وقتی نامزدهای قانون‌گذاری قانون‌شکنی می‌کنند/ جولان تبلیغات مجازی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از مهر، پیش از آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی تاکیدات فراوانی از سوی مسئولین انتخابات استان در زمینه قانون مداری و رعایت ضوابط انتخاباتی و اخلاق انجام شد و مسئولین شهری نیز تلاش داشتند با فراهم آوردن جایگاه هایی برای تبلیغات انتخاباتی از به وجود آمدن چهره نامناسب در شهر جلوگیری کنند اما با وجود اندیشیده شدن تمامی این تمهیدات، در این دوره نیز شاهد تخلفاتی از سوی نامزدهای نمایندگی قوه قانون گذار در روند تبلیغاتشان هستیم که قانون مداری این داوطلبان را زیر سوال می برد.

براساس آنچه که سیدمحمد تقوی، رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان اعلام کرده بیش از ۱۵مورد تخلف طی روزهای اخیر به هیات نظارت استان گزارش شده که عمده تخلفات نامزدهای انتخاباتی در روش های تبلیغاتی این نامزدها صورت گرفته و شامل نصب بنر در محل‌های غیرمجاز، نصب پوستر روی تبلیغات سایر کاندیداها و چاپ پوستر در اندازه‌ های غیرمجاز است.

در این میان مسئولین شهری نیز از عدم رعایت ضوابط تبلیغاتی از سوی نامزدهای انتخاباتی به شدت گله مند هستند و عنوان می کنند که این داوطلبین به جایگاه های درنظر گرفته شده برای تبلیغات انتخاباتی توجه نداشته و با نصب پوستر در مکان های غیرمجاز، بار کاری و هزینه ای سنگینی را در آستانه آغاز سال جدید و حضور گردشگران، بر دوش مدیریت زیباسازی شهری گذاشته و تا مدت ها چهره شهر را به چهره ای نازیبا تبدیل کرده اند.

تابلوی راهنمایی و رانندگی، مکانی برای تبلیغ انتخاباتی!

فاطمه عسگری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اراک در گفت و گو با خبرنگار مهر در این باره گفت: بیش از سه هزار مترمربع فضای تبلیغاتی ویژه نامزدهای انتخابات پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی در شهر اراک پیش بینی شده بود اما متاسفانه بی توجهی به ضوابط سبب شده که هم اینک در و دیوار شهر، اماکن دولتی، المان های شهری، تیرهای چراغ برق و حتی تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی و تابلوهای نام گذاری معابر نیز میزبان تبلیغات انتخاباتی نامزدها شده اند و چهره بسیار زشتی برای شهر رقم خورده که زدودن یک به یک این آثار مدت ها زمان می برد.

شکرالله حسن بیگی، رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه برخی نامزدهای انتخاباتی استان در تبلیغات خود تخلف کرده اند، گفت: گزارش های ارائه شده از تخلفات نامزدها در تبلیغاتشان جمع آوری و گزارش آن به ستاد انتخابات و دادگستری استان ارسال شده است تا برخورد قانونی با آن صورت گیرد.

وی افزود: عمده تخلف های تبلیغاتی نامزدها نصب بنرهای بزرگ تبلیغاتی در مکان های خارج از ستادهایشان، رعایت نکردن اندازه مصوب پوسترها و چسباندن روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی و مکان های غیرمجاز بوده است.

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی با بیان اینکه نامزدهای انتخاباتی تنها در جوار ستادهایشان حق نصب بنرهای بزرگ دارند و بنرهایی که در نقاط دیگر نصب شده بودند توسط عوامل اجرایی جمع آوری شده است، بیان کرد: همچنین طبق قانون انتخابات راه اندازی کاروان های تبلیغاتی ممنوع است که در این خصوص نیز تخلف هایی در حوزه های انتخابیه استان انجام شده که تذکر لازم به متخلفان داده شده است.

تبلیغات مجازی، متد خاص و جدید این دوره از انتخابات

در این میان برخی نامزدهای انتخاباتی به متدهای سنتی از جمله بنر و پوستر بسنده نکرده و روش های نوین را برای تبلیغات خود به کار گرفته اند که هم هزینه های کمتری را بر دوش آنان می گذارد و هم برای سازمان های متولی مدیریت شهری، هزینه و بار کاری مضاعف ایجاد نمی کند. از جمله این روش ها تبلیغات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است.

بسیاری از نامزدهای مجلس در استان با راه اندازی سایت های اینترنتی و گروه ها و کانال های ارتباطی در شبکه های اجتماعی مجازی نظیر تلگرام، شرایط مناسبی را برای توضیح مشروح و مفصل در مورد برنامه ها و دیدگاه هایشان فراهم کرده و طی زمان بندی های تعیین شده به سوالات مخاطبین خود پاسخ داده اند.

با توجه به اینکه برای همه افراد امکان حضور در ستادها و جلسات سخنرانی نامزدها وجود ندارد به نظر می رسد شبکه های مجازی طی این دوره از انتخابات به علت دارا بودن کاربران پرشمار در جامعه ما، نقش تاثیرگذاری را در روند تبلیغات نامزدها ایفا کرده اند و این مساله یکی از مهمترین عوامل تمایز شکل و روش تبلیغات در این دوره از انتخابات بوده است.

گفتنی است استان مرکزی با دارابودن ۱۲ شهرستان و شش حوزه انتخابیه، هفت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد و بیش از یک میلیون و ۴۷ هزار نفر در این دوره از انتخابات در این استان واجد شرایط رای دادن هستند.

پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هفتم اسفندماه سال جاری به صورت همزمان در کشور برگزار می شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.