رکود اقتصادی وضعیت خرید مردم در شب یلدا را نامطلوب کرده است

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، یلدا را می‌توان از پایان قوس، آغاز جدی، آخرین شب پائیز و نخستین شب زمستان نشانی گرفت، درازترین شب در سال، که وسعتش آدمی را به یاد دانه‌های انار، هندوانه، شیرینی، آجیل و شب‌چره مانند تنقلاتی چون بادام، فندق، پسته، توت خشک، انجیر، کشمش، تخم هندوانه و کدو، گندم و شاه‌دانه می‌برد تا این همه شور و نشاط و خوردنی بهانه‌ای باشد برای جمع شدن خانواده در کنار هم و لذت بردن از این گرد‌همایی زیبا.

این واژه سریانی معناهای مختلف از جمله ولادت، ولادت خورشید (مهر و میترا) دارد و بر اساس باور‌های پیشینیان در پایان این شب دراز که اهریمن و نامبارکش می‌دانند، تاریکی شکست می‌خورد و در پس آن خورشید زاده، روزها رو به بلندی و روشنایی فاتح می‌شود.

از گذشتگان دور ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را مبارک می‌دارند و این شب را جشن می‌گیرند.

یلدا، اولین شب زمستان است که بر اساس رسوم قدیم ایرانیان در این شب اعضای خانواده و فامیل در کنار هم جمع شده و با میوه و خشکبار خاصی که ویژه شب یلدا‌ست آن را جشن می‌گیرند.

جمع شدن اقوام در این شب با ملزوماتی همراه است که میوه و شیرینی و آجیل بخشی از این ملزومات را تشکیل می‌دهند.

هر چند خریدهای شب یلدا آنچنان که باید و شاید در استان مرکزی آغاز نشده و بازار، سردی زمستان را پیش از موعد احساس می‌کند، اما جنب و جوشی هر چند اندک در بین برخی از شهروندان برای خرید میوه و آجیل شب یلدا دیده می‌شود.

یکی از شهروندان اراکی که برای خرید میوه به مرکز خرید مراجعه کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: میوه‌فروشان در نزدیکی شب یلدا طیف قیمتی متنوعی را برای میوه‌ها در نظر گرفته و هر کدام میوه‌ها را با قیمتی متفاوت به مشتریان ارائه می‌دهند.

حسین یادگاری افزود: هم‌اکنون یک نوع میوه با چندین قیمت متفاوت در بازار عرضه می‌شود، این در حالی است که میوه‌ها از نظر کیفیت تفاوت چندانی با هم ندارند.

وی تصریح کرد: از مسئولان بازرسی و نظارت انتظار داریم در ایام منتهی به شب یلدا نظارت خود را بر بازار بیشتر کرده و اجازه سوء استفاده را به فرصت‌طلبان ندهند.

یکی دیگر از خریداران میوه نیز گفت: در سال‌های گذشته به دلیل تقارن شب یلدا با ماه صفر به حرمت این ماه شب یلدا را معمولی برگزار کردیم، اما امسال به دلیل همزمان شدن این شب با ماه ربیع‌الاول خرید شب یلدا را از هم‌اکنون آغاز کرده‌ام.

حمیرا میرداودی افزود: قیمت آجیل چندان تفاوتی با دیگر ایام ندارد، اما قیمت هندوانه بسیار گران است، به طوری که برای خرید هندوانه‌ای که از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است، باید هر کیلو ۳ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: قیمت میوه‌های دیگر هم متفاوت است و خریدار را در هنگام خرید دچار سردرگمی می‌کند.

یکی از شهروندان که در حال خرید آجیل است، گفت: قیمت آجیل نسبتاً تغییری نداشته است، اما بسیاری از آجیل فروشان، قیمت‌های متنوعی را اعمال می‌کنند به طوری که یک نوع پسته با چندین قیمت متفاوت عرضه می‌شود.

علی عباسی افزود: در مجموع قیمت انواع میوه و خشکبار در آستانه شب یلدا نسبت به روزهای گذشته تفاوت چندانی نداشته و بازار از آرامش خاصی برخوردار است که امیدواریم تا پایان شب یلدا نیز به همین گونه باشد.

یکی از میوه‌فروشان اراکی نیز اظهار کرد: در شب یلدا میوه‌هایی چون انار و هندوانه بیش از سایر میوه‌ها میهمان خانه‌های مردم است، اما قیمت هندوانه به دلیل کمبود در بازار و افزایش تقاضا نسبت به روزهای عادی افزایش بیشتری یافته است.

جواد حسینی افزود: متأسفانه به دلیل رکود اقتصادی وضعیت خرید مردم در شب یلدا نسبت به سال‌های گذشته از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و گرم نبودن بازار خرید میوه شب یلدا نتوانسته سردی زمستان را جبران کند.

مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار اراک نیز گفت: این سازمان به منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و برخورد با متخلفان اقتصادی طرح بازرسی از غرفه‌های متعلق به سازمان میوه و تره‌بار که در ۱۵ نقطه شهر مسئولیت توزیع میوه را بر عهده دارند، را به اجرا درآورده است.

علی نجفی افزود: از مجموع ۱۵ نقطه عرضه میوه و تره‌بار چهار مکان به علت واقع شدن در مراکز مهم خرید شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: تیم بازرسی سازمان میوه و تره‌بار در مرحله اول طرح بازرسی با رصد قیمت‌ها در میدان میوه درصد سود منطقی برای میوه‌ها در نظر گرفته و سپس اقدام به توزیع میوه بین غرفه‌ها با احتساب سود در نظر گرفته شده می‌کند.

مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار اراک بیان داشت: تعیین سود با توجه به نوع محصول متفاوت بوده به طوری که در محصولی چون کاهو به دلیل دور ریز بودن میزانی از آن درصد سود بیش از سیب و پرتقال است.

نجفی گفت: سازمان میوه و تره‌بار اراک به دلیل اینکه محصولات مورد نیاز خود را از میدان مرکزی بار تهیه می‌کند، تابع این میدان بوده و قیمت‌ها را بر اساس عرضه در این میدان تعیین می‌کند.

وی با بیان اینکه به منظور جلوگیری از فرصت‌طلبی سودجویان در شب یلدا نظارت‌های این سازمان در شب یلدا افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: در حال حاضر به استثنای هندوانه قیمت سایر میوه‌ها در شرایط طبیعی قرار داشته و مشکل خاصی وجود ندارند.

مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار اراک افزود: امروز نیز هندوانه با قیمت سه هزار تومان در بازار عرضه شده است.

نجفی خاطر نشان ساخت: به منظور حمایت از حقوق مصرف کنندگان در جایگاه فروش میوه سامانه پیامکی ایجاد کردیم تا چنانچه مشتریان با تخلفی مواجه شدند بلافاصله از طریق پیامک اعلام کنند.

وی اظهار کرد: با فروشندگانی که در این ایام اقدام به کم‌فروشی و یا گران‌فروشی کنند، به شدت برخورد شده و حتی منجر به تخلیه غرفه خواهد شد.

رئیس اتحادیه خرده فروشان میوه اراک نیز گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی در تأمین میوه مورد نیاز مردم وجود ندارد.

محمدعلی محمدی افزود: به استثنای هندوانه که به دلیل افزایش تقاضا با کمبود مواجه شده و با قیمت سه تا چهار هزار تومان در بازار عرضه می‌شود، مشکل خاصی در تأمین میوه‌ها وجود ندارد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون انار با قیمت ۲۰ هزار ریال تا ۶۵ هزار ریال، انگور با ۲۵ هزار ریال تا ۷۰ هزار ریال، پرتقال با ۲۰ هزار تا ۷۵ هزار ریال، کیوی با ۱۵ هزار ریال، نارنگی ۲۵ هزار تا ۵۰ هزار ریال، خیار گلخانه با ۵۰ هزار ریال و خیار محلی با ۲۰ هزار ریال به مشتریان عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه خرده‌فروشان میوه اراک ادامه داد: همچنین سیب نیز با قیمت ۲۰ هزار ریال تا ۵۵ هزار ریال و آناناس ۱۰۰ هزار ریال عرضه می‌شود.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی نیز از افزایش تعداد گشت‌های اتاق اصناف استان خبر داد و گفت: همزمان با فرا رسیدن شب یلدا گشت‌های بازرسی اتاق اصناف در نقاط مختلف استان افزایش یافته است.

جمشید زند افزود: خوشبختانه تاکنون هیچ افزایش قیمتی در سطح بازار مشاهده نشده و حتی در آجیل با کاهش برخی قیمت‌ها مواجه هستیم.

وی بیان کرد: در تأمین میوه نیز هیچ مشکلی وجود ندارد، تنها در هندوانه قیمت‌ها اندکی نامتعادل است که تلاش داریم قیمت را به سطح متعادل برسانیم.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان مرکزی نیز افزود: طرح ویژه نظارت یلدا از ۲۳ تا ۳۰ آذر ماه طی دو مرحله به اجرا درآمده است.

محمد کهریزی افزود: در مرحله اول که از ۲۳ تا ۲۷ آذر ماه به اجرا درآمده است، بحث پایش و بررسی قیمت‌ها و در مرحله دوم که از ۲۸ تا ۳۰ آذر ماه اجرا می‌شود، بحث نظارت و جلوگیری از تخلفات در دستور کار قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: سه تیم دو نفره در بحث نظارت بر آجیل شب یلدا و سه تیم نیز بر نحوه عرضه میوه نظارت دارند.

به گفته وی تیم‌های بازرسی از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب بر بازار میوه و آجیل شب یلدا نظارت دارند و شهروندان می‌توانند هرگونه تخلف را با شماره ۳۸۲۰ پیامک و یا با مراجعه به کانکس میدان شهدا به صورت حضوری اعلام کنند.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.