۴ مسابقه قرآن در یک روز پائیزی اراک/ تداخل، طبق کدام تقویم قرآنی؟
به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، هر ساله مسابقات قرآن متعددی از سوی نهادها و ارگانهای مختلف در سطح استان برگزار میشود که هر کدام در جای خود نقاط ضعف و قوتی دارند که باید مورد بررسی قرار گیرند اما آنچه مهم است، خروجی این مسابقات متعدد است، مسابقاتی مانند اوقاف که از دامنه گستردهتری نسبت به سایر مسابقات برخوردار است خروجیهای بهتری هم دارد و میتوان روی برگزیدگان و استعدادهای این مسابقه سرمایه گذاری کرد اما برخی از مسابقات صرفاً برگزار میشوند و به طور جد میتوان گفت که خروجی مثبتی ندارند.
نکته مهمی که باید در برگزاری مسابقات به آن توجه شود بازه زمانی برگزاری مسابقات است، در استان مرکزی طی بازه زمانی ۱۰ روزه هفت مسابقه قرآنی و حتی بیشتر در مراحل شهرستانی و استانی برگزار شد که از این تعداد ۴ مسابقه همزمان و در یک روز و یک ساعت برگزار شدند که غالباً برخی از شرکتکنندگان آنها مشترک بودند که به دلیل تداخل در زمان برگزاری مجبور به انصراف از یک مسابقه و حضور در مسابقه دیگر شدند.
برگزاری این تعداد مسابقه آن هم در یک روز و حتی در یک ساعت طبق کدام تقویم قرآنی انجام میشود؟ چه توجیهی دارد که همزمان با مسابقات قرآن اوقاف که شرکتکنندگان را از ساعت ۸ صبح، روز ۲۹ آبان تا حداقل عصر همان روز درگیر خود میکند مسابقه دیگری در همین روز ساعت ۱۰ صبح برگزار شود، حال مسابقه بلبلان ملکوتی هم به آن اضافه کنید همچنین مرحله اینترنتی مسابقه مدهامتان، روز قبل از آن نیز یعنی ۲۸ آبان آزمون زیر ۱۲ سال ارشاد برگزار شد و ۶ روز قبل از آن آزمون بالای ۱۲ سال برگزار شده بود، واقعاً این تعداد مسابقه آن هم در یک بازه زمانی کمتر از ۱۰ روز طبق کدام برنامهریزی انجام میشود.
با توجه به اینکه شرکت در مسابقات نیازمند مقدماتی است و آمادگی لازم متسابق را از هر حیث بخصوص آرامش روحی میطلبد و دویدن از یک مسابقه به مسابقه دیگر قطعاً چیزی جز خستگی روحی و جسمی و کاهش میل و انگیزه برای شرکتکننده به همراه ندارد لازم است زمانبندی و هماهنگی مسابقات توسط یک متولی واحد انجام شود.
البته برخی از مسابقات قرآن به دلیل لغو چندین باره با سایر مسابقات تداخل پیدا میکنند اما همین این موارد را هم میتوان با کمی مشورت و تعامل حل کرد، کثرت و تداخل مسابقات قرآن هیچ نفعی برای جامعه قرآنی و شرکتکنندگان ندارد و صرفاً رقابت کاذب میان متولیان به وجود میآورد.