عمده‌ترین مشکلات جامعه قرآنی از نگاه پیشکسوتان استان مرکزی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، نخستین نشست هم‌اندیشی اساتید و پیشکسوتان قرآنی استان شامگاه گذشته، اول آذر به همت اداره تبلیغات اراک با هدف بررسی جدی مشکلات جامعه قرآنی و ارائه راهکارهای عملی در استان برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلکیان، رئیس اداره تبلیغات اسلامی اراک به عنوان میزبان گفت: خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه قابل قبولی نسبت به قرآن توسط مسئولان شده است، ایران در رشته قرائت حائز رتبه دومی جهان است و طبق برآوردهای انجام شده ایران از لحاظ کیفی در رشته‌های مختلف قرآنی در رتبه اول قرار دارد.

بسیاری از مؤسسات قرآنی تعطیل یا نیمه تعطیل هستند

حجت‌الاسلام سرلکیان در ادامه از وجود ۴۰ مؤسسه و ۱۶۹ خانه قرآنی وابسته به تبلیغات اسلامی در استان خبر داد و گفت: متأسفانه بسیاری از این مؤسسات به دلایل مختلف تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند، لازم است با استفاده از نظر کارشناسان و فعالان این حوزه فعالیت این مؤسسات دوباره از سر گرفته شود.

وی تعداد مؤسسات قرآنی در اراک را ۱۱مؤسسه و تعداد خانه‌های قرآنی را ۲۰ خانه عنوان کرد و افزود: از این تعداد فقط ۴ مؤسسه فعال و ۳ مؤسسه نیمه‌فعال داریم، سهم شهرستان اراک از خانه‌های قرآنی نیز بسیار کم است که باید برای احداث خانه‌های قرآنی جدید در روستاها تدابیر جدید اندیشیده شود.

حجت‌الاسلام سرلکیان از فعالیت ۵۹۰ مربی قرآنی و ۲هزار و دویست و بیست و پنج قرآن‌آموز در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۸۷۵  قرآن‌آموز را پسران و یک هزار و سیصد و پنجاه قرآن‌آموز را بانوان تشکیل می‌دهد، خوشبختانه به لحاظ اتحاد و انسجام بین فعالان، اساتید و پیشکسوتان ظرفیت خوبی برای بسترسازی لازم در راستای ترویج فعالیت‌ها وجود دارد.

اشتیاق به قرآن در نسل جدید کمرنگ شده است

به گزارش ایکنا؛ در ادامه این نشست حسین محمدی، پیشکسوت قرآنی استان و مسئول مؤسسه فرهنگی قرآنی سفینه‌النجاه اراک گفت: ۳۵ سال پیش جوانان و نوجوانان با شور و اشتیاق در محافل قرآنی حضور پیدا می‌کردند اما این اشتیاق در نسل امروز به ویژه  دهه ۷۰ از بین رفته است.

وی تصریح کرد: از سال ۸۷ که اصل ۴۴ قانون اساسی تصویب شد بخش‌های آموزشی و پژوهشی قرآن به مؤسسات قرآنی واگذار شد و این مراکز فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کردند، با تشکیل مؤسسات فقط افرادی که با قرآن آشنا بودند و یا علاقه فراوانی به آموزش قرآنی داشتند وارد میدان شدند متأسفانه برای جذب مخاطب حداکثری برنامه‌های تبلیغاتی جدی انجام نشد.

عمومی‌شدن فرهنگ قرآن نهضت قرآن‌آموزی می‌خواهد

محمدی ادامه داد: نهادینه کردن مبانی قرآن نهضت قرآن‌آموزی می‌خواهد، تشکیل نهضت قرآن‌آموزی زمینه استعدادیابی را فراهم می‌کند و رونق را به رشته‌های مختلف قرآنی می‌آورد، البته به عقیده بنده علاقه‌مندان به قرآن‌آموزی و فعالان از دایره این نهضت خارج هستند چراکه این افراد بدون نیاز به تشویق به دنبال فراگیری علوم قرآنی می‌روند، بنابراین باید رویکرد نهضت به سمت نسل فعلی و افرادی باشد که انگیزه‌ای برای فعالیت قرآنی ندارند.

کثرت مجوزهای بی‌کیفیت

پیشکسوت قرآنی استان آسیب‌شناسی از رونق افتادن مؤسسات قرآنی را امری واجب عنوان کرد و گفت: یکی از دلایل می‌تواند کثرت صدور مجوزها بدون ارزیابی کیفی باشد، شاید اگر برای دریافت مجوز متقاضیان غربال می‌شدند در حال حاضر مؤسسات از رونق بهتری نیز برخوردار بودند.

وی با اشاره به اینکه برای رونق دوباره مؤسسات قرآنی نیاز به عزمی همگانی از سوی نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی است، تصریح کرد: خانواده‌ها به راحتی فرزندان خود را به کلاس‌های نقاشی، زبان، موسیقی می‌برند ولی از ثبت‌نام آنها در کلاس‌های قرآنی غافل‌اند و حتی برخی ممانعت هم می‌کنند درحالی که آموزش فرزندان در دوره‌های قرآن در کنار سایر کلاس‌ها امری واجب است.

به گزارش ایکنا؛ علی شیخی، پیشکسوت قرآنی استان نیز گفت: در سال‌های ابتدایی تأسیس مؤسسات قرآنی انگیزه‌های مشخصی برای تشکیل این مراکز قرآنی وجو نداشت و این امر به روند سردرگم مؤسسات دامن زد بدون تردید اگر مشکلات در خصوص مباحث اجرایی حل شود می‌توان انتظار داشت که مشکلات حوزه قرآنی نیز رفع خواهد شود.

قرآن نیازمند حامیان جدی است

وی ادامه داد: مدیریت، باورپذیری در کار، جدیت، همدلی و همزبانی می‌تواند عاملی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی باشد، در کنار هم بودن اساتید و پیشکسوتان قرآنی کمک می‌کند تا آسیب‌های این حوزه به راحتی حل شود و اگر حامیان واقعی برای حمایت از برنامه‌های قرآنی وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ در دست افراد نابلد

شیخی گفت: یکی از برنامه‌های مقام معظم رهبری طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ کلام وحی بود، بودجه‌های کلانی برای این طرح در نظر گرفته شد؛ اما این طرح به دست افراد نابلد افتاد که نهایتاً نتیجه مطلوبی نیز تاکنون نداشته است، ما برای عمومی کردن فرهنگ قرآن یک تشکل قوی می‌خواهیم.

لزوم استفاده از روان‌شناس و جامعه‌شناس در جلسات آسیب‌شناسی

به گزارش ایکنا؛ ابوطالب شهسواری دیگر پیشکسوت قرآنی نیز به تفاوت رویکردهای مردم با سال‌های ابتدایی انقلاب اشاره کرد و افزود: برای آسیب‌شناسی و رفع مشکلات حوزه قرآن باید در این جلسات از اساتید مجرب جامعه‌شناس و روان شناس استفاده شود.

عاقبت ناخوشایند عالمان قرآنی

وی با ابراز تأسف از عدم توجه نهادهای دولتی به عالمان قرآنی گفت: فعالان قرآنی در جامعه به کار گرفته نمی‌شوند این عاقبت ناخوشایند برای فعالان قرآنی و نداشتن عایدات مادی، درس عبرتی است برای اینکه والدین نیز از حضور فرزندان خود در کلاس‌های قرآنی ممانعت کنند.

آسیب‌شناسی دورنی و بیرونی فعالیت‌های قرآنی

به گزارش ایکنا؛ احمد فرخی، از اساتید قرآنی استان و مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد نیز در این نشست تصریح کرد: آسیب‌شناسی گستره فعالیت‌های قرآنی جنبه‌های مختلفی دارد، مؤسسات فعالیت‌های قرآنی را در رشته‌های مختلف انجام می‌دهند که خروجی آن تربیت افرادی با ایمان و متعهد است.

وی ادامه داد: آسیب‌شناسی باید در دو حوزه درونی و بیرونی انجام شود، آسیب‌شناسی درونی به جامعه قرآنی و آسیب‌شناسی بیرونی به اجتماع باز می‌گردد؛ ازاین رو فقط با یک دستور کار مشخص و از پیش تعیین شده می‌توانیم طرح‌های قرآنی جامع را ارائه کنیم و منتظر خروجی مطلوب آن در اجتماع باشیم.

حضور کمرنگ پیشکسوتان قرآنی در مجامع

به گزارش ایکنا؛ مجید جیریایی، قاری بین‌المللی نیز در این نشست به ارائه نظرات خود پرداخت و تصریح کرد: نسل قاریان قیمی‌تر در دهه‌های۵۰  و اوایل ۶۰، حضور پیشکسوتان قرآنی را درک کردند و از محضر آنها استفاده نمودند به همین دلیل قاریان نسل گذشته اینقدر خود را ملازم به اخلاق و آداب اسلامی می‌داند امام نسل فعلی قاریان بسیار سخت می‌توانند از حضور پیشکسوتان استفاده کنند.

اخلاق فدای تکنیک شده است

وی با ابراز تأسف از کمبود جلسات قرآنی و عدم حضور پشکسوتان در مجامع گفت: اکثر دوره‌های آموزشی تنها به آموزش تکنیکی همان رشته خلاصه می‌شود و توجهی به مباحث اخلاقی نمی‌شود در این دوره‌ها اخلاق فدای تکنیک‌ها و روش‌های قرائت می‌شود.

جیریایی با اشاره به این نکته که کلاس‌های آموزشی که تنها به برگزاری روش‌ها و تکنیک‌ها بسنده می‌کنند راه را اشتباه می‌روند، اظهار کرد: هیچ اهمیتی ندارد که ما قاری بین‌المللی داشته باشیم یا نه، وجود قاریان بین‌المللی مسئله‌ای را حل نمی‌کند، باید به سمت و سوی سیستم آموزشی قوی‌تر و پویاتر با رویکرد جدید و اخلاقی برویم و از صرف پرداختن به تکنیک پرهیز کنیم.

رفتار پیشکسوتان، بهترین مروج فرهنگ قرآن

به گزارش ایکنا؛ حبییب‌الله مشیری، پیشکسوت قرآنی استان نیز داشتن صراحت بیان و کنار گذاشت تعارف را یکی از راهکارهای رفع آسیب‌ها دانست و ابراز کرد: جهت دعوت مردم به ویژه نوجوانان و جوانان باید با ابزاری غیر از زبان استفاده کرد، دعوت با عمل بسیار کارگشاست و این مهم خوشبختانه از دید اساتید قرآنی مغفول نمانده است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه ظرفیت و قابلیت فی‌نفسه در کلام الهی وجود دارد؛ اما برای دست یابی به نتایج بهتر باید اخلاق در جلسات قرآنی از رشد فزاینده‌ای برخوردار باشد و با اجرای برنامه‌های اصولی با استفاده از نظرات کارشناسان این حوزه تلاش کنیم تا قرآن از مهجوریت خارج شود، رفتار فعال قرانی بهترین مروج و مشوق جوانان به قرآنی است.

عمومیت قرآن، فرهنگ جهادی می‌خواهد

به گزارش ایکنا؛ محمدکاظم ربیعی قاریان برجسته استان نیز از جهاد فرهنگی سخن گفت و افزود: فعالیت در این حوزه باید در مراحل سه‌گانه قرآن خوانی، قرآن‌دانی و قرآن‌باوری باشد، بنابراین فعالیت در زمینه قرآنی زمانی رشد پیدا می‌کند که مردمی شود و اگر به این باور برسیم که حوزه فعالیت‌های قرآنی با فعالیت جهادی به نقطه ایده‌آل می‌رسد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

یادآور ‌می‌شود؛ در پایان این نشست مقرر شد این جلسات برای ارائه راهکار عملی تداوم داشته باشد و همچنین از حضور روانشناس و جامعه‌شناس نیز استفاده شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.