استتار شورایی ها پشت تحریم یک کارگروه

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- آلودگی هوای اراک را آنقدر گفته‌اند و گفته‌ایم که نه تنها برای مردم بلکه برای مسئولین به امری عادی مبدل شده است، هرچند این عادی شدن نباید اتفاق بیفتد و نباید با کمی آبی شدن آسمان به مدد باد و باران آلاینده‌ها از یادمان بروند، چرا که همچنان وجود دارند و بخشی از سبد غذایی روزانه مردم اراک هستند، چه بخواهیم و چه نخواهیم.
مردم اراک نیازمند اکسیژن و شهر نیازمند کاهش آلاینده‌هایی است که تحت قدرت صنایع تولید می‌شود و در این میان فضای سبز اکسیر حیات‌بخشی است که اینروزها در اراک دیده نمی‌شود.
مردم به تلطیف این هوای خشن نیاز دارند و سهم بزرگی از این تلطیف هوا بر عهده مسئولان فضای سبز است، و تحقق آن در گرو استفاده از درختان و گیاهانی است که در کنار همزیستی با اقلیم آلوده اراک بتوانند سهم موثری را در جذب آلاینده‌ها ایفا کنند نه اینکه خود مغلوب آلودگی شوند.
می‌گویند برنامه‌های وسیع، چشم‌اندازهای چندین ساله، اقدامات علمی برای فضای سبز شهر صنعتی آلوده اراک داشته‌ایم. برنامه‌هایی که گفته شد و حاصلی از آن دیده نشد.
در این بین از شورای شهر و شهرداری نیز تاکنون عملکرد مناسبی دیده نشده و به تایید کارشناسان آنچه انجام شده مشتی است در برابر خروار آلودگی هوا.
به گزارش ایسنا، رییس شبکه زیست محیطی استان مرکزی معتقتد است که دو موضوع منابع آلودگی و منابع جذب آلاینده‌ها در خصوص الودگی هوا مطرح است و می‌گوید: یکی از مهم‌ترین منابع جذب آلایندگی در شهرها فضای سبز، درختان و تالاب‌ها هستند.
سیاوش آقاخانی میزان منابع آلاینده را بسیار بیشتر از میزان جذب آنها توسط این منابع ارزیابی و بیان می‌کند: متاسفانه فضای سبز اراک چه به لحاظ کیفی و چه کمی آنطور که باید رشد و توسعه نداشته است.
این دکترای محیط زیست می‌افزاید: اراک دو عامل محدودکننده کمبود آب و دمای هوای پایین را در خصوص فضای سبز داراست و به این دلیل در انتخاب گونه‌های مختلف گیاهی و درختان باید دقت بیشتری صورت گیرد.
انتخاب علمی گونه‌های گیاهی در اراک مغفول مانده است!
رییس شبکه زیست محیطی استان مرکزی می‌گوید: انتخاب علمی گونه‌های گیاهی در اراک تا به حال مغفول مانده است، در حالی که نیاز بود با توجه به آلودگی هوای اراک این اقدام به صورت علمی و براساس تحقیقات انجام می‌شد.
وی با این توضیح که سرانه فضای سبز اراک با استانداردهای جهانی فاصله دارد، بیان می‌کند: سرانه فضای سبز اراک نزدیک به ۱۷ متر مربع است، در حالی که با توجه به آلودگی این شهر این سرانه باید حدود ۱۰ متر افزایش پیدا کند.
رییس شبکه زیست محیطی استان مرکزی باغ‌ها از جمله باغ‌های سنجان را خارج از محاسبه سرانه فضای سبز عنوان می‌کند و می‌افزاید: از بحث کمیت که چشم‌پوشی کنیم، کیفیت فضای سبز و نهایت استفاده از این امکان در جذب آلاینده‌ها بسیار اهمیت دارد.
آقاخانی می‌گوید: شاخص گیاهان در جذب آلاینده‌ها میزان جذب آلاینده به ازاء یک متر مکعب فضا توسط سطح برگ است و عامل دیگری که در انتخاب گیاه با توجه به آلودگی هوا باید مد نظر قرار گرفته شود سبزینگی گیاه است.
چرا نباید از درختان همیشه سبز به اندازه برگ‌ریزان استفاده شود ؟!
مدیرعامل خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی بیان می‌کند: در خوشبینانه‌ترین حالت بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد درختان اراک درختان خزان‌پذیر هستند و درست در فصل سرما که انباشت آلاینده‌ها را شاهد هستیم این درختان خزان می‌کنند.
وی با بیان اینکه کاج سیاه و سرو خمره‌ای در هوای آلوده اراک می‌توانند به جذب بیشتر آلاینده‌ها به خصوص در فصل سرما کمک کنند، می‌افزاید: باید ترکیب مناسبی از گیاهان خزان‌پذیر و همیشه سبز در اراک داشته باشیم که پالایش هوای این شهر در فصول مختلف توسط گیاهان انجام شود.
سیاوش آقاخانی در پاسخ به این سوال که آیا درخت اقاقیا گزینه مناسبی برای اراک است، می‌گوید: این درخت با اینکه در برابر کم‌آبی و شرایط آب‌وهوایی اراک مقاوم است، اما عمر مفید حدود ۵۰ ساله دارد و بعد از این مدت ضعیف می‌شود.
رییس شبکه زیست محیطی استان مرکزی با بیان اینکه عمر اکثر درختان اقاقیا در اراک از مرز ۵۰ سال عبور کرده می‌افزاید: این امر سبب می‌شود پالایش هوا آن‌طور که مد نظر است توسط این درختان انجام نشود.
وی درخت توت کاتوزا و درخت زبان گنجشک را با توجه به آلودگی هوای اراک و اقلیم این شهر درختان مناسبی ارزیابی و بیان می‌کند: متاسفانه درخت اقاقیا به عنوان میراثی که از گذشته به ما رسیده میراث مناسبی برای شرایط کنونی اراک نیست و باید در خصوص نوع درختان مورد استفاده در فضای سبز اراک بازنگری صورت گیرد.
آقاخانی در رابطه با شرایط زیست‌محیطی پایدار در عرصه فضای سبز می‌گوید: اکثر کشورها به دنبال فضای سبز پایدار هستند و فضای سبز پایدار در کنار بهره‌گیری از گونه‌های بومی منطقه و سازگار با محیط نیاز به رسیدگی مطلوب دارد.
مدیرعامل خانه سازمان‌های مردم نهاد استان ادامه می‌دهد: فضای سبز پایدار علاوه بر کاهش هزینه‌های شهری در حوزه فضای سبز و اثربخشی مطلوب، به دلیل بذری که تولید می‌کند مأمن مناسبی برای جانداران منطقه محسوب می‌شود.
وی بیان می‌کند: در کل فضای سبز شهری باید ترکیبی از گونه‌های مختلف وجود داشته باشد و در انتخاب، گزینه‌هایی از جمله توجه به میزان شاخ و برگ و سبزینگی گیاه و اندازه برگ باید مد نظر قرار گیرد.
رییس شبکه زیست محیطی استان مرکزی در رابطه با کمربند سبز می‌گوید: ایجاد کمربند سبز یکی از سیاست‌های مدیریت شهری است که علاوه بر جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه شهرها اثرات زیست‌محیطی مطلوبی دارد، از جمله اینکه از ورود ریزگردها به داخل شهر جلوگیری می‌کند.
آقاخانی با بیان اینکه از دهه ۷۰ بحث کمربند سبز اراک مطرح و جهت ایجاد این کمربند اقداماتی صورت گرفت، می‌افزاید: متاسفانه سال‌هاست که این کمربند افزایش و توسعه‌ای نداشته و مدیریت مناسبی نیز در این رابطه نبوده و آن طور که انتظار می‌رفت این طرح اجرا نشده است.
وی همچنین از پراکندگی فضای سبز اراک انتقاد و بیان می‌کند: در مناطقی که باید از درختان و گیاهان بیشتری به دلیل غلظت آلودگی هوا استفاده کرد، شاهد کمبود درخت هستیم و در این رابطه نیز باید اقدامی دقیق و حساب شده انجام شود.
رشد فضای سبز اراک بدون تحقیق و مطالعه
به گزارش ایسنا، رییس هیات مدیره مؤسسه زیست‌محیطی سبز اندیشان اراک معتقد است در خصوص فضای سبز اراک هیچ کار علمی و دقیقی تا به حال انجام نشده است.
فرید ثاقبی می‌گوید: برای شهر صنعتی اراک برنامه‌جامع و چشم‌اندازهای وسیع برای ایجاد فضای سبز دیده شد، اما هیچ کدام به نتیجه نرسیدند و امروز وضعیت مناسبی را با توجه به آلودگی این شهر در حوزه فضای سبز نداریم.
این فعال محیط زیست بیان می‌کند: در فصل سرما که با وارونگی هوا مواجه هستیم، تعداد درختان سبز به حدی کم هست که نتوان روی تصفیه هوا توسط این درختان حسابی باز کرد.
عملکرد نامطلوب شورای شهر و شهرداری
وی چمن‌کاری را با توجه به میزان آبی که مصرف می‌کند، گزینه مناسبی برای فضای سبز اراک نمی‌داند و می‌افزاید: به جای چمن‌کاری بلوارها که بلا استفاده برای عموم هم هستند می‌توان از گل‌کاری استفاده کرد که آب کم‌تری نیاز دارد و تصفیه هوا را نیز بهتر انجام می‌دهد.
رییس هیات مدیره مؤسسه زیست محیطی سبزاندیشان اراک ادامه می‌دهد: فضای سبز اراک نه تنها کافی نیست بلکه در فصل‌هایی مثل زمستان همین اندازه کم هم کارایی ندارد و اکثر درختان این شهر به دلیل خزان‌پذیر بودن کارایی خود را در فصول سرد از دست می‌دهند.
ثاقبی با انتقاد از عملکرد شهرداری و شورای شهر در رابطه با حفظ باغ‌ها و نیز فضای سبز اراک می‌گوید: در برخی نقاط ساختمان‌سازی‌ها باغ‌ها را از بین برده، در برخی نقاط مانند منطقه گردو عدم رسیدگی به موقع درختان را به خشک شدن رسانده و همه مسئولیت به عهده خشکسالی افتاده و حالا هم باغات سنجان دستخوش تغییرات قرار گرفته که اگر رسیدگی به موقع صورت نگرفته شود به سرنوشت باغ‌های راه‌آهن و دیگر نقاط مبتلا می‌شود.
وی می‌افزاید: به عقیده کارشناسان، گیاهان و درختان پارک‌ها و فضای سبز اراک عمر مفید ندارند و باید جایگزین مناسبی برای درختان و گیاهان موجود در نظر گرفته شود.
کوچه‌های عاری از درخت/پلیس هم باید وارد شود
این فعال محیط زیست از عدم فرهنگ‌سازی در خصوص مشارکت مردم در بوجود آوردن و حفظ فضای سبز توسط مردم نیز انتقاد و بیان می‌کند: اکثر کوچه‌های ما عاری از درخت و گیاه است و جای آن را وسایل نقلیه پارک شده گرفته است، در صورتی که با توجه به آلودگی اراک باید شورای شهر و شهراری در این رابطه اقدام می‌کردند.
ثاقبی با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد زورشان به ساماندهی این امر نمی‌رسد، می‌گوید: استانداری و محیط زیست باید وارد کار شوند و از مؤسسه‌های مردم‌نهاد حمایت کنند تا شاهد بهبود فضای سبز اراک باشیم.
وی ادامه می‌هد: شورای شهر و شهرداری باید برای کاشت درخت و گیاه راهکارهای تشویقی در نظر بگیرند تا مردم به اینکار تشویق شوند و از آب‌های دور ریز منازل برای آبیاری گیاهان استفاده کنند.
رییس هیات مدیره مؤسسه زیست‌محیطی سبز اندیشان اراک با این توضیح که مردم در خصوص نگه‌داری و اهمیت فضای سبز در پالایش هوای آلوده این شهر اطلاعات کافی ندارند، می‌افزاید: متاسفانه مجریان امر نیز در این رابطه اقدامی نمی‌کنند تا مردم با آگاه شدن در این خصوص به سمت حفظ و احیای محیط زیست سوق داده شوند.
این فعال محیط زیست ادامه می‌دهد: حتی پلیس هم باید در رابطه با حفظ محیط زیست در اماکن عمومی آموزش ببیند نه اینکه تنها در خصوص مسائل اخلاقی در اماکن عمومی برخورد داشته باشد. برخورد باید به نحوی باشد که مردم اجازه نداشته باشند درختی را نابود کنند و گیاهی را از بین ببرند.
وی مساله آلودگی هوای اراک را امری بسیار جدی و تاثیرگذار بر روی نسل‌های آینده می‌داند و اضافه می‌کند: رسیدگی به فضای سبز باید به صورت جدی‌تری انجام شود، ما به صورت جدی به پالایش هوا نیاز داریم.
چرا سهم آلایندگی تعیین نمی‌شود؟
یک چرای عجیب هم برای مردم هم برای کارشناسان: سهم آلاینده‌ها چرا تا کنون تعیین نشده است؟
به گزارش ایسنا، یک استاد دانشگاه معتقد است زمانی می‌توان برای نوع گیاهان و درختان مورد نیاز اراک با توجه به آلاینده‌ها نظر قطعی داد که بررسی‌های کارشناسانه در این مورد صورت گیرد.
محمدرضا داوری با انتقاد از اینکه تا به حال اقدامی جهت تعیین سهم آلایندگی صنایع در استان صورت نگرفته است، می‌گوید: باید مشخص شود که میزان آلاینده‌ها در هوای اراک چه حد است، با چه نوع آلاینده‌ای مواجه هستیم و در ایام مختلف سال میزان آلاینده‌ها چه حد است که بتوانیم به صورت دقیق و علمی گیاه و درخت مورد نیاز را تعیین کنیم.
وی کیفیت نگهداری درختان و گیاهان را مهم‌تر از کاشت می‌داند و می‌افزاید: زمانی که درختان زیادی کاشته شود آن هم صرفا برای خود نمایی ارگانی خاص در روزی خاص برای فیلمبرداری و مطرح شدن و پس از آن درخت و گیاه به حال خود رها و خشک شود، همان بهتر که اصلا درختی کاشته نشود.
می‌گویند آب نداریم چمن‌کاری می‌کنند!
این دکترای کشاورزی با بیان اینکه می‌گویند آب نداریم و چمن‌کاری می‌کنند، می‌افزاید: در تعریف آب مجازی دو مساله میزان آبی که برای تولید و خدمات استفاده می‌شود و مقداری که به لحاظ منطقی باید استفاده شود، مطرح می‌شود که در اراک با توجه به شرایط اقلیمی و چمن‌کاری‌هایی که انجام می‌شود، از این تعریف فاصله داریم.
مسئولان می‌گویند چمن‌کاری برای جلوگیری از گرد و خاک و در نتیجه اضافه شدن ریزگردها به هوای اراک و نیز زیباسازی مناظر شهری انجام می‌شود، داوری می‌گوید: برای جلوگیری از ورود ریزگردها می‌توان از مالچ زنده و غیر زنده استفاده کرد.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه مالچ‌ها موادی معدنی هستند نه تنها به محیط زیست آسیب نمی‌رسانند بلکه باعث تقویت خاک هم می‌شوند و جهت زیباسازی هم از گونه‌های مختلف گیاهی و درختان متناسب با شرایط آب‌و هوای اراک می‌توان استفاده کرد.
این استاد دانشگاه پیام نور اراک در خصوص استفاده از گونه‌های مختلف گیاهی جهت رفع آلودگی نسبی هوای اراک، ضمن تاکید بر مطالعه دقیق برای تعیین سهم آلاینده‌ها بیان می‌کند: توجه به گیاهان و درختانی که در فصول مختلف سال عمل پاک‌سازی را انجام دهند، بسیار اهمیت دارد و در این رابطه باید از تلفیق درختان همیشه سبز و برگ‌ریزان استفاده شود.
همگی کم‌کاری کرده‌‌ایم!
به گزارش ایسنا، رییس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی ایران با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای با شورای شهر اراک برای تحقیق در خصوص نوع گیاه و درختان مورد استفاده در فضای سبز اراک امضا شده و به زودی قراردادی نیز در این خصوص امضا می‌شود، می‌گوید: اقدامات مطالعاتی در خصوص تعیین نوع گیاهان و درختان مورد نیاز در اراک نیاز است.
پژمان آزادی ادامه می‌دهد: در این مطالعات اقلیم اراک و شرایط  آلودگی مد نظر قرار می‌گیرد، البته همه گیاهان آلاینده‌ها را جذب می‌کنند، اما گیاهی مناسب‌تر است که قدرت جذب بالاتری دارد.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم مطالعه دقیق بر روی سهم آلاینده‌ها در آلودگی هوای اراک آیا می‌توان گیاه مناسبی را انتخاب کرد، بیان می‌کند: بالاخره یک سری تحقیقات کلی جهانی در این رابطه وجود دارد که ما از آن بهره خواهیم گرفت اما به هر حال این تحقیقات در صورت در دسترس بودن می‌توانست کمک بیشتری کند.
رییس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی کشور ادامه می‌دهد: به هر حال هر شهری باید بداند مهم‌ترین آلاینده در هوای شهر چه آلاینده‌ای است و بیشترین سهم آلودگی از چه طریقی وارد هوا می‌شود. این امر بیش از همه به مدیران شهری کمک می‌کند که با منشاء آلاینده‌ها برخورد کنند.
آزادی می‌افزاید: به هر حال ما بر اساس اطلاعاتی که از تجربیات سایر کشورها در اختیار داریم می‌توانیم گل و گیاه مناسب را برای اراک مشخص کرده و به مدیران شهری اعلام کنیم.
وی با بیان اینکه میزان سرانه فضای سبز بر اساس میزان آلودگی و اقلیم متفاوت است، می‌گوید: شهرداری‌ها و شورای شهر باید در این خصوص تحقیق انجام دهند و مشخص کنند که بر اساس آلودگی هوا و دیگر عوامل، سرانه فضای سبز یک شهر باید چه میزان باشد.
رییس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات یکی از عوامل مهم در خصوص فضای سبز را میزان دسترسی به این مکان‌ها می‌داند و می‌افزاید: در برخی از کشورها میزان دسترسی به این شکل تعریف می‌شود که هر فرد در هر نقطه از شهر در مدت پنج دقیقه بتواند به فضای سبز دسترسی داشته باشد.
آزادی با بیان اینکه پارک جنگلی در اراک موجود است ولی نمی‌تواند بیانگر کیفیت و کمیت مطلوب فضای سبز این شهر باشد، می‌گوید: این مکان‌ها خیلی نمی‌توانند برای مردم مفید باشند و درخصوص پراکندگی فضای سبز در همه نقاط شهری باید دقت و مطالعه شود.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به هوای آلوده اراک در این رابطه دیر اقدام نشده؟ می‌افزاید: همه ما دیر اقدام کرده‌ایم. درست زمانی که همه مشکلات ایجاد شده است به فکر راه چاره افتاده‌ایم ولی همه باید بدانند ما آن‌قدر نیرو و امکانات در اختیار نداریم که اقدامی در سطح عالی انجام دهیم ولی باید همه سعی خود را براساس امکانات موجود به کار بگیریم که در این رابطه بهبودی را شاهد باشیم.
رییس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات ادامه می‌دهد: با توجه به وجود صنایع و آلاینده در محدوده شهر اراک می‌بایست خیلی زودتر در رابطه با ایجاد فضای سبز مناسب عمل می‌شد.
به گزارش ایسنا، می‌گویند تفاهم‌نامه امضا شده و به زودی در این رابطه اقدام خواهد شد. اینکه چرا اینقدر دیر در این رابطه اقدام شده و  اینکه چرا با وجود تشکیل کارگروه‌های بی‌نتیجه کاهش آلودگی هوای اراک که چند سالی است شاهد برگزاری آن هستیم، به تازگی تصمیمی برای مطالعه فضای سبز اراک اتخاذ شده سوالی بزرگ است.
اما به هر حال گفته می‌شود به زودی قراردادی منعقد می‌شود که اقدامات مطالعاتی در این رابطه انجام شود که البته امیدواریم این به زودی‌ها هم به سرنوشت مصوبه‌های تلنبار شده گرفتار نشود!
به گزارش ایسنا، رییس شورای شهر کلانشهر اراک می‌گوید: برای ایجاد فضای سبز اراک مجوز هزار هکتار به شهرداری داده شده است و به زودی قراردادی با پژوهشکده گل محلات منعقد می‌شود.
اسماعیل تاج‌آباد با بیان اینکه در ایجاد فضای سبز مشکل کم‌آبی مد نظر قرار گرفته است، می‌افزاید: آبی که در اختیار داریم باید با مدیریت صحیح و علمی به مصرف برسد.
وی ادامه می‌دهد: متاسفانه تا به حال در خصوص مصرف آب به منابع محدود آب زیرزمینی توجه نشده و میزان مصرف بالا نسبت به حجم ورودی آب سبب شده دبی اولیه آب کاهش پیدا کند.
رییس شورای شهر اراک بیان می‌کند: باید از گونه‌گیاهان و درختانی مقاوم‌تر که مصرف آب کمی هم داشته باشد استفاده شود.
تاج‌آباد می‌گوید: بر اساس تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای که بین شورای شهر، شهرداری و پژوهشکده گل محلات منعقد شده قرار است گونه‌های گیاهی مقاوم و کم‌آ‌ب‌بر برای اراک طی یک مطالعه معرفی شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود دغدغه کم‌آبی چمن‌کاری در سطح وسیعی انجام می‌شود، می‌افزاید: بالاخره چمن هم نیاز مردم شهر است، اما سعی می‌کنیم در آینده از تخم چمن‌هایی استفاده کنیم که آب کم‌تری نیاز داشته باشند.
رییس شورای شهر اراک معتقد است در خصوص کاشت درخت به مساحت ۳۰۰ هکتار مطالعه و بررسی صورت گرفته و از گونه‌های مقاوم و مناسب استفاده شده است.
تاج‌آباد در رابطه با چرایی کاشت درخت اقاقیا در اراک می‌گوید: اقاقیا درخت مناسبی برای اراک است از پیش از انقلاب اسلامی در اراک کاشته شده و مناسب شرایط اراک است.
وی در رابطه با کمربند سبز اراک نیز می‌گوید: ما در قسمت غرب اراک جنگل‌کاری انجام داده‌ایم، درست است که تعدادی از درختان کمربند سبز به دلایل مختلفی خشک شده اما به هر حال اعتبار برای این کار قرار می‌دهیم که درختان احیا شوند!

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.