برگزاری بزرگداشت روز استانی درنا در تالاب کویری میقان اراک

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار پانا استان مرکزی، آبان ماه زمان شروع مهاجرت درناها و سایر پرندگان به زیستگاه های آبی اراک است و به همین خاطر با نامگذاری روز استانی درنا فرصتی مهیا شد تا مردم با حضور در تالاب کویری میقان اراک بر ارزش پرندگان و اهمیت آن ها در چرخه زیستی تأکید ویژه داشته باشند.

حضور مردم در تالاب کویری میقان اراک و مشاهده درنا از نزدیک موجب می شد تا با ویژگی های زیست محیطی این پرنده با ارزش که تحت حمایت جهانی است از نزدیک آشنا شوند و زنجیره حمایت مردمی از این پرنده در به حداقل رساندن آسیب ها و تهدیدها علیه آن تقویت شود.

این مراسم با هدف اطلاع رسانی، آموزش، آشنایی و آشتی هر چه بیشتر مردم، افکار عمومی و بهره برداران محیط زیست با پرندگان و تنوع زیستی برگزار شده است.

یکی از ویژگی های مهم رفتاری درناها اسکان در محیط های امن است که با کمک مردم و تبدیل تالاب کویری میقان اراک به محیط امن می توان زمینه حضور این حیوان را برای بیش از پنج ماه در استان و این تالاب فراهم کرد.

درنای خاکستری از گونه های خاص و مهم تحت حمایت بین المللی است که تالاب کویری میقان اراک هر ساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه از پرندگان است.

تالاب کویری میقان اراک جزو ۱۰۵ منطقه اصلی و از زیستگاه های مهم برای پرندگان کشور است که زیستگاه ۱۴۰ گونه پرنده می باشد و سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می شوند.

کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، هواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر هستند که به استان مرکزی و همچنین به تالاب کویری میقان اراک سفر می کنند.

حفظ تالاب کویری میقان اراک به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و دخالت های انسانی و برداشت های معدنی از این تالاب می تواند حیات پرندگان را به خطر اندازد.

در حال حاضر حیات تالاب کویری میقان اراک با آسیب ها و تهدیدهای متعددی رو به رو شده و سالانه بر این آسیب ها افزوده می شود که نیاز است با کمک سمن ها و مردم و همچنین با مدیریت صحیح، اصولی از طریق آموزش و به کارگیری قوانین و مقررات بازدارنده، از این آسیب ها جلوگیری شود تا امنیت به این زیستگاه بازگردانده شود.

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد شده و به عنوان یک دریاچه فصلی از منابع مقطعی منطقه تغذیه می شود.

این تالاب یکی از مرتفع ترین شوره زارهای ایران است که میانگین ارتفاع آن از سطح دریا به ۱۷۰۰ متر می رسد و دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون های تولید شن و نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.