معرفی نمایندگان ۹دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه استان مرکزی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک٬ مجلس شورای اسلامی رکن اصلی نهاد قانون‌گذاری در کشور ایران است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل شده است.

مصوبات مجلس شورای اسلامی در صورت تأیید شورای نگهبان برای اجرا به قوه مجریه ایران و قوه قضائیه ابلاغ می‌شوند و در برخی مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد که در خواست این مراجعه به آراء عمومی نیز باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد که البته مجلس از سایر قوا مستقل است و به‌طور قانونی نباید هیچ اثرگذاری از بیرون بر تصمیمات مجلس وجود داشته باشد.

نمایندگان برگزیده که پس از تأیید صلاحیت از جانب نهادهای مسئول در انتخابات به پیروزی دست پیدا کردند، در اولین گام باید در صحن مجلس سوگندی را ادا کنند که در آن به کتاب قرآن قسم می‌خورند.

در زیر به بررسی ۹ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه استان مرکزی و معرفی نمایندگان ادوار استان پرداخته می‌شود:

انتخابات نخستین دوره مجلس، پس از انقلاب اسلامی، در ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ برگزار شد و در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۵۹ نیز نخستین جلسه مجلس اول برگزار شدُ این درحالی بود که بیشتر نمایندگان حاضر در این دوره از مجلس، در دوره رژیم پهلوی، از زندانیان سیاسی بودند.

مردم استان مرکزی در اسفندماه ۱۳۵۸ و در نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی باحضوری پرشور در ۶حوزه انتخابیه استان رای خود را برای انتخاب ۶نماینده از ۶حوزه انتخابیه استان به صندوق انداختند.

انتخابات دومین دوره مجلس، پس از انقلاب اسلامی در روز جمعه ۲۶ فروردین ۱۳۶۳ برگزار و در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۶۳ اولین جلسه مجلس دوم دایر شد.

در این انتخابات که ۱۵۸۶ نفر آمادگی خود را برای کاندیداتوری اعلام کردند، صلاحیت ۱۲۷۵ نفر از داوطلبین توسط هیئت‌های اجرایی و شورای نگهبان تائید شد.

مردم استان مرکزی نیز همراه با سراسر کشور با رای خود نمایندگان استان مرکزی را در مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند.

نمایندگان دور سوم مجلس شورای اسلامی که انتخابات آن در ۱۹ فروردین ۱۳۶۷ برگزار و اولین جلسه آن در ۷ خرداد ۱۳۶۷ برگزار شد٬ به تعداد ۳۳۳ نفر بودند که باردیگر مردم استان مرکزی حضور پرشوری در انتخابات داشتند و برگ زرین دیگری در حماسه افرینی در تاریخ انقلاب اسلامی داشتند.

انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب ۵۷، ۲۱ فروردین ۱۳۷۱ برگزار گردید و در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۷۱ اولین جلسه مجلس برگزار گردید و مردم استان مرکزی با رای خود افراد زیر را به عنوان نمایندگان خود در این دوره مجلس برگزیدند.

انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی، در ۱۸ اسفند ۱۳۷۴ برگزار شد که در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، علاوه بر جامعه روحانیت مبارز تهران و گروه‌های پیرو خط امام(ره)، حزب سیاسی تازه تاسیس جمعی از کارگزاران سازندگی ایران به رقابت پرداختند.

در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۷۵ نخستین جلسه مجلس پنجم برگزار شد٬ درحالیکه نمایندگان ۶حوزه انتخابیه استان مرکزی در این مجلس حضور داشتند.

ششمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی (مجلس ششم) شاید جنجالی‌ترین دورهٔ مجلس بوده و این دوره از ۷ خرداد ۱۳۷۹ تا چهار سال قانون‌گذاری ایران را بر عهده داشت که در این دوره اصلاح‌طلبان اکثریت مطلق را در دست داشتند که از این دوره انتخابات به عنوان بی‌اخلاق‌ترین دوره مجلس یاد می‌شود که جمعی از عناصر حاضر در آن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحرکات بارزی داشتند.

جام زهر٬ تحصن٬ برهم ریختن امور از جمله دستاوردهای مجلس ششمی بود که جلسهٔ گشایش آن در ۷ خرداد ۱۳۷۹ آغاز شد و استان مرکزی نیز از ۶حوزه انتخابیه خود نمایندگانی به شرح زیر راهی آن کرده بود.

انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، ۱ اسفند ۱۳۸۲ برگزار گردید و در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۳، نخستین جلسه مجلس هفتم برگزار شد که در این دوره رئیس مجلس هفتم، دکتر غلامعلی حداد عادل و نائب رئیسان آن، مهندس محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی فرد بودند.

مردم استان مرکزی در هفتمین دوره انتخابات بار دیگر حضوری پرشور برای انتخاب نمایندگان خود در ۶حوزه انتخابیه استان داشتند.

انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، در تاریخ ۲۴ اسفند سال ۱۳۸۶ در سراسر ایران برگزار شد و مردم استان مرکزی همپای دیگر استانهای کشور با حضور پای صندوق های رای نمایندگان خود را انتخاب کردند.

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آدینه ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ برگزار شد و دوره نهم مجلس شورای اسلامی از ۷ خرداد ۱۳۹۱ رسماً آغاز به کار کرد.

در این دوره رقابت بر سر ۲۹۰ کرسی بود که در دور نخست انتخابات ۲۲۳ نامزد به مجلس راه یافتند و رقابت ۱۳۵ نفر برسر ۶۵ کرسی به دور دوم کشید که در نیمهٔ اردیبهشت ۱۳۹۱ برگزار شد.

مردم استان مرکزی در این دوره باحضور چشمگیری در پای صندوقهای رای بار دیگر از بین نامزدهای حاضر در انتخابات نمایندگان ۶حوزه انتخابیه استان را تعیین کردند.

به گزارش خبرگزای تسنیم٬ اکنون در آستانه دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی سرزمین ایران اسلامی آماده برگزاری انتخاباتی پرشکوه در ادامه حماسه ۲۲بهمن است که در این بین انتخاب اصلح به مردم کمک می‌کند تا از ورود افراد ناشایست به این نهاد مهم و تاثیرگذار انقلاب اسلامی جلوگیری شود.

باید منتظر ماند و دید مردم در این دوره انتخابات به کدامیک از کاندیداهای حاضر در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی که تجلی مردمسالاری دینی است اعتماد می‌کنند و ردای نمایندگی خود را بر تن وی می‌دوزند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.