راه اندازی رستوران در بزرگترین حمام تاریخی ایران!

موزه یا حمام چهار فصل اراک با بیش از ۱۶۰۰ متر مربع مساحت بزرگترین حمام کشور محسوب می‌شود که به دلیل نوع ساخت بنا همزمان در چهار گروه مردانه، زنانه، اقلیت‌های مذهبی و خواص فعال بوده است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، در این بنا هر کدام از گروه‌های مردانه، زنانه و اقلیت‌های مذهبی برای ورود به حمام از در مجزایی استفاده می‌کرده‌اند که این نیز از ویژگی‌های حمام چهار فصل اراک محسوب می‌شود.

ساختمان این حمام به لحاظ معماری بسیار منحصر بفرد است. این بنا از بخش‌های راهروی ورودی، سربینه مردانه و زنانه، گرمخانه خصوصی و عمومی، هشتی بین گرمخانه، خزینه و آب انبار تشکیل شده است.

کف این بنا نزدیک به سه متر پایین‌تر از کف خیابان بوده، از این رو آب کهریز براحتی و با اتلاف کمتر حرارت به خزینه انتقال می‌یافته است.

همه این ویژگی‌ها موزه حمام چهار فصل اراک را به تکاپو نینداخت و فضای موزه به سردی آب حوض‌های آن بود.

ویژگی‌هایی که هر کدام به تنهایی می‌توانست در صورت تبلیغ بیشتر و اطلاع‌رسانی بهتر به تناسب ذائقه مردم این روزها برای آنها جذابیت ایجاد کند و فضای سرد موزه با تکیه بر همین جذابیت‌ها گرم شود و با حضور بازدیدکنندگان جان بگیرد.

اما، این روزها با خبر شدیم که خلاقیت در این موزه منحصر به فرد جریان پیدا کرده و مسرور شدیم از اینکه بالاخره اقدامی برای رونق این فضا و معرفی بخشی از تاریخ و معماری کهن ایران به نسل جوان و گردشگران صورت گرفته است.

هرچند این خوشحالی تنها اندک زمانی دوام آورد چرا که شنیدیم که فضای این موزه قرار است به رستوران و سفره‌خانه تبدیل شود.

به همین بهانه به موزه چهار فصل اراک به عنوان یک بازدیدکننده وارد شدم. مسئولین حاضر در موزه با خوشحالی این نوید را دادند که برای سال جدید رستوران و سفره‌خانه در این مکان راه‌اندازی می‌شود.

ماکت‌های قسمت مردانه برداشته شده بود و تخت‌های چوبی که خبر از پهن شدن بساط رستوران و سفره خانه می‌داد جای آنها را پر کرده بود.

براساس این گزارش، این اقدام فعالان حوزه گردشگری استان را نگران کرده است. آنها معتقدند که جایگاه شاخص این موزه در سطح کشور تحت الشعاع چنین اقدامی قرار خواهد گرفت. و بزرگترین حمام تاریخی ایران در درازمدت در سایه رستوران به فراموشی سپرده خواهد شد.

رستوران‌های زیادی در اقصی نقاط کشور هستند که در فضایی سنتی راه‌اندازی شده‌اند، فارغ از آسیب‌هایی که ممکن است در اثر راه‌اندازی آشپزخانه به این بنا وارد شود، این امکان که جایگاه این بنای تاریخی در سطح رستوران‌های مثلا سنتی نزول کند، نگرانی ویژه دوستداران آثار تاریخی اراک است.

جای این سوال باقی است که آیا به واقع نمی‌توان خلاقیتی اتخاذ کرد که علاوه بر حفظ و معرفی صحیح داشته‌هایمان درآمدزایی مطلوبی نیز از آنها صورت گیرد و مجبور به اجرای این گونه خلاقیت‌ها نباشیم.

خبرگزاری ایسنا تلاش خواهد کرد که در قالب برگزاری یک میزگرد با متولیان حوزه گردشگری و فعالان و دوستداران و صاحبنظران این حوزه به بررسی باید و نبایدهای واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی با محوریت حمام چهارفصل اراک بپردازد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.