آسیب شناسی ناهماهنگی اصلاحات در استان مرکزی

آسیب شناسی ناهماهنگی اصلاحات در استان مرکزی یکی از عنوان های شماره ۳۳۷ روزنامه وقایع استان مرکزی است.

با پشت سر گذاشتن انتخابات اکنون در استان مرکزی در همه محافل سیاسی سوالات اساسی مطرح است چرا اصلاح طلبان تا این حد در دوره اول انتخابات ناهماهنگی داشتند؟ چرا با وجود مشکلات باقی مانده از دولت قبل و گرایش مردم به گفتمان اعتدال، اصلاح و امید و پیروزی لیست های مایل به اصلاحات در تهران و اکثر مراکز استان ها در استان مرکزی در دوره اول اصلاح طبان کاری از پیش نبردند و هزینه یک دوئل نفس گیر در دوره دوم هم به دولت و ملت تحمیل شد؟ ریشه های این ناهماهنگی سیستمی بر عهده کدام یک از اشخاص یا نهادهای مسئول در عرصه انتخابات بوده است؟ علت العلل و محرک اولی در زمینه این ناهماهنگی چه اشخاص و نهادهایی بودند؟ برای پاسخ گویی به این سوالات به سراغ سران اصلاحات در استان رفته ایم.
***
مدیریت سیاسی استان را مقصر می دانم
مرتضی سورانه در گفتگو با وقایع در پاسخ این که علل ناهماهنگی اصلاح طلبان در دور اول انتخابات در استان چه بود گفت: بنده در این زمینه در یک بخش عمده، مدیریت سیاسی استان را مقصر می دانم زیرا این که انتخابات به دور دوم کشیده شده نیز به این قضایا ربط پیدا میکند. از طرفی فقط اراک نبوده در شازندو ساوه نیز انتخابات به دور دوم کشیده شده است یعنی از ۶ حوزه استان ۵۰ درصد انتخابات به دور دوم کشیده شده است که این هزینه تکرار انتخابات و اتلاف هزینه بیت المال نیز هست .
وی خاطر نشان ساخت که یک عامل عمده دیگر این ناهماهنگی رفتار غیره حرفه ای احزاب و تشکل های سیاسی اصلاح طلب در استان بود. احزاب اصلاح طلب در سایه کم لطفی و رفتار قهر آمیز دولت به اصطلاح مهرورز نهم و دهم دچار تعطیلی و تخریب و تضعیف شده بود و طبیعی بود که بعد از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۹۲ و بروز نشانه های خرد و عقلانیت در دولت تدبیرو امید این امید در پیکر اصلاحات و فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز رویش نماید و احزاب به ترمیم و بازسازی تشکیلاتی بپردازند، اما آنطور که باید این بازیابی کامل نشده و نوپایی و کمی تجربه احزاب در این ناهماهنگی تاثیر بسزایی داشته است. قسمتی دیگر نیز به تشکیلات شوراری اصلاح طلبان ربط پیدا میکند که به دلیل آزمون خطایی که در تهران اتفاق افتاد. به کمیته انتخابات، کمیته سیاست گذاری و نهایتا شورای اصلاح طلبان مربوط است . اشکال کار این تشکل ها در این بود که اشخاص حقیقی را به جای فعالان تشکیلاتی تزریق کردند . این اشخاص علی الرغم اینکه در برهه ای از زمان فعال بودند اما چون کار تشکیلاتی نکرده بودند دیدگاها و منافع شخصی را بر خرد جمعی ترجیح دادند. از طرفی به دلیل خودشکنی و تعارفات برخی اعضای احزاب اصلاح طلب در استان چنین ناهماهنگی رقم خورد و هر کسی در این زمینه یعنی تحمیل هزینه به دولت به سهم خود مقصر است زیرا اگر یکی از حوزه ها به دور دوم کشیده میشد امری طبیعی بود ولی چون نصف حوزه ها به دور دوم کشیده شد این قضیه بسیار جای تامل دارد و شناسایی نهادها ، افراد و اداراتی که در این زمینه سهم داشتند امری بجا و ضروری است.

افرادی در بین اصلاح طلبان فعالیت میکردند پس از هر انتخابات ابتدا به دنبال غنیمت یابی و منافع شخصی خودشان بودند
سورانه ادامه داد عامل دیگری که در این قضیه دخالت داشت خود احزاب اصلاح طلب هستند زیرا عدم انسجام این احزاب باعث شد که افرادی در راس هرم قرار بگیرند که پس از هر انتخابات ابتدا به دنبال غنیمت یابی و منافع شخصی خودشان باشند. کسانی که رئیس ستاد هر نامزد ریاست جمهوری اصلاح طلب بودند نباید صرفا به این عنوان استناد کنند و دنبال پست برای خودشان باشند.
نایب رئیس شورای اصلاحات استان مرکزی افزود : در دوره دوم نیز برخی احزاب بودند که در سایه خزیده بودند و منتظر بودند که چه کسی پیروز میشود ولی احزابی بودند که با تمام توان به کار تشکیلاتی پرداختند مانند حزب اتحاد و چند تشکل مثل انجمن مهندسان، فرهنگیان، کارگزاران و مردم سالاری بقیه احزاب و تشکل به طور کامل در گردونه کارزار نبودند.
این فعال اصلاح طلب با اشاره به انتخابات دوره دوم افزود : عاملی که در دوره دوم باعث پیروزی اصلاح طلبان شد انسجام بخشی از بدنه اصلاحات بود که توانستند با انسجام خودشان و ایجاد یک موج امید در جامعه توجه مردم را به رویکرد اصلاحات جلب کنند .و هم چنین فعالیت تشکیلاتی برخی از اصلاح طلبان شناسنامه دار و آوردن کسانی مثل عارف، مطهری و کولایی بود که سخنرانی این سه نفر نشان دهنده این بود که اصلاح طلبان در بین مردم با جهت گیری جناح پیروز در انتخابات فعالیت میکنند . این اقدامات باعث شد که اصلاح طلبان در استان به پایگاه مردمی برسند و نشان بدهند که این جناح توانایی گرفتن کرسی های مجلس را دارد.

حاکمیت بجای این که به احزاب به عنوان یک بازوی قدرتمند برای خود نگاه کند . به آنها به عنوان رقیب نگاه میکند
رئیس حزب اتحاد ملت مهمترین علت کندی سرعت اصلاحات را حاکمیت عنوان کرد و افزود : حاکمیت تا الان نشان داده است که تمایل چندانی به رونق احزاب و سازمان یابی اجتماعی و تشکل های مدنی ندارد نمونه اش متوقف کردن حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب بود که دو حزب نوخواسته اجتماعی بودند . مهمترین مشکل این قضیه این است که حاکمیت بجای این که به احزاب به عنوان یک بازوی قدرتمند برای خود نگاه کند. به آنها به عنوان رقیب نگاه میکند. یعنی سعی میکند که بدون بررسی مراحل قانونی احزاب را متوقف و مهار کند.

کار حزبی کردن پر هزینه است . از این رو مردم نمیخواهند فعالیت حزبی انجام دهند که بعد دچار نا امنی نشوند
وی در پاسخ به این که چرا احزاب در ایران پایگاه و بنیه قوی مردمی ندارند نیز افزود : کار حزبی کردن پر هزینه است. از این رو مردم نمیخواهند فعالیت حزبی انجام دهند که بعد دچار نا امنی نشوند و این طبیعی است که با وجود چنین جوی که بر کشور حاکم است مردم به احزاب روی خوش نشان ندهند.
سورانه در پاسخ به این اینکه افراد حقیقی چقدر در ازهم گسیختگی اصلاح طلبان تاثیر داشتند گفت: متاسفانه برخی به اسم اصلاح طلبی نقش تخریبی حتی بیشتر از رقیب برای ما داشتند و حتی مهره های برای ایجاد تشتت در بین اصلاح طلبان بودند و اگاهانه یا نا آگاهانه آب را به آسیاب جناح مقابل ما ریختند . که خوشبختانه با هوشیاری اصلاح طلبان واقعی دور دوم با پیروی قاطع اصلاحات به پایان رسید.

کسانی را به حزب آوردیم که هیچ گونه سابقه آموزش و تشکیلات حزبی نداشتند
اسدالله امینی نیز در پاسخ به این که چرا اصلاح طلبان استان در دروه اول ناهماهنگ عمل کردند گفت: ما میگویم که به بهترین وجه ممکن کار کردیم و آنهای که جدا شدند و ناهماهنگی ایجاد کردند از نظر ما اصلا اصلاح طلب نیستند. ایشان افزود اساسا در اصلاح طلبی در بین اصلاح طلبان نسبی است و نباید انتظار داشته باشیم که دو نفر اصلاح طلب عین هم پیدا شود. از طرفی برای اصلاح طلبان کار حزبی از طرف حاکمیت با محدودیت روبه رو است ولی با این وجود ما معتقدیم که بسیار خوب عمل کردیم چون افراد شاخص و شناسنامه دار اصلاح طلب را رد صلاحیت کرده بودند .ولی با این وجود باز هم ما پیروز شدیم.
ایشان خاطر نشان کردند که نیروهای که ناهماهنگی ایجاد کردند کسانی بودند که کار تشکیلاتی و حزبی انجام نداده بودند و بیشتر تمایل به اصلاح طلبی داشتند از طرفی ما معتقدیم که در استان ما نیروهای فعال سیاسی امکان شناساندن خودشان به عامه مردم را ندارند ولی با این وجود و با وجود وقت کم برای معرفی اصلاح طلبان به مردم باز هم در دوره اول مقدسی و نعیمی با توجه به تمام محدودیت ها رای قابل قبولی آوردند. وی افزود: در درون ما عده ای بودند که دوست داشتند که اصلاح طلب شوند به شرطی که خودشان به قدرت برسند و خودشان به مجلس بروند.
این فعال اصلاح طلب تصریح کرد از طرفی وقتی انتخابات شروع شد افرادی در احزاب بودند که آموزش حزبی ندیده بودند و این اصل را فرا نگرفته بودند که مانند عارف به نفع اصلاح طلبانی که امکان رای بیشتر را دارند کنار بروندو این یکی از اشکالات سیستمی ما بود و این ضعف را میپذیریم که کسانی را به احزاب آوردیم که هیچ گونه سابقه و آموزش تشکیلاتی و حزبی نداشتند. ایشان افزود من نمره اصلاحات استان را ۲۰ میدانم زیرا در دوره دوم هر سه کاندیدای اصلاح طلب به مجلس رفتند.

علت اصلی کندی اصلاحات موانعی است که نهادها و افراد تندرو انحصار گرا برای احزاب اصلاح طلب ایجاد میکنند
رئیس شورای اصلاحات استان گفت: علت العلل کندی اصلاحات را موانعی دانست که نهادها و افراد تندرو انحصار گرا برای احزاب اصلاح طلب ایجاد میکنند و افزود در تهران میزان این نهادها و افراد تندرو به مراتب کمتر از استان مرکزی است.
ایشان با اشاره به پیروزی دکتر کریمی در دوره اول انتخابات افزود : نباید از حق بگذریم که ایشان با وجود این که در لیست اصول گراها بود شایستگی این کار را داشت و به عنوان یک تکنوکرات برای شهرداری اراک واقعا کار کرده بود و دارای پایگاه مردمی بسیار قوی نیز بود.
امینی در پایان تنها راه نفوذ در بین توده های مردم و ایجاد پایگاه های مردمی را برای ایجاد احزاب قوی و شناسنامه دار آموزش سیاسی و کار تشکیلاتی دانست و ابراز امیدواری کرد که با کمک فعالان سیاسی مانند آقای سورانه دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران از طریق آموزش های تشکیلاتی و حزبی شعاع نفوذ اصلاحات را در استان گسترش دهند.

تصمیم عده ای تصمیمات کل اصلاح طلبان را تحت الشعاع قرار داد
علی یوسفی نیز در پاسخ به این سوال که علت اصلی ناهماهنگی اصلاح طلبان در دوره اول انتخابات در استان مرکزی چه بود گفت: به نظر من بخش اعظم آن برمیگردد به تحلیل غیره واقعی شرایط آن روز، زیرا اصلاح طلبان استان فکر میکردند که به آسانی میتوانند در اراک هر دو پست نمایندگی را تصاحب کنند. البته در اکثر شهرستان ها این تحلیل با واقعیت آن روز سازگار نبود. بخصوص با رد صلاحیت های گسترده ای که اتفاق افتاد وضع بدتر شد. پس اگر اصلاح طلبان در دوره اول تحلیل واقع گرایانه ای از اوضاع ارائه می دادند در همان دوره اول پیروزی حتمی نصیب آنها میشد.
ایشان در پاسخ به این سوال که مقصر واقعی ارائه چنین تحلیل های غیره واقعی چه کسانی بودند خاطر نشان ساخت: بنده شورای اصلاحات را مقصر میدانم زیرا آنها تحلیل واقع گرایانه ای نداشتند آنها ضوابط را زیر پا گذاشتند و باعث شدند این وضع به وجود بیاید. از طرفی بخشی نیز از این تقصیر را میتوان به گردن تهران انداخت زیرا که عدم نظارت کافی بر روی استان باعث شد که تعامل جدی از مرکز با شورای اصلاحات برقرار نکنند .چون آنها فقط به فکر پیروزی لیست خودشان در تهران بودند.
یوسفی در ارتباط با کارتشکیلاتی و حزبی اصلاح طلبان در استان تصریح کرد : به نظر من در کار تشکیلاتی اصلاح طلبان در استان شکست خوردند و این اتفاق بخصوص در دوره اول رخ داد . و در راس این اتفاق کاسبان اصلاحات بودند که باعث شدند تا اصلاحات استان به انحراف کشیده شود و چند کاسب تصمیمات کل اصلاح طلبان را تحت الشعاع قرار دادند و اجازه کار سیستمی را به بقیه ندادند.
ایشان مهمترین علت کندی سرعت اصلاحات را در استان نگاه کاسب کارانه و منفعت طلبانه چندین نفر به اصلاح طلبی عنوان کرد و افزود: بنده نظرم این است که اصلاحات استان باید پوست اندازی کند. و واقعا آغاز تصمیم در خصوص اصلاحات در استان در اختیار تعدادی به اندازه انگشتان یک دست هم نیست و به خاطره نگاه منفعت طلبانه و کاسب کارانه همین چند نفر،انها اجازه ندادند که قدرت اصلاحات در کل استان حاکم شود و اصلاح طلبان بتوانند در قالب سیستم و حزب با توده مردم کار را پیش ببرند زیرا آنها همیشه منافع شخصی را به منابع حزبی و گروهی ترجیح میدهند.

کاسبان اصلاحات نه به اصلاح طلبی و نه به ساختار نظام اعتقادی دارند
این فعال اصلاح طلب ادامه داد: بسیاری از کاسبان اصلاحات اعتمادی به ساختار نظام ندارند و هدفشان صرفا کاسبی است این افراد از ابزار احزاب برای رسیدن به منافعشان استفاده میکنند. خیلی از این اقایان در زمانهای گذشته از افراد استفاده میکردند و کاسبی خودشان را دنبال میکردند. اعتقاد من بر این است که کاسبان اصلاحات نه به اصلاح طلبی و نه به ساختار نظام اعتقادی دارند .
یوسفی خاطرنشان کرد : اینکه کاسبان اصلاحات تنها من را مقصر اصلی ناهماهنگی اصلاح طلبان در دوره اول میدانند با واقعیت سازگار نیست زیرا این تنها پاسخی است که کاسبان اصلاحات می توانند بدهند و با فرافکنی کاسبی خودشان را پنهان کنند . یقین بدانید که علت شکست اصلاحات در دوره اول انتخابات و ناهماهنگی اصلاحات به طور کلی همین آقایان کاسب بودند که در انتخاب هایشان، مدیریت سیستمی و نگاه سیستمی به احزاب و گروهها مرتکب اشتباه شدند و نتوانستند در دوره اول پاسخ بگیرند . ایشان ادامه داد علت پیروزی در دوره دوم نیز اتحادی بود که در بین اصلاح طلبان به وجود آمد. این که حرف اکثر کاسبان اصلاح طلبی در استان این شده که اگر یوسفی انصراف میداد مشکلات حل میشد حرف درستی نیست و آنها میخواهند با این حرف بر روی خراب کاری خودشان در استان سرپوش بگذارند. زیرا این آسان ترین جواب است که از طریق آن میتوانند فرافکنی کنند و ضعف های خود را پنهان کنند.چون اگر آنها در عملکردشان دقت میکردند با من یا بدون من دچار چنین مشکلاتی نمی شدند.

آقای نوبخت دقیقا همزمان با من تایید صلاحیت شد حال سوال من از کاسبان اصلاحات این است که چه طور شد که اقای نوبخت وارد لیست تهران شد و من را رسما حذف کردند آیا سابقه اصلاح طلبی من در استان کمتر از بقیه کاندیداها بود؟
یوسفی در پاسخ به این سوال که آیا شخص خودتان را مبرا از هرگونه تقصیری می دانید؟ گفت : حتما من نیز تاثیر گذار بوده ام هرگز منکر این نمی شوم. اما گره بحث در جای دیگریست من یک فعال سیاسی هستم من رسما در انتخابات شرکت کردم. در لیست آنها لیستی که میگویند به نام تهران بسته شده را اصلا تهران نبسته است. در استان تلاش کردند تا ۱۶ بهمن لیست نهایی را ببندند ولی تا بیستم این پروسه طول کشید . کسانی که به دنبال حقیقت هستند خوب دقت کنند . لیست نهایی در تهران هم یک روز بعد از شروع تبلیغات، نهایی و بسته شد . به طوری که آقای نوبخت دقیقا همزمان با من تایید صلاحیت شد حال سوال من از کاسبان اصلاحات این است که چه طور شد که اقای نوبخت وارد لیست تهران شد و من را رسما حذف کردند آیا سابقه اصلاح طلبی من در استان کمتر از بقیه کاندیداها بود؟ تازه آنها به استناد به این که از تهران تاکید شده است که من در لیست نهایی نباشم من را حذف کردند این یک دروغ آشکار و نهایت بی اخلاقی است و در این جا به خوبی مردم می فهمند که کاسبان اصلاحات به فکر اصلاح طلبی واقعی نبودند زیرا آن دو نفری را که در لیست نهایی قرار دادند هرگز به اندازه من فعالیت نداشته اند و حتی حاضرنشدند اصلاح طلبی خود را آشکار کنند. از مردم میخواهم خوب به این قضایا نگاه کنند و اگر حتی یک کلمه از این ها را دروغ گفتم مرا متهم کنند.
دروغ دیگری که آنها میگویند این است که میگویند این لیست در سطح کشور بسته شده است این هم دروغ است چون اگر معیار میزان اصلاح طلبی است همه میدانند که کمیته مرکزی اصلاحات امتیاز بندی کرده و من دارای بالاترین امتیاز بوده ام بعد اقای مقدسی و بعد نعیمی و ملک حسینی بوده حال اگر توطئه ای در کار نبوده چرا بر طبق همین امتیازها لیست را به مردم اعلام نکرده اند؟

در استان مرکزی ۳ الی ۴ نفر کاسب به جای تمامی احزاب و نهادهای اصلاح طلب تصمیم میگرند
ایشان در پاسخ به اینکه مقصر واقعی در این قضایا چه شخص، اشخاص یا نهادهایی هستند افزود: هیچ نهادی مقصر نیست حتی احزاب هم مقصر نیستند چند کاسب که به اصلاحات به چشم مغازه و دکان کاسبی نگاه میکنند مقصر هستند و ۳ الی ۴ نفر بیشتر نیستند این افراد به جای احزاب تصمیم میگیرند همین افراد اجازه ندادند که شورای هماهنگی برای ۵ الی ۶ ماه تشکیل جلسه بدهد.
یوسفی در پاسخ اینکه عده ای معتقدند تایید صلاحیت شما یک برنامه برای ایجاد اختلاف در طیف اصلاح طلبان بوده است خاطر نشان ساخت: اگر عده ای از طریق غیب می دانستند که من تایید صلاحیت میشوم با وجود سابقه من پس چرا صبر نکردند تا مرا در لیست نهایی قرار دهند ؟ من خودم رئیس شورای اصلاحات بودم و یک مسیر طولانی را با پشتکار و مسائل حقوقی پیگیری کرده ام تا تایید شده ام ولی عده ای میخواهند با توهم و توطئه مرا تخطئه کنند.
رئیس سابق شورای اصلاحات در پایان در پاسخ اینکه پرونده اصلاح طلبی علی یوسفی به کجا ختم میشود گفت من یک اصلاح طلبم و در همه سخنرانی ها بدون استثنا این را مطرح کرده ام. من شورای اصلاحات را تحریم کرده ام و با تعدادی از احزاب و شخصیت های سیاسی تحت عنوان مجمع اصلاح طلبان پیرو خط امام در حال فعالیت هستیم البته هنوز رسمی نیست و دو هفته است که فعالیت خود را شروع کرده است.
وی افزود: من اصلاح طلب هستم و اصلاح طلب باقی خواهم ماند و شکستن ساختار نظام و دید کاسب کارانه و دلالی را خلاف اخلاق اصلاح طلبی میدانم و از همه مردم ،احزاب و تشکل های میخواهم که در چهارچوب ارزش های نظام فعالیت کنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.