فیلمی که خبرنگاران باید ببینند

سینما در طول تاریخ همواره ارتباط متقابلی با نشریات و دیگر رسانه ها داشته و هراز گاهی خبرنگاران یا رسانه ها موضوع فیلم های هنر هفتم قرار گرفته اند که «همه مردان رئیس جمهور» و « افشاگر» از نمونه های آموزنده آن است.
افشاگر به کارگردانی تام مک کارتی، تلاش یک تیم روزنامه نگار هماهنگ، پیگیر و مصمم را به تصویر می کشد و نخستین درسی که رسانه ها می توانند از آن بگیرند توجه به کار تیمی است، چرا که در نگاه اول بیننده تصور می کند که فیلم بازیگر نقش اول ندارد و به تعبیر تحلیل گر سایت IMDB همگی مثل یک «ماشین خوب روغن کاری شده» کار می کنند.
اسپات لایت (افشاگر) که یک فیلم تاریخی نیز محسوب می شود، نام گروهی در روزنامه بوستون گلاب آمریکا است که مسائل اجتماعی را به شکل تحقیقی بررسی و گزارش آن را در اختیار افکار عمومی قرار می دهد و فیلم تلاش مداوم و پیگیری تحسین برانگیز این گروه برای افشای تجاوز کشیشان کلیسای کاتولیک به کودکان را به تصویر کشیده است وهمین امر یعنی تلاش مداوم و پیگیری دومین درسی است که رسانه ها باید از این فیلم بیاموزند.
بازیگران این فیلم رفتار حرفه ای روزنامه نگاران بوستون گلاب را به زیبایی هر چه تمامتر به نمایش گذاشته اند تا جایی که یکی از منتقدان به نام جیمز براردینلی آن را هدیه ای به ژورنالیسم حرفه ای دانسته است.
(سایت نقد فارسی) و در واقع این محصول سینمایی، روزنامه نگاران را به آموختن درس حرفه ای گری با همه وسعت معنای آن فرا می خواند.
توجه به قانون در جای جای فیلم، از شکایت روزنامه بوستون گلاب برای خارج کردن بعضی مدارک از فهرست محرمانه گرفته تا تلاش خبرنگاران برای یافتن مدارک مستند موج می زند و روزنامه نگاران بوستون گلاب در عین شجاعت بی گدار به آب نمی زنند تا خود و رسانه خود را با چالش مواجه نکنند.
روزنامه نگاران بوستون گلاب در این فیلم که برنده جایزه اسکار شده، به جای تخریب و توهین تمام تلاش خود را بر جمع آوری مدرک و چنانچه از نام فیلم پیدا است بر روشن شدن حقایق گذاشته اند و از هر گونه رفتار سطحی می پرهیزند و با این رفتار درس دیگری به خبرنگاران می آموزند.
گروه اسپات لایت روزنامه بوستون گلاب با مشکلات نیز به صورت حرفه ای برخورد می کنند، آنان هرگز رقبای مطبوعاتی را نادیده نمی گیرند، نگران از دست دادن زمانند، به خطر لو رفتن اطلاعات نیز واقفند و سعی می کنند با مسئولان خود در روزنامه نیز تعامل سازنده داشته باشند.
گروه اسپات لایت از کوچکترین اطلاعات نیز غفلت نمی کنند و آن چه را گردآورده اند چون تکه های یک پازل کنار هم قرار می دهند تا به نتیجه برسند ، در واقع این گروه گام به گام حرکت کرده و به همین دلیل است که هر قدمی که بر می دارند آنان را به هدف نزدیکتر می کند.
اعضای گروه اسپات لایت گاه با وعده و وعید هم مواجه می شوند ولی هیچ گاه به هدف خود که افشای حقیقت است پشت پا نمی زنند و خود را با وعده و وعیدها نمی بازند و در مقابل ناملایمات مقاومت پیشه می کنند.
رازداری از دیگر ویژگی های گروه افشاگر است، آنان می دانند که در صورتی که رقبا به موضوعات بررسی شده زودتر از موعد مقرر پی ببرند، نتیجه کارشان نقش بر آب خواهد شد و حاصلی از آن به دست نمی آورند و به اصطلاح ناچار می شوند میدان را به رقیب واگذار کنند.
تعصب حرفه ای از دیگر ویژگی های این گروه است، آنان نگران اخراج همکارانشان به دلیل کسادی بازار نشریه و نیز تغییر تحولات مدیریتی هستند و سعی می کنند در این راستا نقش موثر و مثبتی به نفع نشریه خود ایفا کنندو زیرآب زنی، حسادت کور و رفتارهای بی منطق در بین آنان جایی ندارد.
نکته دیگر و شاید مهمتر این فیلم و در واقع گروه اسپات لایت این است که این گروه از پذیرش اشتباهات گذشته خود ابایی ندارد ولی سعی می کند این اشتباهات را جبران کند، به همین دلیل روزنامه بوستون گلاب یک سازمان پویا و در حال اصلاح تدریجی معرفی می شود.
هر چند انتقاداتی نیز به فیلم افشاگر وارد شده ولی تماشای آن برای همگان به ویژه دست اندرکاران رسانه های خالی از لطف نیست و می تواند تاثیر بسزایی در زندگی حرفه ای این افراد داشته باشد و چه بسا هر کس درسی از آن بیاموزد.
فیلم افشاگر نشان می دهد که جامعه آمریکا از مشکلات زیادی در لایه های پنهان خود رنج می برد و گاهی گروهی چون اسپات لایت با تاباندن نور، سیاهی های آن را بر همگان آشکار می کنند.
افشاگر به نویسندگی جاش سینر و توماس مک کارتی و بازی مارک روفالو، مایکل کیتون، ریچل مک آدامز، جان اسلتری، استنلی توچی، لیو شرایبر و بیلی کروداپ در سال ۲۰۱۵ میلادی اکران شد.
این فیلم که بر گرفته از یک داستان واقعی است ، فعالیت یکی از قدیمی ترین گروه های روزنامه نگاری افشاگرانه و محققانه در روزنامه بوستنون گلاب در افشای کودک آزاری در یک کلیسای کاتولیک در ماساچوست آمریکا روایت می کند که در سال ۲۰۰۳ برنده جایزه پولیتزر برای خدمت به عموم شدند.
فیلم افشاگر نیز در هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکاردر سال ۲۰۱۶ در شش رشته مختلف نامزد شد که توانست جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم نامه غیراقتباسی را دریافت کند.
علی حیدر شاه حسینی

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.