گزارش تفصیلی ایسنا از برگزاری اردیبهشت تئاتر استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، مهدی قاسمی، معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در جمع هنرمندان با اشاره به تقارن جشن اردیبهشت تئاتر با هفته فرهنگ رضوی در استان اظهار کرد: اهالی تئاتر نیز در این هفته با اجرای چند نمایش خیابانی در سطح شهر اراک دین خود را ادا کردند.

وی با بیان اینکه امروزه در محافل و رسانه های مختلف مقوله سبک زندگی مطرح است، افزود: مدارا کردن با مردم، الگو و نوعی سبک زندگی است، بنابراین چه سبک، شیوه و اسلوبی بهتراز این که انسان با هم نوعانش با مدارا رفتار کند.

قاسمی ضمن عرض خسته نباشی به گروه‌های مختلف نمایشی در ۲۴ امین جشنواره تئاتر فجر و راه یابی به جشنواره منطقه ای فجر، اظهار کرد: به ساوجی ها که در سال گذشته میزبان جشنواره تئاتر دفاع مقدس استان بوده اند و به همه گروه‌هایی که در جشنواره های مختلف داخل و خارج از استان افتخار آفرینی کردند و کسانی که در مناسبت‌های مختلف ارزشی و معنوی با هنر تئاتر جامعه را بهره‌مند کردند خسته نباشید می گوییم.

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی همچنین ضمن قدردانی از دستگاه‌هایی که اهالی تئاتر را حمایت کردند، گفت: زحمات هنرمندان استان از دید معاونت هنری وزارت ارشاد پنهان نماند و توسط نماینده ویژه معاونت هنری در مجموع از ۱۲۰ هنرمند و حامی هنرمندان در ابتدای سال جاری تقدیر و تجلیل به عمل آمد که آغاز خوبی بود.

وی در ادامه تاکید کرد: به عنوان عضو کوچک این مجموعه از انجمن نمایش استان درخواست دارم تا برنامه محور و هدف‌مند حرکت کند و توجه به موضوعات اجتماعی ارزشی و آنچه که باعث معرفت افزایی می شود در دستور کار قرار گیرد.

قاسمی افزود: استانی که مهد مفاخر و ارزش‌های والای حوزه های علمی، معرفتی و دینی است، بیشتر باید در حوزه تئاتر خود را نشان دهد.

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: انجام نمایش تئاتر، بازیگری و بازی گردانی امر مقدسی است، صحنه تئاتر صحنه مقدسی است، این امر را به بازی نگیرید چرا که پیام های بسیار زیبایی را از طریق این هنر می توانید به جامعه هدف انتقال دهید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون مبحث هنر و زیبایی از منظر شخصیت برجسته شهید مطهری صحبت کرد و گفت: درک زیبایی نیاز به معلم ندارد، زیبایی مانند جنبه های مختلف فطری بشر مثل میل به کمال و پیشرفت، در وجود انسان به ودیعه گذاشته شده است.

قاسمی با اشاره به دیدگاه شهید مطهری در حوزه تعهد هنرمند گفت: اگر مبنای فطری هنرمندان در مسیر رشد جامعه قرار نگیرد وارد شدن در این عرصه کاری عبث و بیهوده است.

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در پایان پیرامون طرح استقرار گروه‌ها عنوان کرد: تنها ۱۸ گروه از ۵۳ گروه سازمان یافته در سایت ثبت نام کرده‌اند هنرمندان باید وقت را مغتم شمرده و بدانند که شناسنامه دار کردن گروه ها و شناسایی آنها تحت عنوان یک کد و یک ضابطه چیزی است که در ساختار مرکز هنرهای نمایشی و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار قرار گرفته و زحمات بسیاری در این زمینه کشیده شده است. در این خصوص آن دسته از هنرمندان که در طرح جدید استقرار گروه‌ها به عنوان مسوول طرح در حال فعالیت هستند اقدام کنند تا هنرمندان از طریق گروه خود مطالبات مورد نظر را دریافت کند.

به گزارش ایسنا، در ادامه سینا دلشادی، رییس انجمن نمایش استان مرکزی اظهار کرد: در سال گذشته تعداد ۱۲۲ نمایش تولید و بیش از ۵۰۰ نمایش در استان به روی صحنه رفت.

وی افزود: بیش از ۲۴۵ ساعت آموزش مقدماتی و تکمیلی در رشته های مختلف بازیگری، نویسندگی و کارگردانی در سراسر استان گزارش شده است.

دلشادی خاطرنشان کرد: امیدوارم اردیبهشت تئاتر فرصتی باشد برای اینکه با زمستان‌های دروغ، ریا و تزویر خداحافظی کنیم و به بهار صداقت و انسانیت سلامی دوباره دهیم و رستاخیزی که در دل طبیعت ایجاد شده در دل و جان ما هم نفوذ و رسوخ پیدا کند.

در ادامه این مراسم حجت الله فتحی پیشکسوت تئاتر استان مرکزی به دعوت ناصر کریمی نیک مجری و هنرمند برجسته تئاتر اراک به روی سن آمد و ضمن گرامیداشت اردیبهشت تئاتر ایران به معرفی استاد امیر محمد یاراحمدی نمایشنامه نویس برجسته کشور و نماینده مرکز هنرهای نمایشی کشور پرداخت و گفت: اغلب اهالی نمایش استان مرکزی آموزش را امری مهم در ارتقای کیفی تولیدات خود می دانند، اما بدون هیچ اغراقی می گویم که حضور استاد یار احمدی غنیمتی است که نصیب اهالی تئاتر استان شده است.

وی افزود: هنرمندان نمایش استان از تعجیل در بر روی صحنه بردن نمایش های خود دوری کنند و به دنبال کسب مهارت و فنون نمایشی باشند، که حضور استاد یاراحمدی موقعیت بسیار عالی است و خداوند هنرمندان استان مرکزی را دوست داشته است که برای اهالی تئاتر استان چنین موقعیتی را فراهم کرده است.

در بخش دیگری از این مراسم از محمد تقی حقی مدیر کانون پرورش فکری کودکان استان مرکزی و سرهنگ جلالی مدیر کل بازنشسته حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که در جشنواره های مختلف اهالی تئاتر را حمایت کرده بودند تقدیر به عمل آمد.

گروه موسیقی پرنیان با نوازندگی تار میلاد هادیان، تنبک رحمت الله حامدی، سنتور ابراهیم فراهانی و آواز امین یساولی نیز در لابلای برنامه ها قطعه ای را اجرا کردند.

در بخشی دیگر همچنین، از نمایندگان انجمن های نمایش استان مرکزی چون مهدی خسروی از خمین، عباس حائری از محلات، ابوالقاسم کوخائی از کمیجان، مسعود عظیمی از شازند، حمیدرضا کیانی و کاردان پور از زرندیه، عباد کریمی از آشتیان و حمید رضا صالحی از اراک تقدیر به عمل آمد.

قرائت بیانیه انجمن نمایش استان مرکزی بخش دیگری از این مراسم بود و پس از قرائت آن، از سه انجمن نمایش برتر استان چون میثم سرآبادانی مسوول انجمن نمایش شهرستان تفرش، جواد روستایی مسوول انجمن نمایش شهرستان ساوه و وحید رفیعی مسوول انجمن نمایش شهرستان دلیجان تقدیر به عمل آمد.

در این میان جواد روستایی خبر داد: جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال جاری به صورت منطقه ای بین هفت استان تئاتر خیز در شهرستان ساوه برگزار می‌شود و اثر برگزیده مستقیما به جشنواره فجر راه خواهد یافت.

در بخش دیگری از این مراسم از گروه نمایش «تنها» به سرپرستی مهدی محمدی که با حضور موثر خود در جشنواره تئاتر فجر باعث افتخار آفرینی برای استان در سال گذشته شده بود تقدیر شد. مهدی محمدی به روی سن آمد و گفت: در فجر هیچ خبری نیست هر چه هست در شهر من خمین و در استان من است و این هدیه متعلق به بازیگران من است که هنوز دستمزد پارسال خود را از من نگرفته اند.

سپس از کارگردانان برتر شرکت کننده در جشنواره های خارج از استان، عباس سلطانی، شهرام سلطانی، رضا یونس فرد، ایمان ملکی پور، حمید عرب از خمین، حمید رضا صالحی و مهدی دریایی پژوهشگر جوان تعزیه استان مرکزی تقدیر به عمل آمد.

برگزاری ورک شاپ نمایش نامه نویسی با حضور امیرمحمد یاراحمدی از برنامه های جنبی این مراسم در روز جمعه ۲۰ اردیبهشت ماه بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.