نه ماه انتظار برای شنیدن حرف های تکراری / روضه خوانی استاندار

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از وقایع استان ، نه ماه از انتصاب محمود زمانی ‌قمی عضو بنیاد باران در سمت استانداری مرکزی می گذرد و ماه هاست که خبرنگاران منتظر حضور نشست صمیمی مدیریت ارشد با اصحاب رسانه هستند، نشستی که علیرغم پیگیری های فراوان اهالی عرصه خبر تهیه و تدارک آن خیلی به طول انجامید تا در آستانه روزهای خوش دهه فجر استاندار مرکزی طلسم سکوت خود را شکست و در میان اهالی رسانه حاضر شد.
استاندار مرکزی که در روز معارفه خود با اتمام حجتی گفته بود «مدیریت استان زینت المجالس نیست و در همایش های بی تاثیر و پرهزینه شرکت نخواهم کرد» به پیرو این رفتار چند ماهی است که در پاسخگویی به اهالی خبر به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولین حضوری کمرنگ داشته و رسانه ها را تشنه شنیدن پاسخ های نقدو مطالبات مردمی نگه داشته بودند.
اما با شکسته شدن طلسم نه ماهه و پایان انتظار رسانه ها که گویی کاسه صبرشان لبریزشده بود و با انتقاد های خود دیگر جان روابط عمومی را به لب رساندند، استاندار و رسانه های استان دور یک میز گرد هم آمدند تا در نشست صمیمی گفت و شنود کنند.
نشستی که کم حاشیه و نقد نداشت، نشستی که گویی روابط عمومی آن در تنظیم زمان آن خیلی به آموخته های تئوری در انتخاب بهترین تایم صبحگاهی برای برگزاری نشست توجه نکرده بود، نشستی که علیرغم دعوت از مدیران مسئول نشریات استانی با استقبال اندک مدیران مسئول برگزار شد.
آغازی با عذر خواهی
استاندار مرکزی در این نشست از جایگاه تواضع و فروتنی سخن گفت: و بعد از عذر خواهی از رسانه ها بابت دیر برگزار شدن این نشست و جمیع مردم استان در کوتاهی های عملکردی از رسانه ها مدد حمایت در خدمت رسانی به مردم را داشت.
محمود زمانی قمی گفت: واژه هایی چون ببخشید، اشتباه کردم و جبران می کنم واژه های کارآمدی هستند و برای کارگزان ضرورت دارد خود را تمرین بدهند در برابر مردم از این واژگان بکار گیرند.
وی در ادامه خود را میهمان رسانه ها دانست و در تشریح شرایط و روزگار بدی که دولت تدبیر و امید کشوررا به دست گرفت گفت: دولت یازدهم در زمانی مستقر شد که ایران از شرایط داخلی و خارجی ویژه ای به سر می برد و ۶ قطعنامه بین المللی و تحریم های ضالمانه در عمق اقتصاد رخنه کرده بود و به دلیل سوگیری های افراطی مشمول فصل هفت قطعنامه شورای امنیت قرار گرفته بود.
درددل های طولانی از جنس نقد دولت گذشته
استاندار مرکزی در ادامه در نقد عملکرد دولت گذشته با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی از تحریم ها و راهبردهای سلیقه ای دولت قبل آسیب های متعددی دید گفت: با وجود درآمد کلان دولت های نهم و دهم که کشور را با رشد اقتصادی مثبت شش تحویل گرفته بودند در سایه مدیریت نادرست ، کشور در در سال ۱۳۹۲ با رشد منفی شش تحویل دولت تدبیر و امید شد.
وی با تاکید بر اینکه در دولت نهم و دهم فرصت درآمدی تاریخی در ایران وجود داشت گفت: در دولت دهم روزانه بیش از سه میلیون بشکه نفت به قیمت هر بشکه یکصد دلار و یا بیشتر به فروش می رسید اما هم اکنون روزانه ۹۰۰ بشکه و هر بشکه ۳۰ دلار به فروش می رسد.
زمانی قمی با اشاره به اینکه همه درآمد نفتی دولت تدبیر امید صرف پرداخت یارانه ای می شود گفت: بر اساس تصمیم گیری های بدون فکر و یک شبه دولت پیشین امروز مشکلی بزرگ گریبانگیر دولت و اقتصاد کشور است و انزوای ناحق ایران، کند شدن چرخ تولید، فرسوده شدن ماشین‌آلات دولتی، افزایش نرخ بیکاری تحصیل‌کرده‌ها، تعطیلی طرح‌های عمرانی و بلوکه شدن دهها میلیارد درآمد نتیجه عملکرد بی‌برنامه دولت گذشته است.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی باید عکس سیاستها و اقدامات قبل حرکت کرد گفت: باید فرمان اداره کشور نسبت به گذشته تغییر کند چرا که اگر با فرمان قبل حرکت کنیم رویه ایران هراسی ادامه مییابد در حالی که با رویه دولت تدبیر و امید ایران هراسی به ایران شناسی و معرفی گفتمان انقلاب اسلامی منجر شده است.
بی توجهی به مخاطب و تکرار سخنرانی های گذشته
استاندار مرکزی در ادامه بی توجه به اینکه صدها بار در جلسات خبرنگاران شنونده این مباحث بودند بی توجه به اینکه خبرنگاران شاید در این نشست بیشتر ازشنیدن به این سخنرانی های تکراری و مدام تمایل به شنیدن پاسخ سوالهای خود دارند، گفت: بارها به من انتقاد شده که چرا این قدر در مورد عملکرد دولت قبل نقد می کنید و یا از موفقیت برجام در تمام نشستها سخن می گویید.
وی در ادامه باز هم همان سخنان تکراری دو هفته اخیر در موفقیت برجام را تکرار کرد و گفت: موفقیت در برجام با هدایت رهبری و خردمندی دولت به سرانجام رسیده است و با توجه به اینکه کشورهای اسرائیل و عربستان سعودی و بعضی از تندروهای آمریکای مخالف برجام و مذاکره با جمهوری اسلامی ایران بودند اما مذاکرات روند خود را طی کرد و به زودی طعم شیرین این پیروزی بر کام همه ملت ایران می نشیند.
زمانی قمی با انتقاد از منتقدان برجام و دلایلی و بهانه های آنها مبنی بر اینکه آمریکا در آینده چه اقدامی بر علیه ما انجام می دهد را بهانه می کنند اما این ها دلایل منطقی برای انتقاد از فعالیت تیم مذاکره نیست و نمی توان تضمینی داد که آمریکا در آینده چه اقدامی انجام می دهد.
نه وعده می دهیم نه اهل معجزه ایم
وی در ادامه در تشریح فعالیتهای دولت یازدهم در حوزه سلامت و اقتصاد و کنترل افسار گسیخته تورم شرایط پسا تحریم را فرصت طلایی دانست و گفت: امید می رود استان مرکزی در شرایط پساتحریم روزهای خوب و خوشی داشته باشد.
استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه نه وعده بی جا می دهیم، نه تعجیل می کنیم و نه اهل معجزه ایم گفت: شرایط پسا تحریم شرایط معجزه نیست ولی تلاش می کنیم مسئولان تمام توجه خود را برای جذب سرمایه گذاران خارجی معطوف کنند و از این شرایط به بهترین شکل ممکن بهره برداری کنند.
مدیران غیر همسو را ازقطار مدیریت استان پیاده می کنیم
وی تاکید کرد: در شرایط پساتحریم باید استان مرکزی به پهنه جذب سرمایه‌گذار اقتصادی تبدیل شود و در این راستا نیز تمام دستگاه‌ها باید بسیج شوند و در صورتی که مدیری نتواند در تحقق این مهم گام بردارد بدون تعارف از قطار مدیریتی استان پیاده و کنار گذاشته خواهد شد.
استاندار مرکزی رسیدگی به امور واحد های بحران زده تولیدی، حل مشکلات پیش روی جذب سرمایه گذاری در استان، تامین زیرساخت ها و به روزرسانی شرکت های صنعتی استان مرکزی، مطالعه برای انتقال آب از دریای خزر به استان مرکزی،ساماندهی فرودگاه باجذب سرمایه گذاری های خارجی در راستای توسعه صادرات استان را از مهمترین اولویتهای در دستور کار استانداری در شرایط پسا برجام و سال آتی عنوان کرد.
زمانی قمی افزود: توسعه صنعت ریلی را یکی دیگر از اولویت های استانداری مرکزی عنوان کرد و گفت: در سفر ریاست جمهوری و هیات دولت به این استان این مهم را از ریاست محترم جمهوری مطالبه می کنم.
اعلام موضع در مورد تایید صلاحیتها، عزا نمی گیریم
استاندار مرکزی که بیش از ۴۰ دقیقه همچنان متکلم وحده این نشست بود و گوشهای خبرنگاران شنونده حرفهای تکراری، گریزی به آمار کاندیداهای تایید صلاحیت شده یا نشده در بررسیهای هیات اجرایی و هیات نظارت زد و با تقدیر و دفاع از عملکرد هیات های اجرایی گفت: نگاه دولت به جامعه و انتخــابــات را می توان از نگاه هیئت های اجرایی به منتخبان بررسی کرد.
زمانی قمی افزود: هیئت های اجرایی نگاهی را به جامعه نشان دادند که برشی از دید دولت به جامعه بود و اگر ده بار دیگر پروسه تایید صلاحیت نامزده های انتخاباتی مجلس دهم انجام شود، هیئت های اجرایی همین روال را طی خواهند کرد.
وی با بیان اینکــه فراتر و فرو تر از قــــانون قـــدم نمی گذاریم گفت: در تایید صلاحیت ها عزا نمی گیریم که فلان خانم یا فلان آقا پرونده نداشته است و هیات اجرایی استان ثابت کرد که به هیچ توصیه و سفارشی توجه نمی کند و تنها نظر مراجع ۴ گانه مورد توجه قرار گرفته است.
آماده انتقادها تا شنیدن مرگ بر استاندار هستم
استاندار مرکزی در بخش پایانی سخنان خود چندین و چند حدیث از امام علی (ع) را در باب اخلاق و خدمتگذاری به مردم برای خبرنگران قرائت کرد و این بار ازرسانه ها بابت طولانی شدن سخنانش عذر خواهی کرد و گفت: انتقادات و پیشنهادات رسانه ها در پیشبرد اهداف بسیار موثر است و هم اکنون به عنوان مدیریت ارشد استان آماده شنیدن انتقاد ها و سوالات رسانه ها تا مرگ بر استاندار هست.
با فرا رسیدن زمان پرسیدن سوالهای خبرنگاران این بار باز نوبت به بی توجه روابط عمومی به نوبت دهی جهت پرسش سوالات رسید و بی قاعده گی و عدم هماهنگی باعث شد خبرنگاران تازه کار و صفر کیلومتر در پرسش سوال از پیشکسوتان پیشی بگیرند و سوالهایی بپرسند از جنس دغدغه های شخصی یا منفعتی یک واحد تولیدی و یا سوالاتی تکراری چون سیاست دولت در پسا تحریم، برنامه های استانداری در شرایط پسا برجام، برنامه های حمایتی برای فعال کردن صنایع و … که استاندار به اغلب آنها در پیش سخنرانی خود پاسخ داده بود.
پایانی بدون نمره
با گذشت بیش از ۳ ساعت از شروع نشست درست زمانی که اغلب خبرنگاران از رسیدن نوبت برای پرسیدن سوال خود نا امید شدن و رفتن را به ماندن ترجیح دادن استاندار مرکزی به سوالاتی در مورد راهبردهای ترغیب بانوان برای حضور در انتخابات، سهم استان از پولهای بلوکه شده، دلایل حمایت های کمرنگ صنایع از ورزش، دلایل ادامه سیاست دولت تدبیر امید و تغییر ندادن پیمانکاران قبلی، کمبود آب در روستا های استان مرکزی، مشکل خبرنگاران با بازرسان بیمه تامین اجتماعی و … پاسخ دادند و در مورد سوالی از عملکرد و نمره به استاندار نیز بسنده کرد به اینکه عملکردی نداریم و نمره مان هم خوب نیست.
در پایان نیز پس از حدود ۴ ساعت استاندار استان مرکزی پیشنهاد کرد که روز حمله به سفارت عربستان برای جلوگیری از تکرار این وقایع، در تقویم کشور به عنوان «روز نفی خودسری و ترویج قانونگرایی» نامیده شود.
زمانی قمی افزود: این عمل خودسرانه برخی از افراد موجب شد عربستان خود را طلب کار جلوه دهد و همه نگاه ها متوجه این عمل شود در صورتی که اگر می خواهیم اسرائیل و لابی های صهیونیستی نا امید شوند باید عملی غیر از این صورت می گرفت.
نشست استاندار مرکزی خوب و بد، شب و نیمه شب، دیر و دیر وقت، با خستگی و کلافگی هر چه بود گذشت و آنچه شاید مورد تقدیر بود صبر و حوصله مدیریت ارشد استان در پاسخگویی به سوالات هر چند که اغلب سوالات با سیاست ماهرانه و زیرکانه پاسخ قطعی و مطلوبی در پی نداشت و یا اغلبی وعده پیگیری و بررسی به جواب سوالات ضمیمه می شد، اما ای کاش با تدبیر و زمان بندی و توجه به اینکه مخاطب امشب استاندار، رسانه ای است که گوشش پر است از همه این حرفها برگزار می شد، به جای پر کردن گوش خبرنگاران به سخنانی که برایشان هزاران بار تکراری بود زمان را به درازا نکشیده بود و با در نظر گرفتن زمانبندی گره ای از مشکلات مردم باز و یا راهکاری برای گشایش ارائه می شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.