ادعاهای جالب توجه شهردار کلانشهر اراک

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از عطر یاس ، محمد ابراهیم عباسی بیست و پنجمین شهردار اراک، پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. شهرداری که ۲۴ ماه از معارفه اش در این پست می گذرد. پستی که به طور میانگین هر ۱۷ ماه یک بار (در شهر اراک) شاهد تغییر آن بوده ایم. از همین رو می توان گفت وی توانسته تا امروز تابوی تغییرات متعدد شهرداران را بشکند. گر چه این تابو شکنی شاید به اعتقاد مدافعان عباسی به علت عملکرد خوب وی در حوزه کاریش باشد اما عده ای از منتقدین نیز مدعی هستند که به علت جسارت کم شورای چهارم است که باید عباسی را یک شهردار چهارساله دانست. به هر سو امروز عباسی کارنامه ای را از خود به جا گذاشته که آن را بسیار موفق می داند و اقداماتی چون هوشمند سازی ترافیک، پخش گسترده آسفالت، اتمام چند پروژه نیمه کاره، خارج کردن پروژه آفتاب (میدان شهدا) از وضعیت قبل، برپایی همایش سرمایه گذاری، کف فرش گسترده پیاده رو های سطح شهر، افتتاح کارخانه پسماند و…را نمودی از آن می داند،اما در سوی دیگر ، عده ای از شورائیان منتقد و صاحب نظران این حوزه، بسیاری از این اقدامات را سطحی و حتی غیرکارشناسی می دانند. منتقدینی که حتی پا را فراتر از این نهادند و انتصابات انجام گرفته در شهرداری را، ماندن در روزمرگی های اداری دانستند زیرا یکی از شعارهای شورای چهارم، تغییر و بهبود بدنه بیمار شهرداری بود.

اکنون که حدود ۷۴۰ روز از روی کار آمدن عباسی می گذرد، هیچکس به اندازه خود وی نمی تواند پاسخگوی این دوره مدیریتی باشد. از همین رو گفتگویی مفصل را با وی انجام دادیم.این گفتگو اولین مصاحبه اختصاصی و مفصل وی در این دوره مدیریتی است. حاصل این گفتگو را در ادامه می خوانید.

زمزمه های متناقضی در خصوص بودجه شهرداری شنیده می شود که کمتر از ده درصد به صورت نقدی محقق شده است، آیا آمار دقیقی از تحقق نقدی بودجه شهرداری در اختیار دارید؟

بودجه شهرداری به صورت نقد نیست و به صورت مشترک، از تهاتر، نقد، اوراق و تسهیلات شکل می گیرد. البته باید در نظر داشت که بودجه در دو قسمت اصلی(نقد) و تسهیلات و اوراق بسته شده که مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان نقدی و ۶۰۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات و اوراق است. از مجموع این ارقام که به بودجه ۱۰۲۱ میلیاردی می رسیم تا به امروز حدود ۵۰ درصد بودجه محقق شده است. البته باید در نظر داشت کماکان شهرداری تلاش دارد تا بتواند با رایزنی، تسهیلات و اوراق را از منابع دولتی دریافت کند و تا لحظه آخر هم تلاش خود را در این خصوص ادامه می دهد. امااین تلاش به عزم طرف مقابل (دولت و بانک مرکزی) هم نیازمند است.

این که گفته می شود بودجه نقدی تا امروز (اواخر آبان ماه) کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان محقق شده حقیقت دارد؟

خیر. بودجه نقدی بیش از این ارقامی است که می گویید، که به زودی مقدار دقیق آن را منتشر می کنیم.

به نظرشما بودجه ۱۰۲۱ میلیارد تومانی یک بودجه واقعی بود؟

بودجه واقعی همان ۴۰۱ میلیارد تومان بود که ابتدا شهرداری به شورا ارسال کرد.

اکنون عده ای از شورائیان می گویند شهرداری اگر نمی توانست این بودجه (۱۰۲۱ میلیاردی) را محقق کند باید اعتراض می کرد و آن را امضا نمی کرد. در حقیقت امضای شما بر بودجه را، مهر تائیدی بر محقق و اجرایی شدن آن از جانب شهرداری می دانند.

اگر ما (شهرداری) می دانستیم که این بودجه ۱۰۲۱ میلیاردی محقق شدنی است، خودمان آن را پیشنهاد می دادیم اما این بودجه را ما پیشنهاد ندادیم. اما وقتی شورا تصمیم گرفت این بودجه در نظر گرفته شود، مجموعه شهرداری تمام تلاش خود را به کار گرفت تا آن را محقق کند.

شهرداری برای آن که بتواند از بانک شهر تسهیلات دریافت کند، تمام حساب های مالی خود را به این بانک منتقل کرد. اما یک حساب ۳۸۰ میلیون تومانی با بودجه یکی از سازمان های شما در بانک رسالت بازگشایی شدو شنیده ها حاکی از آن بود که عده ای از کارمندان آن سازمان از محل آن برای خود تسهیلات گرفته اند.

این مسئله صحت ندارد و آن را تکذیب می کنم.

البته یک حساب باز شد، ولی این رقم (۳۸۰ میلیون) صحیح نیست ( رقم آن بسیار ناچیز است) باقی داستان نیز اینگونه که شما می گویید نیست. اولا سازمان های شهرداری دارای شخصیت حقوقی جداگانه ای از شهرداری مرکز هستند. در این مورد خاص تنها سپرده هایی مانند سنوات کارکنان این سازمان، در بانک رسالت به صورت سپرده گذاشته شده بود، نه اینکه بودجه سازمان. آن هم برای اینکه بتوانند از آن برای کارمندان خود وام بگیرند. اما اکنون ما جلوی این اقدام را گرفتیم زیرا اعتقاد داشتیم اگر هر سازمان بخواهد جداگانه چنین اقدامی انجام دهد، دیگر نمی توان مسائل مالی آنها را جمع کرد. در ضمن بعید می دانم کسی از این حساب وامی دریافت کرده باشد.

بهتر نبود همین رقم پول (مبهم) هم به بانک شهر می رفت، مانند سازمان های دیگر؟

خیر. بانک شهر که بیش از ۸ ماه است شهرداری را معطل اعطای تسهیلات خود کرده و طی جلسات متعدد همچنان از همکاری با شهرداری سرباز می زند، همان بهتر که پول هایمان را درحساب های دیگر بگذاریم.

سال گذشته بود که با تمدید قرارداد یکی از مدیران شهرداری مخالفت شد. اما در آستانه یک سالگی این موضوع هستیم و ایشان همچنان مشغول کار هستند. طبق قانون پرداخت حقوق به ایشان ممنوع است. آیا ایشان حقوق نمی گیرد؟

خیر. پرداخت حقوق به ایشان ممنوع نیست زیرا اخیرا شورا موافقت کرد که تمام کسانی که مأمور هستند می توانند تا عید مشغول به کار باشند.

ولی شورا در خصوص این مدیر، به طور خاص با ذکر نام مخالفت کرد؟

جایگزینی مدیر در این پست غیر از انتخاب شهردار به تائیدیه مراجع امنیتی نیز بستگی دارد. در ضمن جزء تکالیف شورای شهر نیست که در انتخاب مدیران نظر مستقیم داشته باشد. به همین علت است که گاهی مشاهده می کنیم حتی در خود شورا، بعضی اعضاء به انتخاب و یا دخالت شورا در عزل و نصب ها اعتراض می کنند. فقط شورا طبق قانون می تواند در بودجه خود تعداد کارمندان و مدیران را ببینند.

اما در این مورد به هر صورت از سال گذشته تا ماه گذشته که شورا مجوز همکاری با مأموران را تا آخر سال صادر کرد. ایشان حقوق دریافت می کردند و این به نظر خلاف نظر شوراست.

خیر، زیرا در بودجه حقوق ایشان نیز دیده شده بود. البته ما هم تلاشمان را کردیم که جایگزین مناسبی برای ایشان پیدا کنیم که نظر همگان جذب شود اما تا امروز موفق به آن نشده ایم.

در بحث کارهای عمرانی با قرارگاه خاتم طبق چه فهرست بهایی مقرر شده اجراها انجام شود؟ و با چند درصد پولوس؟

طبق فهرست بهای ۹۳ و یا ۹۴٫ دقیق در خاطر ندارم. هنوز پولوس کار هم مشخص نیست.

این ترس و ابهامی ندارد که همچنان بدون قرارداد با این مجموعه (قرارگاه) در حال انجام کار هستید؟

هیچکس نباید از همکاری با قرارگاه بترسد زیرا همکاری با ایشان صرفا برای توسعه کشور است و همانطور که می بینید بسیاری از طرح های بزرگ کشور را این قرارگاه انجام می دهد و بحثی از ابهام وجود ندارد.

اما چیزی بالاتر از قانون نیست و اینجاهم بحث انجام قانون است؟

چون نمی خواهیم مانند قبل بدون برآورد، تنها قرارداد ببندیم، از این کار تا امروز جلوگیری کردیم تا برآورد تمام پروژه ها به صورت جداگانه مشخص شود و بعد از آن قراردادها تنظیم شود. اکنون نیز برای از دست ندادن زمان قرارگاه وارد فاز عملیاتی شده است.

یعنی هنوز مشخص نشده که دو طبقه کردن خیابان های امام و شهید بهشتی عملیاتی می شود و یا خیر؟

هنوز در مرحله مطالعه هستند زیرا این یک پروژه بزرگ است که به امکان سنجی های گسترده نیازمند است.

پیشنهاد دو طبقه کردن این دو خیابان را چه کسی داد. شهرداری، شرکت مشاور و یا قرارگاه؟

این پیشنهاد بنده بود، زیرا مشخص بود که می بایست مشکل ترافیک و عبور و مرور مرکز شهر را حل کنیم و در بین امکانات موجود، دو طبقه کردن به صورت زیرگذر بهترین گزینه بود.

در بحث انتصابات صورت گرفته در شهرداری، بسیاری عقیده داشتند که این یک روزمرگی و جابجایی در همان مهره های قدیمی است و از این رو نمی توان توقع پیشرفت خاصی را با این تغییرات داشت.

اولا قرار نیست ما برویم از یک کشور دیگر نیرو بیاوریم و تا حد امکان باید از نیروهای شهرداری استفاده کنیم. وقتی نیروهای توانمند و کارکشته در شهرداری وجود دارد نیازی به جذب نیرو از بیرون نداریم. اما بحث روزمرگی و انتصابات غیرتخصصی است را رد می کنم. ما درون شهرداری نیروهای کیفی را شناسایی کردیم و به کار گرفتیم. باید در نظر بگیریم که ما به کادرسازی احتیاج داریم. در ضمن تمام نیروها بر اساس تخصص جابجا شده اند. به عنوان مثال نیرویی که اکنون به عنوان مدیریت سازمان پارک ها منصوب شده، اصولا تحصیلاتش در این زمینه است.

پس چرا حکم ایشان سرپرستی است؟

فعلا سرپرستی است.در صورت لزوم حکم مدیریتی خواهم زد!

بعد از این انتصابات نامه ای در شورا خوانده شد که دارای ابهام و در حقیقت دو پهلو بود. در این نامه شورا تأکید داشت که تمام انتصابات بدون مشورت با آنهاست و رأسا انتخاب شماست. این یک انتقاد شورا به شما نیست ؟

خیر. این انتقاد نیست. بنده احساس نکردم که به مشورت با شورا نیاز است اما اگر شورا فردی را معرفی کرده و بکند، قطعا بر روی او مطالعه خواهیم کرد. این مسئله را قبلا هم گفته بودم.

اما شائبه هایی وجود دارد که تنها یکی از اعضا، مشورت هایی را به شما داده و نیروهایی را به به شما معرفی کرده است که امروز بکار گرفته شده اند؟

اینگونه نیست، هر یک از اعضا که فردی را معرفی کند در خصوص وی تحقیق می کنیم. اما هیچ قولی به اعضای شورا نمی دهم که حتما آن فرد را به کار میگیرم. مطلقا به توصیه هیچ کس، هیچ فردی را جابجا نکرده و نمی کنم.

در یکی دیگر از انتصابات مدیری را جابجا کردید که در سازمان قبلی خود حدود ۲۰ میلیارد تومان بدهی داشت. اما این مدیر به ریاست یک سازمان دیگر گماشته شد. این سرخوردگی در بین نیروهای شهرداری به وجود نمی آورد؟

هر کس این مبلغ بدهی را به شما گفته، نشر کذب کرده است. در ضمن مگر می شود مجموعه ای در این وضعیت کار کند و بدهکار نباشد؟در ضمن باید در نظر داشت بدهکار،آن سازمانی است که ضمن بدهی، هیچگونه اموالی هم نداشته باشد و در حقیقت ورشکسته باشد، اما سازمان خدمات موتوری مقدار زیادی مِلک دارد که می تواند با ان مشکلات خود را مرتفع کند.

اما تفریغ بودجه سازمان در دوره همین مدیرعامل در شورا رأی نیاورد و شورائیان را به اعتراضاتی وا داشت.

رَد آن تفریغ بودجه کاملا بی منطق بود. به همین دلیل در شورا نیز گفتم که در حق آن سازمان اجحاف شد زیرا باید حسابرسی و تفریغ بودجه را از یکدیگر تمیز داد. اما در شورا دیدیم که حسابرسی صورت گرفت. تفریغ، یعنی تطبیق بودجه و عملکرد و تشخیص انحراف. در ضمن اگر بودجه اصلاحیه متمم دارد باید با آن تطبیق داده شود اما در شورا با اصل بودجه تفریغ را حساب می کردند که این درست نبود. کاری که سازمان خدمات موتوری در سال ۹۳ انجام داد، معادل کار پنج سال پیش سازمان بود.

چه کسانی؟

نمی دانم. باید از آن کسانی که این کار را کردند سؤال کنید. اگر قرار بود بدین گونه تفریغ بودجه ها مصوب نشود، باید چند سازمان دیگر نیز تفریغ بودجه شان رد می شد. البته اعضای شورای شهر در این قضیه هیچگونه نقشی نداشتند.

به هر صورت شورائیان این تفریغ بودجه را مصوب نکردند. پس چه کسی می تواند مقصر باشد؟

افراد غیر، فضایی را ایجاد کردند که هر چه هم از آن تفریغ دفاع می کردیم مفید نبود. هنوز هم نمی دانم این افراد چه کسانی هستند.

فکر می کنید شورائیان از این انتصابات راضی هستند؟

به بنده انتقادی نکردند و چیزی نگفتند.

اما یک نطق پیش از دستور در انتقاد به روزمرگی در انتصابات شما در شورا قرائت شد.

به هر صورت اعضای شورا حق دارند انتقاداتی را داشته باشند ولی یک نفر که ۱۵ نفر نمی شود. بنده رئیس شورا را از تغییرات مطلع کردم . ایشان هم گفتند اگر ما نظری داشته باشیم به حرف ما گوش می کنی؟ بنده هم گفتم خیر، گوش نمی کنم. فقط می خواهم در جریان باشید. علت آن بود که برای هر تغییری، قطعا نظرات موافق و مخالفی در شورا وجود داشت و این باعث می شد که دو جناحی عمل شود.

در حال حاضر در مجموعه شهرداری نیروهای بازنشسته ای را دارید که مشغول کار باشند؟

خیر.

بنده نام هایی را دارم که نشان می دهد تعدادی بازنشسته در شهرداری مشغول بکار هستند.

این افرادی که شما نام می برید در سازمان ها هستند نه خود شهرداری!

به هر صورت سازمان ها هم متعلق به شهرداری هستند. این کار غیرقانونی نیست؟

خیر، غیرقانونی نیست. زیرا در دولت هم می بینیم که از افراد بازنشسته استفاده می شود چه برسد به سازمان های شهرداری که دارای شخصیتی مستقل و حقوقی هستند. البته ما به تمام سازمان ها اعلام کردیم که برای ورود جوانان به بازار کار از بازنشستگان استفاده نکنند و آنها را تعدیل کنند.

از شهریور ۹۲ جذب نیرو در شهرداری ممنوع شد. اما باز بنده نام هایی را دارم که بعد از این تاریخ جذب شهرداری شده اند؟

به هیچ وجه در شهرداری نیرو نمی گیریم. سازمان ها هم حق ندارند نیرو جذب کنند. مگر این که کار پیمانی محدود باشد و پیمانکار نیرو بگیرد.

به هر صورت شما باز هم باید حقوق بدهید، یا به پیمانکار یا خود کارمند؟

ما که نمی توانیم هیچگونه نیرویی نگیریم، چون یکسری اقدامات باید انجام شود. به عنوان نمونه در یک ساختمان نیازمندیم که از بنا استفاده کنیم. خود بنده که نمی توانم بروم بنایی کنم، باید اجازه داد که پیمانکار نیرو بیاورد تا بتواد کار را راه بیندازد.

اما در اسامی که بنده دارم چند نیروی دائمی که اتفاقا از آشنایان مدیران شهرداری هم هستند مشغول کار شدند.

بنده که نام تمامی پرسنل را حفظ نیستم. شما اگر لیست و نامی دارید در اختیار بنده قرار دهید، بنده بررسی می کنم. اگر مطمئن شوم بعد از شهریور ۹۲ جذب نیرو داشتیم، آشنای هر کسی که باشد، برخورد خواهم کرد.

خبرهایی شنیده ایم مبنی بر این که در یکی از سازمان ها خوروهایی با قیمت های بالاتر از قیمت بازار خریداری شده و با مابه التفاوت آن، چند نفر را به کربلا فرستاده اند.

در این که شاید در این معامله تخلف شده باشد را رد نمی کنم. اما این تخلف از جانب همکاران ما نبوده است و طرف دیگر معامله قصد گران فروشی داشته است. این فرد فضاسازی هایی را در این خصوص انجام داد و اگر هوشیاری شهرداری نبود ۲۴۱ میلیون تومان از بودجه شهرداری هدر می رفت.

یعنی جریان کربلا بردن نفراتی را با مابه التفاوت این معامله تکذیب می کنید؟

کاملا این حرف کذب است. هیچ فردی حاضر نیست با پول حرام به کربلا برود. اگر به خود بنده پیشنهاد بدهند که با پولی که منبع آن مشخص نیست به سفر و یا زیارتی بروم امکان ندارد تن به این سفر بدهم.

اما چند ماه پیش جنابعالی به همراه تعداد دیگری از شهرداران استان به میزبانی یک سازمان، به ترکیه سفر کردید. خرج سفر با میزبان بود؟

مشترکا هزینه این سفر را پرداخت کردیم (شهرداران و سازمان میزبان)

مبالغی که شهرداران تقبل کردند از جیب خودشان بود و یا بودجه شهرداری هایشان؟

دقیقا نمی دانم. در خاطرم نیست.

فکر نمی کنید این پاسخ شائبه هایی را ایجاد کند؟

این پاسخ به علت آن بود که حقیقتا خاطرم نیست که از چه محلی پرداخت شد وگرنه صراحتا اعلام می کردم.

این سفر دستاوردی هم داشت؟

با شهردار استانبول و یک دانشگاه نشست هایی را داشتیم. اما چند مسئله دیگر را نیز متوجه شدیم. به عنوان مثال آنکه سیستم روشنایی پارک ها و نظافت ما (شهر اراک) بسیار بهتر از آنجا بود.

یعنی می گویید شهرسازی اراک از استانبول بهتر است؟

استانبول شهر بسیار بزرگی است. اما آن قسمت هایی را که ما دیدیم، در اراک بسیار جلوتر از آنها هستیم و میادین، پارک ها و نظافت شهر ما بهتر از آنان است.

این ها را در خصوص استانبول می گویید؟

بله.

یعنی شهرسازی اراک نسبت به استانبول بهتر است؟

بله. به عنوان نمونه میدان استقلال استانبول که بسیار معروف است، به هیچ وجه زیبا و جذاب نیست در صورتی که میدان شهدای اراک را که می بینیم، لذت می بریم.

فکر می کنید شهروندان اراکی از وضعیت و ساختار میدان شهدای اراک لذت می برند؟

بنده که لذت می برم.

در قالب نوستالژی یا شهرسازی؟

از هر نظر که بگویید، بهتر از آنجاست.

شهرداری اراک در خارج از محدوده شهری هم خدمات رسانی می کند؟

خیر.

تخت سید در کرهرود جزء محدوده شهری است که شما آنجا آسفالت و بلوک گذاری و… کرده اید؟

بله. حتی شهرداری آنجا ملک دارد. البته کمی بالاتر از آنجا متعلق به منابع طبیعی است که دوست داریم آنجا را هم بتوانیم بگیریم و فضاسازی کنیم تا مردم استفاده کنند.

آیا نامه ای را از سازمان بازرسی دریافت کرده اید که یکی از کارمندان شهرداری ۲۸۰ میلیون تومان بابت کارشناسی مِلک دریافت کرده و اکنون باید آن پول را برگرداند؟

خیر. ما نامه ای را دریافت کردیم که کارشناسی های ایشان را بررسی کرده ولی صحبت از برگرداندن پول نبوده است. این کارمند نمی تواند در دعاوی بین شهرداری و فرد دیگری کارشناسی کند اما وقتی که شهرداری به عنوان مالک می خواهد ملک خود را بفروشد چه کسی بهتر از کارشناس خود ما. زیرا هم دلسوز است و هم آشنا به کار. این مسئله هیچ مشکل و یا منع قانونی ندارد.

این درست است که کارخانه آسفالت مدت ۲۰ روز است تعطیل است و از طرف سازمان محیط زیست پلمپ شده است؟

دو روز تعطیل بوده که آن هم به علت بارندگی است. سازمان محیط زیست هم ایراداتی را به مباحث زیست محیطی آن داشته که دنبال رفع آن هستیم و مشکلی از آن بابت نیست.

بارها گفته اید که برای رونق اقتصادی صنایع اراک، تا حد امکان مصالح و محصولات مورد نیاز را از همین صنایع تهیه می کنید، اما به تازگی قرارداد ۱۸ پل روگذر عابر پیاده را با یک شرکت شیرازی بستید در حالی که اراک مملو از شرکت هایی است که توان چنین کاری را دارند.

ما بارها در شهر مزایده عمومی آنرا را اعلام کردیم ولی متأسفانه هیچ کس داوطلب نشد و مزایده شرکت نکرد. از طرف دیگر ما سرمایه ای را در این جریان نمی گذاریم زیرا مقرر شده این شرکت این پل ها را نصب کند و از تبلیغات آن استفاده کند. از لحاظ ایمنی نیز این پل ها مشکلی ندارند و مهندسان ما این پل ها را از لحاظ کیفی بررسی کرده اند.

درست است که اقوام درجه یک شما ۱۳ هزار سهام در یک شرکت که اکنون طرف قرارداد شهرداری است دارند؟ این خلاف قانون نیست؟

خلاف قانون نیست. بنده حدود ۱۲ سال پیش در این شرکت سهامی را خریداری کردم و همان سال ها سهام آن را به نام اقوامم زدم. این قضیه بسیار قبل تر از دوران شهرداری بنده است و هیچگونه منع قانونی ندارد.

اگر قرار نبود تعدادی از واحدهای شهرک خودرو در آبان ماه امسال واگذار شود؟ چرا اینگونه نشد؟

در شهرک خودرو خیلی بد عمل کردیم. اگر با همان ضرباهنگ اول کار ادامه پیدا می کرد و عده ای سنگ اندازی نمی کردند. نتیجه خوبی از بابت سرعت و زمان می گرفتیم.

چه کسانی سنگ اندازی کردند؟

شما بهتر می دانید چه افرادی سنگ اندازی کرده اند. آنها یک فضایی را به وجود آوردند که نتیجه نامطلوبی به بار آورد. البته اکنون هم در سطح گسترده ای کار در حال انجام است.

بهترین عملکرد دو ساله خودرا چه کارهایی می دانید؟

هوشمندسازی ترافیک مسئله ای بود که کسی گمان نمی کرد اجرایی شود اما اکنون در آستانه افتتاح آن هستیم. در بخش عمران بسیار خوب عمل کردیم. همین طور در اقتصاد مقاومتی. کف فرشی که در سال ۹۰ متری ۶۰ هزار تومان اجرا می شد را در سال ۹۴ متری ۳۰ هزار تومان انجام داده ایم. از همین رو می توانم بگویم اقداماتی را انجام داده ام که کسی باور به عملیاتی شدن آنها نداشت.

پس به نظر خودتان شهردار موفقی بوده اید؟

ضمن احترام به تمام شهرداران گذشته، گمان می کنم نسبت به شهرداران قبل خیلی بهتر عمل کرده ام.

از کدام سازمان رضایت و کدام شکایت دارید؟

از سازمان های زیباسازی، عمران، پارک ها و فرهنگی رضایت کامل دارم اما باقی سازمان ها هم تماما کارهای خود را انجام دادند ولی شاید بعضی از آنها نسبت به باقی، ضعف و قدرت هایی داشته اند.

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. رضا گفت:

    اینکه میگه به خاطر نمیاره خیلی جالبه!!!؟؟؟٠٠٠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.