نامه مدیر عامل شرکت ایرلکو به معاون عمرانی استانداری مرکزی
مدیرعامل ایرالکو در نامه ای سرگشاده خطاب به معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خواستار توجه ویژه به مزیت سرزمینی استان مرکزی شد
مرکزی دیلی: در حالیکه شهروندان مظلوم اراکی منتظر اقدام موثر و به موقع مسئولین ارشد استان و شرکت ایرالکو برای کاهش اثرات آلایندگی این شرکت بر محیط زیست استان و علی الخصوص کلانشهر اراک هستند به نظر می رسد برخی کنش های سیاسی بعنوان دست پیش گرفتن و بردن پرونده آلایندگی ایرالکو به فازهای سیاسی بنوعی انحراف از احقاق حقوق شهروندان محسوب شود. گرچه دلسوزی مدیران ایرالکو برای استان مسجل است اما واقعیت اینست که صدور بیانیه و نوشتن نامه ، سردادن شعار و انجام مصاحبه و سخنرانی دردی از مشکلات آلایندگی این کلانشهر حل نخواهد کرد و باید شهروندان بصورت عملی شاهد اقدامات موثر مدیران این شرکت باشند. البته دلسوزی مدیران این شرکت برای توسعه استان هم باید در عمل به وظایف ذاتی این شرکت در حوزه رفع الایندگی و عمل به مصوبات قانونی متجلی شود و در مراحل بعد میتوان کارهای حاشیه ای را از سر دلسوزی و نه از بابت به حاشیه بردن مطالبات به حق مردمی در نظر گرفت.
به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از عطر یاس ، مدیرعامل ایرالکو در نامه ای سرگشاده خطاب به معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خواستار توجه ویژه به مزیت سرزمینی استان مرکزی شد
مجیدپورعطار از مدیران اقتصادی استان مرکزی است. او در حال حاضر عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ایرالکو است.
پورعطار با نگارش نامه ای سرگشاده خطاب به عزیزفِیلی، معاون عمرانی جدید استانداری مرکزی پیشنهادهایی درباره مزیت سرزمینی استان مرکزی و به ویژه اراک ارایه کرده است.
عزیز فیلی از مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی از حدود سه هفته پیش به عنوان معاون عمرانی استانداری مرکزی منصوب شده است.
در این نامه به نقش ویژه و مزیت بی مانند جغرافیایی و سرزمینی منطقه اراک و استان مرکزی اشاره شده و پیشنهاد احداث سه آزاد راه در مسیر کریدرهای شمال به جنوب و همچنین شمال غرب به جنوب شرق مطرح شده است.
متن کامل این نامه در ادامه می آید:
جناب آقای مهندس فِیلی
معاون محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی
با سلام و احترام،
با تبریک مسئولیت خطیر و کارساز معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی و آرزوی موفقیت و سربلندی برای آنجناب، به استحضار میرساند استان مرکزی یا همان منطقه اراک، تا پیش از هخامنشیان سرزمین ماد بزرگ نام داشت که پس از اسلام و در دوره سلجوقیان به عراق عجم (نام قدیم اراک تا سال ۱۳۱۶) تغییر نام یافت.
بنابر پژوهشهای تاریخی، سرزمین ماد از سه بخش در نوار شمالی زاگرس تشکیل میشده است:
۱- ماد آتروپاتن تحت عنوان ماد کوچک/علیا یا همان هکمتانه و همدان امروزی
۲- ماد پارتاکنا تحت عنوان ماد سفلی یا همان اصفهان امروزی
و ۳- ماد بزرگ تحت عنوان ماد میانی یا همان عراق عجم و اراک امروزی که حد فاصل همدان و اصفهان را شامل میشده است.
پس از مادها و در دوره هخامنشیان قلمرو حکومتی از نوار شمالی زاگرس به نوار جنوبی آن حد فاصل شوش در خوزستان و تخت جمشید در فارس تغییر مکان داد.
سه شهر مهم نوار شمالی زاگرس شامل همدان، اراک و اصفهان به ترتیب در دوران مادها، قاجاریان و صفویان شکل گرفته و یا در مسیر پیشرفت و آبادانی قرار گرفتهاند. آنچه از این یافتههای تاریخی برمیآید، پیشینه تاریخی و نقش محوری منطقه اراک در تمدن امروزی ایران است که چندان مورد توجه قرار نگرفته است! آنچه بیان شد گوشهای از هویت تاریخی منطقه اراک و مزیت آن برای سرمایهگذاری در این بخش بود که هدف این نوشتار نمیباشد.
دستمایه این نامه پرداختن به مزیت بیمانند جغرافیایی و سرزمینی منطقه اراک یا همان استان مرکزی است که از قضا بیشتر در حوزه کاری آنجناب قرار میگیرد.
جناب آقای مهندس فیلی! استان مرکزی به صورت مستطیل از شمال به جنوب بر پهنه زیبای ایران گسترده شده است و در محل گذر و تقاطع دو کریدور بسیار مهم شمال – جنوب و شمال غرب – جنوب شرق و در امتداد نوار شمالی زاگرس زیبا قامت واقع شده است.
شایان توجه است همه شهرها و شهرستانهای استان، بدون استثنا بر روی یکی از این دو کریدور قرار گرفتهاند!
شهرها و مناطقی چون: زرندیه – ساوه – تفرش – آشتیان – فراهان – اراک – مهاجران – شازند، آستانه و سربند بر روی نوار و کریدور شمال – جنوب و شهرها و مناطقی چون: کمیجان – وفس – قرهچای – ساروق – اراک – خمین – محلات – دلیجان – گلپایگان و خوانسار بر روی بردار جهت شمال غرب – جنوب شرق نشسته اند.
همانگونه که مشاهده میشود اراک تنها شهر استان است که در محل تقاطع و گذر این دو خط ارتباطی بسیار حائز اهمیت قرار دارد، در حالی که منطقه اراک که از این میزان مزیت ترانزیتی و موهبت جغرافیایی برخوردار است، حتی یک کیلومتر آزاد راه در مسیرها و کریدورهای یاد شده، از آن گذر نمینماید.
به نظر اینجانب کوتاهی و بی توجهی به این مزیت بی مانند جغرافیایی و ترانزیتی تا کنون، علاوه بر آنکه این بخش از پهنه سرزمینی را آنچنان که باید و شاید در مسیر توسعه قرار نداده، بلکه آسیبهای جدی و غیر قابل جبرانی نیز بر پیکر آن وارد کرده است.
تهدید یکپارچگی استان که هر از چند گاهی توسط افراد و کانونهای خاص طرح و دنبال میگردد از بستر این کاستی برمیخیزد. بنابراین از نان شب واجبتر در بخش عمرانی استان، تحقق پیشنهادهای زیر میباشد:
۱- احداث آزاد راه اراک – ساوه از مسیر فراهان – آشتیان و تفرش و در ادامه، پیوستن به آزاد راه اراک – خرم آباد از مسیر مهاجران – شازند، آستانه و سربند.
۲- احداث آزاد راه اراک – همدان از مسیر ساروق – فراهان – کمیجان – وفس و قرهچای.
۳- احداث آزاد راه اراک – اصفهان از مسیر خمین – محلات – دلیجان – گلپایگان و خوانسار.
در نقشه فوق موقعیت جغرافیایی استان و کریدورهای شمال – جنوب و شمال غرب – جنوب شرق به همراه چینش شهرها و مناطق استان در امتداد این جهات جغرافیایی آورده شده است.
به امید آن روز که ایران، اراک و استان مرکزی آن شود که بزرگان آن میخواستند.