حذف بی منطق تصویر زنان در نمایشگاه نقاشی / بگذار «زن ها» بمیرند

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از وقایع استان ، ملیحه بیات هنرمند جوانی است که نزدیک به ده سال است در حوزه گرافیک و نقاشی فعال است او در حالی اولین نمایشگاه انفرادی خود را برپا کرد که چهار تابلوی نقاشی اش از نمایش عمومی کنار رفت.
وی گفت: هر چهار تابلو تصویری از یک زن بود و هیچ مشکلی از لحاظ پوشش در آن آثار نبود ولی اینجا هم مثل سایر بخش های جامعه بدون هیچ دلیلی به خاطر تصویر کردن زن، زن حذف شد.
بیات در خصوص نمایشگاه آثارش گفت: در این نمایشگاه ۱۶ اثر نقاشی به نمایش گذاشته شده است که شش تا از آن ها کار بداهه است که با لکه های رنگی به وجود آمده است و ده اثر دیگر من فیگوراتیو است.
وی ادامه داد: تم اصلی کارهای من خوابزدگی و مسخ شدگی است صورت ها در برخی جاها از حالت طبیعی خارج و صورت دیگری از آنرا نشان داده ام.
بیات با بیان اینکه آدم ها توی نقاشی های من همگی نگاه مات و خیره دارند، افزود: برای نشان دادن آن فضای عمیق غم چشم ها و نگاه ها اینطور طراحی شده و همینطور برای القای غم و افسردگی این انسان ها از رنگ های خاکستری فام دار استفاده کرده ام.
وی در خصوص نگاه غالب آثارش توضیح داد: من این حس تردید و نا امیدی را در آدم های اطرافم زیاد دیده ام حتی گاه خودم نیز دچارش شده ام.
بیات ادامه داد: آدم های متحیر و سرگشته ای که دقیقا نمی دانند می خواهند چه کنند، درگیر روزمرگی هستند، ماندن بر سر دو راهی و گاه حتی هیچ دوراهی برایشان وجود ندارد و نمی خواهند اصلا کاری کنند و قدمی بردارند و مسخ شده اند.
بیات گفت: این که در بیشتر آثار مرد دیده می شود یکی بخاطر ناخودآگاه من است و تاکید بر اینکه مردها همیشه غالب تر هستند. از طرفی چهار اثر من که شمایلی از زنان بود نیز اجازه نمایش داده نشد بنابراین حضور زن ناخواسته کمرنگ شد.
وی با بیان اینکه آثارش در نهایت به امید ختم می شود و نگاهش سیاه نبوده، اظهار کرد: ترتیب و چینش آثار طوری است که تم غم بتدریج کمرنگ می شود و با حضور ماه و رنگ های زنده تر در نهایت به تابلویی می رسیم که در آن نشانه هایی از امید است.
این هنرمند نقاش اراکی افزود: بسیاری از مخاطبان می خواهند نام خاص و یا سبکی را به نقاشی ها نسبت دهند ولی من معقتدم دوره سبک ها تمام شده و حالا زمانی است که باید ساختارهای گذشته را با جسارت از بین برد.
بیات ادامه داد: من سعی کرده ام در آثارم بیشتر به سمت شخصی سازی بروم، و این مسئله در خصوص موضوع و تکنیک اصلی اتفاق افتاده است.
وی اضافه کرد: مثلا کارهای این نمایشگاه فیگوراتیو هستند و انتظار مخاطب فضایی رئال از کارهاست ولی من سعی کردم اینطور نباشد یعنی پایه همان باشد ولی چیزی به آنچه از قبل وجود داشته اضافه کنم، چیزی که ویژگی من است.
بیات ادامه داد: من تلاش کردم که فرم ها را بشکنم، در برخی تابلوها دست ها بلندتر و حتی گردن کشیده تر و جاهایی آدم های نقاشی ام دست ندارند.
وی اضافه کرد: من هرگز دنبال پیام خاصی برای آثارم نبوده زیرا هنرمند که نمی تواند خود بهمراه اثرش برود و منظور خود را توضیح بدهد بلکه آنچه نگاه و تفکرش است در قالب هنر عرضه می کند و مخاطب می تواند با توجه به زاویه دید خود هر دریافتی از اثر داشته باشد.
بیات با اشاره به اینکه هنرمندان تاثیرگذارترین افراد در جامعه هستند، تاکید کرد: هر هنری یک رسانه است بنابراین تابلوی نقاشی رسانه من است، کلام و سخن من نقاشی من است و به جای نوشتن آن را انتخاب کرده ام .
وی در خصوص وضعیت هنرهای تجسمی در استان گفت: هم اکنون هنرمندان و اساتید خوبی در سطح استان وجود دارد ولی به آثارشان بها داده نمی شود و از نظر ارزش، فروش و ارائه بسیار ضعیف عمل می شود.
نمایشگاه بگذار بخوابند از ۲۷ تا سی ام آبان در فرهنگسرای آیینه اراک برپا بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.