هشدار! استان مرکزی سومین استان پیر کشور است

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی گفت: استان مرکزی سومین استانی است که کمترین میزان نرخ ثبت ولادت را در سال گذشته داشته است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه مرکزی- یزدان خسروی در نشست هم‌اندیشی سیمای جمعیتی استان در آینده اظهار کرد: جمعیت استان مرکزی بر اساس سرشماری سال ۹۰ یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۹۵۹ نفر بوده است که تا پایان سال ۹۴ به یک میلیون و ۴۶۱ هزار و ۸۱ نفر رسیده است.

وی افزود: از سال‌های ۹۰ تا ۹۴ میزان ۱۱ هزار و ۸۸۰ نفر به جمعیت استان اضافه شده است.

خسروی رشد جمعیت استان را پایین‌تر از میانگین کشور عنوان کرد و از سال ۹۰ تا ۹۴ بیشترین جمعیت در شهرستان اراک به ثبت رسیده است. این آمار در سال ۹۴ به ۶۰۹ هزار و ۵۶۸ نفر رسیده و در این مدت ۱۰ هزار نفر به جمعیت شهرستان اراک اضافه شده است. کم جمعیت ترین شهرستان استان مرکزی شهرستان آشتیان است که جمعیت آن در سال ۹۰ تعداد ۱۷ هزار و ۱۰۵ نفر بوده و در سال ۹۴ به ۱۸ هزار و ۴۱۶ نفر رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی اظهار کرد: میانگین سنی در سطح استان مرکزی و کشور رو به افزایش است و این در حالی است که جمعیت استان و کشور به سمت پیری در حال پیشرفت است.

وی در خصوص جوانترین و پیرترین استان‌های کشور بر اساس میانگین سنی در سال ۹۴ گفت: استان مرکزی با میانگین سنی ۳۱٫۴ سومین استان پیر کشور است.

خسروی در خصوص وضعیت ثبت موالید در کشور بیان کرد: میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار ولادت در کل کشور به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: در استان مرکزی ۲۳ هزار و ۶۲ مورد ولادت در سال ۹۴ ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۳ حدود دو درصد افزایش میزان ولادت داشته ایم.

خسروی با بیان اینکه میزان نرخ ولادت در استان ۱۵٫۸ دهم است، گفت: شهرستان های اراک، کمیجان و ساوه بیشترین میزان ثبت ولادت و شهرستان های تفرش، آشتیان و محلات کمترین میزان ثبت ولادت را داشته‌اند.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی عنوان کرد: از میزان ولادت‌ها ۱۸ هزار و ۷۱۸ مورد ولادت شهری و چهار هزار و ۳۴۴ مورد ولادت روستایی بوده است.

وی با بیان اینکه نسبت جنسی در سال گذشته ۱٫۵بوده است، گفت: به ازای هر یکصد نوزاد دختری که به دنیا آمده است ۱٫۵ نوزاد پسر متولد شده است. از مجموع ولادت ها ۱۱ هزار و ۸۱۸ نوزاد پسر و ۱۱ هزار و ۲۴۴ نوزاد دختر در سال ۹۴ متولد شده اند.

خسروی بیان کرد: نرخ فوت در کشور ۴٫۷ دهم به ازای هر هزار نفر جمعیت است و در استان مرکزی سال گذشته هفت هزار و ۵۴۷ مورد وفات به ثبت رسیده که نسبت به سال ۹۳ میران ۱٫۴ دهم درصد افزایش وفات داشته ایم.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی در خصوص وضعیت ازدواج در استان گفت: نرخ ثبت ازدواج در استان ۸٫۲ دهم است و در سطح کشور در رتبه ۲۴ قرار داریم.

وی افزود: ۸۵ درصد ازدواج ها در زنان در سنین ۱۹ تا ۲۹ سالگی و ۸۶ درصد مردان ۲۰ تا ۳۴ سالگی است.

خسروی گفت: ۱۲ هزار و ۱۲ مورد ازدواج در سال گذشته در استان به ثبت رسیده است که بیشترین میزان ثبت ازدواج در شهرستان های اراک، ساوه و خمین بوده و کمترین میزان نیز در آشتیان، خنداب و تفرش بوده است.

وی در ادامه در خصوص شاخص طلاق اظهار کرد: نرخ خام طلاق ثبت شده در کشور ۲٫۱ دهم در هر هزار نفر جمعیت است و نرخ خام طلاق در استان ۲٫۴ دهم در هزار است که بالاتر از میانگین کشوری است، همچنین ۵۰ درصد طلاق ها مربوط به پنج سال اول زندگی مشترک است.

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی گفت: نسبت ازدواج به طلاق در کشور ۴٫۲ دهم است و در استان مرکزی در مقابل هر ۳٫۵ ازدواج یک مورد طلاق اتفاق می افتد.

خسروی افزود: از سال ۸۵ تا ۹۴ تعداد ازدواج ها در حال کاهش و تعداد طلاق ها غیر از سال ۹۴ نسبت به ۹۳ در حال افزایش بوده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.