امامزاده محمد عابد(ع)؛ شهید وصال امام بر حق روزگار خویش

به ‌گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، امامزدگان و بقاع متبرکه از جمله اماکن مقدسی هستند که در تمامی ایام سال به ‌ویژه ایام نوروز محلی مناسب برای گذران وقت در فضایی معنوی به شمار می‌آیند، استان مرکزی با وجود ۲۶۰ بقعه متبرکه در مناطق شهری و روستایی پذیرای خیل گسترده‌ای از مردم گوشه و کنار ایران است.
این استان دارای ۱۲ شهرستان با قدمتی دیرینه که هرکدام دارای امامزادگانی شاخص می‌باشد که امزاده محمد عابد(ع) از جمله اینهاست.
امامزاده محمد عابد(ع) برادر بزگوار امام رضا(ع) در شهر اراک که در روستای مشهد میقان(در دهستان مشهد میقان بخش مرکزی اراک و در ۱۱ کیلومتری شهر اراک) واقع شده است، محمد عابد فرزند موسی کاظم(ع)، هفتمین امام شیعیان می‌باشد که از مادری به نام ام احمد متولد شده است که بدین ترتیب می‌توان وی را برادر تنی حمزه بن موسی و احمد بن موسی دانست. به نقل از مورخان، در زمان حیات موسی کاظم، محمد عابد ساکن شهر مدینه بوده، بعد از وفات پدر(۱۸۳، قمری) و انتصاب علی بن موسی رضا به عنوان ولیعهد مأمون عباسی، وی قصد سفر به مشهد و دیدار برادر خود را می‌نماید که در میانه راه، در مکان کنونی مرقد ایشان، به دست عمال عباسی شهید می‌شوند.
بقعه آجری این امامزاده از بناهای دوره ایلخانی است و شامل فضای حرم و گنبد و ایوان و حجرات است، در دوره صفوی گنبد آجری شلمچی شکل زده شد و در حال حاضر بر روی گنبد پوششی طلایی رنگ وجود دارد، دو گلدسته فلزی به رنگ طلایی و سفید به بقعه الحاق شده است.
ضریح مطلای کتیبه‌دار حرم، کتیبه قرآنی(سوره انسان) و اشعار محتشم کاشانی در رثای سالار شهیدان امام حسین(ع) در آن به چشم می‌خورد،  در ایوان شرقی تزیینات آینه ‌کاری و سنگ‌کاری با نقوش طاووس، تاج و تزئینات گیاهی و هندسی و کتیبه دیده می‌شود.
بر روی کاشی، زیارت وارث و اشعاری در مدح امامزاده محمد عابد(ع) با تاریخ (۱۳۷۲) و صاحب اثر (پور شیروی) وجود دارد، در ایوان ورودی در کنار سنگ‌کاری تاریخ (۱۳۲۴) حک شده، در ایوان جنوبی در طبقه دوم کتیبه‌ای به صورت شعر گنجانده شده که ضمن آن نام بانی گنبد(رئیس پیر ولی مهتر میقان) نام معمار سازنده گنبد(محمد انجدانی و  تاریخ ۱۱۳۳) ذکر شده است.
در داخل حرم در زیارتنامه حک شده روی سنگ، نام واقفان(آقایان رحیم و عباس علی محمد اراکی) نام حجار (علی محمد حجار فرزند مرحوم تقی) و نام خطاط (شکرالله مدنی) و تاریخ نصب کتیبه (۱۳۶۵ هجری قمری- ۱۳۲۵ شمسی) آورده شده است، در جوار بنای بقعه، داخل یک حجره به نام سقاخانه، سنگاب مکعب مستطیل وجود دارد که نقوش برجسته گل و گیاه و نام )علی عسگر) و تاریخ۱۳۲۰ آورده شده است.
در مورد مهاجرت و دلایل هجرت این امامزاده جلیل‌القدر، چنانچه از شواهد و قراین بر می‌آید ایشان از آن دسته از خاندان علوی بوده‌اند که با هجرت امام هشتم از مدینه به خراسان آهنگ ایران کرد، این بزرگوار در زمان ولایتعهدی امام رضا(ع) همراه با کاروانی که مسیر ایشان از حجاز به عراق، بغداد، باختران، همدان، ملایر، اراک، ناحیه فراهان، زلف‌آباد، مشک‌آباد و از طرف راهجرد به ساوه و قم متصل و از آنجا به ری و سایر ولایات خراسان تا طوس امتداد داشته به قصد زیارت امام بر حق علی بن موسی (ع) عازم بوده‌اند.
در شرح حال ایشان آمده است که این امامزاده بزرگوار به جهت کثرت نماز و عبادت خدا و شب زنده‌داری چنان ناله و فغان می‌نمود که پس از مدتی بیهوش می‌شد، وفات سید محمد عابد(ع) در دهه آخر قرن سوم هجری اتفاق افتاده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.