بررسی مشکلات سالمندان استان مرکزی در میزگرد ایرنا

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایرنا ، هرچند سن تقویمی شاخص معتبری برای عملکرد جسمی نیست و باید مسائل قیزیولوژیکی، سلامت جسمی و روانی و کارایی را نیز در نظر داشت و لی درعین حال ساده ترین تعریف برای پیری عبارت است از شمردن تعداد سالهایی که از بدو تولد سپری شده است.
براساس برخی تقسیم بندی ها، سن ۶۰ – ۶۵ سالگی آغاز پیری را مشخص می کند چرا که با سن بازنشستگی مطابقت دارد وسن ۵۵ تا ۶۴ سال را مسن، ۶۵ تا ۷۴ سال را پیر، ۷۵ تا ۸۴ سال را کهنسال و بیش از ۸۵ سال را فرتوت می گویند.
در اغلب جوامع از جمله ایران مرز قراردادی ۶۰ سال سن، یعنی زمانی که فرد از خدمت بازنشسته می شود آغاز سالمندی را نشان می دهد و به همین دلیل افراد ۶۰ ساله و بالاتر به عنوان سالمندان یک کشور شناخته می شوند.
بخش بزرگی از جمعیت جهان را در طول ۵۰ سال آینده سالخوردگان ۶۰ سال به بالا تشکیل می دهند جمعیت شناسان تخمین زده اند تا سال ۲۰۵۰ جمعیت افراد بالای ۶۰ سال به دومیلیارد نفر در جهان برسد، این بدان معناست که به ازاء هر پنج نفر یک سالمند وجود دارد. به این ترتیب نه فقط کشورهای توسعه یافته بلکه در کشورهای در حال توسعه نیز بخش بزرگی از جمعیت افراد سالمند خواهند بود.
رشد جمعیت سالمندان در ایران رو به افزایش و نگران کننده است و هم اکنون سالمندان هشت و دو دهم درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند که معادل شش میلیون ۲۰۰ هزار نفر است که این تعداد نسبت به سالهای گذشته رشد قابل توجهی داشته است.
اهمیت این مقوله و لزوم برنامه ریزی برای آن در میزگردی با حضور دکتر منوچهر کاظمی کارشناس آسیب های اجتماعی بهزیستی استان مرکزی، پروانه جهانبان مدیرعامل موسسه خیریه سالمندان، سید شهریار حسینی کارشناس توسعه مرکز بهداشت استان، حسن طهماسبی سرپرست اداره بهزیستی شهرستان اراک، جمیله باجلان کارشناس امور اجتماعی استانداری، علی حیدر شاه حسینی و معصومه ابراهیمی رئیس و خبرنگار ایرنا و پروانه کاووسی خبرنگار هفته نامه وقایع در محل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

*** مرکزی، بعد از گیلان دومین استان پیر کشور است
کارشناس توسعه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: تعداد سالمندان به کل جمعیت در کشور هشت و دو دهم درصد و در استان ۱۰ و ۲۹ دهم درصد است و این استان بعد از گیلان دومین استان پیر کشور است.
سیدشهریار حسینی افزود: طبق تعریف حوزه سلامت، افراد ۶۰ سال و بالاتر جزو گروه سالمند محسوب می شوند و اگر به روند جمعیتی سالهای گذشته نگاه کنیم در سال ۱۳۳۵ سه درصد جمعیت کشور سالمند بودند و اکنون هشت و دو دهم درصد جمعیت کشور پا به سن سالمندی گذاشته اند.
وی اظهار کرد: با وجود افزایش امکانات بهداشتی که روز به روز در حال ارتقا و امید زندگی در حال افزایش است، پدیده سالخوردگی در همه دنیا در حال شکل گیری است..
وی گفت: با توجه به شرایط سالمندی باید از قبل برنامه ریزی صورت گیرد و تمهیدات وزارت بهداشت در حوزه سلامت و سایر دستگاه های مربوطه اتخاذ شود تا سالمندان، این دوره از زندگی را خوب و کیفیت سپری کنند.
کارشناس توسعه مرکز بهداشت استان مرکزی اظهار کرد: افزایش طول عمر انسانها و اضافه شدن جمعیت سالمندان یکی از دستاوردهای قرن ۲۱ بوده و سالخوردگی جمعیت پدیده ای است که برخی از جوامع با آن روبرو شده و یا خواهند شد.
سیدشهریار حسینی افزود: امروزه جمعیت ۶۰ سال و بالاتر جهان، تقریبا با جمعیت کودکان زیر پنج سال برابر می کند و پیش بینی می شود که در سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان چندین برابر جمعیت کودکان زیر پنج سال شود و حتی جمعیت سالمند در جهان بیش از جمعیت افراد زیر ۱۵ سال خواهد شد.
وی اظهار کرد: در ۵۰ سال آینده جمعیت سالمندان به دو میلیارد نفر در جهان خواهد رسید و این گذار جمعتی یعنی سالخوردگی در کشورهای توسعه یافته در طی ۱۰۰ سال اتفاق افتاده است لیکن به دلایل متعدد این تغییرات در کشورهای در حال توسعه درعرض ۲۵ سال اتفاق می افتد، براین اساس جوامع فقیرتر زمان کمتری برای پیری جمعیت از نظر برنامه ریزی دارند.
کارشناس توسعه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: در آغاز قرن ۲۱ که هم اکنون در آن قرار داریم شاخص امید به زندگی در بدو تولد برای جهانیان از مرز ۶۶ سالگی عبور کرده و هر سال یک و هفت دهم درصد به جمعیت جهان افزوده می شود و این افزایش برای جمعیت ۶۵ سال و بالاتر دو و پنج دهم درصد است و این فاصله ترکیب سنی جمعیت جهان را به سوی سالمند شدن سوق می دهد و پیش بینی می شود که تا ۲۵ سال دیگر یک و دو دهم میلیارد نفر( حدود ۱۴ درصد) از ساکنان این کره خاکی را افراد ۶۰ سال و بالاتر تشکیل دهد.
حسینی افزود: به طورتقریبی در تمام کشورهای دنیا شاهد افزایش جمعیت سالمندی هستیم ولی این مساله بیشتر در کشورهای در حال توسعه و با شدت بیشتری به ویژه در سال های آتی به چشم می خورد به طوری که سال ۲۰۰۲ تقریبا ۴۰۰ میلیون نفر از سالمندان بالای ۶۰ سال در کشورهای در حال توسعه زندگی می کردند و این درحالی است که این جمعیت در سال ۲۰۲۵ تقریبا به ۸۴۰ هزار نفر افزایش می یابد که حدود ۷۰ درصد کل سالمندان جهان خواهد بود.
وی اظهار کرد: براساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰ بیش از شش میلیون نفر سالمند ۶۰ ساله و بیشتر در کشور وجود داشته است که هشت و دو دهم درصد از کل جمعیت کشو را شامل می شوند و مقایسه تعداد سالمندان طی سالهای ۱۳۷۵ و ۱۳۹۰ به تفکیک محل سکونت بیانگر آن است که در مناطق شهری تعداد سالمندان از حدود دو میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در سال ۱۳۷۵ به چهار میلیون و ۲۳۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ رسیده است .
وی گفت: این در حالی است که در همین دوره تعداد سالمندان مناطق روستایی با آهنگ افزایشی خیلی کندتری از حدود یک میلیون ۷۳۰ هزار نفر درسال ۱۳۷۵ به یک میلیون ۹۷۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ رسیده است.
کارشناس توسعه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: نسبت جمعیت سالمندان در مناطق روستایی بیش از مناطق شهری است این درحالی است که امید به زندگی در مناطق روستایی معمولا کمتر از مناطق شهری است و عمده علل بالاتر بودن نسبت سالمندان در مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری را می توان به مهاجرت جوانان روستایی به شهرها و باقی ماندن سالمندان در روستاها نسبت داد.
حسینی افزود: با اینکه جمعیت سالمندان سهم کمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اند، اما فزونی سرعت رشد جمعیت سالمند در مقایسه با رشد جمعیت کل کشور و پیش بینی افزایش تعداد و سهم سالخوردگان در سالهای آتی لزوم برنامه ریزی آینده نگر برای کنترل مسائل مربوط به این گروه از جمعیت را مورد تاکید قرار می دهد.
وی اظهار کرد: این روندها دلالت براین دارد که در مسیر انتقال ساخت سنی جمعیت به تدریج از فشارها و تنگناهای مرتبط با تامین نیازهای نوزادان و اطفال و نوجوانان کاسته شده و به فشارها و تنگناهای مربوط با تامین نیازهای سالمندان افزوده خواهد شد.
وی توضیح داد: از جمعیت۸۰۰ هزار و ۳۲۷ نفری استان مرکزی ۶۷ هزار و ۶۲۵ نفر سالمند در مناطق شهر ساکن هستند و از مجموع جمعیت ۲۹۷ هزارو ۴۴۹ روستایی ۴۸ هزار و ۳۶۰ نفر در مناطق روستایی استان مرکزی به سر می برند.
کارشناس توسعه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: هشت و ۴۴ دهم درصد جمعیت سالمند استان مرکزی در شهر و ۱۶ و ۲۵ دهم درصد د در روستاها ساکن هستند.
حسینی، با بیان اینکه از یک میلیون و ۹۷ هزارو ۷۷۶ نفر جمعیت استان مرکزی ۱۱۵ هزار و ۹۸۵ نفر سالمند هستند، افزود: ۱۰ و ۵۶ دهم درصد جمعت استان در گروه سنی سالمند قرار دارند.
وی ادامه داد: شهرستان فراهان با ۱۶ و ۴۵ دهم درصد بیشترین فراوانی جمعیت سالمند استان مرکزی را معادل چهار هزارو ۹۴۳ بعد از اراک به خود اختصاص داده است.
حسینی خدمات سالمندی را به دودسته در شهرهای زیر ۲۰ هزار و بالای ۲۰ هزار نفر تقسیم بندی کرد و گفت: در شازند حدود شش سال است که خدمات درمانی و بهداشتی به سالمندان ارائه می شود.
وی با بیان اینکه ۱۱۵ هزار نفر از جمعیت استان مرکزی سالمند هستند، افزود: تاکنون ۴۸ هزار نفر از جمعیت سالمند در روستاهای شش شهرستان شازند، اراک، کمیجان، آشتیان، دلیجان و تفرش زندگی می کنند که زیرپوشش طرح اقدام مراقبت های سالمندی قرار دارند.
وی، تحت پوشش قرار دادن تمامی سالمندان شهر و روستا ی استان مرکزی را از جمله برنامه های مرکز بهداشت استان در سال ۹۴ و ۹۵ عنوان کرد.
کارشناس توسعه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: اکنون آموزش شیوه زندگی سالم به ویژه تغذیه سالم با همکاری پزشکان، بهورزان، رابطان بهداشتی در گروه سنی سالمندان که ممکن است بیماریهایی نظیر دیابت و فشار خون داشته باشند در حال اجرا است.
حسینی افزود: تشکیل و تکمیل پرونده درمانی برای بیمار یکی از وظایف پزشک خانواده است و با تشکیل پروند، سالمند در دوره مراقبت تحت کنترل قرا رمی گیرد.
وی افزود: ۸۰ تا ۹۰ درصد مراقبت فعال از سالمندان در برنامه درمانی لحاظ و همچنین بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون هر سه ماه یک بار توسط پزشک ویزیت و توسط بهورزان کنترل می شود.
کارشناس توسعه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: در روستاها ۱۰۰ درصد خدمات بهداشتی و درمانی توسط خانه بهداشت روستایی و در شهر توسط مراکز بهداشتی انجام می شود.
حسینی افزود: در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت از سال گذشته طرح تحول سلامت در رابطه با درمان سالمندان فعال بود و در اواخر سال ۹۳ و در تمام سال ۹۴ برنامه مدون دولت تدبیر و امید ارائه خدمات نوین سلامت در مناطق فقیر و حاشیه شهر آغاز شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون مراکز سلامت استان از ۲۵ به ۴۸ پایگاه افزایش یافته است، گفت: یکی از بسته های خدمتی مراقبان، ارایه خدمت به میانسالان است که در مرحله غربالگری انجام می شود وطی آن کارشناس تعذیه و بهداشت روان به جمعیت سالمندان خدمات ارایه می کنند.

*** افسردگی از بیماریهای رایج سالمندان است
کارشناس آسیب های اجتماعی بهزیستی استان مرکزی هم گفت: افسردگی از بیماریهای روحی و روانی در سالمندان است که افزایش آن برای سلامت سالمندان خطرناک و منجر به انزوای آنان می شود و برای جلوگیری از این آسیب باید محیط شاد، مفرح و سرگرم کننده برای آنان طراحی شود.
دکتر منوچهر کاظمی با یادآوری اینکه حرکت کشور و جهان به سمت سالمندی است افزود: این استان از پیرترین استان های کشور است که ۹ و دو دهم درصد جمعیت آن را سالمندان تشکیل می دهند.
وی اظهار کرد: هم اکنون ۱۱۵ هزار سالمند در استان مرکزی وجود دارد که این رقم تا سال ۱۴۰۰ افزایش چشمگیری می یابد.
وی ادامه داد: هفت مرکز شبانه روزی و یک مرکز روزانه با ظرفیت ۶۰۰ نفر در سطح استان مرکزی وجود دارد که از سالمندان بدون سرپرست و خانواده هایی که توان نگهداری از سالمندان خود را ندارند، مراقبت می کنند.
وی هدف این اداره کل را توانمند سازی سالمندان با محور آموزش و شیوه های سالم زندگی کردن، تغذیه سالم، افزایش فعالیت های بدنی و کاهش دخانیات و سلامت روانی عنوان کرد.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین وظایف فرزندان در قبال پدر و مادر نگهداری از آنان در دوران کهنسالی است و بهزیستی باید سالمندانی را در مراکز خود پذیرش کند که فرزندی برای نگهداری نداشته باشند ولی در برخی موارد سالمندانی به بهزیستی معرفی می شوند که چند فرزند دارند.
وی با بیان اینکه مراکز نگهداری سالمندان در استان باید توسعه پیدا کند ، اظهار کرد: جمعیت سالمندان استان مرکزی نسبت به جمعیت جوان دو برابر شده است و ساوه جوانترین شهر استان استان است و تفرش بیشتری فراوانی جمعیت سالمند این استان را در خود جای داده است.
کارشناس آسیب های اجتماعی بهزیستی استان مرکزی گفت:جمعیت سالمندی در استان مرکزی افزایش یافته است و برای جلوگیری از معضلات آتی در نگهداری این گروه سنی باید آینده نگری جامع صورت گیرد.
دکتر کاظمی با یادآوری اینکه فضاهای عمومی شهر برای سالمندان استاندارد نیست، گفت: با وجود صرف اعتبارات برای مناسب سازی در سطح استان مرکزی حتی یک خیابان که برای تردد معلولان، جانبازان و سالمندان مناسب باشد، وجود ندارد که این مهم نیازمند کارکارشناسی و نظارت به هنگام اجرای پروژه ها است.
وی افزود: سالمندی واقعیتی اجتناب ناپذیر است که هیچ کس از آن دور نخواهند ماند، دروان سختی که همگان آن را تجربه خواهند کرد پس ضروری است این دوران با فراهم کردن کیفیت بالا و با شرایط مناسب گذرانده شود.
وی با اشاره به تعریف سالمندی که افراد بالای ۶۰ سال را شامل می شود افزود: سالمندی با تولد آغاز می شود و سلولهای بدن روبه فرتوتی و پیری می گذارند و این دوران به تدریج در فیزیولوژی بدن شکل می گیرد.
کارشناس آسیب های اجتماعی بهزیستی استان مرکزی گفت: سن امید به زندگی برای زنان ۷۴ سال و برای مردان ۷۲ سال تعیین شده و جمعیت سالمندی به علت کم شدن زاد و ولد، ارتقای سطح بهداشت و درمان و شناسایی بیماریها در حال افزایش است و بهترین کار در این برهه زمانی ساماندهی این قشر جامعه است.
وی افزود: سالمندان به علت وضعیت بدنشان مستعد شکستگی هستند وبا کوچکترین برخورد با زمین دچار آسیب شده که این امر آنان را زمین گیر و خانه نشین کرده و هزینه نگهداری آنان را دوچندان می کند.
وی گفت: استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در کمک به این گروه سنی، می تواند بخشی از وظیفه و بار حمایتی دولت را کاهش و کمک موثری برای این از بخش جامعه باشد.
وی با انتقاد از مصوبات اجرایی نشده شورای سالمندان گفت: هر سه ماه یکبار این شورا باید تشکیل شود و مسائل آن مطرح و مشکلات سالمندان دسته بندی شود اما خبری از تشکیل آن نیست.
دکتر کاظمی گفت: پیوند برون بخشی بین دستگاهها وجود ندارد و فقدان این پیوند باعث می شود تا مشکلا ت درهر نشست تکرار و بدون نتیجه باشد.
وی گفت: در برخی شهرها از جملهع تهران، جایگاه رفیعی برای سالمندان قائل هستند و با توزیع کارت منزلت به سالمندان، آنان می توانند از استخرهای شنا، اتوبوس واحد وسایر خدمات شهری رایگان استفاده کنند.
وی افزود: براساس قانون، صدا وسیما باید یک ساعت در طول هفته را به بهزیستی اختصاص دهد که این حق قانونی تاکنون نادیده گرفته شده است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش به عنوان نهاد فرهنگ ساز باید بکوشد نسل جدید پدر و مادران را تکریم کنند تا این روحیه از پایه در اذهان کودکان نقش ببندد.
کارشناس آسیب های اجتماعی بهزیستی استان مرکزی گفت: امروز هریک از ما هرچه داریم را از پدران و مادرانمان به دست آورده ایم و شایسته نیست به هنگام کهولت و پیری آنان را تنها و به حال خود واگذاریم و در مراقبت و نگهداری از آنان کاهلی کنیم، چرا که ما نیز روزی کهنسال خواهیم شد و خود نیاز به توجه خواهیم داشت.
دکتر کاظمی ادامه داد: برخی طرح های خوب و فرهنگ ساز مانند پارک کودکان و سالمندان که کاشت یک نهال همزمان با تولد نوزاد و نیزکاشت یک نهال توسط سالمند و مراقبت از آن از جمله مواردی است که در بایگانی ادارات محبوس شده است.
وی اظهار کرد: تنها زندگی کردن سالمندان و نگرش سنتی به ازدواج آنان معضلی است که باید به عنوان یک تابو شکسته شود تا این قشر که در کهنسالی نیاز ضروری به مراقبت دارند در کنار هم قرار گیرند.
دکتر کاظمی افزود: هم اکنون در مراکز سالمندان زنان ومردان زندگی می کنند که می تواننند در سوئیت های کوچک به عنوان زوج با هم زندگی کنند تا از وجود عاطفی یکدیگر بهرمند شوند و از ابتلا به افسردگی و تنهایی که درد مشترک سالمندان زن و مرد است جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حامی ایتام در جامعه شکل گرفته افزود: خیران می توانند به عنوان حامی سالمندان برای این زوج های سالمند ماهانه هزینه زندگی تامین کنند تا از افسردگی آنان جلوگیری شود.
وی اظهار کرد: استان مرکزی می تواند به عنوان پایلوت مروج ازدواج سالمندان باشد تا با انجام این سنت حسنه، این گروه سنی در تامین نیازهای اولیه روزانه با مشکلات کمتری مواجه شوند.

***سیاست بهزیستی حمایت از نگهداری سالمندان درخانواده است
سرپرست اداره بهزیستی اراک نیز گفت: سیاست این سازمان نگهداری سالمندان در بین اعضای خانواده خودشان است تا کمتر دچار افسردگی و یاس شوند و این سازمان استفاده از مراکز شبانه روزی را به جز در موارد استثنائی توصیه نمی کند.
حسن طهماسبی افزود: استفاده از مراکز روزانه که سالمند شب را به خانه خود بر می گردد طرح بسیار خوبی برای جلوگیری از افسردگی سالمندان است زیرا در این مراکز برنامه های شاد و آموزشی اجرا می شود.
وی با بیان اینکه، این سازمان ۱۵۸نوع فعالیت را برعهده دارد گفت: بهزیستی در کلانشهر اراک به دو هزار و ۳۵۰ سالمند خدمات اجتماعی، بهداشتی و درمانی ارایه می کند.
طهماسبی افزود: سه مرکز نگهداری در اراک شامل امام جواد(ع) ، ابراهیم آباد و خیریه اراک به صورت شبانه روزی به سالمندان دمات درمانی و بهداشتی ارایه می کند و ویزیت در منزل نیز از دیگر خدمات بهزیستی به سالمندان است که شامل خدمات پزشک و فیزیوتراپی است نند.
وی به سالمندان مجهول الهویه در اراک اشاره کرد و افزود: برخی از این افراد به علت فقدان هویت شناسایی توسط نیروی انتظامی به بهزیستی تحویل داده می شود و بهزیستی برای یافتن بستگان از ثبت احوال درخواست کمک دارد که متاسفانه این همکاری ضعیف است.
وی اظهار کرد: برخی سالمندان مجهول الهویه به علت داشتن بیماری آلزایمر توانایی لازم برای معرفی خود و بستگان را ندارند که بهزیستی می بایست آنان را در مراکز خود نگهداری پذیرش کند.
دکتر کاظمی درباره راه حل این مشکل گفت: صدا و سیما می تواند با پخش تصویر این افراد، خانواد های نگران را مطلع کند که متاسفانه صدا و سیما در این زمینه همکاری لازم را با مجموعه بهزیستی ندارد.

***کلینیک تخصصی ویژه سالمندان در استان مرکزی ضروری است
مدیرعامل موسسه خیریه سالمندان استان مرکزی نیز گفت: افزایش آمار جمعیتی سالمندان در این استان، ضرورت ساخت و تجهیز مرکز درمانی تخصصی ویژه سالمندان را بیشتر کرده است.
پروین جهانبان افزود: مراکز نگهداری از سالمندان بازوان پرتوان مجموعه بهزیستی هستند که از نزدیک شاهد مشکلات، تنگناها و معضلات این گروه سنی هستند که روزی با ارج و ارزش در جامعه به فعایت مشغول بودند.
وی اظهار کرد: در موسسه خیریه سالمندان اراک واقع در روستای ابراهیم آباد ۱۱۰ سالمند مرد و زن بالای ۶۰ سال به صورت شبانه روزی نگهداری می شوند.
وی درباره خدمات این مرکزی توضیح داد: در این مرکز خدمات اجتماعی، مراقبتی، توانبخشی و معاینات منظم روزانه زیر نظر پزشکان متخصص، فیزیوتراپ و همچنین برنامه های تفریحی و ورزشی ارایه می شود.
وی افزود: سالمندانی که به مراکز نگهداری سپرده می شوند در وضعیت جسمی نامناسب قرار دارند و همواره همراه با بیماری وارد مرکز شده و از خدمات مورد نیاز بهره مند می شوند.
مدیرعامل موسسه خیریه سالمندان استان مرکزی گفت: در کنار فعالیت روزانه در این مرکز، آموزش های مختلف ارایه می شود و بخشی از سالمندان مرکز در طول روز در مرکز نگهداری و عصر به خانه بازمی گردند و در جمع خانوادگی قرار می گیرند و از نظر روحی شاداب و سرزنده ترهستند.
جهانبان افزود: بخشی از سالمندانی که مجرد یا تنها هستند و همسرشان را از دست داده اند هر صبح به همراه فرزندانشان که در بیرون خانه اشتغال دارند برای نگهداری به مرکز روزانه سپرده می شوند.
وی گفت: در کنار فعالیت های یاد شده ۷۵۰ پرونده سالمند تحت پوشش از سوی بهزیستی به این مرکز محول شده است که از خدمات مرکز برخوردار می شوند.
وی افزود: راه اندازی کلینک جامع توانبخشی با گرایش سالمندان ظرف دو سال فعالیت خود را آغاز کرده است و تمامی خدمات توانبخشی، کاردرمانی، گفتاری و شنوایی ، تجویز سمعک به سالمندان ارایه می شود.
وی اظهار کرد: این مرکز ماهانه ۵۰ میلیون ریال حق الاجاره پرداخت می کند که رقم بسیار بالایی است و با رایزنی انجام شده یک هزارو ۴۰۰ مترمربع زمین در شهرک گردو به مبلغ هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برای ایجاد کلینک تخصصی سالمندان در استان در نظر گرفته شده است.
وی افزود:در این مجموعه کلینیکی سالمندان می تواند تمام خدمات درمانی، بهداشتی ، توانبخشی، آزمایشگاهی و حتی جراحی های سرپایی را ارائه کند و برای ساخت این مجموعه ضروری است خیران و نیکوکاران همکاری کنند.
وی اظهار کرد: همچنین به زودی شماره چهار رقمی صدای مشاورسالمندان در استان راه اندازی می شود تا به سالمندان خدمات مشاوره تلفنی ارایه شود.
مدیرعامل موسسه خیریه سالمندان استان مرکزی گفت: سالمندان افرادی هستند که خیلی زود ظرفیت، توانایی و گنج اندوخته آنان به فراموشی سپرده می شود و باید تلاش شود از این ظرفیت برای داشتن شهروند فعال استفاده شود و در اجتماع نیز منزلت افراد سالمند حفظ و برخورد شایسته با آنان صورت گیرد.

*همگرایی خانوادگی در بین نسل جدید کمرنگ شده است
کارشناس امور اجتماعی استانداری استان مرکزی نیز گفت: همگرایی خانوادگی در بین نسل جدید کمرنگ شده و باید برای توسعه فرهنگ تکریم به سالمندان نقشه راه و برنامه ریزی جامعی توسط کارشناسان زبده طراحی و در جامعه عملیاتی شود.
جمیله باجلان افزود: مشکل این است که در تمام بخش ها و همایش ها به مسائل تئوری پرداخته می شود و از اجرای اهداف غافل شده ایم، متاسفانه معضلات و موانع به صورت ریشه ای کارشناسی نمی شود و شاخه شاخه شدن مشکلات سرگردانی به همراه دارد.
وی اظهار کرد: مدیران و مسئولان در نشست های خسته کننده بدون خروجی تاثیرگذار درحل مشکلات شرکت می کنند که شورای سالمندان نمونه ای از آن است که دستگاه اصلی و مرتبط در استان حضور کمرنگ دارد و مصوبات این شورا بدون پشتوانه اجرایی ثبت می شود و پیگیری برای رفع و کاهش مشکلات وجود ندارد.
وی گفت: در برخی مراکز نگهداری سالمندان استان مانند آشتیان و دلیجان، سالمندان دچار افسردگی در سطح بالایی هستند که خارج کردن آنان از این روحیه نیازمند برنامه ریزی است.
وی لزوم به وجود فضای شاد و مفرح برای سالمندان اشاره کرد و افزود: تصور اشتباهی که در عامه مردم وجود دارد این که سالمندان دراین سن نباید شاد و با نشاط باشند و همین عامل به مشکلات این عزیزا ن دامن زده است.
وی جای سازمان تامین اجتماعی را درامیز گرد بررسی مشکلات سالمندان خالی دانست و افزود: لازم بود این سازمان نماینده ای در این میزگرد داشت تا گزارشی از وضعیت بیمه سالمندان استان ارایه می شد و کمبودها و ضعف های این بخش مورد واکاوی قرار می گرفت.
وی گفت: جای بانک اطلاعات قوی ویژه سالمندان در استان خالی است و ضروری است این مهم در دستور کار متولیان مربوطه قرار گیرد تا خدمات رسانی به سالمندان با توجه به نیازها اولویت بندی شود.
باجلان گفت: امید به زندگی مفید در بین سالمندان به دلایل مختلف در سطح پایینی قرار دارد و از آنان که یک عمر با تحمل فراز و نشیبها، کسب تجربه کرده اند استفاده نمی شود که این امر آنان را به افرادی زائد و سربار بدل کرده که افسردگی آنان را مضاعف کرده است.
وی افزود: زمانی که پدر و مادر کارمند فرزند خود را به علت مشغله کاری در منزل تنها می گذارند، چگونه انتظار است همین فرزندان در کهنسالی آنها را مورد حمایت و مراقبت قرار دهند؛ عدم تکریم به پدر و مادر نتیجه عملکرد اشتباه است.
باجلان، نقش مهم سازمان های مردم نهاد را یادآور شد و گفت: سازمان های مردم نهاد در بخش سالمندان، نقش کمرنگ یا ضعیفی دارند که لازم است از ظرفیت اثرگذار آنها به شکل بهتری استفاده شود.
وی با انتقاد از بلااستفاده ماندن خانه مهر و یا فعالیت ضعیف در این مجموعه ادامه داد: فقدان مدیریت وبرنامه ریزی متناسب با نیاز جامعه باعث شده تا اعتبار و وقت زیادی از جامعه گرفته شود ولی تاثیرناچیزی داشته باشد.
جهانبان مدیرعامل موسسه خیریه سالمندان استان مرکزی دراین باره اظهار نظر کرد: موسسه خیریه سالمندان حاضر است خانه مهر را تحویل و با استفاده از تجهیزاتی که در اخیتار دارد به بهترین شکل در خدمت به سالمندان به کار بگیرد.
جهانبان افزود: بارها برای استفاده از این فضا پیگیری شده اما جبهه گیریهای متعدد در سطح شهرستان موجب شده تا ما مجبور به تهیه زمین و صرف هزینه هنگفت برای ساخت مجموعه کلینکی شویم.
وی ادامه داد: اکنون موسسه خیریه سالمندان استان تجهیزات توانبخشی مدرنی به ارزش ۸۹ هزار پوند که کشور ژاپن اهدا کرده را اختیار دارد و لازم است با تامین فضای کافی، زمینه استفاده سالمندان از آن فراهم شود.
باجلان ادامه داد: همواره مشکلات و آسیب های اجتماعی به کمبود اعتبار ارتباط داده می شود در صورتی که فقدان پیگیری مسئولان در جذب اعتبارات باعث شده تا بخش زیادی از منابع مالی در حوزه اجتماعی بازگردانده شود که این زیبنده مجموعه استان با وجود نیاز مبرم به تامین اعتبارات نیست.
وی گفت: کم کاری دستگاه اصلی مرتبط با سالمندان در پیگری امور و مشکلات این قشر باعث شده تا این مجموعه از امکانات مناسب در استان برخوردار نباشند .
وی با یادآوری فضای مجازی که کانون خانواده و به ویژه سالمندان را به کناری رانده است گفت: در دنیای الکترونیک امروز، پدر و مادرها کمتر مورد توجه فرزندان قرار دارند و در این بین، جایگاه پدر بزرگ و مادر بزرگ بسیار تنزل کرده است.
وی به ضعف در مناسب سازی فضای اجتماعی برای سالمندان و معلولان اشاره کرد و افزود: برای حل ریشه ای این مشکل لازم است دستگاهها با همکاری بین بخشی خود را موظف به همکاری کنند و از واگذاری مسئولیت به سایر ارگانها بپرهیزند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.