییر نام کوچه الکه در میدان شورا به نام شهید محمد بخشنده با حفظ نام الکه و تغییر نام کوچه فردوسی واقع در خیابان ولیعصر به نام شهید بهزاد تقی زاده، بخشی از مصوبات این نشست بود.
کلیات طرح زیرگذر بزرگراه امام علی (ع)، سرمایه گذاری رضا احمدی در ملک واقع در خیابان شهید بهشتی اراک جنب مجتمع گلستان، کمک ۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ماده ۱۷ شهری به سلطانعلی ابراهیمی از پرسنل خدمات شهری شهرداری که در سال ۹۳ به علت حادثه رانندگی دچار ضربه مغزی شده است و پرداخت ۱۰۰ میلیون ریال از محل ماده ۱۷ به حجت الله سبزی از هنرمندان اراکی از دیگر مصوبات این نشست بود.
در این نشست اصلاحیه بودجه سال ۹۴ سازمان خدمات موتوری از حیث درآمد و هزینه بالغ بر ۲۳۵ میلیارد و ۶۱۰ میلیون ریال، بررسی تفریغ بودجه سال ۹۳ سازمان پارکها و فضای سبز از حیث درآمد و هزینه بالغ بر ۱۵۸ میلیارد و ۷۹۵ میلیون و ۷۵۶ هزار ریال و در اختیار قرار دادن یک باب عمارت تملکی در خیابان طالقانی، کوچه آبشار جنب قالیشویی پیغمبری با حفظ مالکیت به نیروی انتظامی برای استقرار پاسگاه در این محل و ارتقای امنیت در منطقه مصوب شد.
در کلانشهر اراک بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می کنند و این شهر یکی از هشت شهر آلوده کشور است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.