ضرورت هم افزایی بخش دولتی و خصوصی در درمان ناباروری

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایرنا ، ناباروری مشکلی شایع در چرخه زادآوری است که به دلایل مختلف درصد بالایی از زوج ها با آن دست و پنجه نرم می کنند و متاسفانه پیامدهای اجتماعی، عاطفی و طلاق ها را به همراه دارد.
بر اساس آمارهای منتشره میزان ناباروری در ایران حدود پنج درصد از میانگین جهانی بالاتر است و درحالی که متوسط ناباروری در دنیا ۱۵ درصد اعلام شده، این آمار در ایران حدود ۲۰ درصد است و در برخی کلانشهرها و سکونتگاه های شهری آلوده این رقم از ۲۰ درصد نیز تجاوز کرده است.
در سیاست های جمعیتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب «زادآوری سالم» به عنوان تکلیف مهم نهادهای اجرایی و مردم تعیین شده است و از این منظر درمان هدفمند ناباروری و تقویت زیرساخت های لازم و تخصصی آن به عنوان یکی از شاخه های مهم در تحقق این سیاست مطرح است.
ارزیابی معضل ناباروری از زوایای علمی، اقتصادی، اجتماعی و درمانی موضوع میزگرد ایرنا بود که با حضور صاحب نظران و مسئولان استان مرکزی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
در این میزگرد دکتر حسین سرمدیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک، دکتر علی اصغر غفارزاده مسئول مرکز تخصصی امید رویان جهاد دانشگاهی استان مرکزی، دکتر نازیلا نجدی فوق تخصص ناباروری، شیوا نکوئیان کارشناس دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی، عبدالرضا عزیزی مدیر اجرایی مرکز امید رویان اراک، اشرف محمد رحیمی کارشناس نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک و مژگان حیدری دبیر خبر ایرنا حضور داشتند.

***همسویی امکانات بخش دولتی و خصوصی در درمان ناباروری سرمایه ای برای خدمت به مردم
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مساله ناباروری یکی از دغدغه های مهم در میان بسیاری از خانواده ها است که امکانات حوزه دولتی به تنهایی پاسخگوی نیازهای تخصصی درمان آن نیست و باید با همگرایی هدفمند در تجمیع امکانات بخش دولتی و خصوصی، بهترین بستر خدمت رسانی به زوج های نابارور فراهم شود.
دکتر حسین سرمدیان افزود: پیر شدن جمعیت و تبلیغات ناصحیح برای کاهش زادآوری با هوشمندی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان تهدید اساسی مطرح شده و درمان نارسایی های ناباروری باید به عنوان یک راهبرد مهم در محقق شدن منویات معظم له در کنار سیاست های ترغیب زوج های بارور به فرزند آوری، دنبال شود.
وی گفت: استان مرکزی میزبان یکی از بهترین مراکز ناباروری موسسه رویان است که در یک سال فعالیت خود توانسته درصد موفقیت بالایی را در زادآوری زوج های نابارور داشته باشد و سیاست دانشگاه علوم پزشکی اراک این است که با آگاهی در کنار این مرکز تخصصی باشد و نیازهای نیروی انسانی و کاستی های تجهیزات و خدمات را جبران کند تا بهترین نتیجه در مدیریت مسائل این بخش حاکم شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: یکی از چالش های مهم در تقویت همگرایی درمان ناباروری بین بخش دولتی و خصوصی ، برخی قوانین و دستورالعمل ها است که دست و پای مسئولان را در همراهی های ضروری بسته است.
دکتر سرمدیان گفت: برنامه تحول نظام سلامت با محاسن متعدد و موفقیت بالا یکی از بهترین اقدامات دولت است که سامان نیروی انسانی در درمان دولتی را به همراه داشته است اما در خصوص موارد بسیار خاص نظیر ناباروری مجاری همراهی برای معرفی فلوشیپ ناباروری از حوزه دولتی به خصوصی مسدود است و این مساله موجب شده که با وجود ظرفیت های عالی حوزه خصوصی، این بخش نتواند خدمات حداکثری به زوج های نابارور داشته باشد.
وی اظهار کرد: به نظر می رسد این قانون باید در موارد خاص نرمش داشته باشد و در مسایل حساس و اولویت ها، تبصره ای لحاظ شود تا دست معاونان درمان استان ها را باز بگذارد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: درحال حاضر یک فوق تخصص ناباروری در استان وجود دارد که به لحاظ قوانین اشاره شده امکان همکاری با بخش خصوصی را ندارد و از طرفی اگر راه برای فعالیت این نیرو با تجهیزات و امکانات مطلوب جهاد دانشگاهی فراهم شود، در حوزه آموزش پزشکی نیز می تواند در دروس عملی و کارورزی موقعیت بسیار مناسبی ایجاد کند.
وی یادآور شد: کلینیک ناباروری جهاد دانشگاهی اراک در حوزه تحقیقات ناباروری و آزمایش های تخصصی از تجهیزات خوبی برخوردار است و دانشگاه علوم پزشکی اراک آمادگی دارد پیوست منطقی بین آزمایشگاه ژنتیک حوزه دولتی با خدمات تشخیصی و تحقیقی رویان در اراک ایجاد کرده و مجوزهای لازم را صادر کند تا مردم از دامنه وسیع تر خدمات و کیفیت درمان ناباروری بهره مند شوند.

*** مراجعه ۱۰ هزار زوج نابارور به مرکز تخصصی امید رویان اراک در سال نخست فعالیت
مسئول مرکز تخصصی امید رویان جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: این مرکز در فعالیت حدود یک سال خود ۱۰ هزار مراجعه داشته که برای چهار هزار و ۵۰۰ زوج نابارور پرونده درمانی تشکیل شده است.
دکتر علی اصغر غفارزاده افزود: اقدامات اولیه راه اندازی مرکز تخصصی امید رویان اراک از سال ۸۹ کلید خورد و با تشکیل نشست های تخصصی با مسئولان اجرایی وقت، رسالت تاسیس کلینیک ناباروری به جهاد دانشگاهی استان مرکزی سپرده شد و با تهیه تجهیزات و شرایط مناسب در سال ۹۳ ، این مرکز پذیرای نخستین زوج های نابارور برای درمان شد.
وی بیان کرد: مرکز تخصصی امید رویان اراک مراحل از صفر تا صد درمان ناباروری را انجام می دهد و نیازی برای سفر زوج های نابارور به استان های دیگر و سرویس های تخصصی ویژه خارج از اراک نیست.
مسئول مرکز تخصصی امید رویان اراک اظهار کرد: با وجود اینکه آمارهای رسمی منتشر شده بیانگر وجود سه میلیون زوج نابارور در کشور است هیچ تحقیق علمی در استان مرکزی انجام نشده تا تعداد، وضعیت و علل ناباروری را به صورت شفاف و حقیقی نشان دهد و این درحالیست که در صورت حمایت جهاد دانشگاهی، توان تحقیقات میدانی دقیق و علمی در این خصوص وجود دارد.
دکتر غفارزاده اظهار کرد: شواهد و مراجعه ها به این مرکز حکایت از بالا بودن آمار ناباروری در استان مرکزی دارد اما بدون پژوهش علمی هر ادعایی در این خصوص پایه و اساس علمی ندارد و با حدس و گمان نمی توان برای این حوزه برنامه ریزی کرد.
وی با بیان اینکه در تخقیقات انجام شده ۴۰ درصد علل ناباروری از نظر علمی در مردان، ۴۰ درصد زنان و ۱۰ درصد عوامل ناشناخته ژنتیکی است، ادامه داد: در رصد پرونده های موجود در مرکز تخصصی امید رویان اراک، شواهد بیانگر آن است که علل ناباروری در مردان در مراجعات این مرکز بیشتر است که باید پژوهش علمی برای آن انجام شود.
وی توضیح داد: با گذشت یک سال از فعالیت این مرکز موفقیت در باروری با همت متخصصان آزمایشگاهی و بالینی و حمایت های دانشگاه علوم پزشکی اراک با درصد اختلاف کمی در سطح مراکز مطرح کشور است و می توان این سطح موفقیت را با ههم افزایی امکانات و حمایت مسئولان دولتی ارتقاء داد.
مسئول مرکز تخصصی ناباروری امید رویان اراک گفت: درصد احتمال باروری زوج های مشکل دار در اقدامات رویان ۲۰ تا ۳۰ درصد است و کلینیک تخصصی اراک با وجود کم سابقه بودن نزدیک به همین آمار فعالیت دارد.
دکتر غفارزاده عنوان کرد: اولین نوزاد کلینیک ناباروری اراک در شهریورماه امسال به دنیا امد و با توجه به اینکه فعالیت های تخصصی باروری از دو ماه پایانی پارسال در این کلینیک کلید خورده، تولد هفت نوزاد در این مدت موفقیت بزرگی است.
وی گفت:با توجه به سیاست های ابلاغی جمعیتی مقام معظم رهبری انتظار جهاد دانشگاهی از مدیران استانداری در حوزه بانوان و خانواده و اجتماعی بسیار زیاد است و متاسفانه با وجود وعده هایی که در سالهای قبل داده شده، حمایت مالی و معنوی از مرکز ناباروری ضعیف است.
وی عنوان کرد: مساله کنترل جمعیت و ارتقاء نرخ باروری سالم از مسائل جدی کشور است و با توجه به کاهش ازدواج ها و بالا رفتن سن زوج ها نیاز است که رسانه های جمعی و نهادهای فرهنگی به میدان آمده و با برنامه، آگاهی های لازم و هشدارهای تاخیر باروری را برای مردم صادقانه و صریح بیان کنند و آنان را در زادآوری در سن مناسب ترغیب کنند.
وی یکی از چالش های مهم در درمان ناباروری را همکاری کمرنگ بیمه ها و هزینه های سنگین برای زوج های مشکل دار عنوان کرد و افزود: نهادهای بیمه گر نباید حوزه ناباروری را از بخش های درمانی دیگر مجزا ببینند و نگاه حمایتی از این زوج ها عاملی است که گرایش و تمایل آنان برای درمان نازایی را افزایش می دهد.
دکتر غفارزاده با بیان اینکه تخصص ناباروری زیر پوشش بیمه نیست، عنوان کرد: برخی از بیمه ها متاسفانه سیاست یک بام و دو هوار ا دارند و اگر بخشی از درمان در درمانگاه ها یا حوزه دولتی باشد مدارک را می پذیرند اما اگر درمان ناباروری در کلینیک تخصصی آن یعنی رویان دنبال شود حاضر به پرداخت رقمی از آن نمی شوند و به نظر می رسد که با اهمیت مساله افزایش جمعیت، باید دایره حمایتی از ناباروری ایجاد شود.
وی گفت: ۹ ماه است که نامه ای به سازمان های بیمه گر به منظور جلب حمایت های آ ن ها از زوج های نابارور ارسال شده که هنوز پاسخی در این خصوص دریافت نشده است.
دکتر غفارزاده خاطرنشان کرد: زوج های نابارور برای مراحل درمانی انتقال و تشکیل جنین حداقل باید بین سه تا پنج میلیون تومان هزینه کنند که این رقم در شهرهای دیگر بالاتر است و اگر چتر حمایتی بیمه ها ایجاد شود زوج های بیشتری تمایل برای درمان پیدا می کنند.
وی یادآور شد: بیمه سلامت در برخی از مسائل با استفاده از اختیارات استانی کمک هایی را در حوزه ناباروری داشته اما بیمه های دیگر همکاری در این زمینه ندارند.
وی از نیاز کلینیک ناباروری اراک به یک آزمایشگاه مجهز ژنتیک سخن گفت و اظهار داشت: این کلینیک از تجهیزات تخصصی و امکانات تشخیصی بالایی برخوردار است اما برای تشخیص بیماری ژنتیکی قبل از انتقال به بدن مادر نیاز به آزمایشگاه دارد که در این حوزه همکاری تنگاتنگ دانشگاه علوم پزشکی اراک نیاز است.

*** ضرورت معرفی و حمایت از کلینیک ناباروری اراک
مدیر اجرایی مرکز تخصصی امید رویان اراک نیز گفت: این مرکز در فعالیت های اهدای جنین، اهدای تخمک و رحم جایگزین، ساز و کارهای علمی و توان تخصصی را دارد و برای حصول نتیجه نیازمند چتر حمایتی و تبلیغی مسئولان دولتی و بخش های موثر در نهادهای فرهنگی و رسانه ای است.
عبدالرضا عزیزی افزود: هم اکنون متقاضی گیرنده جنین در مرکز امید رویان اراک وجود دارد و باید با فرهنگ سازی زنانی را که شرایط اهدای جنین را دارند، بیوه یا مطلقه هستند را به دور از نگاه های متعصبانه و مسموم در این مسیر به کار گرفت.
وی عنوان کرد: بسیاری از افراد از روی فقر کلیه می فروشند اما می توانند بدون زیان جدی در همکاری این روند علمی دامنه سود مطلوب خود را داشته باشند و در چرخه درمان ناباروری نیز نفش ایفا کنند.
وی عنوان کرد: مقوله تغییر نگرش در این خصوص از اهمیت زیادی برخوردار است و حوزه اطلاع رسانی باید در این خصوص همگام با سیاست های زادآوری گام های مهم و بلندی را بردارد.
مدیر اجرایی مرکز تخصصی امید رویان اراک خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصد جمعیت اراک کارگری هستند و بر اساس پرونده های موجود در این کلینیک متقاضیان باروری در جامعه کارگری بالاست و جهاد دانشگاهی با توجه به درآمدهای متوسط اغلب مراجعان اقدام به تقسیط رقم های درمانی کرده است تا سنگینی هزینه ها فشار مضاعفی بر مشکلات عاطفی و روحی زوج های نابارو نباشد.
عزیزی توضیح داد: متخصصان رویان با اینکه بخش خصوصی هستند اما با درک شرایط روحی و عاطفی زوج های جوان نابارور به نفع مردم می اندیشند و در سایه حمایت کمرنگ دولت از این حوزه یک تنه برای کم شدن هزینه ها در کنار مراجعان هستند.
وی گفت: به دلیل مشکل قانونی تاکنون همکاری فلوشیپ ناباروری از حوزه دولتی محقق نشده و با هزینه های گزاف که می تواند برای کاهش مخارج ناباروری مصرف شود ، مجبور به آوردن یک فلوشیپ از شهر دیگر و تامین مخارج اسکان وی شده ایم .
وی عنوان کرد: سه ماه قبل یک تفاهم نامه کلی بین جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی اراک برای استفاده حداکثری از ظرفیت ها بسته شده و نیاز است که با نگاه قوی درون استانی حداکثر فضا برای تجمیع امکانات و شرایط به نفع مردم در درمان ناباروری محقق شود.
عزیزی افزود: نشست های متعددی از سوی جهاد دانشگاهی استان با بیمه تامین اجتماعی برای ایجاد فضاهای حمایتی از درمان ناباروری تشکیل شده اما با بوروکراسی سنگین اداری و قوانین پیچیده و دست و پا گیر این تلاش ها تاکنون ناکام بوده است.
وی یادآور شد: این مرکز تخصصی برای ایجاد خدمات سونوگرافی، فضا و امکانات دارد اما نیروی انسانی متخصص ندارد که نیاز است در این خصوص دانشگاه علوم پزشکی اراک مساعدت لازم را داشته باشد تا امکانات تخصصی موجود هرز نرود و مردم از منافع آن بهره مند شوند..
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به درخواست امید رویان گفت: امسال سهمیه پذیرش چهار رادیولوژیست برای استان داده شده که در قالب تفاهم نامه مذکور می توان نیاز رویان را به سونوگرافی تخصصی ناباروری تامین کرد.

*** مراجعه دیر هنگام برای درمان ناباروری مشکلی جدی
فوق تخصص ناباروری در اراک نیز گفت: مراجعه دیرهنگام، مشکل جدی در حوزه ناباوری است که باید به مدد بخش های آموزشی و رسانه های جمعی آگاهی لازم در این خصوص برای مردم ایجاد شود.
دکتر نازیلا نجدی افزود: زوج های نابارور در یک دوره زمانی پاسخ موثر به درمان می گیرند و افزایش سن و بیماری های زمینه ای و از سوی دیگر درمان زودهنگام می تواند مشکل آفرین باشد و ضریب موفقیت را پایین بیاورد.
وی توضیح داد: برخلاف تصور عامه مردم، آمار ناباروری در سال های اخیر افزایش چشمگیری نداشته بلکه اتفاقی که افتاده این است که اقدام زوج ها برای حل مشکل بیشتر شده است چرا که در گذشته شاید در صورت ناباروری زوجین ، با جایگزینی همسر دوم صورت مساله را پاک می کردند.
این فلوشیپ ناباروری بیان کرد: برهم خوردن توازن اقتصادی و اجتماعی که پدیده ازدواج های دیرهنگام را با خود دارد، برخی شرایط و آلودگی های محیطی، افزایش استرس در نحوه زندگی مدرن و امروزی و برخی عوامل شغلی در ناباروری ها موثر است و نیاز است که اهمیت زادآوری در سن مناسب و پرهیز از فرزندآوری در سنین بالای ۳۵ سال برای زوج ها مطرح شود و آگاهی های لازم در این مسائل به آن ها داده شود.
دکتر نجدی اظهار کرد: اینکه زوج ها در چه شرایط و چرا باید برای ناموفق بودن در فرزندآوری نگران باشند مقوله ای است که باید برای آن برنامه داشت و هدایتگری و حمایت لازم را نیز به تبع آن ایجاد کرد.
وی اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در حوزه درمان ناباروری حمایت های مالی برای تهیه داروهای باکیفیت است، چرا که داروهای ناباروری بسیار حساس هستند و اگر مشابه های بی کیفیت استفاده شود مراحل درمان نتیجه بخش نیست و باید سیاست واحد و موثری در تامین داروها اتخاذ شود.
دکتر نجدی عنوان کرد: خوشبختانه در سال های اخیر نهضت علمی در نوآوری و بومی سازی دانش پزشکی و ساخت اقلام دارویی رشد موثری کرده اما در حوزه ناباروری باید از برند هایی که پاسخ موثر می دهند بهره گرفت و حساسیت و دقت در انتخاب دارویی این بخش اهمیت زیادی دارد.
وی خاطرنشان کرد: قوانین موجود در عرصه درمان کشور قوانین خوبی هستند که توانسته پزشکان را در بخش دولتی به خوبی تثبیت و متمرکز کند ولی ضعف این قوانین این است که در شرایطی که بخش دولتی با اعتبارات اندک نمی تواند همه تجهیزات و امکانات خدمات رسانی را در کوتاه مدت در عرصه ناباروری داشته باشد، امکانات به روز و مجهز بخش خصوصی به دلیل نداشتن نیروی انسانی متخصص با حداقل ظرفیت کار می کند و باید به گونه ای موثر در سطح تصمیم سازان کلان درمان، این مشکلات با افزودن تبصره های کارآمد به قوانین و مقررات حل شود.
دکتر نجدی گفت: نرمش در قوانین هنگامی که حوزه درمان دولتی در سخت افزار و فضا مشکلاتی دارد یک هنر مدیریتی است و می تواند چرخه خدمات درمانی را در همراهی آگاهانه بخش خصوصی، به بهترین شکل هدایتگری کند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک در تایید نظرات دکتر نجدی گفت: سیستم مدیریت منابع که آموزش های مقدماتی آن از طریق وزارتخانه در دانشگاه علوم پزشکی آغاز شده محوریت حداکثر بهره وری از ظرفیت ها در حوزه درمان را بیان می کند و در این حیطه حوزه دولتی به دنبال آن است که همه ظرفیت ها حتی بخش خصوصی را حلقه های درمان ببیند و مدیریت جامع در همه طیف ها داشته باشد.
دکتر سرمدیان گفت: دانشگاه علوم پزشکی به هیچ وجه به دنبال موازی کاری یا رقابت با بخش خصوصی در درمان نیست بلکه به دنبال کیفیت بهتر خدمات و همگرایی برای بهترین نتیجه ممکن در عرصه درمان تخصصی است.
وی توضیح داد: دانشگاه معتقد است اگر تعامل حوزه درمان با بخش خصوصی ناباروری تقویت شود، دانشجویان نیز شرایط آموزش بهتر عملی را دارند و با دست پر و خدمات کیفی به حلقه درمان ناباروری می پیوندند.

***زوج های نابارور استان بی اطلاع از امکانات درمانی به شهرهای دیگر سفر می کنند
کارشناس دفتر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این میزگرد تخصصی گفت: تبلیغات اندک و ناشناس ماندن کلینیک ناباروری اراک موجب شده که طیف بزرگی از زوج های نابارور استان بی اطلاع از امکانات درمانی جهاد دانشگاهی به شهرهای دیگر سفر کنند و متحمل هزینه های سنگین تر و رنج و مرارت شوند.
اشرف محمد رحیمی افزود: از ساوه چندین شکوائیه از هزینه های سنگین برای درمان ناباروری در تهران وصول شده و و آنان اصلا نمی دانستند که در اراک مرکز رویان برای بارور کردن زوج های مشکل دار وجود دارد.
وی عنوان کرد: شناخته شدن این مرکز نیز بخشی از هویت و سرمایه آن است که باید برای آن برنامه ریزی داشت و آگاهانه و مقتدرانه گام برداشت.

***جذب خیران سلامت در تامین نیازهای درمان ناباروری ضروری است
کارشناس دفتر امور اجتماعی استانداری استان مرکزی هم گفت: بهره گیری حداکثری از توان خیران سلامت و جذب و راهبری آنان برای تامین نیازهای درمان ناباروری امری ضروری است.
شیوا نکوئیان افزود: ایجاد یک تشکل غیردولتی از خیران برای کمک های مالی و ایجاد چتر تبلیغی مناسب در مراحل درمان ناباروری موضوعی است که باید به طور جدی روی آن کار شود.
وی توضیح داد: شناساندن امکانات تخصصی درمان ناباروری تنها با بهره گرفتن از ابزار رسانه نیست بلکه می توان با فراخوان و برگزاری کارگاه های آموزشی برای پزشکان و شاغلان حوزه بهداشت و درمان نیز این مهم را انجام داد.
وی اظهار کرد: متاسفانه استان در سال های اخیر در حوزه خیران به جای رشد، افت باورنکردنی را تجربه کرده و ۱۰جایگاه تنزل داشته که باید در سایه ابتکار و همت حوزه دولتی و خصوصی این نقص جبران شود.
نکوئیان در خصوص کمک هزینه های درمانی با بیان اینکه از سه میلیون زوج نابارور کشور تنها حدود ۷۰۰ زوج توان تامین مخارج درمان نازایی را دارند، پیشنهاد معرفی زوج های نابارور از طریق استانداری مرکزی به بانک های عامل برای دریافت تسهیلات را عنوان کرد و خواستار سازو کارهای حمایتی بخش های مرتبط با آن شد.

***تبلیغات هدفمند باید جزئی از استراتژی مرکز ناباروری باشد
دبیر خبر ایرنا در استان مرکزی نیز گفت: تبلیغات هدفمند و هنر بهره گیری از ظرفیت های اطلاع رسانی رسانه ها باید بخشی از استراتژی مدیریتی مرکز امید رویان باشد چرا که فرهنگ سازی در این عرصه و همراهی بخش های مختلف مقوله ای مهم و حساس است .
مژگان حیدری افزود: موفقیت سیاست های جمعیتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده نیاز به همکاری بین بخشی همه نهادها و دستگاه های اجرایی و حوزه های مردمی دارد و حلقه اتصال و هماهنگ کننده این تفکر، ظرافت در تبلیغ، شناخت قابلیت های رسانه و تسلط به روش های نوین اطلاع رسانی برای بزرگتر کردن حلقه پیامدهای مثبت آن است.
وی اظهار کرد: برای مثال راهبردهای درمان تخصصی نظیر رحم جایگزین، اهدای جنین و تخمک نیازمند جریان سازی خبری هدفمند و برنامه محور است .
حیدری گفت: استفاده هوشمندانه از تریبون های عمومی، ظرفیت سازمان های مردم نهاد و ابزارهای مفاهمه و بحث از طریق رسانه های جمعی دیداری، شنیداری و نوشتاری و فضاهای شبکه های مجازی در ایجاد گفتمان صحیح در لزوم بهداشت باروری، اهمیت زاداوری در سن مناسب و درمان زوج های نابارور مساله ای است که باید در مسیر صحیح هدایتگری شود.
وی اظهار کرد: رسانه ها یکی از رسالت های اصلی خود را بیان مشکلات و نیازهای جامعه همراه با پیشنهادهای سازنده در حل آن می دانند و در این مسیر خبرگزاری ایرنا آمادگی دارد مسایل این حوزه را به صورت تخصصی و جدی در برنامه مشخص در دستور کار قرار داده و دین خود را در لبیک به سیاست های جمعیتی کشور ادا کند.
دکتر غفارزاده مسئول مرکز تخصصی امید رویان اراک در این خصوص گفت: جهاد دانشگاهی استان ۱۰ سرفصل تبلیغی برای درمان ناباروری مصوب کرده که بخشی از آن مربوط به خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب است و در این زمینه دست همکاران خبری را می فشارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.