دستگاه سنجش آلاینده‌های هوا خریداری و به زودی نصب می‌شود

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی عصر امروز در نشست خبری که به مناسب روز هوای پاک برگزار شد، گفت: برای نخستین بار در استان مرکزی یک دستگاه پیشرفته سنجش آلاینده‌ها که می‌تواند ۴۰ فاکتور آلاینده را شناسایی کند توسط این اداره کل خریداری ‌شده است که به زودی نصب می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز کلانشهر اراک از آلودگی‌ هوا رنج می‌برد و اداره کل محیط زیست برای شناسایی این آلودگی‌ها برنامه‌ریزی خرید این دستگاه را در دستور کار داشته که انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در ادامه با اشاره به مشکلات عدیده این اداره کل از نظر کمبود تجهیزات، سیستم‌های سنجش و ایستگاه‌های پایش اظهار کرد: با نصب این دستگاه گام‌های اساسی به منظور شناسایی فاکتورهای آلاینده و بررسی تأثیر هر کدام از آلاینده‌ها برداشته می‌شود.

ابراهیمی‌کارنامی ادامه داد: نصب این دستگاه، اداره کل محیط زیست استان را در استفاده از ظرفیت برخورد قانونی با واحدهای آلاینده کمک می‌کند.

وی افزود: به محض اینکه بر اساس سنجش این دستگاه آلاینده بودن واحدهای صنعتی مسجل شود اقدامات لازم به منظور تشکیل پرونده و معرفی واحد آلاینده به دستگاه قضایی به منظور برخورد انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: با واحدهای آلاینده در استان بدون مسامحه برخورد قانونی می‌شود.

*تعداد نیروهای این اداره کل با توجه به وظایف و مأموریت‌ها تناسب ندارد

ابراهیمی‌کارنامی با بیان اینکه وظایف محیط زیست با توجه به وضعیت آلودگی هوای اراک زیاد است، خاطر نشان کرد: تعداد نیروهای این اداره کل با توجه به وظایف و مأموریت‌ها تناسب ندارد.

وی تصریح کرد: خالی بودن ۷۶ ردیف پستی در ساختار اداری این اداره کل نشان دهنده این عدم تناسب است و  همین کمبود نیرو باعث شده نتوانیم به نحو مطلوب وظیفه خود را انجام دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر به منظور کاهش آلودگی هوای اراک گفت: گازسوز کردن کوره‌های آجر پزی، الزام به مصرف گاز به جای مازوت در نیروگاه حرارتی، احداث پارکینگ‌های طبقاتی، احداث تقاطع‌های غیر هم‌سطح، گازسوز شدن تاکسی‌ها و بیش از ۵۰ درصد اتوبوس‌های درون شهری از جمله گام‌های بلند در این راستا بوده است.

ابراهیمی‌کارنامی بیان کرد: برخی از واحدهای صنعتی کوچک نیز در افزایش آلودگی هوای اراک نقش دارند که اداره کل محیط زیست در تعطیلی این واحدها نیز مصر است.

وی یادآور شد: در این راستا طی هفته گذشته چند واحد کوره دوار ذوب ضایعات در اراک پلمپ شده است.

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه سال‌های زیادی از تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک می‌گذرد، افزود: منابع جدیدی به منابع آلاینده هوای اراک در طی سال‌های اخیر اضافه شده و در همین راستا برای مشخص شدن سهم واقعی منابع آلاینده اعم از صنعت، خودروها، سوخت‌های خانگی و ریزگردها و… طرح جامع در حال به‌روزرسانی و بازنگری است.

* ایرالکو به وظیفه خود عمل نکرده است

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی در ادامه در مورد فعالیت شرکت ایرالکو نیز بیان کرد: بنا بر بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها صراحتا اعلام شده باید این مجموعه به خارج از شهر هدایت شود که متأسفانه ایرالکو به وظیفه خود عمل نکرده است.

ابراهیمی‌کارنامی افزود: خطوط ۴ و ۵ ایرالکو توام با آلودگی و فعالیت این خطوط مورد تایید اداره کل محیط زیست استان نیست که باید هر چه سریع‌تر این خطوط از مدار خارج شود.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک، ۱۷ دیگ از خط ۴ تاکنون از مدار خارج شده و ۵۶ دیگ دیگر باید تا اوایل اسفند از مدار خارج و تا تیر ماه ۹۵ خط ۴ و پایان سال ۹۵ خط ۵ این شرکت نیز تعطیل شود.

وی تصریح کرد: تمام مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک قانونی بوده و صددرصد ضمانت اجرایی دارد، چرا که این کارگروه بنا به مصوبه هیئت دولت شکل گرفته است و اغلب مواردی که در کارگروه مطرح می‌شود از جمله خروج ایرالکو به خارج از شهر قانونی بوده که اجرا نشده است.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.