تصویب ساخت ۳ تقاطع غیر همسطح در اراک/ تصویب قرارداد طراحی و ساخت تقاطع‌های غیر همسطح اراک با قرارگاه خاتم‌الانبیاء

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، در جلسه عصر دیروز صحن رسمی شورای اسلامی کلانشهر اراک ضرایب قرارداد کاری سه پروژه عمرانی این کلانشهر با قرارگاه خاتم‌الانبیاء و به ارزش ۱۰۶ میلیارد تومان به تصویب رسید.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک در این نشست گفت: اولین فاز این قرارداد که پیرو تفاهم‌نامه ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری اراک با این قرارگاه است، مطالعه و اجرای سه پروژه تقاطع غیر همسطح امام حسن(ع)، تقاطع غیر همسطح میدان شریعتی(شهدای مدافع حرم) و تقاطع غیر همسطح انتهای خیابان هپکو(میدان ورزش) تعریف شده است.

اسماعیل تاج‌آباد اظهار داشت: بر اساس این قرارداد مقرر است شهرداری برنامه‌های خود را به منظور تأمین منابع مالی پروژه از فروش و یا تسهیلات و… تهیه و به شورای شهر ارایه کند.

وی با بیان اینکه بر اساس این قرارداد مدت زمان اجرای پروژه‌ها، تعیین میزان تأخیر، جریمه و تشویق به شهردار کلانشهر واگذار شده است، تصریح کرد: به منظور توسعه شهری و حل مشکلات ترافیکی و اجرای پروژه‌های عمرانی شهری مسئولان نیز باید همکاری و تعامل خوبی به کار گیرند و زیر ساخت‌های لازم به موقع فراهم شود.

علیرضا نوربهشت رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در ادامه این نشست انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیاء را به صرفه و صلاح شهر دانست و بیان داشت: انعقاد این قرارداد با مبلغ در نظر گرفته شده و با توجه به وضعیت موجود شهرداری در مقایسه با سایر قراردادها به صرفه است و اعضای شورا با نگاه مثبت می‌توانند به رشد و پیشرفت شهر کمک کنند.

دیگر عضو شورای شهر نیز در اعتراض به روند و نحوه قرارداد گفت: اولویت‌های تعریف شده برای انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیاء دو طبقه کردن خیابان امام خمینی(ره) و شهید بهشتی بود که اکنون در قرارداد موجود اولویت‌ها مد نظر قرار نگرفته است.

منوچهر کاظمی ادامه داد: بسیاری از پروژه‌های تعریف شده برای انعقاد قرارداد توسط سازمان‌های شهرداری و پیمانکاران استان قابل اجرا است و ضرورتی ندارد با هزینه‌های بالا به قرارگاه واگذار شود.

وی با انتقاد از انجام نشدن کار کارشناسی برای اجرای پروژه‌ها ادامه داد: برای اجرای پروژه‌های تعریف شده هیچ کار کارشناسی و مطالعاتی صورت نگرفته است و عدم کار کارشناسی هزینه‌های سنگینی را به شهر تحمیل می‌کند.

سید رضا قریشی یکی دیگر از اعضای شورای شهر اراک نیز در موافقت با این قرارداد با تاکید بر اینکه بهترین اقدام شورای دور چهارم واگذاری اجرای پروژه‌های عمرانی کلانشهر اراک به قرارگاه خاتم‌الانبیاء است، اظهار کرد: اجرای سه تقاطع غیر همسطح توسط شرکت خاتم‌الانبیاء در این کلانشهر نقش موثری در توسعه شهری و حل مشکلات ترافیکی دارد.

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک در سخنرانی پیش از دستور صحن شورا با گلایه از عدم حمایت مسئولان ارشد استان و حضور کمرنگ آنها در رفع مشکلات بر ضرورت اصلاح مدیریت تاکید کرد و گفت: اگر مدیریت صحیح و قوی اعمال شود نقاط ضعف در مجموعه به قوت تبدیل می‌گردد.

علیرضا فقیهی با گلایه از اینکه مسئولان ارشد استان به فکر شهر اراک به عنوان مرکز استان نیستند تصریح کرد: ۵۰ درصد مسائل و مشکلات استان مرکزی مربوط به کلانشهر اراک است، اما برخی مدیران و مسئولان به منظور رفع مشکلات هیچ اقدام سازنده‌ای انجام نمی‌دهند.

وی با انتقاد عدم حمایت از اجرای طرح تقاطع غیر همسطح سنجان افزود: این نقطه یکی از حادثه خیزترین مناطق شهر است که هر ساله قربانیان زیادی گرفته و علی‌رغم قراردادی که در اسفند ۹۳ منعقد شده است هیچ اقدامی به منظور اجرای این تقاطع صورت نگرفته است.

تصویب اصلاحیه و متمم بودجه سال ۹۴ سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری به مبلغ ۸۵ میلیارد و ۴۷۰ میلیون ریال، تقسیط مطالبات شهرداری از مودیان نیز تا مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال به صورت حداقل ۱۵ درصد نقدی و بقیه با نرخ ۱۰ درصد سود به صورت ۱۲ قسط، از ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال به صورت حداقل ۲۰ درصد نقدی و بقیه حداکثر تا ۲۴ قسط با نرخ ۱۲ درصد، از ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد ریال به صورت حداقل ۳۰ درصد نقدی و بقیه حداکثر در ۲۴ قسط با نرخ ۱۵ درصد و از یک میلیارد ریال به بالا به صورت حداقل ۳۰ درصد نقدی و بقیه به صورت حداکثر ۲۴ قسط با نرخ ۱۸ درصد، از دیگر مصوبات این نشست بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.